Gå til innhold

Ord som ender på "-lighet"/"-ighet" med samme betydning som uten endelsen


Eiliv

Anbefalte innlegg

Jeg ser i blant ord som enten slutter på "-lighet" eller -ighet" som ville hatt samme betydning uten endelsen. Er ikke dette galskap da?
Ta f.eks. ordet "rettferdighet". "Rettferd" har akkurat samme betydning. Isteden for å legge på -het bak "rettferdig", har en bare fjerna -ig. Mye enklere.
Nynorsk er større på det å bare fjerne -lig/-ig bak ord isteden for å legge på -skap, -leik eller -dom (eller -heit). F.eks. ordet "sannsyn" som tilsvarer bokmål "sannsynlighet".

Kan dere komme med eksempler på ord som slutter på "-lighet" eller "-ighet" som ville hatt samme betytning uten det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rettferdig. - Situasjonen. 

Rettferdighet. - noe man krever/kjenper for/forventer. 

Rettferd. - samfunn og litt utover sin egen boble. 

Man bruker de ordne "bak" for å skille settingen man bruker ordet. 

Du sier jo ikke; "3åringene Mona og Karl trenger rettferd. De vil ha en sjokolade hver!" 

Anonymkode: 6118d...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Er ikke rettferd den nynorske varianten av rettferdighet, da? 

Rettferdig er adjektiv, mens rettferd og rettferdighet er substantiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rettferdig. - Situasjonen. 

Rettferdighet. - noe man krever/kjenper for/forventer. 

Rettferd. - samfunn og litt utover sin egen boble. 

Man bruker de ordne "bak" for å skille settingen man bruker ordet. 

Du sier jo ikke; "3åringene Mona og Karl trenger rettferd. De vil ha en sjokolade hver!" 

Anonymkode: 6118d...aba

"3åringene Mona og Karl trenger rettferd. De vil ha en sjokolade hver!" er en fullstendig korrekt setning. Det kan hende folk har egne syn på hva ord betyr, men ordboka sier "rettferd" og "rettferdighet" har samme betydning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelighet og virkelig. Substantiv og adjektiv. De har jo noe av den samme betydningen, men er ikke samme ord. Kjærlighet og kjærlig, det samme. Herlighet og herlig. Osv.

smålighet og smålig. Eller hvis du kutter som du vil da: virkelighet og virke, kjærlighet og kjær, smålighet og små, altså stammen har jo samme betydning, men endelsen endrer jo ordet, litt i betydning, men mye i bruk (endrer ordklasse). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lou Salome skrev:

Virkelighet og virkelig. Substantiv og adjektiv. De har jo noe av den samme betydningen, men er ikke samme ord. Kjærlighet og kjærlig, det samme. Herlighet og herlig. Osv.

smålighet og smålig. Eller hvis du kutter som du vil da: virkelighet og virke, kjærlighet og kjær, smålighet og små, altså stammen har jo samme betydning, men endelsen endrer jo ordet, litt i betydning, men mye i bruk (endrer ordklasse). 

Nå tror jeg du misforstod. Jeg skreiv ikke at alle ord er slik. Det er en grunn til at jeg spurte om eksempler. Ord som slutter på -lighet er ingen sak å komme på, men ord som slutter på -lighet og ville hatt samme betydning uten -lighet er hva jeg spurte om.

Eksempla dine "kjærlighet", "smålighet" osv. funker selvfølgelig ikke, fordi "kjær" og "små" er ikke substantiv. Det forstår du. 
Jeg skreiv ikke at alle ord, uten unntak, har nøyaktig samme betydning hvis en fjerner -lighet. 

La meg ta noen eksempler selv av hva jeg mente. Jeg må ta fra nynorsk fordi det er mer å hente der:
Rettferdigheit | rettferd (også i bokmål)
Sannsynlegheit | sannsyn
Mogelegheit | moge
Vanskelegheit | vanske (også i bokmål)

Som du ser så må selve ordet for -lig også være et substantiv.

Et eksempel på ganger folk har lagt på -lighet der det ikke er nødvendig er "forkjellighet" for "forskjell". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Eiliv skrev:

Nå tror jeg du misforstod. Jeg skreiv ikke at alle ord er slik. Det er en grunn til at jeg spurte om eksempler. Ord som slutter på -lighet er ingen sak å komme på, men ord som slutter på -lighet og ville hatt samme betydning uten -lighet er hva jeg spurte om.

Eksempla dine "kjærlighet", "smålighet" osv. funker selvfølgelig ikke, fordi "kjær" og "små" er ikke substantiv. Det forstår du. 
Jeg skreiv ikke at alle ord, uten unntak, har nøyaktig samme betydning hvis en fjerner -lighet. 

La meg ta noen eksempler selv av hva jeg mente. Jeg må ta fra nynorsk fordi det er mer å hente der:
Rettferdigheit | rettferd (også i bokmål)
Sannsynlegheit | sannsyn
Mogelegheit | moge
Vanskelegheit | vanske (også i bokmål)

Som du ser så må selve ordet for -lig også være et substantiv.

Et eksempel på ganger folk har lagt på -lighet der det ikke er nødvendig er "forkjellighet" for "forskjell". 

Ok,  jeg skjønte ikke helt hvor du ville. Forskjellig og forskjell er jo to forskjellige (pling) ord, selv om jeg er enig at forskjellighet er unødvendig/feil og det samme som forskjell (substantivet).

Så eneste jeg kan komme på er kanskje de du har nevnt: Vanske og vanskelighet, rettferd er ikke et ord jeg ville brukt i bokmål.

Men det er bare å ta et søk i ordboka med *ighet: Da får man opp 58 sider, og på tilfeldig oppslag fant jeg to: Geistlighet og geistlig (begge substantiv). Og fuktighet og fukt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en, som vel er i sjangeren du er ute etter: selskapelighet og selskap. Selskapelighet er omstendelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...