Gå til innhold

Og da var ikke Leger uten grenser lenger politisk nøytrale....


Inspektøren

Anbefalte innlegg

6 hours ago, _popcorn_ said:

Jeg synes det er råttent å legge ord i andres munn. 
Jeg har aldri kalt det for nazi-blomster eller nazi-kampanje. Jeg har heller aldri sagt at jeg er i mot blomsteraksjonen. 
Jeg påpeker at NOEN av dem som gikk i spissen for dette har nazistiske holdninger. 

Du vet utmerket godt at poenget er å fremstille blomstene som en rasistkampanje når du stempler folk på den måten. Og det har jo mediene gjort også, helt bevisst. Skammelig.

Anonymkode: 2ee83...5c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leger uten grenser har da aldri vært nøytrale. Mads Gilbert blant annet, husker en jo som en stor støttespiller for palestina. Han uttalte visst at han ikke ville gi legehjelp til en israeler hvis personen trengte legehjelp. Han må være stolt av seg selv, og for å ha valgt et yrke og samtidig holdt en "ed" hvor han skal redde liv, uansett hvem det er. For det er jo det leger gjør, å redde liv og å være nøytral, ELLER?!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, TrekStar skrev:

Leger uten grenser har da aldri vært nøytrale. Mads Gilbert blant annet, husker en jo som en stor støttespiller for palestina. Han uttalte visst at han ikke ville gi legehjelp til en israeler hvis personen trengte legehjelp. Han må være stolt av seg selv, og for å ha valgt et yrke og samtidig holdt en "ed" hvor han skal redde liv, uansett hvem det er. For det er jo det leger gjør, å redde liv og å være nøytral, ELLER?!

Mads Gilbert har ingenting med Leger uten grenser å gjøre! 

Anonymkode: bff70...9a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TrekStar skrev:

Leger uten grenser har da aldri vært nøytrale. Mads Gilbert blant annet, husker en jo som en stor støttespiller for palestina. Han uttalte visst at han ikke ville gi legehjelp til en israeler hvis personen trengte legehjelp. Han må være stolt av seg selv, og for å ha valgt et yrke og samtidig holdt en "ed" hvor han skal redde liv, uansett hvem det er. For det er jo det leger gjør, å redde liv og å være nøytral, ELLER?!

«Han uttalte visst»? Denne mannen har uansett standpunkt gjort mer for andre mennesker enn du noensinne vil. Skam deg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Blomster-aksjonen som støtter Sylvi Listhaug må vel regnes som en veldig stor suksess.

Den klarte å gjøre en haug sosialister så forbannet at sosialistene faktisk var villige til å bruke deres EGNE penger, for en gangs skyld... 

Anonymkode: 5b871...64d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 23.05, Inspektøren skrev:

Venstresiden har, som et motgrep til blomsterstøtten til Listhaug, samlet inn 15 millioner til Leger uten grenser. En organsasjon som er politisk uavhengig og nøytral. Likevel velger de å ta i mot pengene. De er dermed ikke lenger politisk nøytrale, noe som også ble påpekt på Dagsnytt 18 i dag.

Det er ikke akseptabelt i mine øyne og jeg kommer ikke lenger til å støtte denne organisasjonen. Nå skal det jo også sies at tilliten til dem allerede var noe tynnslitt etter at det ble avslørt at flere av deres ansatte knullet jordskjelvofre på Haiti. Men dette var i allefall dråpen for min del.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/har-na-samlet-inn-15-millioner-kroner-til-leger-uten-grenser/3423427120.html

 

De færreste av slike organisasjoner er politisk nøytrale. Leger uten grenser har hvis jeg har oppfattet det korrekt opprettet sykeshus for terrorister i tunnelene under Øst-Ghouta.  Mange organisasjoner som operer i Syria nå opererer på terroristkontrollert område og i samarbeid med terroristene. De hjelper til med forsyninger og medisiner til terroristene. Det skal liksom gå til sivilbefolkningen, men det blir som det blir når tungt væpnede terrorister har kontrollen.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.3.2018 den 23.13, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt mye på radio i dag etter å ha kjørt en lang biltur, alle kanalene har flere ganger sakt de er politisk nøytrale, det gjorde meg mistenksom. Leger uten grenser har lenge blitt beskyldt for å tilrettelegge for innvandring fra Afrika til Europa. De har lenge kritisert den norske regjering for å ha en for streng asylpolitikk og koordinerer med menneskesmuglere. Derfor er det neppe tilfeldig at de blir valgt, de jobber med å flytte mange fra Afrika og Midt-Østen til Europa.

Anonymkode: 4c386...e8a

Vel, du bidrar til akkurat det samme (innvandring fra Afrika og Europa) når du deler noe flott fra Norge (bilder) på nett/Facebook ol. 

Just saying...

Anonymkode: 96db4...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2018 den 6.58, herzeleid skrev:

Jeg er i utgangspunktet enig. Nettopp derfor er det påfallende at Leger uten grenser nektet å ta imot penger fra EU-land og Norge da de var uenig i flyktningpolitikken som ble ført:

 

Det blir jo noe helt annet. Her valgte de å gå frem som et godt eksempel og vise at alle land måtte gjøre noe anderledes. Om politikken i Europa ikke hadde gjort endringer ville vi sett enkeltland som Hellas ol i krig. Libanon ville blitt en slum med alt for stor overbefolkning og økonomien til land i slr Europa ville gått under. 

Å nekte å ta imot de 15 millionene ville jo ikke blitt i nærheten av det samme. 

Den protesten var en viktig aksjon som hadde et kraftig poeng! 

Anonymkode: 96db4...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om lusthaugfolk samler inn å gir den 15 mill til så er de vel nøytrale igjen? 

Anonymkode: 79112...681

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir jo noe helt annet. Her valgte de å gå frem som et godt eksempel og vise at alle land måtte gjøre noe anderledes. Om politikken i Europa ikke hadde gjort endringer ville vi sett enkeltland som Hellas ol i krig. Libanon ville blitt en slum med alt for stor overbefolkning og økonomien til land i slr Europa ville gått under. 

Å nekte å ta imot de 15 millionene ville jo ikke blitt i nærheten av det samme. 

Den protesten var en viktig aksjon som hadde et kraftig poeng! 

Anonymkode: 96db4...ce8

Leger Uten Grenser ønsket at en ikke skulle holde så mange ute fra Europa. Om noe ville Hellas og sør-europeiske land kommet dårligere ut av det om Leger Uten Grenser hadde fått viljen sin. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det er en organisasjon som hjelper mennesker i nød, de kunne hatt fett betalte  jobber på et trygt sted, og istedet reiser de ut i land med krig, nød og elendighet for å hjelpe andre. Jeg stemmer blått, men støtter fader meg ikke dere idioter som heretter vil boikotte en slik organisasjon fordi mange mennesker har gitt penger. De gjorde det som et motsvar til Listhaug som nører opp under hat og fremmedfrykt. Viste solidaritet og samhold, og valgte å gi penger til en organisasjon som hjelper folk over hele verden.  Det skremmer meg hvor mye sympati Listhaug får, så mye at man setter henne høyere enn leger uten grenser! En dame som vil, i et land som Norge, sette menneskerettighetene til side! Vil vi bli et sånt land, vil dere bli sammenlignet med andre land som også setter menneskerettigheter til side? Skal vi synke så lavt altså? Og den barnslige "lik og del" greia hennes på nivå med "menn" i nettavisens kommentarfeltet.. grøss og gru. 

Takk Moxnes som fikk ballen til å rulle..måtte Listhaug aldri få noen mektig posisjon igjen!

Anonymkode: f184f...094

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2018 den 18.10, herzeleid skrev:

Leger Uten Grenser ønsket at en ikke skulle holde så mange ute fra Europa. Om noe ville Hellas og sør-europeiske land kommet dårligere ut av det om Leger Uten Grenser hadde fått viljen sin. 

De jobber jo som leger flest, både akutt og forebyggende, det akutte i denne situasjonen var at folk druknet i middelhavet, da plukker vi de opp og frakter de til trygg grunn, det forebyggende er jo og finne ut av hvorfor folk flykter og forebygge det. De har ikke som noe hovedmål og flytte alle afrikanere til Europa 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at bare noen få brukere tør å stå frem som lavpannede idioter med fullt nick, og isteden velger å gjemme seg som anonymbruker når de sitter i kjelleren til mamma, mens fråden står rundt munnen,  for å kritisere mennesker som reiser inn i krigsområder nettopp for å hjelpe folk der de er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Apis skrev:

De jobber jo som leger flest, både akutt og forebyggende, det akutte i denne situasjonen var at folk druknet i middelhavet, da plukker vi de opp og frakter de til trygg grunn, det forebyggende er jo og finne ut av hvorfor folk flykter og forebygge det.

Nå var det ikke at folk druknet i middelhavet som gjorde at de nektet å ta imot penger fra EU, men at folk ikke slapp inn i Europa. En av de mest effektive måtene å forebygge vil være nettopp å ikke slippe folk inn, og kommunisere dette klart. En kan jo bare spekulere i hvor mange triste skjebner frontingen av "refugees welcome" har forårsaket.

Sitat

De har ikke som noe hovedmål og flytte alle afrikanere til Europa 

Det tror jeg ikke noen har påstått heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 23.05, Inspektøren skrev:

Venstresiden har, som et motgrep til blomsterstøtten til Listhaug, samlet inn 15 millioner til Leger uten grenser. En organsasjon som er politisk uavhengig og nøytral. Likevel velger de å ta i mot pengene. De er dermed ikke lenger politisk nøytrale, noe som også ble påpekt på Dagsnytt 18 i dag.

Det er ikke akseptabelt i mine øyne og jeg kommer ikke lenger til å støtte denne organisasjonen. Nå skal det jo også sies at tilliten til dem allerede var noe tynnslitt etter at det ble avslørt at flere av deres ansatte knullet jordskjelvofre på Haiti. Men dette var i allefall dråpen for min del.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/har-na-samlet-inn-15-millioner-kroner-til-leger-uten-grenser/3423427120.html

 

Hvis vi ser på Listhaug-saken så skal Regjeringen i utgangspunktet være en regjering for alle i Norge. Det du sier er at ettersom Listhaug i sin tid tok imot blomster  så vat det en politisk handling og at hun dermed ikke var justisminister for hele Norge ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 23.05, Inspektøren skrev:

Venstresiden har, som et motgrep til blomsterstøtten til Listhaug, samlet inn 15 millioner til Leger uten grenser. En organsasjon som er politisk uavhengig og nøytral. Likevel velger de å ta i mot pengene. De er dermed ikke lenger politisk nøytrale, noe som også ble påpekt på Dagsnytt 18 i dag.

Det er ikke akseptabelt i mine øyne og jeg kommer ikke lenger til å støtte denne organisasjonen. Nå skal det jo også sies at tilliten til dem allerede var noe tynnslitt etter at det ble avslørt at flere av deres ansatte knullet jordskjelvofre på Haiti. Men dette var i allefall dråpen for min del.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/har-na-samlet-inn-15-millioner-kroner-til-leger-uten-grenser/3423427120.html

 

Eller at de driver med menneskesmugling av migranter fra Afrika til Italia. Jeg mistet tilliten min til dem da dette ble kjent, men dine opplysninger gjør ting bare verre. En organisasjon som i stor skala henter migranter direkte rett utenfor libysk kyst og frakter dem til Italia har helt klart en kraftig politisk engasjement. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.3.2018 den 23.05, Inspektøren skrev:

Venstresiden har, som et motgrep til blomsterstøtten til Listhaug, samlet inn 15 millioner til Leger uten grenser. En organsasjon som er politisk uavhengig og nøytral. Likevel velger de å ta i mot pengene. De er dermed ikke lenger politisk nøytrale, noe som også ble påpekt på Dagsnytt 18 i dag.

Det er ikke akseptabelt i mine øyne og jeg kommer ikke lenger til å støtte denne organisasjonen. Nå skal det jo også sies at tilliten til dem allerede var noe tynnslitt etter at det ble avslørt at flere av deres ansatte knullet jordskjelvofre på Haiti. Men dette var i allefall dråpen for min del.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/har-na-samlet-inn-15-millioner-kroner-til-leger-uten-grenser/3423427120.html

 

Med et slikt omdømme vil jeg ikke støtte de.

Anonymkode: bd551...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2018 den 10.09, Apis skrev:

De jobber jo som leger flest, både akutt og forebyggende, det akutte i denne situasjonen var at folk druknet i middelhavet, da plukker vi de opp og frakter de til trygg grunn, det forebyggende er jo og finne ut av hvorfor folk flykter og forebygge det. De har ikke som noe hovedmål og flytte alle afrikanere til Europa 

Er det derfor de operer helt ved den libyske kysten? Hvorfor ikke frakte dem tilbake til Libya da siden det er nærmere? Og er det derfor de lærer migrantene til å ikke samarbeide med italienske myndigheter og å fortelle usedvanlig like historier til minste detalj alle sammen? De har ikke mandat til å frakte migranter nesten fra libysk kyst og frakte dem til Italia. Dette er menneskesmugling særlig når det skjer i samarbeid med menneskesmuglerne som varsler skipene. For all del er det ikke bare Leger uten grenser som gjør det, men også andre organisasjoner.

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dert er en organisasjon som har gjort mye godt i verden.  Det er det ingen tvil om.  Men så er det slik at over alt finnes noen råtne epler som ikke følger organisasjonenes etiske retningslinjer og vi hører av og til om overgrep.  Dette er trist men feil å straffe organisasjonen for det.  

Når det gjelder mottak av økonomisk støtte er dette en balansegang der ledelsen i organisasjonen må trå varsomt.  Det blir lett satt stempel om å ikke være politisk nøytral.  Denne konkrete saken havner i en slik gråsone.  Allikevel er det viktig å se forbi dette da Leger uten grenser også i fremtiden vil ha store oppgaver med å redde liv og være tilstede der de trengs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...