Gå til innhold

Gi blod - Blodtrykk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor kan man ikke gi blod dersom man har for høyt blodtrykk? Blodet blir jo ikke farlig på grunn av det? 

Anonymkode: 457a2...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er blodgivers helse man må ta hensyn til. 

Anonymkode: a57a1...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodgivere blir bare lurt. All blodet som blodbanken får donert blir lagret i banken, deretter solgt videre til andre land med dårlige tilstand og sykdommer. Staten Norge som vil flå flest mulig innbyggere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er blodgivers helse man må ta hensyn til. 

Anonymkode: a57a1...184

Hvordan skader det blodgiver da? 

Anonymkode: 457a2...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pillow of Dragon skrev:

Blodgivere blir bare lurt. All blodet som blodbanken får donert blir lagret i banken, deretter solgt videre til andre land med dårlige tilstand og sykdommer. Staten Norge som vil flå flest mulig innbyggere. 

Dersom det hadde vært en realitet hadde jeg da ikke hatt noe i mot å gi blod til andre land. Jeg er ikke av den oppfatning av at mitt blod bør gå til nordmenn fremfor andre nasjonaliteter. De har vel akkurat like mye bruk for det. 

Anonymkode: 457a2...649

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kroppen kompenserer blodtapet med å øke blodtrykket. I tillegg til det den under her skreiv. Har en hypertensjon (høgt blodtrykk) er en faktisk ikkje heilt frisk, og blodgivning kan føre til komplikasjoner

Endret av Emas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skader det blodgiver da? 

Anonymkode: 457a2...649

Har man høyt blodtrykk så er man ikke frisk. Noen må kanskje ha blodtrykksregulerende medisiner. Å tappe blod kan føre til komplikasjoner. Dersom du har høyt blodtrykk og ønsker å gi blod, så kan du forhøre deg nærmere hos din lokale blodbank. 

Anonymkode: a57a1...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har man høyt blodtrykk så er man ikke frisk. Noen må kanskje ha blodtrykksregulerende medisiner. Å tappe blod kan føre til komplikasjoner. Dersom du har høyt blodtrykk og ønsker å gi blod, så kan du forhøre deg nærmere hos din lokale blodbank. 

Anonymkode: a57a1...184

Nei, jeg har ikke høyt blodtrykk. Jeg er bare nysgjerrig. 

Anonymkode: 457a2...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Emas skrev:

Fordi kroppen kompenserer blodtapet med å øke blodtrykket...

Ok. Takk for svar. 

Anonymkode: 457a2...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pillow of Dragon skrev:

Blodgivere blir bare lurt. All blodet som blodbanken får donert blir lagret i banken, deretter solgt videre til andre land med dårlige tilstand og sykdommer. Staten Norge som vil flå flest mulig innbyggere. 

Haha, hva?:skratte: Hvor i all verden får du dette fra? 

Anonymkode: 1334f...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men jeg lurer på hvorfor man må veie over 50 kg for å gi blod? At en person som er 170 cm høy og 50 kg tung ikke bør gi blod forstår jeg, men dersom man f.eks er 155cm og veier 49 kg så forstår jeg ikke hvorfor man ikke kan gi?

Anonymkode: 8b02f...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å kuppe tråden, men jeg lurer på hvorfor man må veie over 50 kg for å gi blod? At en person som er 170 cm høy og 50 kg tung ikke bør gi blod forstår jeg, men dersom man f.eks er 155cm og veier 49 kg så forstår jeg ikke hvorfor man ikke kan gi?

Anonymkode: 8b02f...a2e

Det er nok fordi at for en som veier 50 kg vil den mengden blod de tapper være en mye større prosent av det totale blodinnholdet i forhold til en person som har større kroppsmasse. 

Anonymkode: 457a2...649

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er nok fordi at for en som veier 50 kg vil den mengden blod de tapper være en mye større prosent av det totale blodinnholdet i forhold til en person som har større kroppsmasse. 

Anonymkode: 457a2...649

Dette er helt riktig. Det er av hensyn til giveren. Ved 50 kg har de nok blod til seg selv, men ikke så mye «til overs». En person på f eks 80 kg har et større blodvolum og derfor mer å gi. 

På en blodtapping tappes det 450 ml uansett hvilken blodgiver det er. Altså blir dette en mye større påkjenning for en på 45 kilo enn det blir for en på 80 kg. 

Anonymkode: 1334f...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok fordi at for en som veier 50 kg vil den mengden blod de tapper være en mye større prosent av det totale blodinnholdet i forhold til en person som har større kroppsmasse. 

Anonymkode: 457a2...649

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt riktig. Det er av hensyn til giveren. Ved 50 kg har de nok blod til seg selv, men ikke så mye «til overs». En person på f eks 80 kg har et større blodvolum og derfor mer å gi. 

På en blodtapping tappes det 450 ml uansett hvilken blodgiver det er. Altså blir dette en mye større påkjenning for en på 45 kilo enn det blir for en på 80 kg. 

Anonymkode: 1334f...69d

Ok, jeg skjønner. Tusen takk for svar :)

Anonymkode: 8b02f...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...