Gå til innhold

Krf har ikke tillit til Listhaug


Drizzt

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke tillit men de tilgir. Det er helt som forventet. Alle forstår at FrP trekker seg fra regjeringen hvis de fjerner Listhaug som justisminister. 

Anonymkode: 1a2da...c04

Vi får se i morgen. Jeg er sikker på at det blir flertall

Anonymkode: ecf0f...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Dette blir nok første og siste mulighet for Jonas til å bli statsminister og endelig få den internasjonale toppjobben han egentlig vil ha.

Jonas sitt store problem er at færre velgere stemmer på Ap desto bedre kjent de blir med ham.

Det var ikke AP som fremmet forslaget, men har du kanskje glemt det? Du har kanskje også glemt at AP har gitt forslag om at de kan gå med på at Listhaug flyttes til en annen post? 

Anonymkode: ecf0f...f3b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Dette er mest trist for KrF selv. Hareide har bodd for lenge i Oslo og tror tydeligvis at radikalerne i hovedstadspressen er representative for velgerne.

Hareide har ett enormt problem, det er klart. Det er litt derfor de har brukt så mye tid i møter i dag. Det er ikke HAN som har bestemt dette, han har kjørt dette gjennom alt det han har av KrF's pratiapparat.

Så når de har kommet ut med dette orakelsvaret, betyr det at han har rimelig bred støtte. Listhaug har færre venner i KrF enn mange tror. Selv de konservative sliter litt med Sylvis taktikk. Jeg ser altfor mange KrF representanter som mener nok er nok nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper
8 hours ago, Elseby13 said:

Flott gjort av Hareide. Krf viser integritet. Respekt!

Jeg mener at dette er den tøffeste politiske beslutningen som er blitt gjort i dette tiåret. Han fortjener virkelig all den respekten han kan få etter å ha tatt den tøffe avgjørelsen han og partiet gjorde under det presset Krf var  under. Håper dette generer flere velger for dem.

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det blitt bestemt?

Anonymkode: 4ed78...7ed

Nothing is over before the fat lady sings.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Minesveiper skrev:

Kan ikke annet enn å le hvis dette ender med at Sylvig har spilt seg selv og partiet sitt ut av regjeringsmakt:fnise:

Jeg er lettere sjokkert over at det har kommet til dette. Hun kunne bare unnskyld slik som avtalt på torsdagen forrige uke, og så hadde alt dette vært avverget. Jaja, Trine fikk no i alle fall 60 dager + i regjering :fnise:

Det spiller ingen rolle når hun unnskyldte seg. Det ville ikke blitt godtatt av de som hater henne uansett. De ville fjerne henne og de har nesten fått det til. Når du er på forhånd innstilt å ikke akseptere en unnskyldning er det likegyldig når og hvor mange ganger den kommer. Jeg er mer enn lettere sjokkert at Erna håndterte det hele så dårlig helt fra starten. Hun burde gjort ting annerledes og stilt spørsmål ved riktigheten i beskyldningene. Tross alt handlet ikke 22.juli om fremmedkrigere som skulle fratas statsborgerskapet. Men vi kan bare spekulere videre.

14 minutter siden, Druid skrev:

KrF må ofre ett valgkampløfte uansett hva han velger her. I tillegg til å love å ikke felle en Erna regjering, har han lovd å fjerne Listhaug fra regjeringen. Så alkkurat der sliter han uansett.

Men han har integritet i betydning han har gitt Erna en klar melding om at løsningen ligger i hennes hender, og at det er henne oppgave å løse problemet Listhaug; KrF har ikke som mål å felle regjeringen, men kan ikke leve med Listhaug. 

Men etter den siste uka, kan egentlig ikke Erna det heller. 

Nei, det er ikke å vise integritet. Hareide har vinglet fra høyre til venstre og tilbake og nektet å ta en klar stand. Han har lovet troskap til Erna og hennes regjering for det er på borgerlig side Krf hører til politisk sett. Så å felle hennes regjering er det verste han har gjøre og det blir skandaløst. Og siste spiker i Krfs kiste på Stortinget. Krf mister velgere til både H og V og det burde fortelle Hareide noe veldig viktig om hvor partiets lojalitet skal være. Jeg kan langt ifra tolke det som integritet å sende partiet ute av Stortinget på grunn av hets mot en person fra et annet parti. Jeg ville hatt mer respekt for ham hvis han tross alt sto ved Ernas side, aksepterte Listhaugs oppriktige unnskyldninger og håndterte saken i kristelig ånd. Ved å tilgi. Det er ingenting kristent i hans utspill i det siste. Nå mister Krf enda flere velgere. Trolig til H.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det blitt bestemt?

Anonymkode: 4ed78...7ed

Nei, ikke ennå. Krf har fortsatt mulighet å snu i morgen og støtte Erna hvis hun stiller kabinettspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
5 minutter siden, Druid said:

Hareide har ett enormt problem, det er klart. Det er litt derfor de har brukt så mye tid i møter i dag. Det er ikke HAN som har bestemt dette, han har kjørt dette gjennom alt det han har av KrF's pratiapparat.

Så når de har kommet ut med dette orakelsvaret, betyr det at han har rimelig bred støtte. Listhaug har færre venner i KrF enn mange tror. Selv de konservative sliter litt med Sylvis taktikk. Jeg ser altfor mange KrF representanter som mener nok er nok nå.

Jeg tror heller ikke Listhaug har spesielt mange venner i KrF. Jeg tror imidlertid det sitter eksepsjonelt langt inne for mange i KrF å skulle sette inn en regjering hvor SV (og i verste fall Rødt!) har innflytelse. (Og jeg tror Hareide er i utakt med sitt eget parti på mange andre områder enn dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drizzt skrev:

Det spiller ingen rolle når hun unnskyldte seg. Det ville ikke blitt godtatt av de som hater henne uansett. De ville fjerne henne og de har nesten fått det til. Når du er på forhånd innstilt å ikke akseptere en unnskyldning er det likegyldig når og hvor mange ganger den kommer. Jeg er mer enn lettere sjokkert at Erna håndterte det hele så dårlig helt fra starten. Hun burde gjort ting annerledes og stilt spørsmål ved riktigheten i beskyldningene. Tross alt handlet ikke 22.juli om fremmedkrigere som skulle fratas statsborgerskapet. Men vi kan bare spekulere videre.

Nei, det er ikke å vise integritet. Hareide har vinglet fra høyre til venstre og tilbake og nektet å ta en klar stand. Han har lovet troskap til Erna og hennes regjering for det er på borgerlig side Krf hører til politisk sett. Så å felle hennes regjering er det verste han har gjøre og det blir skandaløst. Og siste spiker i Krfs kiste på Stortinget. Krf mister velgere til både H og V og det burde fortelle Hareide noe veldig viktig om hvor partiets lojalitet skal være. Jeg kan langt ifra tolke det som integritet å sende partiet ute av Stortinget på grunn av hets mot en person fra et annet parti. Jeg ville hatt mer respekt for ham hvis han tross alt sto ved Ernas side, aksepterte Listhaugs oppriktige unnskyldninger og håndterte saken i kristelig ånd. Ved å tilgi. Det er ingenting kristent i hans utspill i det siste. Nå mister Krf enda flere velgere. Trolig til H.

Det først får vi aldri vite noe om, gitt det som kom fram i referatet på fredag, og som har fulgt henne med uttalelser fra alle rundt henne, har hun ikke unnskyldt i det hele tatt. 

Hun har hatt nok av muligheter; men etter å ha pisket henne opp 4 ganger på fredag, så regnet de vel ikke med å endelig få noe fornuftig ut av henne. 

Men det er svakheter i Erna sin takling av dette. Men jeg kan ikke se noen annen mulighet enn at hun ble lurt. Hun trodde Listhaug skulle ta ned bildet i etterkant av at hun gikk på TV og hadde forsvarstalen for henne, sånn at det aldri ble en diskusjon om regjeringen. Vanskelig å se hvorfor det ikke ble sånn.

Krf er ett sentrumsparti. De har enorm makt som de har brukt siden de ble etablert , nettopp fordi de vingler etter hvem som gir dem mest. Det er sånn de får velgere. De kan helt klart komme til å tape velgere, men de fleste dee har tapt så langt de siste 6 årene er knyttet til å la seg binde til masten i H-FrP regjeringen. De kommer neppe til å miste netto oppslutning. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ren politikk om avgifter og skatter. 

Ikke en rabiat overreaksjon på et utspill på facebook.

Anonymkode: 1a2da...c04

Så du mener at dette kun dreier seg en engangsforseelse av Listhaug hvor hun har vært litt uheldig med tastaturet? Synes du generelt at det er bortkastet tid å sette seg inn i saker fordi du forstår alt uten videre?

Anonymkode: be868...d7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du mener at dette kun dreier seg en engangsforseelse av Listhaug hvor hun har vært litt uheldig med tastaturet? Synes du generelt at det er bortkastet tid å sette seg inn i saker fordi du forstår alt uten videre?

Anonymkode: be868...d7a

Hun har en tøff tone og er selvsagt veldig utypisk norsk, men i andre vestlige land er det helt normalt. Såpass må man tåle og ikke sutre i evigheter for en tøff og direkte stil. 

Anonymkode: 1a2da...c04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper
7 hours ago, Drizzt said:

Det spiller ingen rolle når hun unnskyldte seg. Det ville ikke blitt godtatt av de som hater henne uansett. De ville fjerne henne og de har nesten fått det til. Når du er på forhånd innstilt å ikke akseptere en unnskyldning er det likegyldig når og hvor mange ganger den kommer. 

Her tar dere feil. Alle partiene utenom rødt ønsket faktisk å godta unnskyldning for å så gå videre. Det var meldt på forhånd at Listhaug skulle komme med en unnskyldning. Alle visste dermed at hun kom til å legge seg flat, spørsmålet var mer hvordan hun kom til å gjøre det. Listhaug valgte med vilje å vise stor trass med å ikke komme med en skikkelig beklagelse, og det tok 4 forsøk før hun tok avstand fra, og beklaget det opposisjonen ønsket at hun skulle beklage. Siden man visste at unnskyldningen skulle komme på forhånd, ble hennes oppførsel sett på som en demonstrasjon på at hun egentlig ikke ønsket å beklage. Hun brukte denne seansen på stortingen til å sende signaler til sine tilhengere om at dette var noe hun ikke ønsket å gjøre. Unnskyldning virket dermed lite troverdig. Dette var heller ikke første gangen Listhaug kommer med usmakelige utsagn, og begeret for Krf og resten av opposisjonspartiene var fulle for lenge siden. Hun hadde dermed mindre rom for å "gjøre slik hun ville" denne gangen og her feilberegnet Listhaug. Hun har spilt et farlig spill, men det er fremdeles et mulig scenario som kan redde henne dersom Krf ikke velger å avsette regjeringen ved kabinettspørsmål. Vi får se hva som skjer. Hvis hun fremdeles sitter som justismenister etter dette har hun vunnet en stor seier. Jeg tror faktisk det er mulig? Men er ikke helt sikker på reglene der.

7 hours ago, Drizzt said:

Jeg er mer enn lettere sjokkert at Erna håndterte det hele så dårlig helt fra starten. Hun burde gjort ting annerledes og stilt spørsmål ved riktigheten i beskyldningene. Tross alt handlet ikke 22.juli om fremmedkrigere som skulle fratas statsborgerskapet. Men vi kan bare spekulere videre.

Hun og Siv har ikke tatt denne saken alvorlig nok, og det får de svi for nå. Hadde de hatt kontroll på Listhaug hadde hun unnskyld seg skikkelig forrige uke, og dette hadde ikke vært en sak i dag. 

 

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun har en tøff tone og er selvsagt veldig utypisk norsk, men i andre vestlige land er det helt normalt. Såpass må man tåle og ikke sutre i evigheter for en tøff og direkte stil. 

Anonymkode: 1a2da...c04

Hun er justisminister og ikke en lokalpolitiker som bare kan drive å skyte fra hofta i tide og utide. Det hjelper ikke at du mener det er vanligere i andre land, for det betyr ikke at det er greit å oppføre seg på en sånn måte. 

Anonymkode: ecf0f...f3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ett Kristelig parti er døende uansett,  og at det er mest "bygde folk" (Satt på spissen) Som stemmer på dem,  så har KrF så mye å tape? 

De hadde jo i 2017 dårligste tallet på 30år

Anonymkode: fbc40...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Knut Arild Hareide tale gikk det ut på blant annet at høyreekstremismen øker i Europa eller var det Norge(?!). Jeg tror ikke de skjønner hvor mye skade som kan skje hvis de går for mistillit, med tanke på høyreekstremisme. Det er veldig mange som er relativt liberale på høyresiden, er ikke like sannsynlig at de forblir liker liberale.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke helt overbevist om at KrF står stødig i morgen, men enn så lenge, jeg synes det står respekt av at de i hvert fall uttaler at de mangler tillit. :) Det jeg synes er mest sinnsvakt er at Listhaug selv ikke tar sin hatt og går. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Drizzt said:

Jeg er ikke så sikker lenger at Hareide husker lovnadene sine fra valgkampen, men velgerne gjør det. Hans parti er nokså ferdig på nasjonal plan. 

Tviler jeg på. KrF har mistet noen mot venstre tidligere på grunn av samarbeidet med FrP. Nå vil de tape noen mot høyre men det er god tid til neste valg. Enten vil de få tilbake noen fra venstresiden eller de vil få noen tilbake fra høyresiden etterhvert. Men uansett har de nå markert seg og det pleier totalt sett å gå i pluss.

Ellers har jo Norge et kjempeproblem med bare en kompetent statsministerkandidat. Vi ender nok opp med Erna selv om vi kanskje må innom Støre en liten stund.

Ellers må jeg si jeg er imponert over Hareide. Virker som han takler det bra. Helt uavhengig av politikk så tror jeg både han og Tajik kan bli statsministre på litt lengre sikt hvis partiene deres får det tilstrekkelige grunnlaget. Men nå snakker vi en del år fremover.

Anonymkode: be868...d7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun er justisminister og ikke en lokalpolitiker som bare kan drive å skyte fra hofta i tide og utide. Det hjelper ikke at du mener det er vanligere i andre land, for det betyr ikke at det er greit å oppføre seg på en sånn måte. 

Anonymkode: ecf0f...f3b

Jeg vet ikke om noen land som bare har grå mus i rikspolitikken som er livredde for å snakke fra levra. Hun ER faktisk veldig utypisk norsk, men det er ikke nødvendigvis negativt. Vi trenger personer som kan skape litt temperatur.

Anonymkode: 1a2da...c04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listhaug bør helt klart ofres her, siden hun er alt for sta og selvopptatt til å gå selv til det beste for regjeringa.

Hun har drevet på med dobbeltkommunikasjon hele veien. 

Anonymkode: 150b1...ebb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...