Gå til innhold

Hva gjorde din mor/svigermor til du kom hjem fra føden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 21.3.2018 den 0.49, Zienna skrev:

Er det spesielle forventninger til mødre/svigermødre i forhold til fedre/svigerfedre? 

Det er tradisjon her jeg kommer fra :) Svigermor og mor til den nybakte moren steller hjemme før man kommer fra sykehuset. Som en slags "gave" til mor for nytt barnebarn, og som hjelp. Ikke til far, som normalt sett drar ganske snart tilbake på jobb :) Familieversjonen av barselgrøt tenker jeg. De fikk det samme av sine mødre/svigermødre da de fødte også. 

 

Min mor vasket huset vårt, raket litt løv ute (vårfødsel) og ordnet en del småting. Svigermor stod for foringen av oss, fylte fryseren med en haug ferdige middager, ferdigstekt(!) kjøttdeig, kaker osv. Det var helt nydelig å komme hjem til sånt :) Hadde vi hatt besøk et par ganger så kom svigermor innom igjen med nytt lass kaker. 

Følte aldri noe press, de var så flinke til å spørre om det passet med besøk, og satt aldri lenge. Lagde seg selv kaffe, og jeg var veldig avslappet rundt både egen familie og svigerfamilie. Håper jeg en gang får mulighet til å gjøre dette for min datter/svigerdatter :) 

Anonymkode: 60b4e...a06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er tradisjon her jeg kommer fra :) Svigermor og mor til den nybakte moren steller hjemme før man kommer fra sykehuset. Som en slags "gave" til mor for nytt barnebarn, og som hjelp. Ikke til far, som normalt sett drar ganske snart tilbake på jobb :) Familieversjonen av barselgrøt tenker jeg. De fikk det samme av sine mødre/svigermødre da de fødte også. 

 

Min mor vasket huset vårt, raket litt løv ute (vårfødsel) og ordnet en del småting. Svigermor stod for foringen av oss, fylte fryseren med en haug ferdige middager, ferdigstekt(!) kjøttdeig, kaker osv. Det var helt nydelig å komme hjem til sånt :) Hadde vi hatt besøk et par ganger så kom svigermor innom igjen med nytt lass kaker. 

Følte aldri noe press, de var så flinke til å spørre om det passet med besøk, og satt aldri lenge. Lagde seg selv kaffe, og jeg var veldig avslappet rundt både egen familie og svigerfamilie. Håper jeg en gang får mulighet til å gjøre dette for min datter/svigerdatter :) 

Anonymkode: 60b4e...a06

Husk bare å spørre datter/svigerdatter først.  Jeg har to svigerdøtre og kan garantere at de ville reagert om jeg hadde tatt meg inn i huset deres og ryddet/vasket.  Sønnene mine ville blitt rasende. 

Verden har heldigvis gått framover siden den gang mor og svigermor regjerte over døtre og svigerdøtre, mens fedre, sønner og menn holdt seg unna fordi slikt var kvinnfolkarbeid :) 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor er død og svigermor (og svigerfar) kom og hilste på først da barnet var 2 måneder gammel. Svigermor er ikke av den hjelpsomme typen ovenfor oss.

Er dog glad for at svigermor ikke invaderte vårt hus rett etter fødsel, men synes jo det er litt rart at de var så lite interessert. De bor langt unna, men er raske til å komme når min mann sine søsken roper etter hjelp, og de har favorittbarnebarn.

Men, svigers sitt tap :) 

Anonymkode: c19ae...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Celtic Heart skrev:

Man har da vel gode familiebånd selv om man tar husvasken og skittentøyet sitt selv?

 

Nå tror jeg du tolker ut i fra værste mening. Klart man kan ta egen vask, men det er nok ment som en gest for at man skal slippe. Og alle er ulike. Noen liker det andre ikke. Men de som ikke liker det trenger heller ikke være nedlatende ovenfor de som liker den hjelpen. Jeg synes det er koselig å lese om familier som er så tette at de kan hjelpe hverandre med slikt. Og i tillegg spesielt er det ekstra koselig når svigermor roses, for helt ærlig, stort sett er det mye pes rettet mot svigermor i andre tråder. 

Vil og påpeke at de med store plager før og etter fødsel ikke klarer å ordne slikt selv. 

Jeg liker denne tråden. Den er koselig. 

Anonymkode: 9bb4e...34e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma kom på kaffe og forventet full oppvartning. Svigermor kom med kake og tok oppvasken før hun dro. 👍

Anonymkode: ffc5e...5e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste ikke engang det var normalt de hjalp til jeg da☺️ 

Men har erfart at jeg i såfall skal hjelpe Mine barn kraften hva jeg er så heldig å bli bestemor.

Anonymkode: e2427...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk et prematurt barn, så det var en del ting som ikke var klart. Mine foreldre bor på andre siden av landet, mens svigers bor 5 min unna

De og mannen min vasket rundt og pusset vinduer, kjøpte og skrudde sammen seng og stellebord. 

I tillegg var svigermor innom sykehuset hver dag og var med barnet vårt siden jeg lå bevisstløs på intensiven noen dager

satte kjempestor pris på det

Anonymkode: c611a...782

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Zienna skrev:

Husk bare å spørre datter/svigerdatter først.  Jeg har to svigerdøtre og kan garantere at de ville reagert om jeg hadde tatt meg inn i huset deres og ryddet/vasket.  Sønnene mine ville blitt rasende. 

Verden har heldigvis gått framover siden den gang mor og svigermor regjerte over døtre og svigerdøtre, mens fedre, sønner og menn holdt seg unna fordi slikt var kvinnfolkarbeid :) 
 

Haha, spørre ja, er du sprø! Fikk du inntrykk av innlegget mitt at man ikke SPØR? Selvsagt gjør man det :) Det gjorde min mor og svigermor også. Man bryter da seg ikke inn hos noen uten tillatelse! 

Virker som du tolker alt i verste mening her, det synes jeg du skal legge fra deg. Som du ser her, vi som har hatt mødre og svigermødre som har gjort dette, er veldig fornøyd med hjelpen vi fikk. Det handlet aldri om noen regjering overhode, det var ydmyk hjelp og diskret spørsmål, aldri mas eller noe annet negativt. :) Prøv å tenk litt positivt før man antar negative ting, da blir ting litt triveligere for alle. 

Anonymkode: 60b4e...a06

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg du tolker ut i fra værste mening. Klart man kan ta egen vask, men det er nok ment som en gest for at man skal slippe. Og alle er ulike. Noen liker det andre ikke. Men de som ikke liker det trenger heller ikke være nedlatende ovenfor de som liker den hjelpen. Jeg synes det er koselig å lese om familier som er så tette at de kan hjelpe hverandre med slikt. Og i tillegg spesielt er det ekstra koselig når svigermor roses, for helt ærlig, stort sett er det mye pes rettet mot svigermor i andre tråder. 

Vil og påpeke at de med store plager før og etter fødsel ikke klarer å ordne slikt selv. 

Jeg liker denne tråden. Den er koselig. 

Anonymkode: 9bb4e...34e

Nå reagerte jeg heller på at innlegget ditt hadde en nedlatende tone. Og den fortsetter jo i dette innlegget her.

Igjen skriver du om tette familiebånd på samme måte. Så du får samme svar igjen: man kan helt fint ha tette familiebånd selv om man tar klesvasken og husvasken sin selv.

Vil også påpeke at selv om man har store plager før og etter en fødsel så kan enkelte fint klare å ordne slikt selv.

Ønsker man den typen hjelp, helt i orden. Ønsker man det ikke, helt i orden. Har ikke noe med familiebånd å gjøre om det er ønsket eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2018 den 9.19, AnonymBruker skrev:

Vasket og ryddet... Eh... hvem har rotet og skitnet til mens du har vært på sykehuset? Man har vel et rent og ryddig hus selv om man er gravid. 

Anonymkode: 2edf9...848

Du kan ikke tenke langt.

Anonymkode: f3f0d...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig gjort :) Mine foreldre gjorde ikke noe spesielt for meg i barseltiden. Men jeg/vi er alltid velkommen på besøk og jeg kan snakke med dem om alt. Har et godt forhold. Det er det viktigste

Anonymkode: b6a5e...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Celtic Heart skrev:

 

Vil også påpeke at selv om man har store plager før og etter en fødsel så kan enkelte fint klare å ordne slikt selv.

 

Hvordan kan man fint klare det om man har bed rest, så ille bekkenløsning år man ikke kan gå, kvalme, maserier? Og etter fødsel om man har mistet mye blod, tatt ks og ikke kan løfte, har et barn som gråter masse og man kanskje sliter med amming? Og ja, barnet har en far. Han er kanskje på jobb og når han kommer hjem vil han ha tid med baby i stede for å vaske, muligens han må ta baby for at mor ikke har sovet på et døgn? Det er normalt faktisk å ikke ha tid og kapasitet til hus og hjem. Det trenger ikke være plettfritt, ingen sier det. Men hvorfor reagere så kraftig som deg på at folk hjelper hverandre? Du er helt blottet for innsikt i at situasjoner er ulike. Jeg ser virkelig at litt hjelp er gull, selv om jeg aldri ellers vil at noen skal ta oppvasken min. Og jeg har ikke født barn en gang. Hva er vitsen med å gå inn og si at alle bør gjøre alt sitt selv? Hvis din mor eller svigermor brekker armen, hjelper du henne ikke da??

Anonymkode: 7fb1f...4e4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt flere fødsler så litt forskjellig. Mine foreldre har laget mat og hatt med på barsel, og for å ha i kjøleskap/frys i barseltiden. Levert middager på døra i barseltiden. Vasket og ryddet huset mens jeg var på sykehuset. Passet eldre søsken mens jeg var på sykehuset. 

Svigerforeldre = ingenting. Skal sies de bor lengre unna, men det gjorde også mine foreldre ved første fødsel.

Endret av Xmasclovn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man fint klare det om man har bed rest, så ille bekkenløsning år man ikke kan gå, kvalme, maserier? Og etter fødsel om man har mistet mye blod, tatt ks og ikke kan løfte, har et barn som gråter masse og man kanskje sliter med amming? Og ja, barnet har en far. Han er kanskje på jobb og når han kommer hjem vil han ha tid med baby i stede for å vaske, muligens han må ta baby for at mor ikke har sovet på et døgn? Det er normalt faktisk å ikke ha tid og kapasitet til hus og hjem. Det trenger ikke være plettfritt, ingen sier det. Men hvorfor reagere så kraftig som deg på at folk hjelper hverandre? Du er helt blottet for innsikt i at situasjoner er ulike. Jeg ser virkelig at litt hjelp er gull, selv om jeg aldri ellers vil at noen skal ta oppvasken min. Og jeg har ikke født barn en gang. Hva er vitsen med å gå inn og si at alle bør gjøre alt sitt selv? Hvis din mor eller svigermor brekker armen, hjelper du henne ikke da??

Anonymkode: 7fb1f...4e4

Dette var et tilsvar til en annen bruker, som du siterer. Det er jo tatt helt ut av sin kontekst og du hoppet over et enkelt ord som gjør hele utsagnet til noe annet enn det det er.

Jeg reagerer på et innlegg hvor det blir hentydet at man kun har tette familiebånd hvis man lar andre ta klesvask og husvask.

Så fordi jeg mener at man fint kan ha tette familiebånd selv om man tar sin egen husvask og vasker skittentøyet sitt selv konkluderer du med at:

jeg reagerer kraftig på at andre hjelper hverandre, at jeg er blottet for innsikt i ulike situasjoner, at jeg har sagt at alle skal gjøre alt selv og at jeg ikke ville hjulpet noen.

Hvor i alle dager tok du den konklusjonen fra?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma hadde vasket hele huset, vaska klær og lagt de sammen :D Veldig deilig det! Vi kom hjem fra sykehuset på julaften, så hadde jo vasket og pyntet selv også, men ikke den skikkelige julevasken som høygravid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2018 den 19.40, Zienna skrev:

Husk bare å spørre datter/svigerdatter først.  Jeg har to svigerdøtre og kan garantere at de ville reagert om jeg hadde tatt meg inn i huset deres og ryddet/vasket.  Sønnene mine ville blitt rasende. 

Verden har heldigvis gått framover siden den gang mor og svigermor regjerte over døtre og svigerdøtre, mens fedre, sønner og menn holdt seg unna fordi slikt var kvinnfolkarbeid :) 
 

Hadde blitt overlykkelig om svigermor hadde gjort det. Hadde vært himmelen!!! Men vier alle forskjellige. Har ikke så mye å skjule, så hadde ikke brydd meg om hun kom til oss for og ordne til. Det er jo bare helt fantastisk!

Anonymkode: a905e...c6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.3.2018 den 19.44, AnonymBruker skrev:

Min mor er død og svigermor (og svigerfar) kom og hilste på først da barnet var 2 måneder gammel. Svigermor er ikke av den hjelpsomme typen ovenfor oss.

Er dog glad for at svigermor ikke invaderte vårt hus rett etter fødsel, men synes jo det er litt rart at de var så lite interessert. De bor langt unna, men er raske til å komme når min mann sine søsken roper etter hjelp, og de har favorittbarnebarn.

Men, svigers sitt tap :) 

Anonymkode: c19ae...e8d

Ja kjenner til det der.. hvordan kan man egentlig favorittsere?

Anonymkode: a905e...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjorde ingenting til jeg kom hjem, men i tiden etterpå var mamma ofte innom mens mannen var på jobb, slik at jeg fikk litt pause fra bæring og kolikk. 

Anonymkode: 7319b...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første barnet kom mine foreldre på besøk først etter to uker. De bor tre timers kjøring unna. De hadde med kake og var hjelpsomme de timene de var her. Jeg syntes det var veldig skuffende at de ikke ville spørre seg fri fra jobb for å ta en dagstur tidligere. Ellers stiller de opp med det de kan når spurt.

Jeg syntes alle var så opptatt av å la oss være i fred de første ukene, hadde svært få å vise frem baby til. Henger selvsagt sammen med at ingen nær familie (foreldre/søsken) bor på samme sted som oss. Men har masse familie lenger ut og venner.

Anonymkode: 49fe9...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Celtic Heart skrev:

Dette var et tilsvar til en annen bruker, som du siterer. Det er jo tatt helt ut av sin kontekst og du hoppet over et enkelt ord som gjør hele utsagnet til noe annet enn det det er.

Jeg reagerer på et innlegg hvor det blir hentydet at man kun har tette familiebånd hvis man lar andre ta klesvask og husvask.

Så fordi jeg mener at man fint kan ha tette familiebånd selv om man tar sin egen husvask og vasker skittentøyet sitt selv konkluderer du med at:

jeg reagerer kraftig på at andre hjelper hverandre, at jeg er blottet for innsikt i ulike situasjoner, at jeg har sagt at alle skal gjøre alt selv og at jeg ikke ville hjulpet noen.

Hvor i alle dager tok du den konklusjonen fra?

 

 

Jeg skrev aldri at man BARE hadde tette familiebånd ved å hjelpe hverandre, det var ikke det jeg mente. Det var det DU leste og konkluderte med. Ro deg ned nå og ikke ødelegg tråden. 

Anonymkode: 9bb4e...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...