Gå til innhold

Flytte til Hellas?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurte på om noen her har erfaring med flytting til andre land, f.eks. Hellas?  Og hvordan det er å finne seg jobb der? Jeg er i et forhold med en mann derifra, vi har snakket litt om flytting og slikt. Litt for og i mot hva som er best, om han kommer hit eller jeg drar dit. Jeg personlig har ikke så lyst til å flytte dit å bli der resten av livet, men kunne gjerne vært der en stund før vi eventuelt flytter tilbake til Norge. Men da må jeg nesten finne meg jobb. Er det noen som har erfaring, hva som må gjøres, hvor jeg kan sjekke etter jobber og hvordan alt dette funker? 

Om jeg ikke drar dit, kommer han gjerne hit da. Om noen eventuelt har vært igjennom dette selv, eller har en partner som har kommet flyttende, gjerne del deres erfaringer og sikt! Jeg setter utrolig stor pris på det :laugh: 

Anonymkode: 8f95f...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://tjenester.nav.no/stillinger/stilling?p=0&rpp=50&rv=al&g1=EOSEU&sort=akt&ID=9747590

Dette er nok omtrent din eneste sjanse. Økonomien i Hellas er ikke fantastisk akkurat. Det beste vil helt klart være at han kommer hit. Vi har høyere levestandard, tryggere fremtid, bedre arbeidsmarked, bedre trygdeytelser osv. 

Anonymkode: fed60...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sammen med en fra Hellas, og ser ingen grunn overhode til å flytte ned dit. Han kom jo i utgangspunktet hit, fordi landet ikke har noen økonomisk fremtid. Når innfødte grekere sliter med å tjene nok penger er det lite realistisk å tro at du som norsk vil gjøre det bedre. Du kan nok få guidejobber i sesongen, men du kan ikke leve av en sommerjobb.

Fyren din kan fritt flytte til Norge (EØS-avtale) og trenger bare registrere seg for å begynne å søke jobber her, og han kan i praksis være her så lenge dere greier dere økonomisk. Han vil også opparbeide seg fulle trygderettigheter hos Nav etter ca et kalenderår med fulltids jobb. 

Anonymkode: 0f62e...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen kundesenterstillinger i Hellas på finn.no i alle fall. En norsk jobb i Hellas vil nok betale en del bedre enn en vanlig gresk lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 13.53, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg lurte på om noen her har erfaring med flytting til andre land, f.eks. Hellas?  Og hvordan det er å finne seg jobb der? Jeg er i et forhold med en mann derifra, vi har snakket litt om flytting og slikt. Litt for og i mot hva som er best, om han kommer hit eller jeg drar dit. Jeg personlig har ikke så lyst til å flytte dit å bli der resten av livet, men kunne gjerne vært der en stund før vi eventuelt flytter tilbake til Norge. Men da må jeg nesten finne meg jobb. Er det noen som har erfaring, hva som må gjøres, hvor jeg kan sjekke etter jobber og hvordan alt dette funker? 

Om jeg ikke drar dit, kommer han gjerne hit da. Om noen eventuelt har vært igjennom dette selv, eller har en partner som har kommet flyttende, gjerne del deres erfaringer og sikt! Jeg setter utrolig stor pris på det :laugh: 

Anonymkode: 8f95f...5d3

Helles sitt helsevesen og sin økonomi er elendig. Forlater du Norge for mer enn 180 dager i året eller melder utflytting så melder du deg også ut av Norsk Folketrygd. Dvs. du stopper opptjening av pensjonspieng, du mister rettigheter til lege og sykehushjelp finansiert av det offentlige. Eller flere andre ting du bør tenke nøye gjennom før du gjør noe så drastisk som å reise til et land som Hellas. 

Anonymkode: 2c7d9...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal flytte til Hellas blir det nok ikke for mer enn et år, da jeg vet hvordan situasjonen til Hellas er i forhold til økonomi og slikt. Tanken er jo at han skal flytte hit, det er bare litt fristende å dra dit for et år, dette i forhold til familien hans og min kropp/sykdom. Jeg drar jo ikke dit for å tjene masse penger, jeg liker meg veldig godt i Hellas og jeg er kommet veldig nær hans familie og venner.

Jeg får vell bare tenke mer på det, kanskje får vi bare la det ligge og heller få ordnet slik at han kan komme hit etterhvert. Så får vi heller ta ferier der i stede for :)

- ts

Anonymkode: 8f95f...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...