Gå til innhold

Hva gjorde din mor/svigermor til du kom hjem fra føden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ingenting. Min mor besøkte oss på sykehuset og hjemme senere. Svigermor kuttet kontakten lenge før de ble født, hun kutter alltid kontakten med sine barn når de er i forhold. Merkelige greier. 

Anonymkode: 61288...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mamma, min søster, svigerfar og pappa hjalp meg masse med førstemann. Jeg var i skikkelig kjip form etter et grusomt svangerskap og en tøff fødsel med påfølgende sykdom og innleggelse av baby. Vi skulle flytte innen to uker etter fødsel og det langt. Pappa hjalp meg på flyet med bagasje, baby og kjøring til vårt nye hjem. Mamma kom på besøk og hadde med blomster osv i to timer selv om hun måtte fly opp og ned. Hun vasket, ryddet og gjorde det klart til baby i vårt nye hjem med stellebord og alt. Min søster lånte bort vugge og masse babyklær, leker og diverse som hun satt opp før vi kom hjem. Jeg var alene med babyen fordi pappaen måtte flytte alt fra den gamle leiligheten, vaske og pakke. Der hjalp svigerfar til. De dagene jeg var alene bodde mamma med meg. Passet baby så jeg fikk dusje og gå på do, passet på at jeg fikk spist.

Vi er evig takknemlig for den hjelpen. 

Da andremann kom var de barnevakt for den eldste og mamma kom på besøk med boller og gave. De passet flere ganger så pappaen fikk komme på sykehuset for å se babyen sin. 

Anonymkode: a68b4...9e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min kom på besøk med barselgave. Ellers ikke noe mer enn det. Er vel det som er vanlig? Med mindre man ligger strøken pga komplikasjoner eller er alene med barnet. 

Anonymkode: 2581d...700

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre passet storebror da vi var på sykehuset og kom med nybakte boller flere ganger i ukene etter fødsel (en bærepose full slik at vi kunne putte i fryseren og ha til besøk. 

Anonymkode: bba40...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor reiste på sydenferie på termindatoen og dermed ikke annet enn å være veldig langt borte fra sitt førstefødte barnebarn. Svigermor gjorde ikke noe, hun kom på sykehuset.

Barnet ble født på termindato.

Anonymkode: c1d2d...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen svigermor. Mulig min mor føler hun må være mor/svigermor og bestemor dobbelt opp.

Mamma rundvasket hele huset, og fikk tillatelse også for å vaske rommet vårt. Hun vasket altså vegger, tak og gulv og inni kjøleskap og kjøkkenskap. Da vi kom hjem hadde hun laget noen middager som ligger i fryseren, og bakte boller og kaker så vi hadde klart til besøkende. 

Mamma og pappa var her da vi kom hjem, men har bare vært innom 2 gang på fire uker, og det føles godt. Vi har vært på besøk hos de, så det er ikke noe påtrengende slitasje for å si det slik.

Anonymkode: 28a19...7d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Her var det mye bitterhet 😂😂 hvorfor svarer dere når dere ikke kan svarer på det tråden faktisk handler om?? Hvorfor grine om hva mor/svigermor IKKE gjorde? 

Anonymkode: ed3af...df2

Hvorfor ler du av andres bitterhet? Det er vel sjeldent handlinger har potensiale til å såre eller glede i den grad handlinger fra familie kan, så at mennesker føler seg såret ved labre responser ved en så stor hendelse i livet er slettes ikke unaturlig. 

Men noen mennesker bryr seg mer enn andre. Når et familiemedlem av meg fikk seg kjæledyr, kjøpte vi gave til dyret og dro på besøk flere ganger. Fordi denne hendelsen var viktig for et kjært familiemedlem for meg, var det viktig å vise interesse. 

Og hvorfor svare forresten ikke du på spørsmålet i HI? Du kommer bare inn for å le av andres følelser. Hva er du slags person egentlig? 

Anonymkode: c555c...f8b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor kjøpte en del utstyr vi manglet (måtte pumpe og gi flaske de første ukene. Det hadde jeg ikke forventet). Ellers gjorde de ikke noe spesielt. 

Svigermor bor ca 5 timer unna på gård og siden jeg fødte midt i lammingen kunne de ikke komme på besøk etter noen av fødslene. 

Da jeg fødte andremann hjalp mamma og pappa mye til med å passe førstemann. Hun gjorde også litt husarbeid, som å vaske vinduer, ta kjøkkenet, brette klær osv mens hun passet. 

Anonymkode: 5e276...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ler du av andres bitterhet? Det er vel sjeldent handlinger har potensiale til å såre eller glede i den grad handlinger fra familie kan, så at mennesker føler seg såret ved labre responser ved en så stor hendelse i livet er slettes ikke unaturlig. 

Men noen mennesker bryr seg mer enn andre. Når et familiemedlem av meg fikk seg kjæledyr, kjøpte vi gave til dyret og dro på besøk flere ganger. Fordi denne hendelsen var viktig for et kjært familiemedlem for meg, var det viktig å vise interesse. 

Og hvorfor svare forresten ikke du på spørsmålet i HI? Du kommer bare inn for å le av andres følelser. Hva er du slags person egentlig? 

Anonymkode: c555c...f8b

Når dette er en tråd hvor man skal komme med ting mor/svigermor gjorde for en etter fødsel så er det veldig unødvendig av folk å begynne å sutre over hva de måtte gjøre sjøl. Herrefred. JA jeg ler over andres bitterhet når de MÅ rope ut om det i en tråd som i utgangspunktet skulle være positiv. 

Jeg gikk inn for å lese hva fint familie gjorde for en nybakt mor. Men ender opp med å bare himle med øynene fordi folk ikke klarer å godta å ikke kunne klage.

Anonymkode: ed3af...df2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting med førstemann, annet enn å komme på barselsbesøk på sykehuset og delta i beundringen , de viste stor forståelse for at det var et vidunder og ga gaver og tok bilder. Hadde ikke ønsket noe mer heller :)  Med andremann bodde min mor hos oss i en ukes tid eller mer, og passet eldstemann mens vi var på sykehuset og litt etterpå. De bakte og ryddet og lekte og koste seg, så det var jo gull. 

Anonymkode: f9f5d...1a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når dette er en tråd hvor man skal komme med ting mor/svigermor gjorde for en etter fødsel så er det veldig unødvendig av folk å begynne å sutre over hva de måtte gjøre sjøl. Herrefred. JA jeg ler over andres bitterhet når de MÅ rope ut om det i en tråd som i utgangspunktet skulle være positiv. 

Jeg gikk inn for å lese hva fint familie gjorde for en nybakt mor. Men ender opp med å bare himle med øynene fordi folk ikke klarer å godta å ikke kunne klage.

Anonymkode: ed3af...df2

Overskriften er: "Hva gjorde din mor/svigermor til du kom hjem fra føden?" Da er det helt innenfor å svare: Ikke en dritt! Og deretter utdype hva en synes om det. 

Anonymkode: 592f8...540

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår baby var svigermors 5. barnebarn. Hun syntes selvfølgelig det var stas, men det var ikke SÅ stort liksom. Hun kom oppom med blomster og boller når vi kom hjem, korte besøk for å hilse på - gratulerte og det ''vanlige''. Helt greit :) Min mor var mye hos oss, for mine foreldre var det første barnebarn. Svigermor er i tillegg i full jobb, mot min mor som er pensjonist, så situasjonene var veldig annerledes. 

Mine foreldre syns det var stor stas, og mamma kom inn med masse mat i porsjoner, kaker og boller som kunne fryses, var på besøk hver dag og avlastet oss, støvsugde, tok oppvask og vasket klær. Alt forefallende husarbeid vi ikke orket rett og slett. I tillegg var hun veldig god å ha, siden vi ble sendt hjem 1,5 døgn etter fødsel og jeg følte meg helt fullstendig lost i forhold til babystell, soving og ikke minst amming. Følte meg aldeles som en idiot, hadde ikke ett eneste instinkt og ante ikke hva jeg skulle gjøre med dette lille vesenet. Var veldig deilig å ha noen med ''erfaring'' på besøk ofte. Hun er også veldig behagelig, så det var ingen problem om å be henne gå hvis vi ville ha tid alene. Hun er heller ikke ''invanderende'' som mange her skriver om, det var ikke slik at hun satt i sofaen, stirret på oss og ventet på kaffe. Hun drev alltid på med ett eller annet, så det føltes mer som hushjelp enn besøk :fnise: 

Anonymkode: 7ee3d...823

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her og ble huset tatt. Da tredemann kom og huset vasket og alle, ja alle klærne var vasket og brettet. Var så luksus. Hadde en vaskemaskin som ikke var så stor, så lå alltid på etterskudd med klesvasken. 

Anonymkode: d3d18...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting. De forventet at jeg skulle stå klar og servere kaffe og hjemmebakte kaker når de kom på besøk etter at jeg kom hjem. Min kjære stod på og lagde middag og stelte i huset, mens jeg forsøkte å komme igjennom starten som førstegangsmamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske at min mor eller svigermor gjorde noe spesielt, og forventet det heller ikke. De kom på besøk på sykehuset raskt etter hjemkomst, og hadde med gaver. Når jeg tenker på det nå, ville det vært kjærkomment med poser med boller e.l. som vi kunne ha i fryseren til besøk, men det var ikke noe jeg tenkte på da. Og så ville det nok vært deilig med vask av hus og slike ting, men det ville også føles litt rart om svigermor skulle komme og vaske hos oss som er voksne mennesker. Dessuten har jeg en veldig driftig mann, som tok alt husarbeid og lagde middag og kaker til alle gjester, samt bysset og bar masse på eldstemann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjorde ikke så mye. Svigermor klagde en del, tror jeg, vet hun var misfornøyd med at vi feks ikke orket besøk på sykehuset. Jeg tror vi fikk blomster. 

 

Anonymkode: 13b9a...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Både svigerforeldrene og foreldrene mine var på besøk på sykehuset, etter vi sa det var greit :) Alle hadde med seg fine gaver og beundret det første barnebarnet og tok bilder. Når vi kom hjem tilbød søsteren min å lage kake/boller som vi kunne fryse ned til gjester og mamma tilbød seg å vaske litt i huset og stelle klær. Veldig takknemlig for det selv om vi «bare» lot mamma vaske badet. Vi følte oss litt bortskjemte med å få slike tilbud når pappaen kunne trå til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma kom på sykehuset med gave til barnet og meg og en tur innom med litt Fjordland o. L dagen etter vi kom hjem fra sykehuset. Svigermor kom ikke på sykehuset og gadd vel ikke komme før barnet var rundt halvannen uke, da hadde hun ikke med noe annet enn kommentarer på at jeg så så utslitt og ustelt ut og hadde hatt godt av å sminke meg og at barnet sov i vugge og ikke i armene våre:fnise: Svigermor forguder barnet nå da, og har han så ofte hun får til :lillesky2:min mor har aldri vært barnevakt og ser han kanskje annenhver måned og barnet er nå over 4år

Anonymkode: 334cc...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor tok en uke permisjon for å hjelpe meg siden mannen bare fikk tatt en uke perm fra jobb etter fødsel. Hun fikset alt av husarbeid, matlaging og gikk lange turer med hunden. Barsel-tårene rant da hun skulle dra hjem igjen :hjerte:

Anonymkode: 26b49...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...