Gå til innhold

Vanskelig å få jobb med unorsk navn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stemmer det at Ali stiller svakere enn William på markedet? 

Kun pga navnet eller har William bedre CV og referanser?

Er selv norsk og har slitt mye med å få jobb innen det jeg er utdannet i. 

Anonymkode: fbaca...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner ei som ble innkalt på intervju i en vanlig butikkjobb. Etternavnet hennes var noe uvanlig, men hun var norsk. Da hun kom på intervju ble intervjueren overrasket over at hun var norsk og fortalte at hun nesten ikke hadde blitt kalt inn pga utenlandsk navn..

Anonymkode: ebe08...6b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utenlandsk navn, men er norsk, skriver og snakker perfekt norsk og folk får omtrent sjokk når dr oppdager dette. Får spørsmål om det hver gang, gjerne med "du snakker og skriver norsk, og er helt norsk, men navnet ditt...?". Skjønner på de at de kvidde seg til intervju med meg, sånn egentlig, og slapper helt av når de ser hvem jeg er. 

Anonymkode: 59c0d...dc1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det kjente føles tryggere. Har nesten bare utenlandske venner, men møtte de på store internasjonale eventer med ikt-folk. Er vel som Tinder, du styrer unna utlendinger for å minimere all risiko for problemer. Nordmenn tenker "likt" skjønner normene og da blir det ikke misforståelser. Hvorfor ta sjansen på en som kanskje ikke har gyldig visum eller en som kommer fra en mannsdominert kultur? Få inn mange nok av de, så setter det sitt preg på kulturen. En blanding er best

Anonymkode: f5309...125

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del forskning og undersøkelser viser at det er vanskeligere å få jobb med et utenlandsk navn. Eller vanskeligere å bli innkalt til intervju. Det hjelper derfor ikke å endre til et norskere navn, for når du kommer på intervju vil arbeidsgiver oppdage at du ikke er norsk og kan derfra starte diskrimineringen. Hvis du blir innkalt har du i det minste sjansen til å svare bra for deg. Jeg har selv vært på intervju hvor sjefen fortalte at hun var skeptisk til utenlandske fordi de ikke kunne godt nok norsk. Jeg syns det er meget spesielt å komme med en sånn uttalelse under et intervju. Over 100 søkere ble silt ned til ti hvite jenter. Sjefen likte nemlig ikke mannlige ansatte heller. Jeg takket nei til denne jobben, bare for å ha sagt det..

Anonymkode: d29ed...ff6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig tema, så ikke meningen å komme med flåsete kommentar, men når du skulle velge typisk norsk navn så var William det første du kom på? 

Anonymkode: 0f106...5fc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viktig tema, så ikke meningen å komme med flåsete kommentar, men når du skulle velge typisk norsk navn så var William det første du kom på? 

Anonymkode: 0f106...5fc

Ja tenkte « skam» 

de fleste unge har vel ikke typiske nordiske navn lenger? Håvard, Vegard og Karin er vel ikke de top 10?

Anonymkode: fbaca...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er synd å si det, men man har lettere for å komme inn på jobbintervju om man har norsk navn.

En skam at det er sånn, men sånn er det desverre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier at det har noe å si, men jeg tror også det kommer an på hvordan du skriver og kompetansen din, jeg har selv utenlandsk navn men har aldri hatt problemer med jobb, kommet til intetvju og jobbet mange steder😊

Anonymkode: f75cd...3ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

De sier at det har noe å si, men jeg tror også det kommer an på hvordan du skriver og kompetansen din, jeg har selv utenlandsk navn men har aldri hatt problemer med jobb, kommet til intetvju og jobbet mange steder😊

Anonymkode: f75cd...3ad

Skriver du at du behersker flytende norsk på CV? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Pipaluk skrev:

Skriver du at du behersker flytende norsk på CV? 

Nei det ser dem jo. 

Anonymkode: f75cd...3ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det ser dem jo. 

Anonymkode: f75cd...3ad

De kan ikke vite om du har fått hjelp til å skrive den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Pipaluk skrev:

De kan ikke vite om du har fått hjelp til å skrive den.

Da kaller de inn på intervju, også ser de jo at jeg har mange års høyere utdanning, jobbet flere steder, samt at de ser karakterer det der man skal laste opp vitnemål og attester 

Anonymkode: f75cd...3ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kollega som har et typisk norsk fornavn, et fornavn som er typisk for morens hjemland, morens etternavn, farens norske etternavn. I jobbsøknader skriver han det norske fornavnet og etternavnet, og bare initialene til de andre navnene, selv om det er det utenlandske fornavnet han bruker til daglig. Vet også om et par som har endret stavemåten på sine utenlandske navn. De er gjerne gift med nordmenn og har norske etternavn (f.eks Theresa - Therese, Bridget - Birgit). Jeg gjør selv noe lignende i engelsktalende land. 

Anonymkode: e26e8...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å få jobb med et norsk navn og. Kjenner en som heter noe a la "Ole Hansen", og han får seg ikke jobb 

Anonymkode: 8376e...c74

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kaller de inn på intervju, også ser de jo at jeg har mange års høyere utdanning, jobbet flere steder, samt at de ser karakterer det der man skal laste opp vitnemål og attester 

Anonymkode: f75cd...3ad

Ja det bør være en god indikasjon på at du er flytende i språket.  Om en person ikke har så voldsomt mye utdanning ( ikke så mye fra Norge), så kan det være vanskelig å vite noe om norskkunnskapene forøvrig.

Da er det absolutt en fordel om jobbsøkeren også tar en telefonrunde, for å følge opp CV/søknad og avtale tid for intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er forsket på i Norge, og det er mye, mye vanskeligere med utenlandsk navn. Så om du har et annerledes navn, kan det hjelpe å "fornorske" det litt i søknaden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Tibbie skrev:

Ja, dette er forsket på i Norge, og det er mye, mye vanskeligere med utenlandsk navn. Så om du har et annerledes navn, kan det hjelpe å "fornorske" det litt i søknaden din.

Men gjelder det alle bransjer? Jeg har ikke  norskt navn, men har aldri hatt problemer med jobb:vetikke:

Anonymkode: f75cd...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart dette sko nevnas.. Eg var selv ansvarlig for og ansette for ein bedrift som er nedlagt nå. Då var det helste folk som kom inn personlig med CV og søknad eg gadd og i det heilatatt gi ein vurdering. Og meste parten av de var utenlandske, men de var overaskende flinke i arbeidet de fikk tildelt. Så vis du e arbeidsgiver så e det faktiskt ulåvlig og bare kaste vekk CV og søknad pga etnisitet.

E då de etterpå sitter på facebook og snakker om likevert etterpå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...