Gå til innhold

Å kutte ut matvarer pga. helseproblemer (candida/sopp)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke helt sikker på hvor jeg skulle poste dette, men jeg føler at det er en del her inne som har kunnskap om det å kutte ut spesielle matvarer, så da spør jeg her.  Jeg sliter med kronisk soppinfeksjon og for å bli kvitt dette må jeg kutte ut alle former for sukker en god stund uten å gå på en smell, for da blusser infeksjonen opp igjen med en gang. Jeg synes dette derimot er veldig vanskelig. Jeg har prøvd mange ganger, men siden det ikke er rom for å feile blir det ganske vanskelig. Og ja, jeg har prøvd alt av legemidler (Pevaryl, Canesten, Diflucan osv.). Ingenting har funket, men dersom jeg følger en bestemt diett uten sukker og mugg holder symptomene seg vekke. Jeg må derimot gå en stund på en slik diett uten sprekker for å få infeksjonen helt vekk og etter hvert begynne å introdusere matvarer/sukker igjen. Det handler ikke om placebo, for symptomene mine er veldig synlige, det er en helt klar sammenheng mellom mat og hvor kraftig soppinfeksjonen er. 

Noen som har peiling på hvordan jeg skal klare dette? Hvordan jeg skal forberede meg psykisk? Har prøvd før og klart meg i 3-4 uker på det meste, så rykker jeg på en smell og infeksjonen blusser opp igjen med en gang (masse utflod og kløe) 

Anonymkode: f728e...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke helt sikker på hvor jeg skulle poste dette, men jeg føler at det er en del her inne som har kunnskap om det å kutte ut spesielle matvarer, så da spør jeg her.  Jeg sliter med kronisk soppinfeksjon og for å bli kvitt dette må jeg kutte ut alle former for sukker en god stund uten å gå på en smell, for da blusser infeksjonen opp igjen med en gang. Jeg synes dette derimot er veldig vanskelig. Jeg har prøvd mange ganger, men siden det ikke er rom for å feile blir det ganske vanskelig. Og ja, jeg har prøvd alt av legemidler (Pevaryl, Canesten, Diflucan osv.). Ingenting har funket, men dersom jeg følger en bestemt diett uten sukker og mugg holder symptomene seg vekke. Jeg må derimot gå en stund på en slik diett uten sprekker for å få infeksjonen helt vekk og etter hvert begynne å introdusere matvarer/sukker igjen. Det handler ikke om placebo, for symptomene mine er veldig synlige, det er en helt klar sammenheng mellom mat og hvor kraftig soppinfeksjonen er. 

Noen som har peiling på hvordan jeg skal klare dette? Hvordan jeg skal forberede meg psykisk? Har prøvd før og klart meg i 3-4 uker på det meste, så rykker jeg på en smell og infeksjonen blusser opp igjen med en gang (masse utflod og kløe) 

Anonymkode: f728e...33a

Er det en lege som har forklart deg om denne sammenhengen og stilt diagnosen canida eller er du selvdiagnostisert deg med Candia? Har du HIV/ HIV eller annen alvorlig imunsvikt sykdom? 

Spiser du vanligvis mat med mugg? 

Anonymkode: f2853...62c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kronisk soppinfeksjon til jeg begynte med multigyn actigel. Bruker det etter hvert samleie og med en gang jeg ellers skulle kjenne tegn til ubehag, og jeg ble helt fin etter det. Actigelen skal egentlig bare forebygge bakteriell vaginose, men den forebygger sopp også. Var gynekolog som anbefalte den til meg etter flere år med soppinfeksjon. 

Anonymkode: 7ec15...b76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg melkesyretabletter til maten også. Bakteriefloraen i magen er den største delen av immunforsvaret og er noe i ubalanse der så vil det fort merkes på andre måter i kroppen. Hos deg kanskje som Candida.

Anonymkode: bf936...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som kan hjelpe deg er disiplin og motivasjon, og det kan ingen andre gi deg.

Du må tenke over om det er verdt det, enten det å kutte ut sukker eller å gå rundt med infeksjonen. 

Anonymkode: cdc93...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hos lege/gynekolog?

Om legemidler mot sopp ikke fungerer er det vel noe annet enn sopp? Evt. at du trenger en lengre kur?

Anonymkode: 1cf91...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det en lege som har forklart deg om denne sammenhengen og stilt diagnosen canida eller er du selvdiagnostisert deg med Candia? Har du HIV/ HIV eller annen alvorlig imunsvikt sykdom? 

Spiser du vanligvis mat med mugg? 

Anonymkode: f2853...62c

Synes dette virket som et litt nedlatende svar, som om jeg ikke kjenner min egen kropp... Jeg har vært hos legen og fått konstantert sopp 3 ganger. Har som sagt fått Diflucan, og det flere ganger. Det med maten har jeg funnet ut selv etter utallige provokasjonstester. Så der er det ingen tvil.  

Har ikke HIV, nei. 

Mugg, spor av mugg, soppspor og lignende finnes jo kjempemange steder selv om det ikke er synlig: ost, spekekjøtt, eddik, fermentert mat og matrester osv. 

Anonymkode: f728e...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...