Gå til innhold

Hvordan lære mest mulig om webutvikling uten å ta 3-5 års utdanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig utdannet, men har en forretningsidé som innebærer et nettsted (som er litt mer komplekst enn en enkel nettside). Jeg kommer trolig aldri til å få kunnskap nok til utvikle dette selv, men ønsker å lære så mye som mulig for å komme igang og få en viss idé om omfanget av prosjektet og hva som trengs for å få det til. Jeg har hverken tid eller penger til å ta en ny utdanning, og har heller ikke selvdisiplin nok til å lære meg programmering og utvikling på egenhånd. Er det noen som har noen tips til gode kurs, enkeltemner eller årsstudier man kan ta for å skaffe seg litt peiling (er interessert i både programmering og webdesign)? Helst på nett eller noe samlingsbasert/deltid, som lar seg kombinere med fulltidsjobb. Kan også legge til at jeg er elendig i matte, så det kan ikke være noe som krever gode mattekunnskaper. 

Anonymkode: f6c40...f8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teamtreehouse er bra 👍

Anonymkode: a8b96...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webutvikling er faktisk en av de områdene innen IT som forandrer seg fortest, og jeg vil personlig si at en 3-5 årig utdannelse ikke helt lønner seg, da teknologien du lærer på første året kontra det som er tilgjengelig når du er ferdig, vil være ganske forskjellig. 

"Core" kunnskapene en burde kjenne til er basic HTML, CSS, "vanilla" javascript, SQL, og verktøy som Git. Derifra lærer du deg div. rammeverk, og så flere verktøy. I dag er det nesten forventet at en skal kunne back-end og front-end programmering, og det er egentlig utrolig mye å sette seg inn i. 

Men en ting er helt sikkert: Praksis er nummer en! Learning by doing er en fin måte å starte på. Start med å lage helt basic websider, så gjør du dem bedre, og ser underveis hva du trenger å lære. Moderne websider er veldig avanserte i forhold til det man hadde for 8-9-10 år siden, og det ligger mye arbeid bak. 

Anonymkode: df20b...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har studiekompetanse kan du ta enkeltemner på NTNU, sjekk ut itfag.no De foregår alle på nett.

Anonymkode: 2dd6b...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Webutvikling er faktisk en av de områdene innen IT som forandrer seg fortest, og jeg vil personlig si at en 3-5 årig utdannelse ikke helt lønner seg, da teknologien du lærer på første året kontra det som er tilgjengelig når du er ferdig, vil være ganske forskjellig. 

"Core" kunnskapene en burde kjenne til er basic HTML, CSS, "vanilla" javascript, SQL, og verktøy som Git. Derifra lærer du deg div. rammeverk, og så flere verktøy. I dag er det nesten forventet at en skal kunne back-end og front-end programmering, og det er egentlig utrolig mye å sette seg inn i. 

Men en ting er helt sikkert: Praksis er nummer en! Learning by doing er en fin måte å starte på. Start med å lage helt basic websider, så gjør du dem bedre, og ser underveis hva du trenger å lære. Moderne websider er veldig avanserte i forhold til det man hadde for 8-9-10 år siden, og det ligger mye arbeid bak. 

Anonymkode: df20b...cc4

I mange selskaper kommer man ikke noen vei uten en utdannelse. Det er riktig at teknologien endrer seg ganske raskt, men det betyr på ingen måte at en utdannelse er bortkastet. I en utdannelse lærer man egentlig de grunnleggende trekkene, metodene og tankegangen - som mange rammeverk bygger på, og egentlig ikke rammeverkene i seg selv. Uten en solid forståelse for teorien, dataflyten og modellene som ligger bak, så blir man aldri en god utvikler. Sier ikke at man ikke kan lære seg dette selv, men for mange er det langt enklere å ta det gjennom utdanning. Særlig hvis man ikke har erfaring fra før. I TS sitt tilfelle dreier det seg mer om å ha en forståelse for slik arbeide, slik at man enklere kan sette jobben bort senere. Det er også en viktig egenskap, for innen teknologi er det ekstremt viktig å være en god bestiller slik at man ikke kjøper katta i sekken. Da må man ha en grunnleggende teknisk forståelse for jobben som skal utføres.

Utdannelse handler på mange måter om å settes i stand til å lære raskt. For det er et ufravikelig krav innen teknologi. Skal du jobb med det, vil du konkurrere mot andre som jobber særdeles raskt, og som om nødvendig jobber hele døgnet for å få det til. Og der har du det andre kravet: Det er en livsstil, ikke en jobb. Mange selskaper krever døgnkontinuerlig jobbing for å få ting ferdig + lære nye ting osv. Man har ingen fritid, og for sin egen del bør man vurdere om det er noe man ønsker å hoppe inn i. For det krever enormt mye av den enkelte. 

Anonymkode: ac7fe...287

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ferdig utdannet, men har en forretningsidé som innebærer et nettsted (som er litt mer komplekst enn en enkel nettside). Jeg kommer trolig aldri til å få kunnskap nok til utvikle dette selv, men ønsker å lære så mye som mulig for å komme igang og få en viss idé om omfanget av prosjektet og hva som trengs for å få det til. Jeg har hverken tid eller penger til å ta en ny utdanning, og har heller ikke selvdisiplin nok til å lære meg programmering og utvikling på egenhånd. Er det noen som har noen tips til gode kurs, enkeltemner eller årsstudier man kan ta for å skaffe seg litt peiling (er interessert i både programmering og webdesign)? Helst på nett eller noe samlingsbasert/deltid, som lar seg kombinere med fulltidsjobb. Kan også legge til at jeg er elendig i matte, så det kan ikke være noe som krever gode mattekunnskaper. 

Anonymkode: f6c40...f8a

Ka type nettside e det du vil lage?

Det vanlige er rammeverk, php, sql, html, css og emcascript (også kalt javascript). Ka nettsiden din skal gjøre er jo det som avgjør hva du må kunne.

Har selv over 300 nettsider på alle forskjellige nivåer, og som utfører forskjellige oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎3‎/‎20‎/‎2018 den 0.20, AnonymBruker skrev:

Om du har studiekompetanse kan du ta enkeltemner på NTNU, sjekk ut itfag.no De foregår alle på nett.

Anonymkode: 2dd6b...0e3

Takk for tips, her så det ut til å være mye bra å velge mellom :) Vet du om det går an å få de samme fagene men unngå studieavgiften gjennom å søke via samordna opptak? Og er det noen muligheter for å få godkjent et årsstudium hvis man tar mange nok studiepoeng?

Anonymkode: f6c40...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/21/2018 at 9:14 AM, AnonymBruker said:

Takk for tips, her så det ut til å være mye bra å velge mellom :) Vet du om det går an å få de samme fagene men unngå studieavgiften gjennom å søke via samordna opptak? Og er det noen muligheter for å få godkjent et årsstudium hvis man tar mange nok studiepoeng?

Anonymkode: f6c40...f8a

De fleste emnene er brukt i nettbasert informatikk (bachelor), men tror det er ganske høy poengsum for å komme inn (55+ tror jeg men har ikke sjekket). Eneste er vel at denne ikke er på deltid, så da blir det veldig mye å gjøre med fulltidsjobb.

Dersom du er student på NTNU (usikker på om det gjelder alle fakultet), kan du etter å ha bestått alle emner første semester ta 1-2 av disse per halvår uten å betale (bøker +  avlegge eksamen i annen del av landet kommer utenom). Tror det ligger et regelverk for det ute på siden jeg linket til, du kan også sende mail til studieveilderne :)

Har tatt 2 emner der ved siden av min vanlige bachelor, og synes opplegget er veldig bra :) Flinke forelesere man kan spørre om alt, diskusjonsforum hvor man kan diskutere med de andre og tilgang til eksamensoppgaver fra tidligere semester. De emnene jeg har tatt har skoleeksamen, så om du bor langt borte må du avtale med f.eks. en videregåendeskole i nærheten om å få avlegge eksamen der (eller så kan du selvfølgelig reise til Trondheim for å ta eksamen om du har mulighet til det.)

Jeg vet ikke om du kan få satt det sammen til et årsstudium, men det kan nok studieveilederne svare på, rart om det ikke skulle gå.

Anonymkode: 2dd6b...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...