Gå til innhold

Toxoplasmose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten min har toxoplasmose, sannsynligvis på en slik måte at han har klart å utvikle antistoffer mot denne og har dermed ikke en aktiv infeksjon. Men veterinæren har bedt meg om å være forsiktig dersom jeg skulle bli gravid, fordi det da kan være farlig for fosteret dersom jeg skulle komme i kontakt med kattens avføring og bli smittet. Imidlertid er det ikke farlig for fosteret dersom jeg tidligere har vært smittet og dermed har dannet antistoffer mot denne, en slik smitte er kun farlig for fosteret dersom man blir smittet under svangerskapet.

Det jeg derfor nå lurer på er om jeg har fått en slik smitte tidligere (er ikke gravid nå, men ønsker å bli det en gang i fremtiden). Det hadde vært kjekt å vite for å slippe å måtte stresse med dette under graviditeten.

Er det noen av dere som har fått sjekket opp om dere var smittet av Toxoplasmose før dere ble gravid? 

Anonymkode: 4161c...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kun farlig om du blir smittet under gravididet.

 Er du smittet fra før har du antistoffer og det fører ikke til fare for fosteret om du får i deg ny smitte

Anonymkode: 32592...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun farlig om du blir smittet under gravididet.

 Er du smittet fra før har du antistoffer og det fører ikke til fare for fosteret om du får i deg ny smitte

Anonymkode: 32592...85e

Ser nå jeg var litt rask med å lese innlegget ditt, trodde du spurte om det var farlig om du allerede var smittet....

Til spørsmålet ditt, nei har ikke testet før, men ble testet flere ganger i mitt første svangerskap(legekontoret var med i en undersøkelse). Var ikke immun jeg da ti ltross for at jeg tilbrakte mye tid på gård og hadde flere katter i oppvektsten og opp til voksen alder.

Anonymkode: 32592...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er spesielt vanlig å sjekke seg for det før man blir gravid, men det er jo ingenting i veien for å gjøre det. Det er bare å til fastlegen din og be om at du blir testet for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet meg under graviditet, og ble overrasket over negativt svar med mye kattehold i livet..

Du kan jo bare teste deg nå? Er du negativ er du mer forsiktig hvis du blir gravid

Anonymkode: 476e5...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser nå jeg var litt rask med å lese innlegget ditt, trodde du spurte om det var farlig om du allerede var smittet....

Til spørsmålet ditt, nei har ikke testet før, men ble testet flere ganger i mitt første svangerskap(legekontoret var med i en undersøkelse). Var ikke immun jeg da ti ltross for at jeg tilbrakte mye tid på gård og hadde flere katter i oppvektsten og opp til voksen alder.

Anonymkode: 32592...85e

 

56 minutter siden, l86 skrev:

Tror ikke det er spesielt vanlig å sjekke seg for det før man blir gravid, men det er jo ingenting i veien for å gjøre det. Det er bare å til fastlegen din og be om at du blir testet for det. 

 

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg testet meg under graviditet, og ble overrasket over negativt svar med mye kattehold i livet..

Du kan jo bare teste deg nå? Er du negativ er du mer forsiktig hvis du blir gravid

Anonymkode: 476e5...168

 

Takk for svar dere :) men det veterinæren har sagt til meg er at det ikke er alle katter som har toxoplasmose. Det vil si, at hvis dere ikke ble smittet av dette til tross for mye kontakt med katter, så kan det like gjerne hende at kattene ikke var smittet av toxoplasmose. Min pus har blitt testet og fått det påvist pga medisiner han bruker som har det oppført som kontraindikasjon dersom han har en aktiv infeksjon. Katter skal nemlig egentlig ikke bruke den medisinen hvis de har en aktiv infeksjon. 

Anonymkode: 4161c...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde egentlig ønsket at jeg var smittet. Toxo finnes jo også i spekemat bl. A

Anonymkode: 476e5...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir testet når du blir gravid, så jeg tenker at det ikke er noe vits å stresse med det i forkant. 

Anonymkode: 8ebf0...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde egentlig ønsket at jeg var smittet. Toxo finnes jo også i spekemat bl. A

Anonymkode: 476e5...168

Du kunne uansett ikke spist spekemat som gravid selv om du tidligere hadde blitt smittet av toxoplasmose da spekemat kan innholde listeria også. 

Anonymkode: 9e07d...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blir testet når du blir gravid, så jeg tenker at det ikke er noe vits å stresse med det i forkant. 

Anonymkode: 8ebf0...f35

Det vet jeg, men det hadde vært kjekt å vite på forhånd uansett. 

Anonymkode: 4161c...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...