Gå til innhold

Vanskelig å få jobb med unorsk navn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stemmer det at Ali stiller svakere enn William på markedet? 

Kun pga navnet eller har William bedre CV og referanser?

Er selv norsk og har slitt mye med å få jobb innen det jeg er utdannet i. 

Anonymkode: fbaca...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner ei som ble innkalt på intervju i en vanlig butikkjobb. Etternavnet hennes var noe uvanlig, men hun var norsk. Da hun kom på intervju ble intervjueren overrasket over at hun var norsk og fortalte at hun nesten ikke hadde blitt kalt inn pga utenlandsk navn..

Anonymkode: ebe08...6b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utenlandsk navn, men er norsk, skriver og snakker perfekt norsk og folk får omtrent sjokk når dr oppdager dette. Får spørsmål om det hver gang, gjerne med "du snakker og skriver norsk, og er helt norsk, men navnet ditt...?". Skjønner på de at de kvidde seg til intervju med meg, sånn egentlig, og slapper helt av når de ser hvem jeg er. 

Anonymkode: 59c0d...dc1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det kjente føles tryggere. Har nesten bare utenlandske venner, men møtte de på store internasjonale eventer med ikt-folk. Er vel som Tinder, du styrer unna utlendinger for å minimere all risiko for problemer. Nordmenn tenker "likt" skjønner normene og da blir det ikke misforståelser. Hvorfor ta sjansen på en som kanskje ikke har gyldig visum eller en som kommer fra en mannsdominert kultur? Få inn mange nok av de, så setter det sitt preg på kulturen. En blanding er best

Anonymkode: f5309...125

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider