Gå til innhold

Greit at andre irettesetter hunden? Overreagerte jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her om dagen ble jeg ganske irritert. Jeg fikk en tispe for noen måneder siden via omplassering. Det er uvisst hva/om hun har opplevd noe som ikke er bra. Hun kan bjeffe en del og prøve å glefse mot andre hunder. Hun er IKKE glad i at andre hunder følger etter henne og "terger" (de terger sikkert ikke, men det er akkurat som andre hunder ikke forstår at hun vil være i fred og bare følger etter). 

Men til poenget...Her om dagen var vi på tur til en kafe på fjellet. Og der var det jo selvsagt andre hundeeiere på tur også. Jeg prøvde å holde meg litt i bakgrunnen og finne meg en plass hvor vi kunne sitte litt i fred. Jeg ønsket ikke å skape "uro" der siden jeg vet hvordan hunden min kan være og ødelegge stillheten mange nyter på fjellet. Men så kom det en turgåer med hunden sin forbi oss. Hunden min begynte å bjeffe. Den andre hunden var løs (vi trener på innkalling, men jeg er enda ikke trygg nok til å slippe henne løs). Turgåeren lot hunden sin gå rundt oss uten å kalle på den. Min hund bjeffet og forsøkte å glefse/knurre mot den (beit ikke). Jeg dro selvsagt hunden til meg, reiste meg og forsøkte å trekke oss litt unna i håp om at den andre hunden ville gå vekk. Jeg sa også høyt (egentlig ment til eier): "ikke følg etter oss". Men eieren kjefet på meg og ba meg snakke til hunden min. Deretter tok hun tak i nakken til hunden min og sa "slutt". Hun tok ikke hardt i, men jeg synes IKKE noe om dette. Det er jeg som skal irettesette hunden min, ikke andre. Og jeg må få velge hvilken metode jeg vil bruke. Jeg liker heller ikke at folk tar på min hund uten å spørre. En vet jo aldri hva hunden kan gjøre. Jeg ba henne få hunden sin unna oss, men hun himlet bare med øynene. 

Hva synes dere? Overreagerte jeg? Er det greit å be andre holde hunden sin unna og ikke følge etter oss? Det var veldig vanskelig for meg å få hunden min til å slutte da - hun roer seg mer ned om hun kommer lenger på avstand og ikke blir presset. Den andre hunden vimset bare rundt oss og skulle snuse masse på hunden min. 

Anonymkode: 75227...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du overreagerer IKKE! Jeg hadde klikka totalt om noen hadde gjort det med min hund. Han har gått fra å være kjempeglad i andre hunder og aldri utagere, til å bli sint og stressa av andre hanner fordi han har blitt angrepet. Å gripe tak i hunden fysisk på den måten skaper bare enda mer utrygghet og sier dessuten at mennesker er kjipe og ekle, og "det er ubehagelig å møte andre hunder, for da får jeg vondt - altså bør jeg utagere mer neste gang".

Hva gjorde du da det skjedde? Jeg er ekstremt konflitksky, men hadde kjeftet på personen. For en gammeldags holdning til hund, og hva i alle dager forventet hun at hunden din skulle lære av det? Hva betyr "slutt", liksom, det er jo et ord hunden ikke har noe forhold til! Og plutselig kommer en fremmed og angriper når hun allerede prøver å skape avstand fra det skumle (den andre hunden) ved å bjeffe...!

Du gjør helt riktig ved å hjelpe hunden din med å skape avstand. Du kan også ta med mye gode godbiter og trene på kontakt slik at hun etter hvert vil forbinde passeringer med å se på deg og få godbit - kindereggmetoden. Du skal heller ikke irettesette henne, men hjelpe henne å bli trygg, og det virker som det er det du er godt i gang med. 

For en drittperson!!

Anonymkode: 064a2...d57

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff

Hun tok tak i nakken på hunden din? Da hadde jeg bokstavelig talt tuppet henne i ræva og ropt at hun fikk til faens oppføre seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres jo litt tafatt ut. Sluttet hunden når den ble snakket til? 

Kanskje andre metoder enn den du bruker er mer effektiv? 

Men, nei.. Syns ikke noen andre enn du skulle gjort det, absolutt ikke. 

Anonymkode: fb7a7...9e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt rasende hadde noen gjort noe sånt med min hund. Det er vel lite som er mer effektivt for å forsterke en allerede iboende redsel enn å påføre hunden enda mer ubehag i situasjonen.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du overreagerer IKKE! Jeg hadde klikka totalt om noen hadde gjort det med min hund. Han har gått fra å være kjempeglad i andre hunder og aldri utagere, til å bli sint og stressa av andre hanner fordi han har blitt angrepet. Å gripe tak i hunden fysisk på den måten skaper bare enda mer utrygghet og sier dessuten at mennesker er kjipe og ekle, og "det er ubehagelig å møte andre hunder, for da får jeg vondt - altså bør jeg utagere mer neste gang".

Hva gjorde du da det skjedde? Jeg er ekstremt konflitksky, men hadde kjeftet på personen. For en gammeldags holdning til hund, og hva i alle dager forventet hun at hunden din skulle lære av det? Hva betyr "slutt", liksom, det er jo et ord hunden ikke har noe forhold til! Og plutselig kommer en fremmed og angriper når hun allerede prøver å skape avstand fra det skumle (den andre hunden) ved å bjeffe...!

Du gjør helt riktig ved å hjelpe hunden din med å skape avstand. Du kan også ta med mye gode godbiter og trene på kontakt slik at hun etter hvert vil forbinde passeringer med å se på deg og få godbit - kindereggmetoden. Du skal heller ikke irettesette henne, men hjelpe henne å bli trygg, og det virker som det er det du er godt i gang med. 

For en drittperson!!

Anonymkode: 064a2...d57

Jeg ble ganske perpleks og klarte egentlig ikke få frem så mye. Ble så irritert innvendig at det ble bare kaos i hodet mitt. Hunden henne var stor og jeg var redd for at dersom min hund hadde gått så langt at den beit, så ville min hund ikke hatt sjans dersom den andre tok igjen. Så jeg var litt redd for å skape en mer farlig situasjon og ville bare at vi skulle få komme på avstand. Jeg kjente jo heller ikke den andre hunden og viste jo ikke om dette var en trygg hund eller ikke. Vi trener litt på kontakt og går jevnlig hos hundetrener. Har fått beskjed om å trene på kontakt på gooood avstand og litt etter litt komme nærmere andre hunder for å "avansere". 

Anonymkode: 75227...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At noen snakker til hundene mine er OK. Feks «nei» «gå vekk» hvis det er uønsket oppmerksomhet men å ta de i nakken er helt uakseptabelt. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres jo litt tafatt ut. Sluttet hunden når den ble snakket til? 

Kanskje andre metoder enn den du bruker er mer effektiv? 

Men, nei.. Syns ikke noen andre enn du skulle gjort det, absolutt ikke. 

Anonymkode: fb7a7...9e4

Jeg ble så sjokkert. Jeg vet hunden min ville sluttet om vi kom på avstand og fikk "roet" ned. Jeg tenkte først å fremst å bare komme oss unna slik at situasjonen ikke ville eskalere (jeg vet jo ikke om den ville det, men tenk om...). Vi går hos instruktør og har ikke vært på så mange treninger, så jeg håper det kommer seg og det tar jo tid å lære alt. 

Anonymkode: 75227...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ikke greit å ta fysisk i andre folks hunder på den måten! Hadde noen gjort det på min hund hadde jeg blitt rasende. Det er dessuten hans ansvar når han har sin egen hund løs at han får sin egen hund bort fra din da han ser at din hund er ukomfortabel med det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff

Et meget godt eksempel på at mabge hundeeiere er idioter.

Slipper hunden sin bort til en fremmed hund, i bånd, og tar hunden i nakken fordi den reagerer. 

Åh, så usannsynlig dumme mange hundeeiere er! Var det det de fikk til her i livet, å kjøpe seg hund?

Ts, du reagerer helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble så sjokkert. Jeg vet hunden min ville sluttet om vi kom på avstand og fikk "roet" ned. Jeg tenkte først å fremst å bare komme oss unna slik at situasjonen ikke ville eskalere (jeg vet jo ikke om den ville det, men tenk om...). Vi går hos instruktør og har ikke vært på så mange treninger, så jeg håper det kommer seg og det tar jo tid å lære alt. 

Anonymkode: 75227...f75

Men det er litt dårlig metode å måtte ta den unna også, dere kommer jo til å møte på andre hunder ofte

Anonymkode: fb7a7...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde klikket!!! Hva faen er det med folk som tror de kan ta i andres hunder på den måten?? 

Anonymkode: 65593...a26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det å fysisk avstraffelse hunder generelt helt ut når det kommer til oppdragelse av hunder. Det er ikke noe man bør praktisere, spesielt ikke på en hund som er redd i utgangspunktet, det virker bare mot sin hensikt. Å fysisk ta i en fremmed hund kan skape en farlig situasjon, hva om hunden hadde bitt i forsvar? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest N-Nøff
1 minutt siden, l86 skrev:

Dessuten er det å fysisk avstraffelse hunder generelt helt ut når det kommer til oppdragelse av hunder. Det er ikke noe man bør praktisere, spesielt ikke på en hund som er redd i utgangspunktet, det virker bare mot sin hensikt. Å fysisk ta i en fremmed hund kan skape en farlig situasjon, hva om hunden hadde bitt i forsvar? 

Da hadde vedkommende kanskje fått seg en lærepenge. Hunden hadde ikke merket konsekvenser siden personen angrep hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt rasende om noen kom og grep tak i nakken til hunden min på den måten!

At en fremmed korrigere på den måten ville fått store konsekvenser her i gården da min allerede er skeptisk til fremmede mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Neinøff skrev:

Da hadde vedkommende kanskje fått seg en lærepenge. Hunden hadde ikke merket konsekvenser siden personen angrep hunden.

Han hadde bare hatt godt av det, men det hadde sikkert blitt oppstyr og han hadde vel krevd at hunden skulle avlives siden den bet. Poenget er at fyren er en idiot som tror det er innafor å irettesette en annen persons hund med fysisk avstraffelse. Ikke bare er det farlig, men fullstendig over streken. Han burde hatt kontroll over sin egen hund når han velger å ha den løs, noe han åpenbart ikke hadde, han er en uansvarlig hundeeier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest N-Nøff
Akkurat nå, l86 skrev:

Han hadde bare hatt godt av det, men det hadde sikkert blitt oppstyr og han hadde vel krevd at hunden skulle avlives siden den bet. Poenget er at fyren er en idiot som tror det er innafor å irettesette en annen persons hund med fysisk avstraffelse. Ikke bare er det farlig, men fullstendig over streken. Han burde hatt kontroll over sin egen hund når han velger å ha den løs, noe han åpenbart ikke hadde, han er en uansvarlig hundeeier. 

Det hadde ikke skjedd (avlivingen) siden hn angrep hunden. 

Og jeg er enig i det øvrige du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er litt dårlig metode å måtte ta den unna også, dere kommer jo til å møte på andre hunder ofte

Anonymkode: fb7a7...9e4

Jeg er klar over det. Men i første omgang må hunden min bli vant til å møte på andre hunder - på avstand hvor vi trener kontakt. Også kan vi langsomt nærme oss andre. Men jeg ønsker heller å trene på passering osv. med andre hundeeiere hvor dette er avtalt og hvor deres hund er trygg. Vi kommer jo selvsagt til å møte på andre hunder hvor vi ikke kan holde avstand, men min trener mener at jeg da må prøve å få min hund ut av situasjonen - altså komme på avstand - ikke stoppe opp og la hunden dra og prøve å bjeffe lenge mot den andre hunden. Altså vi må gå raskt forbi. I alle fall før hunden min er såpass trygg at vi kan trene kontakt nær andre hunder (f.eks passering på trang sti). Vi kjenner noen andre hundeeiere som min hund er blitt trygg på. Det tok tid, men vi samarbeidet og tok et skritt av gangen. De kan sammen løpe løs uten problemer. Jeg tror bare min hund trenger tid på å bli trygg. Jeg vet også at hun ikke var særlig sosialisert med andre hunder før jeg overtok. 

Anonymkode: 75227...f75

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Neinøff skrev:

Det hadde ikke skjedd (avlivingen) siden hn angrep hunden. 

Og jeg er enig i det øvrige du skriver.

Det er da enda godt å høre, det hadde vært fryktelig om han kunne krevd det i en slik situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, l86 skrev:

Det er da enda godt å høre, det hadde vært fryktelig om han kunne krevd det i en slik situasjon. 

I prinsippet kunne han ikke det, men i de aller fleste saker taper hunden uansett om den har gjort noe galt/bitt eller ikke; så mest sannsynlig ville hunden blitt avlivet, for hunder skal tåle alt uten å bite. 

Anonymkode: 65573...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...