Gå til innhold

Greit at andre irettesetter hunden? Overreagerte jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde blitt sint. Ikke bare fordi min hund også kunne bitt der og da, men også fordi neste gang en tilfeldig fremmed kommer bort til den og gir den et forsiktig klapp på hodet så vil den kunne være blitt utrygg og knurre.

Anonymkode: 19f06...540

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Peanut

Har ikke hund selv, men ville ikke latt en løs hund gå bort til en hund i bånd. Må i så fall være på hund i bånds premisser tenker jeg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok reagert som deg, blitt perpleks og ute av stand til å si noe der og da. Men det er søren ikke greit! Men et tips til dere med hunder som trenger litt avstand er å sette på en gul sløyfe på båndet. Muligens ikke så kjent enda, men jo fler som opplyses jo mer virker det.

Gul hund kampanjen

Anonymkode: ade9c...122

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I prinsippet kunne han ikke det, men i de aller fleste saker taper hunden uansett om den har gjort noe galt/bitt eller ikke; så mest sannsynlig ville hunden blitt avlivet, for hunder skal tåle alt uten å bite. 

Anonymkode: 65573...1ea

Det er det jeg ville fryktet at kunne skjedd også dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her om dagen ble jeg ganske irritert. Jeg fikk en tispe for noen måneder siden via omplassering. Det er uvisst hva/om hun har opplevd noe som ikke er bra. Hun kan bjeffe en del og prøve å glefse mot andre hunder. Hun er IKKE glad i at andre hunder følger etter henne og "terger" (de terger sikkert ikke, men det er akkurat som andre hunder ikke forstår at hun vil være i fred og bare følger etter). 

Men til poenget...Her om dagen var vi på tur til en kafe på fjellet. Og der var det jo selvsagt andre hundeeiere på tur også. Jeg prøvde å holde meg litt i bakgrunnen og finne meg en plass hvor vi kunne sitte litt i fred. Jeg ønsket ikke å skape "uro" der siden jeg vet hvordan hunden min kan være og ødelegge stillheten mange nyter på fjellet. Men så kom det en turgåer med hunden sin forbi oss. Hunden min begynte å bjeffe. Den andre hunden var løs (vi trener på innkalling, men jeg er enda ikke trygg nok til å slippe henne løs). Turgåeren lot hunden sin gå rundt oss uten å kalle på den. Min hund bjeffet og forsøkte å glefse/knurre mot den (beit ikke). Jeg dro selvsagt hunden til meg, reiste meg og forsøkte å trekke oss litt unna i håp om at den andre hunden ville gå vekk. Jeg sa også høyt (egentlig ment til eier): "ikke følg etter oss". Men eieren kjefet på meg og ba meg snakke til hunden min. Deretter tok hun tak i nakken til hunden min og sa "slutt". Hun tok ikke hardt i, men jeg synes IKKE noe om dette. Det er jeg som skal irettesette hunden min, ikke andre. Og jeg må få velge hvilken metode jeg vil bruke. Jeg liker heller ikke at folk tar på min hund uten å spørre. En vet jo aldri hva hunden kan gjøre. Jeg ba henne få hunden sin unna oss, men hun himlet bare med øynene. 

Hva synes dere? Overreagerte jeg? Er det greit å be andre holde hunden sin unna og ikke følge etter oss? Det var veldig vanskelig for meg å få hunden min til å slutte da - hun roer seg mer ned om hun kommer lenger på avstand og ikke blir presset. Den andre hunden vimset bare rundt oss og skulle snuse masse på hunden min. 

Anonymkode: 75227...f75

Ikke på vilkår, hadde någen gjort det med min hund hadde eg tatt de i nakken!

Einaste gang du skal /kan gripe andre sin hund er under aggressiv kamp. (Altså stoppe hunder i og rive hverandre i filler.)

Desuten har du rett til og kreve at hunde eiger skal kalle inn hunden eller sette den i bånd om den ikke hører på eigeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, l86 skrev:

Det er det jeg ville fryktet at kunne skjedd også dessverre. 

Nei hunden hadde ikke blitt avlivet. Pga personen gikk selv bort til hunden som var i bånd UTEN tilatelse fra eiger og berøre den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er IKKE greit!!! Jeg hadde klikka i vinkel om noen hadde prøvd å røre hunden min! Jeg har opplevd at folk har prøvd seg, de gjør ikke det igjen for å si det sånn

Anonymkode: 7db67...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke akseptabelt! For future reference: rop gjerne at de må hold eavstand fordi hunden din er aggressiv, da henter de nok inn hundene sine og lar dere vært i fred ganske fort. På samme måte som jeg og min hund blir fort kvitt løse hunder når jeg roper at han har kennelhoste.

Anonymkode: 44059...eec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overhodet ikke akseptabelt! For future reference: rop gjerne at de må hold eavstand fordi hunden din er aggressiv, da henter de nok inn hundene sine og lar dere vært i fred ganske fort. På samme måte som jeg og min hund blir fort kvitt løse hunder når jeg roper at han har kennelhoste.

Anonymkode: 44059...eec

Lus er enda mer effektivt ;)

Men som en over her nevner: fest noe gult på båndet. De fleste hundeeiere vet hva det betyr.

Anonymkode: 33bb9...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i h...? Den eieren virker jo helt tilbakestående. Det er de som skal holde hunden sin unna din hund!

Anonymkode: 89c97...bfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lus er enda mer effektivt ;)

Men som en over her nevner: fest noe gult på båndet. De fleste hundeeiere vet hva det betyr.

Anonymkode: 33bb9...238

Hm, jeg hadde ikke forstått det med gult, men jeg klarer å lese en engstelig hund og ta hensyn, da.

Men ja, et litt høyrøstet "Lus!" eller "Øyekatarr!", burde få eiere som ikke klarer å lese situasjonen til å hanke inn "lille gulligull som bare vil leke".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at du TS har et veldig godt gjennomtenkt opplegg for trening av din hund i å bli mer trygg, og at du viser at du tar ansvar. Skjønner godt du reagerte i denne situasjonen. Din hund var jo i bånd og under kontroll, så at personen som lar sin løse hund invadere skal irettesette din hund er jo helt snudd på hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 11.04, AnonymBruker skrev:

Her om dagen ble jeg ganske irritert. Jeg fikk en tispe for noen måneder siden via omplassering. Det er uvisst hva/om hun har opplevd noe som ikke er bra. Hun kan bjeffe en del og prøve å glefse mot andre hunder. Hun er IKKE glad i at andre hunder følger etter henne og "terger" (de terger sikkert ikke, men det er akkurat som andre hunder ikke forstår at hun vil være i fred og bare følger etter). 

Men til poenget...Her om dagen var vi på tur til en kafe på fjellet. Og der var det jo selvsagt andre hundeeiere på tur også. Jeg prøvde å holde meg litt i bakgrunnen og finne meg en plass hvor vi kunne sitte litt i fred. Jeg ønsket ikke å skape "uro" der siden jeg vet hvordan hunden min kan være og ødelegge stillheten mange nyter på fjellet. Men så kom det en turgåer med hunden sin forbi oss. Hunden min begynte å bjeffe. Den andre hunden var løs (vi trener på innkalling, men jeg er enda ikke trygg nok til å slippe henne løs). Turgåeren lot hunden sin gå rundt oss uten å kalle på den. Min hund bjeffet og forsøkte å glefse/knurre mot den (beit ikke). Jeg dro selvsagt hunden til meg, reiste meg og forsøkte å trekke oss litt unna i håp om at den andre hunden ville gå vekk. Jeg sa også høyt (egentlig ment til eier): "ikke følg etter oss". Men eieren kjefet på meg og ba meg snakke til hunden min. Deretter tok hun tak i nakken til hunden min og sa "slutt". Hun tok ikke hardt i, men jeg synes IKKE noe om dette. Det er jeg som skal irettesette hunden min, ikke andre. Og jeg må få velge hvilken metode jeg vil bruke. Jeg liker heller ikke at folk tar på min hund uten å spørre. En vet jo aldri hva hunden kan gjøre. Jeg ba henne få hunden sin unna oss, men hun himlet bare med øynene. 

Hva synes dere? Overreagerte jeg? Er det greit å be andre holde hunden sin unna og ikke følge etter oss? Det var veldig vanskelig for meg å få hunden min til å slutte da - hun roer seg mer ned om hun kommer lenger på avstand og ikke blir presset. Den andre hunden vimset bare rundt oss og skulle snuse masse på hunden min. 

Anonymkode: 75227...f75

Jeg hadde tatt tak i nakken på hun dama og sagt "slutt". Makan til oppførsel! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...