Gå til innhold

Er drikking av hjemmebrent et bygdefenomen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er drikking og laging av hjemmebrent et bygdefenomen? Det er jo blodharry og meget usunt. Farlig kan det være også.

Ikke mange som drikker det frivillig tror jeg. Er det et bygde/småby-fenomen siden det er langt til vinmonopolet, eller er det at folk vil bli dritings av noen få slurker 96%?

Tror dere at de som drikker det skjønner selv at folk syns det er harry? Det som er eklest med det er at ungdom som skal drikke har debuten sin med hjemmebrent og det er veldig farlig. Håper de som lager og selger hjemmebrent tenker over dette altså. :fy_fy: 
Blir helt skremt jeg... 

Anonymkode: 12b47...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

JaEr drikking og laging av hjemmebrent et bygdefenomen? Det er jo blodharry og meget usunt. Farlig kan det være også.

Ikke mange som drikker det frivillig tror jeg. Er det et bygde/småby-fenomen siden det er langt til vinmonopolet, eller er det at folk vil bli dritings av noen få slurker 96%?

Tror dere at de som drikker det skjønner selv at folk syns det er harry? Det som er eklest med det er at ungdom som skal drikke har debuten sin med hjemmebrent og det er veldig farlig. Håper de som lager og selger hjemmebrent tenker over dette altså. :fy_fy: 
Blir helt skremt jeg... 

Anonymkode: 12b47...e85

Ja, tror det er et bygdefenomen, men driver egentlig "vanlige" folk med det fremdeles? Husker at da jeg var yngre, drakk vi en del hjemmebrent, men nå er jo lovlig alkohol mye mer tilgjengelig. Flere vinmonopol, flere reiser ut av landet og kan kjøpe på tax-free osv ...

Trodde det bare var einstøinger og alkoholikere som driver med sånt nå for tiden.

Anonymkode: 8cdd2...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som bryr seg så mye hva en Oslofrue synes om dem skjønner du og blir ikke livredd av ordet harry. Oslofruene kaller jo alt mulig rart harry, det har jeg sett eksempel på her inne. 

Anonymkode: cd53d...da4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som bryr seg så mye hva en Oslofrue synes om dem skjønner du og blir ikke livredd av ordet harry. Oslofruene kaller jo alt mulig rart harry, det har jeg sett eksempel på her inne. 

Anonymkode: cd53d...da4

Hva har Oslo med saken å gjøre? Hvorfor nevner du den byen? :klo: 

Anonymkode: 12b47...e85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmebrenning er et bygdefenomen da folk på bygda kan gjøre det rimelig uforstyrret. Videre kan du gjøre det i et skur, eller liknende, hvor det både er grei ventilasjon, samt liten risiko for menneskelig skade (flamme / eksplosjon). Historisk sett har det også noe med at tilgang på polvare er/var ganske kjip ute på bygda. Det er først de siste årene at mange småsteder har fått vinmonopol. Personlig måtte jeg kjøre 15 mil, over grensa, for å få kjøpt brennevin, helt fram til ca. 5 år siden. 

I dag er hjemmebrent ganske dødt. For 15-20 år siden, så var det så utbredt at en kunne ringe 4-5 brennere, som alle solgte brennevin for 50-100 kr pr. flaske...i dag har du langt bedre utvalg i butikk, og generelt bedre tilgang på skikkelig vare. 

Er det harry? Jo da, det kan det være. Men det er ikke slik at alle drakk bar HB fra dunk, eller i form av karsk...de fleste jeg kjenner, brukte å helle brennevinet over på polflaske, og blande vanlige drinker som en ellers ville gjort. De som brente var ofte veldig drevne folk, som lagde svært god brennevin.

Farlig er det om du har nybegynnere som glemmer å kaste første del (metanol) av brennevinet. Ja, du kunne bli skikkelig syk (blind f.eks) av det, men som oftest ble folk bare jævlig dårlige, da mengden metanol var blitt blandet ut nokså mye. Det var langt vanligere å oppleve giftig brennevin (mye metanol) fra utenlandsk HB, da det godt kunne være ren industriell metanol blandet ut med vanlig etanol, og så solgt i store dunker. 

Som sagt, i dag virker det å ha dødd ut. Personlig kjenner jeg ingen som fortsatt brenner, og det er vel en døende kunst...

Anonymkode: d099f...dd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er et bygdefenomen. I bygdene jeg har bodd i/vært i har folk nesten ikke vist hva polvarer er. I byene er ikke HB et tema engang. Fatter ikke at folk vil drikke det søppelet der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er drikking og laging av hjemmebrent et bygdefenomen? Det er jo blodharry og meget usunt. Farlig kan det være også.

Ikke mange som drikker det frivillig tror jeg. Er det et bygde/småby-fenomen siden det er langt til vinmonopolet, eller er det at folk vil bli dritings av noen få slurker 96%?

Tror dere at de som drikker det skjønner selv at folk syns det er harry? Det som er eklest med det er at ungdom som skal drikke har debuten sin med hjemmebrent og det er veldig farlig. Håper de som lager og selger hjemmebrent tenker over dette altså. :fy_fy: 
Blir helt skremt jeg... 

Anonymkode: 12b47...e85

Du har ikke skjønt det. Ingen drikker det rent, men blander det ut.

Anonymkode: 9830f...18e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan alltids prøve å drikke rent men det er så godt som umulig å svelge det, jeg har prøvd...

Vi drakk HB som unge men det tok slutt når det kom bedre ting å drikke og vi fikk tilgang til polvarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Duff skrev:

Man kan alltids prøve å drikke rent men det er så godt som umulig å svelge det, jeg har prøvd...

Vi drakk HB som unge men det tok slutt når det kom bedre ting å drikke og vi fikk tilgang til polvarer. 

Oh, ja. Prøvd har man, men det der var jævlige saker:laugh:

Anonymkode: 9830f...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vi har i bygda kommer fra storbyene. Så tviler på det..

Anonymkode: 36384...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kommer fra ei bygd og vet det foregår flere steder ennå her. Men mange har også gått over til å brygge eget øl.

Anonymkode: 777ae...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprit er sprit, så lenge brenneren har gjort en god jobb, og apparatet er nogenlunde riktig konstruert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.3.2018 den 1.09, AnonymBruker skrev:

det vi har i bygda kommer fra storbyene. Så tviler på det..

Anonymkode: 36384...292

Himkoken?

Anonymkode: 12b47...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst "på bygda" på vestlandet, men jeg møtte på hjemmebrent for første gang etter jeg flyttet til Oslo. På grunn av de høye prisene på alkohol på byen, så startet noen karer en "underground pub" i Gamle Oslo en plass.

Anonymkode: daead...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2018 den 1.11, Oppgitt78 skrev:

Sprit er sprit, så lenge brenneren har gjort en god jobb, og apparatet er nogenlunde riktig konstruert..

Uff. Hørtes ikke bra ut. 

På 20.3.2018 den 1.32, Guidet Kvinne skrev:

Det er selvfølgelig et bygdefenomen. 

 Å ja. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst "på bygda" på vestlandet, men jeg møtte på hjemmebrent for første gang etter jeg flyttet til Oslo. På grunn av de høye prisene på alkohol på byen, så startet noen karer en "underground pub" i Gamle Oslo en plass.

Anonymkode: daead...1c8

Men hjemmebrent er ikke livlig fordi det er veldig helseskadelig og ikke lovlig å lage står det. 

Anonymkode: 12b47...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå ja. Har ei venninne fra beste oslo vest som har drukket mer hjemmebrent enn meg. Jeg er fra bygda, men har så vist smakt det en gang. 

Anonymkode: 5347a...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff. Hørtes ikke bra ut. 

 Å ja. 

Men hjemmebrent er ikke livlig fordi det er veldig helseskadelig og ikke lovlig å lage står det. 

Anonymkode: 12b47...e85

Det er i høyeste grad livlig.

Anonymkode: 9830f...18e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp på bygda, og der var det ingen som drakk hjemmebrent. Kanskje alkoholikere, men de kjente ikke jeg til.

Nå bor jeg i byen og først her har jeg møtt på flere som har med hjemmebrent på fest. Ikke at det er så vanlig her i byen heller akkurat. Jeg har aldri smakt på hjemmebrent siden det alltid har vært sett på som harry/farlig. 

Anonymkode: 651ec...689

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange rare fordommer fra folk som ikke har et forhold til hjemmebrent. Det å brenne sprit hjemme er det samme som å bake kaker, elelr brygge øl hjemme. Eneste grunnen til at det er furbudt er at det var et stort samfunnsproblem tidligere og måtte reguleres, i tillegg til at staten ønsker nå å ha høye skatter for å redusere forbruket av alkohol i samfunnet.

Det er mulig å drikke seg hjel av sprit som er brent hjemme og sprit som er kjøpt på polet. Det er mulig å bli feit og få diabetes av kaker fra butikken og av kaker som er bakt hjemme.

Det er kun 14åringer og fylliker som drikker ren 96% og ren vodka fra polet, det er fordi vanlige folk ikke synes det smaker godt. 

Jeg kommer fra en bygd der det er mange som brenner selv og lager hjemmelaget tyrker, jaegermeister, aquavit osv. Disse personene er veldig flinke til å lage brennevin som smaker veldig godt, mye bedre enn det som kan kjøpes i butikken. På samme måte som det er veldig mange flinke som brygger øl eller baker kaker hjemme som smaker enormt mye bedre enn det som kan kjøpes på rema.

Ingen av disse brennevinene som mine venner brenner har spesielt høy alkoholprosent. Mora til en barndomskompis av meg lager en kjempegod jaegermeister (min favoritt) som har lavere alkoholprosent og mindre hostesaftsmak enn hva som kan kjøpes.Hun lager dette til festlige lag som bryllup og store fester med stort hell på samme måte som hun baker enormt gode kaker.

Anonymkode: cd3ad...6df

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...