Gå til innhold

Vet ikke om jeg klarer meg til termin


Gyll1

Anbefalte innlegg

Jeg har ekstrem fødselsangst, større baby enn gjennomsnittet i magen, smalt bekken og babyen har ikke snudd seg. Har termin om 4 uker, er førstegangs. 

Jeg begynner å kjenne på angsten mer for hver dag som går og merker at jeg blir psykisk utmattet av å ikke vite hva som vil skje. Skal på sykehuset for å prate med jordmor denne uken (pga angsten) og håper jeg kan bli litt klokere på hva som vil skje den siste tiden. 

Kan hende det blir bestemt keisersnitt, kanskje blir jeg satt igang? Eller får jeg beskjed om å vente? Det å ikke vite sliter så på meg. Noen som har vært i liggende situasjoner og snakket med sykehuset? Hva har man kommet frem til da?

Jeg skjønner at jeg ikke skal klage, men må bare få det ut. Virker som evigheter igjen etter et veldig vanskelig svangerskap.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Troor at man kan velge selv om det blir keisersnitt eller ikke hvis barnet ligger feil vei. Uansett vil helsepersonell anbefale deg hva som er best og ikke sende deg ut i en fødsel som ikke er mulig for deg å gjennomføre.

Så bra at du skal på samtale! Bestem deg for å være 100% ærlig med jordmor om dine tanker og følelser så du får mest mulig ut av samtalen. Høres ikke logisk ut for meg at de akutt legger deg inn og setter i gang fødsel pga fødselsangst, dere lager nok en plan sammen om hvordan dette skal gjøres.

Prøv å bestem deg for å ikke gruble noe mer før etter samtalen. Grubling fører aldri noe bra med seg og sliter deg bare ut :klem:

Anonymkode: a38af...1f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også fødselsangst og ble psykisk utslitt av å ikke vite hva som skulle skje. 

Mitt tips til deg: Jeg dro til fastlegen min og forklarte situasjonen, at jeg var utslitt av bekymringer. Hun sendte mail til sykehuset og ba om snarlig oppklaring! Så løste det seg fort. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaringer, men jeg venter også på avklaring mtp fødsel/forløsning, er i uke 37 nå, baby i sete og jeg er liten. Heldigvis ikke fødselsangst, men kjenner jeg likevel stresser litt med at jeg ikke vet hva som skal skje. Har time på sykehuset neste uke, altså under 2 uker før termin. Kjenner at det hadde vært gull å ha time tidligere, litt sjalu på deg der 😉 

Håper vi begge får gode svar 😊 Tror det skal ordne seg veldig fint! Har fått inntrykk av at sykehusene er opptatt av at den gravide skal få være med å ta avgjørelse når det kommer til setefødsel vs keisersnitt, og det er jo greit😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ruccula skrev:

Jeg hadde også fødselsangst og ble psykisk utslitt av å ikke vite hva som skulle skje. 

Mitt tips til deg: Jeg dro til fastlegen min og forklarte situasjonen, at jeg var utslitt av bekymringer. Hun sendte mail til sykehuset og ba om snarlig oppklaring! Så løste det seg fort. 

 

Tusen takk! Jeg har time hos fastlegen min på fredag, og da skal jeg absolutt ta opp dette! Håper jeg får noe form for oppklaring da. Så godt at det løste seg for deg! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, isbjørnungen skrev:

Har ingen erfaringer, men jeg venter også på avklaring mtp fødsel/forløsning, er i uke 37 nå, baby i sete og jeg er liten. Heldigvis ikke fødselsangst, men kjenner jeg likevel stresser litt med at jeg ikke vet hva som skal skje. Har time på sykehuset neste uke, altså under 2 uker før termin. Kjenner at det hadde vært gull å ha time tidligere, litt sjalu på deg der 😉 

Håper vi begge får gode svar 😊 Tror det skal ordne seg veldig fint! Har fått inntrykk av at sykehusene er opptatt av at den gravide skal få være med å ta avgjørelse når det kommer til setefødsel vs keisersnitt, og det er jo greit😊

Uff, det er slitsomt å måtte vente så lenge på noe så stort! Du er utrolig heldig som ikke har lenge igjen nå da! Blir spennende tid for deg må :) Har du noen tanker om hvordan fødsel du vil ha eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lukk ørene for andres skremmehistorier. Mange føder i seteleie uten problemer. Jeg er en av de, faktisk er det den ungen som kom lettest ut. 

Husk at de aller fleste har gode fødselsopplevelser, ellers hadde det vert mange enebarn. Øv deg på å tenke gode, enkle tanker som feks Pippis «det har jeg ikke gjort før så det går sikkert bra». 

Anonymkode: 5b589...723

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså! Med stort barn, smale hofter og seteleie vil jeg si det er et klart valg! Keisersnitt!

Hvorfor risikere at det går skikkelig til helvete? Det er bare i norge man på død og liv skal føde barn i seteleie naturlig og det er omstridt hvor trygt det faktisk er 

Anonymkode: 45fb0...8d3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Gyll1 skrev:

Tusen takk! Jeg har time hos fastlegen min på fredag, og da skal jeg absolutt ta opp dette! Håper jeg får noe form for oppklaring da. Så godt at det løste seg for deg! 

Takk :) ja jeg fikk ks fort innvilget etter dette og er veldig fornøyd med det valget.  

Lykke til til deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra, TS. Jeg lå på barsel med flere som hadde født i sete, de spratt rundt som ungfoler, mens jeg som hadde tatt keisersnitt pga sete/trangt bekken slepte meg rundt som en olding. :fnise: 

Ved første fødsel bestemte jeg meg bare for å stole på helsevesenet, jeg kom med mine tanker, og det gikk fint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør bare det som føles tryggest for deg. Om du stresser så stresser babyen. Selv lå alt til rette for en normal og fin fødsel for meg så jeg har sluppet å føle på slik angst. 

Barna har det vel like bra på begge type fødsler! 

Anonymkode: 3d3a7...e51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Det går bra, TS. Jeg lå på barsel med flere som hadde født i sete, de spratt rundt som ungfoler, mens jeg som hadde tatt keisersnitt pga sete/trangt bekken slepte meg rundt som en olding. :fnise: 

Ved første fødsel bestemte jeg meg bare for å stole på helsevesenet, jeg kom med mine tanker, og det gikk fint. 

Min erfaring også. Setefødsel går fint. :):) Herlig å være i god form etter fødsel istedetfor å slite med luftsmerter, keisersnittarr og sånt.

Anonymkode: ec8fb...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring også. Setefødsel går fint. :):) Herlig å være i god form etter fødsel istedetfor å slite med luftsmerter, keisersnittarr og sånt.

Anonymkode: ec8fb...de9

Og så har du de som mister barnet sitt pga lufttilførselen stanser, for ungen sitter fast i bekkenet 

Anonymkode: 24146...86f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok lurt å stole på fødselslegens anbefaling når det kommer til valg av enten keisersnitt eller setefødsel. Legene og jordmødrene er dyktige og passer selvsagt ekstra godt på i spesialtilfeller. 

Setefødsel kan gå bra, men tror nok det i en del tilfeller ender opp som haste-ks. Keisersnitt går også bra, selv om sikkert vanlig fødsel er å foretrekke (dersom alt ligger til rette for det.)

Dette går bra! 

Anonymkode: 86196...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er nok lurt å stole på fødselslegens anbefaling når det kommer til valg av enten keisersnitt eller setefødsel. Legene og jordmødrene er dyktige og passer selvsagt ekstra godt på i spesialtilfeller. 

Setefødsel kan gå bra, men tror nok det i en del tilfeller ender opp som haste-ks. Keisersnitt går også bra, selv om sikkert vanlig fødsel er å foretrekke (dersom alt ligger til rette for det.)

Dette går bra! 

Anonymkode: 86196...7de

Nei. På f.eks. Ahus har de en lege (gyn) som anbefaler setefødsel i hytt og gevær. Men det er en stor risiko ved å føde i sete 

Anonymkode: 24146...86f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så har du de som mister barnet sitt pga lufttilførselen stanser, for ungen sitter fast i bekkenet 

Anonymkode: 24146...86f

Og folk blir slått ned av lynet også.

De fleste fødsler i Norge går veldig bra! Ikke driv unødvendig skremsel :) En fødselslegen lar ikke kvinnen føde vaginalt der som det er stor sjanse for at der går galt. Og skulle der først gå galt er de raske til å reagere, og vil forløse barnet med keisersnitt.

Anonymkode: 86196...7de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. På f.eks. Ahus har de en lege (gyn) som anbefaler setefødsel i hytt og gevær. Men det er en stor risiko ved å føde i sete 

Anonymkode: 24146...86f

Nettopp, setefødsel er en risikofødsel og mange ender opp i keisersnitt likevel. Man har flere steder i Norge god kompetanse på setefødsel, men det innebærer likevel økt risiko og kan også være tøffere i og med at ikke hodet kommer først som det normalt skal for å utvide. 

Anonymkode: e7fdb...dc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp, setefødsel er en risikofødsel og mange ender opp i keisersnitt likevel. Man har flere steder i Norge god kompetanse på setefødsel, men det innebærer likevel økt risiko og kan også være tøffere i og med at ikke hodet kommer først som det normalt skal for å utvide. 

Anonymkode: e7fdb...dc2

Jeg hadde nok innstilt meg på keisersnitt, og selv om det kanskje innebærer noe større risiko for komplikasjoner, er det dyktige leger på sykehuset. Og man får (som regel) være våken under operasjonen noe i alle fall jeg synes er betryggende. 

Her jeg bor forløses ca. 20% av alle barn med keisersnitt, og det går jo bra i de aller, aller fleste tilfeller :)

Anonymkode: 86196...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/seteleie/storre-risiko-ved-vaginal-setefodsel/

 

NHI.no
 
  1. NHI.no
  2.  
  3. Familie
  4.  
  5. Graviditet
  6. Svangerskap og fødsel
  7.  
  8. Sykdommer
  9.  
  10. Seteleie
  11. Større risiko ved vaginal setefødsel
 Nyhetsartikkel

Større risiko ved vaginal setefødsel

Patrick Belfrage er en av forfatterne bak en norsk studie som i 2002 konkluderte med at planlagt keisersnitt er best ved seteleie. Han mener at studien ikke har gjort noe stort inntrykk på andre norske fødselsleger, men tror at også norske fødselsleger på sikt vil anbefale planlagt keisersnitt ved seteleie.

7817-2-patrick-belfrage.jpg
Av: Merethe Johannessen, journalist. Godkjent av medisinsk redaksjon
Publisert: 28.10.2010
Godkjent av medisinsk redaktør

HOPP TIL INNHOLD

Denne artikkelen er den fjerde av totalt seks artikler som belyser temaet valg av fødselsmetode ved seteleie. Anbefalinger i ulike vestlige land spriker. Norske studier konkluderer ulikt, og vi har gjort intervju med to erfarne fødselsleger som har forskjellig oppfatning av hva som er det beste valget ved setefødsel - planlagt keisersnitt for alle eller vaginal setefødsel for utvalgte grupper. Temaet utdypes i disse artiklene:

Patrick Belfrage og Leif Gjessing er forfattere av studien fra Rogaland Sentralsykehus (Stavanger Universitetssykehus), som i 2002 konkluderte med at planlagt keisersnitt er den beste forløsningsmetoden ved seteleie1. Patrick Belfrage er nå pensjonert, men har et langt yrkesliv som fødselslege bak seg. Han har jobbet i Sverige, Saudi-Arabia, Zansibar og i Norge.

Mer om studien kan du lese her: Anbefaler planlagt keisersnitt ved seteleie

-Årsaken til at vi konkluderte med at planlagt keisersnitt er bedre enn vaginal forløsning ved seteleie, er at barnet har det dårligere ved vaginal setefødsel. De rammes oftere av sykdom. De fleste barn i seteleie som blir forløst ved planlagt keisersnitt, er normale, sier Belfrage.

Han understreker at temaet har vært diskutert innen fagmiljøet i årevis, men at trenden på verdensbasis er at stadig flere forløser seteleie ved keisersnitt.

Anonymkode: 45fb0...8d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulike sykehus har ulike rutiner. 

Ahus feks lar deg velge om du vil planlegge KS eller gå for vaginal om babyen er i seteleie. Men de tar ultralyd før det planlagte snittet og går for vaginal dersom hodet har festet seg til KS (eller man får valget om å backed ut av KS til vaginal). 

Snakk med jordmor, det er best. 

Anonymkode: 0e157...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...