Gå til innhold

Til dere som har hunden løs men har ikke 100% kontroll


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hunden min løs. Mye. Han er lydig da, så det er ikke noe problem.

Og til dere som mener at det burde være ulovlig å ha hunden løs - skjerp dere! For noen raser er det nærmest dyremishandling å ikke la dem løpe fra seg. Så lenge man kjører ut i naturen og det ikke er folk er det helt innafor å ha hunden løs. Det er et dyr med behov, ikke en kosebamse og en eiendel!

Når jeg har min hund i bånd, og treffer en løs hund, da slipper jeg min egen hund og lar de finne utav det. I 99% av tilfellene hilser de og leker litt. En sjelden gang sloss de - men det er bare for "show" for å etablere rang. De finner utav det selv, og jeg har aldri opplevd at hunden min har blitt skadet. 

Det verste jeg vet er nervøse hundeeiere som tviholder på hundene sine og ikke lar de være det de er - altså en HUND!!! De blir livredde bare en annen hund bjeffer litt. Hunder er smarte og sosiale og har sitt eget språk, la dem bruke det. 

Selvfølgelig risikerer man å møte en aggressiv hund i blant, men slik er det. Hundeeiere med aggressiv hund må selvfølgelig ha hunden i bånd. 

Bruk sunn fornuft! La hund være hund. Slutt å vær så veike og hysteriske. Jeez. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Jeg har hunden min løs. Mye. Han er lydig da, så det er ikke noe problem.

Og til dere som mener at det burde være ulovlig å ha hunden løs - skjerp dere! For noen raser er det nærmest dyremishandling å ikke la dem løpe fra seg. Så lenge man kjører ut i naturen og det ikke er folk er det helt innafor å ha hunden løs. Det er et dyr med behov, ikke en kosebamse og en eiendel!

Når jeg har min hund i bånd, og treffer en løs hund, da slipper jeg min egen hund og lar de finne utav det. I 99% av tilfellene hilser de og leker litt. En sjelden gang sloss de - men det er bare for "show" for å etablere rang. De finner utav det selv, og jeg har aldri opplevd at hunden min har blitt skadet. 

Det verste jeg vet er nervøse hundeeiere som tviholder på hundene sine og ikke lar de være det de er - altså en HUND!!! De blir livredde bare en annen hund bjeffer litt. Hunder er smarte og sosiale og har sitt eget språk, la dem bruke det. 

Selvfølgelig risikerer man å møte en aggressiv hund i blant, men slik er det. Hundeeiere med aggressiv hund må selvfølgelig ha hunden i bånd. 

Bruk sunn fornuft! La hund være hund. Slutt å vær så veike og hysteriske. Jeez. 

Og det er akkurat sånne som DEG som er grunnen til at jeg startet denne tråden! Du vet absolutt ingenting når det kommer til hvorfor noen kan være nervøs når de møter andre hunder, kanskje hunden deres har blitt angrepet mange ganger? Kanskje en tidligere hund har blitt drept av en annen hund? Du vet ikke! Måten du framstår på er så ignorant! 

Sånne som deg kommer aldri til å forstå før du faktisk selv har en nervøs hund. Å ha en nervøs hund er ofte ikke eiers feil og mye trening blir lagt ned for å få en trygg hund, men som mange andre i tråden her sier så blir treningen ødelagt gang på gang fordi folk har hundene sine løse og har ikke kontroll. 

Anonymkode: 8cb1e...a41

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Carrot said:

Feil, båndtvang gjelder hele året om du ikke har kontroll på hunden din.

1 april datoen du viser til er bare en dato for når båndtavngen er absolutt i hele landet, den varierer også noe fra sted til sted - hundeeiere som bruker den som du gjør finner bare unnskyldninger for egen latskap i form av at de enten ikke orker legge inn nok trening til å ha full kontroll om de har behov for å ikke buke bånd eler latskap i form av at de ikke gidder bry seg om andre.

Forøvrig har hundeeier som loven viser også et ansvar når hunden er i bånd. Tror mange med fordel kan tenke seg om når de ferdes ute blant folk og vise hensyn. 

Selv har jeg ikke opplevd at hundene ikke kommer på innkalling, men jeg har likevel alltid lang line når vi ferdes ute på steder hvor jeg vet det er mye folk. Ofte har jeg også lang line på fjellet der jeg ikke forventer møte noen - mest fordi jeg ikke ønsker være den som "mister" hunden min om denne skulle bestemme seg for å ikke komme på kommando fordi jeg bryr meg om bikkja mi..

Jeg synes du er ganske frekk her som insinuerer at jeg ikke trener hunden min. Poenget mitt er at ingen har 100% kontroll over hunden sin i absolutt alle situasjoner, det er faktisk ikke mulig. Hundeloven sier at hunden kan gå løs så lenge den blir fulgt opp og kontrollert mens den går løs, det er ikke det samme som å si at du har ikke lov til å slippe hunden din med mindre du har 100% kontroll, for det er ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er akkurat sånne som DEG som er grunnen til at jeg startet denne tråden! Du vet absolutt ingenting når det kommer til hvorfor noen kan være nervøs når de møter andre hunder, kanskje hunden deres har blitt angrepet mange ganger? Kanskje en tidligere hund har blitt drept av en annen hund? Du vet ikke! Måten du framstår på er så ignorant! 

Sånne som deg kommer aldri til å forstå før du faktisk selv har en nervøs hund. Å ha en nervøs hund er ofte ikke eiers feil og mye trening blir lagt ned for å få en trygg hund, men som mange andre i tråden her sier så blir treningen ødelagt gang på gang fordi folk har hundene sine løse og har ikke kontroll. 

Anonymkode: 8cb1e...a41

Tro meg, jeg forstår. Jeg har nemlig hatt en nervøs hund. Og jeg vet at det ikke er lett! Men hunder forstår mye. Hvis eier er skvetten og nervøs, smitter det over på hunden. 

Hadde du sluppet hunden hadde den kanskje fått litt mestring. Den andre hunden vil kjapt plukke opp at din hund er underdanig og redd, og behandle den deretter.

Hunden vi hadde var totalt forskjellig fra når jeg gikk tur med den, og når min far gikk tur med den. Jeg var overbeskyttende og hunden plukket opp mine signaler og ble ekstra nervøs. Min far slapp han og brukte litt "tough love" og hunden blomstret. Det var slik jeg innså at hunder er hunder, og ofte ligger problemet hos eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Tro meg, jeg forstår. Jeg har nemlig hatt en nervøs hund. Og jeg vet at det ikke er lett! Men hunder forstår mye. Hvis eier er skvetten og nervøs, smitter det over på hunden. 

Hadde du sluppet hunden hadde den kanskje fått litt mestring. Den andre hunden vil kjapt plukke opp at din hund er underdanig og redd, og behandle den deretter.

Hunden vi hadde var totalt forskjellig fra når jeg gikk tur med den, og når min far gikk tur med den. Jeg var overbeskyttende og hunden plukket opp mine signaler og ble ekstra nervøs. Min far slapp han og brukte litt "tough love" og hunden blomstret. Det var slik jeg innså at hunder er hunder, og ofte ligger problemet hos eieren.

Jeg personlig er ikke nervøs eller skvetten, og hunden min er nysgjerrig på andre hunder men han er veldig på vakt og skvetten siden fremmede hunder ofte er alt for voldsomme mot han(han er 3 kg). Hadde jeg sluppet han løs sammen med en annen hund hadde jeg aldri sett han igjen da han hadde stukket av. På inngjerdet området går det fint sammen med hunder han kjenner, men når det kommer til fremmede hunder har han alt for mange dårlige minner og hver gang det går fremover i treningen kommer en løs idiot som ødelegger alt. 

Poenget mitt med hele tråden er at man vet ikke situasjonen til andre hundeeiere og derfor burde aldri to fremmede hunder hilse med mindre det er avklart at det er ok. Og når man slipper løs en hund man ikke har kontroll på får man ikke hørt med den andre hundeeieren om hilsing er ok. 

Anonymkode: 8cb1e...a41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de færreste har 100% kontroll, inkl meg selv.

Jeg har hunden løs, når det passer seg.  Dvs når det ikke er andre dyr eller mennesker i nærheten og området er oversiktlig nok til å se att det ikke er noen der. 

Roper henne selvfølgelig til meg når jeg ser andre og lar henne ikke hilse på gud og hvermansen. Ser ikke helt problemet?

Det er fint mulig å ha hunden løs uten å være helt idiot...

Anonymkode: 790f8...bd3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror de færreste har 100% kontroll, inkl meg selv.

Jeg har hunden løs, når det passer seg.  Dvs når det ikke er andre dyr eller mennesker i nærheten og området er oversiktlig nok til å se att det ikke er noen der. 

Roper henne selvfølgelig til meg når jeg ser andre og lar henne ikke hilse på gud og hvermansen. Ser ikke helt problemet?

Det er fint mulig å ha hunden løs uten å være helt idiot...

Anonymkode: 790f8...bd3

Nei du ser ikke problemet fordi DU har en hund som ikke er nervøs, redd, aggressiv eller er selv redd for hund osv osv. 

Jeg tror uansett ikke alle som har løs hunden er idioter men erfaringen min tilsier at de aller fleste er det, men ingen regel uten unntak. 

Anonymkode: 8cb1e...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig interressant å lese innlegget, da jeg prøver å la hunden min gå løs når det ikke er hunder i nærheten. Hunden min er nok av den typen du forklarer; snill, men løper bort til andre hunder. Før jeg blir hetset la meg fortelle at min hund aldri har løpt bort til andre hunder, fordi jeg har vært veldig forsiktig. Jeg ser argumentene for inngjerdet område og kan fortelle med en gang at det ikke fungerer, fordi hunden min vet at hun ikke kan løpe vekk. 100% kontroll er en illusjon, men min hund er blitt tydelig mer lydig (OG TRYGGERE) nettop fordi jeg har latt henne gå fritt. Hunden din merker din irritasjon og nervøsitet rundt hunder uten bånd forresten, kanskje dette kan være en viss indikasjon..

Anonymkode: 02c51...385

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei du ser ikke problemet fordi DU har en hund som ikke er nervøs, redd, aggressiv eller er selv redd for hund osv osv. 

Jeg tror uansett ikke alle som har løs hunden er idioter men erfaringen min tilsier at de aller fleste er det, men ingen regel uten unntak. 

Anonymkode: 8cb1e...a41

Jeg har nervøs hund som ikke kan omgås alle hunder, spesielt større hunder som hun ikke kjenner. Springer det en løs hund bort til oss uten at vi vil hilse, så løfter jeg henne som regel opp og går en annen vei. Jeg sier ikke at det er riktig å slippe hunden over alt, spesielt ikke i byen, men det må også være mulig å ha forståelse over at uhell kan skje en gang i blant hvis man er ute med hunden i skogen, og ikke tror at det er andre rundt for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, nurcos skrev:

Jeg har nervøs hund som ikke kan omgås alle hunder, spesielt større hunder som hun ikke kjenner. Springer det en løs hund bort til oss uten at vi vil hilse, så løfter jeg henne som regel opp og går en annen vei. Jeg sier ikke at det er riktig å slippe hunden over alt, spesielt ikke i byen, men det må også være mulig å ha forståelse over at uhell kan skje en gang i blant hvis man er ute med hunden i skogen, og ikke tror at det er andre rundt for eksempel.

Båndtvang er jo ikke bare av hensyn til andre mennesker, men i høyeste grad også for å beskytte dyre- og fugleliv. Også i skogen.

Anonymkode: 2b509...55d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Båndtvang er jo ikke bare av hensyn til andre mennesker, men i høyeste grad også for å beskytte dyre- og fugleliv. Også i skogen.

Anonymkode: 2b509...55d

Det har du rett i, men det gjelder kun mellom 1. April og 20. August, og da holder man selvfølgelig hunden i bånd med mindre man er på inngjerdet område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, nurcos skrev:

Jeg har nervøs hund som ikke kan omgås alle hunder, spesielt større hunder som hun ikke kjenner. Springer det en løs hund bort til oss uten at vi vil hilse, så løfter jeg henne som regel opp og går en annen vei. Jeg sier ikke at det er riktig å slippe hunden over alt, spesielt ikke i byen, men det må også være mulig å ha forståelse over at uhell kan skje en gang i blant hvis man er ute med hunden i skogen, og ikke tror at det er andre rundt for eksempel.

Men ved at du løfter henne opp vil du bare gjøre nervøsiteten hennes verre. Ikke misforstå, jeg skjønner at du løfter henne når det kommer store fremmede hunder, men problemet er jo at du og hunden din må lide fordi noen absolutt skal ha sin egen hund løs. Selvfølgelig har jeg forståelse for at det kan skje uhell, men mitt innlegg er ikke basert på uhell, men på idioter man møter på daglig som har hunden løs men har null kontroll. I dag var jeg på tur på isen hvor det var massevis av folk og møtte på 6 hunder som var løs.... Samtlige kom bort til oss!

Anonymkode: 8cb1e...a41

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokoladeknask

Jeg gikk en tur i Frognerparken i dag. Én stor løs hund kom mot tre små hunder i bånd. Eier til stor løs hund ropte navn. Plystret. Ropte navn igjen. Plystret. Null respons fra hunden. Altså. Hvis hunden ikke reagerer så må den være i bånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men ved at du løfter henne opp vil du bare gjøre nervøsiteten hennes verre. Ikke misforstå, jeg skjønner at du løfter henne når det kommer store fremmede hunder, men problemet er jo at du og hunden din må lide fordi noen absolutt skal ha sin egen hund løs. Selvfølgelig har jeg forståelse for at det kan skje uhell, men mitt innlegg er ikke basert på uhell, men på idioter man møter på daglig som har hunden løs men har null kontroll. I dag var jeg på tur på isen hvor det var massevis av folk og møtte på 6 hunder som var løs.... Samtlige kom bort til oss!

Anonymkode: 8cb1e...a41

Å løfte opp en hund og fjerne hunden fra situasjonen gjør henne ikke mer nervøs, nei. Tvert i mot har det hjulpet mye å la henne slippe de situasjonene, og heller trene på sosialisering i kontrollerte omgivelser. Har også fått bekreftelse av to forskjellige hundetrenere at dette er riktig måte å gjøre det på i min situasjon.

 

Jeg og hunden min lider ingen nød fordi jeg er sjelden gang i blant må løfte henne opp fordi vi møter på en løs hund vi ikke vil hilse på. Jeg skjønner at det er kjipt hvis det skjer hele tiden, men jeg har aldri sett dette store problemet med hunder som går løs overalt. Jeg har bodd i større by, der var stort sett alltid hundene i bånd, med mindre de var i parker hvor det gikk mye hunder, og der hadde som regel eierene ganske stålkontroll. Nå bor jeg på et lite tettsted, og her slipper som regel folk hundene sine på tur i skogen, og ellers går de i bånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Jeg har hunden min løs. Mye. Han er lydig da, så det er ikke noe problem.

Og til dere som mener at det burde være ulovlig å ha hunden løs - skjerp dere! For noen raser er det nærmest dyremishandling å ikke la dem løpe fra seg. Så lenge man kjører ut i naturen og det ikke er folk er det helt innafor å ha hunden løs. Det er et dyr med behov, ikke en kosebamse og en eiendel!

Når jeg har min hund i bånd, og treffer en løs hund, da slipper jeg min egen hund og lar de finne utav det. I 99% av tilfellene hilser de og leker litt. En sjelden gang sloss de - men det er bare for "show" for å etablere rang. De finner utav det selv, og jeg har aldri opplevd at hunden min har blitt skadet. 

Det verste jeg vet er nervøse hundeeiere som tviholder på hundene sine og ikke lar de være det de er - altså en HUND!!! De blir livredde bare en annen hund bjeffer litt. Hunder er smarte og sosiale og har sitt eget språk, la dem bruke det. 

Selvfølgelig risikerer man å møte en aggressiv hund i blant, men slik er det. Hundeeiere med aggressiv hund må selvfølgelig ha hunden i bånd. 

Bruk sunn fornuft! La hund være hund. Slutt å vær så veike og hysteriske. Jeez. 

Jeg er veldig skjerpet når det kommer til dette da jeg har hatt hund og vært en aktiv del av hundemiljøet i hele mitt voksne liv og mesteparten av oppveksten så ikke bekymre deg for min del :fnise: dessuten sier jeg ikke at hunden ikke kan være løs, springe av seg osv men jeg sier eieren har et ansvar i følge loven om å ha kontroll på dyret sitt. Har de ikke det skal hunden være i bånd eller på lukket område, og det kan da virkelig ikke være noe å være uenig om når loven er helt tydelig? 

Man har et ansvar også når det kommer til hensyn overfor andre om hunden er i bånd, også veldig tydelig formulert i loven - det handler ikke om å la "hund være hund" men å ha respekt for andre som ikke kjenner deg, hunden din osv vel så mye som at loven faktisk sier at dette SKAL du gjøre for ikke å bryte loven.

1 time siden, nurcos skrev:

Jeg synes du er ganske frekk her som insinuerer at jeg ikke trener hunden min. Poenget mitt er at ingen har 100% kontroll over hunden sin i absolutt alle situasjoner, det er faktisk ikke mulig. Hundeloven sier at hunden kan gå løs så lenge den blir fulgt opp og kontrollert mens den går løs, det er ikke det samme som å si at du har ikke lov til å slippe hunden din med mindre du har 100% kontroll, for det er ikke mulig.

Jeg insinuerer ikke, jeg sier at min oppfatning er at de som uttaler seg som deg ofte er slik - det er rett frem og åpent.

42 minutter siden, nurcos skrev:

Jeg har nervøs hund som ikke kan omgås alle hunder, spesielt større hunder som hun ikke kjenner. Springer det en løs hund bort til oss uten at vi vil hilse, så løfter jeg henne som regel opp og går en annen vei. Jeg sier ikke at det er riktig å slippe hunden over alt, spesielt ikke i byen, men det må også være mulig å ha forståelse over at uhell kan skje en gang i blant hvis man er ute med hunden i skogen, og ikke tror at det er andre rundt for eksempel.

Og dette bekrefter egentlig min oppfatning. 

18 minutter siden, nurcos skrev:

Å løfte opp en hund og fjerne hunden fra situasjonen gjør henne ikke mer nervøs, nei. Tvert i mot har det hjulpet mye å la henne slippe de situasjonene, og heller trene på sosialisering i kontrollerte omgivelser. Har også fått bekreftelse av to forskjellige hundetrenere at dette er riktig måte å gjøre det på i min situasjon.

 

Jeg og hunden min lider ingen nød fordi jeg er sjelden gang i blant må løfte henne opp fordi vi møter på en løs hund vi ikke vil hilse på. Jeg skjønner at det er kjipt hvis det skjer hele tiden, men jeg har aldri sett dette store problemet med hunder som går løs overalt. Jeg har bodd i større by, der var stort sett alltid hundene i bånd, med mindre de var i parker hvor det gikk mye hunder, og der hadde som regel eierene ganske stålkontroll. Nå bor jeg på et lite tettsted, og her slipper som regel folk hundene sine på tur i skogen, og ellers går de i bånd.

Feil, å løfte opp en hund å gå en annen vei forsterker det h*n er redd for, du sier til hunden at det er greit å være redd, du skal beskytte henne og du forsterker redselen.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Carrot said:

Feil, å løfte opp en hund å gå en annen vei forsterker det h*n er redd for, du sier til hunden at det er greit å være redd, du skal beskytte henne og du forsterker redselen.

 

Ja, du må gjerne gi meg kilder på disse utsagnene. For det går i strid med alt jeg har lært av hundetrenere, på kurs etc. Å fjerne hunden fra situasjonen når den er redd, og så trene i kontrollerte settinger er det beste man kan gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har alltid hunden i bånd siden det er båndtvang året rundt her jeg bor. Funker fint det. 

Anonymkode: 588b6...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, nurcos skrev:

Båndtvang gjelder kun fra 1. April til 20. August. Da holder man så klart hunden i bånd med mindre man er på inngjerdet området. 

Mange kommuner har i vinter innført ekstraordinært bandtvång pga store snømengder som gjør det vanskelig for ville dyr å komme seg frem. Det er dessverre svært mange hundeeiere som ikke respekterer det, med det resultat at ville dyr har måttet bøte med livet. 

Anonymkode: 3490d...286

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nurcos skrev:

Det har du rett i, men det gjelder kun mellom 1. April og 20. August, og da holder man selvfølgelig hunden i bånd med mindre man er på inngjerdet område.

Her er forresten liste over alle de kommune som har ekstraordinært båndtvang nå: 

http://web2.nkk.no/no/nyheter/Ekstraordinær+båndtvang.b7C_wtfYZz.ips

Anonymkode: 3490d...286

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så katter skal løpe rundt fritt og drepe millioner av fugler og det går fint, man kan ikke ha kattene i bånd fordi det da gir de "nedsatt livskvalitet", men hunder trenger aldri å få løpe fritt rundt altså? Interessant.

Forøvrig er jeg enig i at hvis du ikke er 99% sikker på at hunden din kommer på innkalling så skal den ikke gå løs, unnaket vil være midt på hardangervidden eller ingjæret område.

Anonymkode: 2f53a...a3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...