Gå til innhold

Hvor mange øl og hvor ofte er normalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange øl er det normalt å kunne drikke på en kveld/helg og ferie??

Min mann har i alle år drukket masse øl, og gleder seg til helgen, og kan drikke opptil 18 halvlitere på en kveld...gjerne mer hvis det er mer. Han stopper med andre ord ikke å drikke før det er tomt. Før kunne han drikke ca 12 halvlitere annen hver dag, og han syns ikke det er mye, og at jeg er masete som syns at det er mye.

Jeg føler at 6 halvlitere er mye og burde være nok for han også. Jeg drikker ikke øl selv, men kan nyte vin, men kjenner på meg selv når det er nok og da stopper jeg.

Han stopper aldri før det er tomt!

 

Han tror ikke på meg når jeg sier at et er ikke vanlig at folk drikker minimum 6 halvlitere på en kveld og mer, gjerne hver dag hvis det er ferie.

Han er 40 år! og han blir en jævla kødd hver gang han drikker så mye, og jeg vet ikke om jeg orker det mer.

 

Får jeg noen støtte her i at det er mye han drikker? Eller er det jeg som syns det?

Anonymkode: 4e699...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

18 halvlitere på en kveld? Herregud, ja det er helt vilt mye. Det hadde ikke jeg giddet å sett på at min mann hadde drukket. Ikke en gang i blant en gang. Ett par øl fredag og lørdag hadde vært helt ok. Høres ut som han har et alkoholproblem.

Anonymkode: a2eed...de3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lipglossy skrev:

Han drikker MYE. Tro meg, du overreagerer ikke

Han mener at 6 halvlitere er ingenting, og i alle fall ikke noe man blir full av og at jeg overreagerer. 

Jeg vet liksom ikke hva som er definisjonen blant de fleste på hva som er mange øl.

Anonymkode: 4e699...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ichiko skrev:

Jeg beklager, ts, men sier det rett ut: Mannen din er alkoholiker.

Er det jeg tror også, men nå drikker han ikke hver dag lenger. 

Men han klarer ikke stoppe hvis det er øl igjen, han kan f eks aldri kjøpe en 6-pack og la det stå igjen 2 og gå å legge seg. Alt MÅ liksom drikkes opp. Men han sier jeg overreagerer og han ikke har noe problem.

Jeg tenker at selv om man ikke drikker hver dag, så han man et problem når man ikke kan stoppe å drikke så lenge man har tilgang. Jeg er ikke på feil spor? Begynner å tvile på meg selv, og at det er noe galt med mine tanker, for det er bare møkk og dritt å få ut av han når han drikker.

Anonymkode: 4e699...a25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mange øl er det normalt å kunne drikke på en kveld/helg og ferie??

Min mann har i alle år drukket masse øl, og gleder seg til helgen, og kan drikke opptil 18 halvlitere på en kveld...gjerne mer hvis det er mer. Han stopper med andre ord ikke å drikke før det er tomt. Før kunne han drikke ca 12 halvlitere annen hver dag, og han syns ikke det er mye, og at jeg er masete som syns at det er mye.

Jeg føler at 6 halvlitere er mye og burde være nok for han også. Jeg drikker ikke øl selv, men kan nyte vin, men kjenner på meg selv når det er nok og da stopper jeg.

Han stopper aldri før det er tomt!

 

Han tror ikke på meg når jeg sier at et er ikke vanlig at folk drikker minimum 6 halvlitere på en kveld og mer, gjerne hver dag hvis det er ferie.

Han er 40 år! og han blir en jævla kødd hver gang han drikker så mye, og jeg vet ikke om jeg orker det mer.

 

Får jeg noen støtte her i at det er mye han drikker? Eller er det jeg som syns det?

Anonymkode: 4e699...a25

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det jeg tror også, men nå drikker han ikke hver dag lenger. 

Men han klarer ikke stoppe hvis det er øl igjen, han kan f eks aldri kjøpe en 6-pack og la det stå igjen 2 og gå å legge seg. Alt MÅ liksom drikkes opp. Men han sier jeg overreagerer og han ikke har noe problem.

Jeg tenker at selv om man ikke drikker hver dag, så han man et problem når man ikke kan stoppe å drikke så lenge man har tilgang. Jeg er ikke på feil spor? Begynner å tvile på meg selv, og at det er noe galt med mine tanker, for det er bare møkk og dritt å få ut av han når han drikker.

Anonymkode: 4e699...a25

Nei, ts, du er ikke på feil spor og du overreagerer ikke. Det du mener om drikkingen hans, er helt riktig. Jeg siterte et par av innleggene dine, og markerte det som forteller at mannen din har noe som kalles alkoholisme. Bortsett fra det enormt høye alkoholforbruket, er det flere andre symptomer:

- bagatellisering av drikkingen, at han mener han drikker helt normalt

- benektelse av at han drikker for mye

-  greier ikke slutte før det blir tomt

- blir ekkel i fylla, noe som er svært vanlig blant folk med alkoholproblem

Kort sagt: han drikker så mye han kan fordi han vil, og fordi han føler at han "må", for å døyve ett eller annet. Han bedøver seg selv med alkohol, og det er ikke din skyld.

Jeg anbefaler at du kontakter Anonyme Alkoholikere - det er vel ingen som har så lang erfaring og solid kompetanse om alkoholisme som dem. De er der både for alkoholikerne selv, og de pårørende, og kan være til god hjelp. Husk at ansvaret for å gjøre noe med drikkingen ligger hos ham selv. Det som er ditt eget ansvar, er å ta vare på deg selv oppi alt dette.

P.S. Jeg har en del erfaring som pårørende, og vet at det er svært vanskelig å skulle leve med andres alkoholisme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han drikker hjemme? For å bli full? Uten at det er noe fest-greier?

Folk koser seg gjerne med en øl eller to hjemme uten å stikke på fest, men da drikker man ikke som mål å bli full. Og det at han er dust i fylla er jo også et problem.

Har dere barn? Jeg hadde ikke giddet dette. Hadde sikkert gjort det slutt. Følelser er ikke nok, når samlivet er slik som dette.

Anonymkode: a6ae6...013

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han drikker vanvittig mye. Det der er langt ifra normalt

Anonymkode: f966e...ed5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38

18 på en kveld er mye. En gang i blant, bryllup for eksempel, er noe annet, men hvis han drikker 18 halvlitere på en gang ukentlig så er det veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHO har også definert storforbruk av alkohol for kvinner til 14 alkoholenheter per uke, og for menn til 21 enheter. Har du et så høyt forbruk er det helt klart en forhøyet risiko for svært alvorlige helseskader, for eksempel alvorlig sykdom på indre organer eller utvikling av et avhengighetsproblem.

 

https://avogtil.no/fakta/drikker-du-for-mye/

Anonymkode: d5158...843

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

WHO har også definert storforbruk av alkohol for kvinner til 14 alkoholenheter per uke, og for menn til 21 enheter. Har du et så høyt forbruk er det helt klart en forhøyet risiko for svært alvorlige helseskader, for eksempel alvorlig sykdom på indre organer eller utvikling av et avhengighetsproblem.

 

https://avogtil.no/fakta/drikker-du-for-mye/

Anonymkode: d5158...843

Nettopp. Her er det ingen tvil. Han har et skadelig alkoholforbruk, og legen hans er et sted å starte.

En annen ting, kjører han bil?? 1 liter øl er 3 enheter, 3 liter øl er 9 enheter, 18 halvlitere er 27 enheter. Det beregnes minst 2 timer for å bryte ned 1 enhet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han drikker hjemme? For å bli full? Uten at det er noe fest-greier?

Folk koser seg gjerne med en øl eller to hjemme uten å stikke på fest, men da drikker man ikke som mål å bli full. Og det at han er dust i fylla er jo også et problem.

Har dere barn? Jeg hadde ikke giddet dette. Hadde sikkert gjort det slutt. Følelser er ikke nok, når samlivet er slik som dette.

Anonymkode: a6ae6...013

Ja han drikker hjemme.......og han er av den typen som skal ta opp alt av sine problemer når han drikker. Og da er det bare hva han mener og syns, og det er jo stort sett bare mørkt, og det nytter ikke for meg å si noe da for da hører han ikke i det hele tatt etter.

Anonymkode: 4e699...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du virkelig så lite opplyst at du ikke vet at 6 liter øl annenhver dag, og 9 liter øl på helgedager er langt utover normalen, så tenker jeg du kan ha det så godt. 

Hva er det med folk egentlig, leser dere aldri ene eneste nyhet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rotehodet skrev:

Er du virkelig så lite opplyst at du ikke vet at 6 liter øl annenhver dag, og 9 liter øl på helgedager er langt utover normalen, så tenker jeg du kan ha det så godt. 

Hva er det med folk egentlig, leser dere aldri ene eneste nyhet? 

Jeg er nok generelt langt fra lite opplyst. Men etter 6 år med lovnad om bot og bedring, og konstant høre at det er meg det er noe galt med, jeg tar feil og er prippen/vanskelig......så begynner man faktisk å tvile på seg selv. Derfor spør jeg her, for å få bekreftelse. 

Anonymkode: 4e699...a25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min mann var i yngre dager glad i å feste. Men han har aldri drukket 18 halvlitere på en kveld. 

Jeg hadde ikke godtatt dette.

Anonymkode: 6aaeb...926

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i første innlegg, FØR kunne han drikke annen hver dag. Gjør ikke det nå, men det som plager med er fortsatt en helgedrikkingen. Om DET kan klasifiseres som alkoholisme og at det fortsatt ikke er noe galt med meg.

Anonymkode: 4e699...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok generelt langt fra lite opplyst. Men etter 6 år med lovnad om bot og bedring, og konstant høre at det er meg det er noe galt med, jeg tar feil og er prippen/vanskelig......så begynner man faktisk å tvile på seg selv. Derfor spør jeg her, for å få bekreftelse. 

Anonymkode: 4e699...a25

Han er stygg med deg. Det var ikke denne fremtiden du drømte om som barn? Jeg tviler på at det blir bedre, så bryt ut mens du fortsatt har livet foran deg. Sjansen til å få et lykkelig liv. Jeg har selv nylig kommet ut av et dårlig forhold som jeg trodde i 20 år(!!!!!) skulle bli bedre!! Jeg har blitt et nytt menneske - eller jeg var den glade jenta jeg var før jeg ble sammen med han! Og søvn- og stressproblemene mine er borte!

Anonymkode: a6ae6...013

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han ikke kan stoppe å drikke før det er tomt har han et alkoholproblem. Han burde oppsøke hjelp til å slutte med drikkingen. 18 halvlitere er vanvittig mye!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...