Gå til innhold

Ned i vekt, ser dette ok ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 minutter siden, Ampersand skrev:

Det burde opplyses om at man må spise 400 g broccoli for å få i seg 100 kcal og dermed den oppgitte proteinmengden, mens man klarer seg med 100 g biff for å få i seg samme mengde protein. Det viktigste er imidlertid å få i seg tilstrekkelig fullverdig protein, dvs. at proteinene inneholder alle de 8 essensielle aminosyrene som kroppen ikke kan lage selv. 400 g broccoli vil ikke gi deg 11,2 g fullverdig protein. Animalske matvarer som fisk, fugl, kjøtt, melk og egg er fullferdige proteinkilder. Fullverdige vegetabilske proteinkilder er soya, quinoa og hamp. Belgfrukter som erter, bønner og linser er fullverdige sammen med kornprodukter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rar vranglære...

når ble proteiner omdannet til fett i kroppen? Kilder takk

Kroppen din trenger en viss mengde med karbohydrater for å fungere i hverdagen, det betyr ikke at du trenger i proppe i deg mengder av pasta, poteter, ris, brød osv, men begrens det heller. 

At grønnsaker er proppfullt av proteiner er nytt for meg, de aller fleste grønnsaker inneholder mellom 1-3 g proteiner pr. 100 gram. Grønnsaker er derimot proppfulle av vitaminer, mineraler og enkelte gode fiberkilder. Blir du oppblåst av grønnsaker anbefaler jeg å sjekke ut FODMAP og se hvilke grønnsaker du kan prøve å eliminere en periode. Jeg for min del prøver å unngå en del belgfrukter :)  

Proteiner finner du i bl.a. kilder som kjøtt, fisk, meieriprodukter m.m.

Det er ikke galt i å spise en proteinpudding/shake ila dagen, men kanskje ikke tre ;) 

 

Et typisk kosthold for meg ila en dag kan være:

Hjemmelagde knekkebrød/knekkebrød med mye frø (solsikkefrø, sesamfrø, linfrø, gresskarkjerner - frø er fiberrike og fint for fordøyelsen) sammen med smørost/kremost og kyllingpålegg, kokt egg i skiver med kaviar, andre magre kjøttpålegg, skyr

Lunsjen min kan bestå av omelett, både med og uten potet, avocado på knekkebrød, lompetoast, lomper med kremost, røkelaks, ruccola, salater med pasta, kylling, pesto, fetaost, diverse salat, 

Eksempler på middag kan være lompepizza, tomatbasert fiskesuppe, wok, stekt torsk med søtpotetmos og brokkoli, thai curry suppe basert på kokosmelk, red curry.. bare for å nevne noe

Til kvelds blir det ofte et par lomper eller knekkebrød

Jeg for min del spiser ikke noe særlig brød, rett og slett fordi magen min ikke liker det. Skal jeg spise brød blir det surdeig av spelt eller proteinrundstykker bakt på havremel. 

Jeg drikker gjerne en proteinshake etter trening, har en mellombar i veska om det er krise, evt. en liten pose med nøtter. Ellers elsker jeg de snackbegerene fra Kiwi du får kjøpt. de har både agurk, paprika, gulerøtter - knall som mellommåltider

Sliter du med magen anbefaler jeg deg å sjekke ut Julianne Lyngstad https://lyngstadernaering.no

Et par andre matbloggere jeg vil tipse om er

Linda Stuhaug http://www.lindastuhaug.no - jeg lager mat fra hennes oppskrifter hver eneste uke 

Kristine Weber http://www.kriweb.no 

 

Det er dumt å holde på slik du gjør nå, for du kommer til å gå på en real smell før eller siden ;) Finn en livsstil du er interessert i å leve med. Det er ingen fasit på kosthold, man må finne sin måte som fungerer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Roci skrev:

Det burde opplyses om at man må spise 400 g broccoli for å få i seg 100 kcal og dermed den oppgitte proteinmengden, mens man klarer seg med 100 g biff for å få i seg samme mengde protein. Det viktigste er imidlertid å få i seg tilstrekkelig fullverdig protein, dvs. at proteinene inneholder alle de 8 essensielle aminosyrene som kroppen ikke kan lage selv. 400 g broccoli vil ikke gi deg 11,2 g fullverdig protein. Animalske matvarer som fisk, fugl, kjøtt, melk og egg er fullferdige proteinkilder. Fullverdige vegetabilske proteinkilder er soya, quinoa og hamp. Belgfrukter som erter, bønner og linser er fullverdige sammen med kornprodukter. 

I en biff er det 25 g protein pr. 100 g, i en brokkoli ca. 2.8. Hvor får du for deg at biff inneholder 11,2 g protein :P? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Roci skrev:

Hvis du går i energioverskudd, vil proteiner lagres som fett rundt indre organer. Hvis du ikke går i energioverskudd, vil likevel kroppen kun ta til seg det den trenger av proteiner, og resten vil havne i urinen.

Jøss, i mine fagbøker har vi da ikke lært noe om at proteiner legger seg som fett på indre organer, dette vil jeg se kilder til :) ikke rart folk blir skremt av å spise sunt når dette er hva som blir skrevet

Endret av Silje92
skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Silje92 skrev:

Jøss, i mine fagbøker har vi da ikke lært noe om at proteiner legger seg som fett på indre organer, dette vil jeg se kilder til :) ikke rart folk blir skremt av å spise sunt når dette er hva som blir skrevet

Jeg visste det ikke, jeg heller - men søkte det opp på nettet, fant info bl.a. her: https://www.byas.no/trening/i/gMPda/Vet-du-hva-som-skjer-hvis-du-far-i-deg-for-mye-protein og fra forskning.no: Se pkt. 9.  Forøvrig var det i utgangspunktet ikke min påstand, så det var derfor jeg sjekket det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Silje92 said:

 

Hjemmelagde knekkebrød/knekkebrød med mye frø (solsikkefrø, sesamfrø, linfrø, gresskarkjerner - frø er fiberrike og fint for fordøyelsen) sammen med smørost/kremost og kyllingpålegg, kokt egg i skiver med kaviar, andre magre kjøttpålegg, skyr

 

Frø har 20-25 g protein per 100g.

Linser, bønner og nøtter er også proteinrike, pluss at de har mer næringsstoff enn kjøtt i tillegg

Havre og quinoa er også proteinrikt

Anonymkode: ffd4e...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Silje92 skrev:

I en biff er det 25 g protein pr. 100 g, i en brokkoli ca. 2.8. Hvor får du for deg at biff inneholder 11,2 g protein :P? 

Jeg skrev feil -100 g biff inneholder jo ganske riktig 25 g proteiner:) Det skulle stå ca. 50 g biff. @Ampersand postet en link som viser til proteininnhold i 100 kcal biff vs proteininnhold i 100 kcal brokkoli (altså kcal, ikke g). Eksempelet prøver å få det til å se ut som om det er mer proteiner i brokkoli enn i biff, noe jeg mener er misvisende. I tillegg ville jeg få fram at 400 g brokkoli heller ikke vil gi 11, 2 g fullverdig protein, siden det eksemplet @Ampersand lenker til, viser at en brokkolimengde tilsvarende 100 kcal (dvs. 400 g), gir 11,2 g proteiner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Roci skrev:

Jeg visste det ikke, jeg heller - men søkte det opp på nettet, fant info bl.a. her: https://www.byas.no/trening/i/gMPda/Vet-du-hva-som-skjer-hvis-du-far-i-deg-for-mye-protein og fra forskning.no: Se pkt. 9.  Forøvrig var det i utgangspunktet ikke min påstand, så det var derfor jeg sjekket det. 

Det er en veldig lite troverdig kilde :P At kroppen kvitter seg med proteiner de ikke trenger er greit nok, men at de lagres rundt indre organer er bare fjas :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Roci skrev:

Jeg skrev feil -100 g biff inneholder jo ganske riktig 25 g proteiner:) Det skulle stå ca. 50 g biff. @Ampersand postet en link som viser til proteininnhold i 100 kcal biff vs proteininnhold i 100 kcal brokkoli (altså kcal, ikke g). Eksempelet prøver å få det til å se ut som om det er mer proteiner i brokkoli enn i biff, noe jeg mener er misvisende. I tillegg ville jeg få fram at 400 g brokkoli heller ikke vil gi 11, 2 g fullverdig protein, siden det eksemplet @Ampersand lenker til, viser at en brokkolimengde tilsvarende 100 kcal (dvs. 400 g), gir 11,2 g proteiner. 

Helt enig =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Frø har 20-25 g protein per 100g.

Linser, bønner og nøtter er også proteinrike, pluss at de har mer næringsstoff enn kjøtt i tillegg

Havre og quinoa er også proteinrikt

Anonymkode: ffd4e...b62

??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Silje92 skrev:

Det er en veldig lite troverdig kilde :P At kroppen kvitter seg med proteiner de ikke trenger er greit nok, men at de lagres rundt indre organer er bare fjas :P

 

Ok. Hva med forskning.no? 

Endret av Roci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Roci skrev:

Ok. Hva med forskning.no? De skriver riktignok ikke at fettet legger seg rundt indre organer, men at man kan legge på seg av proteinoverskudd. 

Selvfølgelig kan man legge på deg av proteiner. Man kan legge på seg av alt. Det er energiregnskapet som teller. Spiser man 500 kalorier mer enn man forbrenner, så legger man på seg, uavhengig av hvor kaloriene kommer fra. 

 

Anonymkode: fb05d...369

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan man legge på deg av proteiner. Man kan legge på seg av alt. Det er energiregnskapet som teller. Spiser man 500 kalorier mer enn man forbrenner, så legger man på seg, uavhengig av hvor kaloriene kommer fra. 

 

Anonymkode: fb05d...369

Ja, det var noen tidligere i tråden som hevdet at man ikke la på seg av proteiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Roci skrev:

Ok. Hva med forskning.no? 

Det er jo logisk om man spiser for mye mat, karbohydrater, fett eller proteiner så legger man på seg ;p Da er man i et kalorioverskudd, det jeg ikke har så mye troa på er at det legger seg på indre organer (proteiner);) Fett derimot er en helt annen sak der :)

Endret av Silje92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dersom det er lavkarbo du forsøker å spise så er det riktig å kutte ut frukt. Du skriver ca. 46 g karbohydrater per dag noe som er moderat og da er det ikke mye plass til frukt . For eksempel en banan er ca 30 karbohydrater alene og da har du nesten spist kvoten for hele dagen. 

 Jeg spiser ca samme antall karbohydrater som deg , kanskje litt mindre. Jeg spiser mye proteiner også men spiser mye mer fett .  

En dag kan se slik ut:

Frokost - skyr bringebær mousse , en neve valnøtter og 1 babybel 

Lunsj: Salat med kyllingfilet/kalkunfilet og majones (ca 1 ss majones) 

Mellommåltid : valnøtter , babybel eller en lavkarbo sjokoladebar ( kun nødløsning) 

Middag: squash lasagne med 100 g karbonadedeig med saus av creme fraiche og parmesan toppet med ost 

Salat med feta ost og extra Virgin olivenolje 

 

Jeg har en aktiv livsstil og trener mye så det hender jeg tyr til protein shakes og liknende. 

Tror det viktigste er å se om kostholdet passer for deg og at du går ned i vekt uten å føle sult. 

 

Anonymkode: 88493...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror ikke du bør fokusere for mye på karboinnholdet og kalorier og alt det der akkurat nå, fokuser heller på å spise måltider, variert og sunt. Det virker som du går for en alt eller ingenting greie her, og det kommer ikke til å fungere i lengden. Tenk heller at du skal lage deg en ny livsstil. For hva gjør du når du har gått ned 7 kilo på denne kosten? Går du tilbake til godteri som mat, eller har du tenkt til å fortsette på proteinpudding og shake som tre måltider om dagen? For de pengene kan du heller få en ernæringsfysiolog til å hjelpe deg å komme i gang. 

"Alle" har gått i den fella der hvor de går alt for hardt inn, blir helt besatt av å telle kalorier og få i så og så mye/lite av karbo, protein og fett. Så ender man fort opp med en kostholdsplan som din, fordi man har det så travelt med å komme i gang. Men så glemmer man at man ønsker å holde vekta og helsa i mange mange år fremover, og det gjør du ikke med det kostholdet du driver med nå. 

Start gradvis med endringer, så minsker du sjansen veldig drastisk for å gå på en smell. Prøv deg litt frem og se hva som funker for deg. Når du har spist så mye godteri og snacks så kan det være vanskelig å stoppe brått. Da er det bedre at du tar deg en frukt eller en liten sjokolade, i stedet for å gå på en smell hvor du er tilbake til gamle vaner. Ettersom tiden går så vil du finne hva som passer for deg og gjøre små endringer for å komme i mål kostholdsmessig, og også vektmessig. 

Dietter for å komme seg ned til et mål er veldig dumt, for de må ta slutt en dag og hva gjør du da? 

Anonymkode: d7848...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...