Gå til innhold

Ønsker tips til lavkarbo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg MÅ ned ti kilo, det er de ti kiloene som tar meg fra overvektig til normalvektig ihht. BMI.

Siden vi er en familie med unge barn, ønsker jeg ikke at slankingen min skal bli for synlig for barna. Jeg sitter ikke med kjøkkenbordet og veier maten, men kan veie det jeg skal/ har spist når jeg alene på kjøkkenet. Det hender at jeg veier restene, for å se sånn ca vekt på porsjonen min.

Nå vil jeg prøve lavkarbo. HFLC er ikke aktuelt, fordi jeg ikke skal spise mer fett enn jeg må. Jeg har gener for hjerteproblemer, diabetes og høyt kolesterol. Både blodsukkeret og kolesterolet mitt er i grenseland for høyt, og dette er motivasjonen for å få bort de ti kiloene.

Jeg er absolutt ikke glad i å lage mat, og heller ikke glad i mat generelt. Jeg er en kakemoms og godte gris, og det er jo sånn jeg har spist meg inn i dette hjørnet. Jeg finnes ikke kreativ på kjøkkenet, og en nok type fiskekaker og torokokk. Linser, bønner, avocado + det meste av meieriprodukter spiser jeg ikke.  

Har noen gode forslag til hva jeg kan spise til frokost, lunsj og middag?

Nå går det i grovbrød (govhet 4) og salat, til middag spiser jeg det familien spiser, men prøver å tilpasse maten (mindre potetmos og mer grønnsaker). Skal jeg holde ut denne livsstilen og gjøre den til "min", må jeg sprite opp med mer smak og mer metthet, men på en sunn måte. Mange av oppskriftene jeg finner på nettet skal ha ingredienser jeg ikke har på mitt kjøkken, og litt av ditt og litt av datt. Det blir rett og slett for avansert, jeg mister gnisten før jeg har begynt :( 

 

 

Anonymkode: 218b6...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal spise lavkarbo og lavfett? Hvor skal du få energi fra? Kun protein? Det er ikke å anbefale 

Anonymkode: acd62...648

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vekt er ikke noe skummelt. Når man baker, må man måle opp nøyaktige mengder, for å få et vellykket resultat. En vekt er nyttig, nær sagt uvurderlig ved baking. Skal man ned i vekt, må man passe på så man ikke spiser for mye, men også at man spiser nok, inkludert nok av alt. Har man blitt overvektig, kan en vekt hjelpe til å regulere porsjonene tilbake til passelige mengder.

Kjøkkenvekta holder til på kjøkkenbenken, og det går helt fint å porsjonere ut før du setter deg til bords.

At mamma (pappa?) spiser annerledes mat eller annerledes sammensatt enn resten av familien, det kommer barna til å legge merke til. Hvordan du velger å vinkle det overfor barna, kan gjøre stor forskjell. Hvis du akker deg, jeg MÅ gjøre det sånn, æsj, jeg skulle ønske jeg kunne spise det som dere spiser (overdrevet for effekt), er ikke det så bra for ungenes forhold til mat senere. Hvis du forklarer dem på en rolig måte at du har spist ubalansert lenge, og nå må spise på en litt annen måte en stund for å rette opp balansen (akkurat som når man må svingenden andre veien når man sykler og holder på å velte), kommer de til å akseptere det, tror jeg. 

Sykdommene du nevner er kompliserte, og jeg vet lite om dem, men det er forskning som tyder på inntak av for mye karbohydrat har vel så mye å si som høyt fettinntak. Kanskje koker det ned til for høyt inntak generelt, det som manifesterer seg som overvekt?

Å være glad i å lage mat henger i stor grad sammen med å være glad i mat, fordi det henger sammen med å være flink til å lage god mat. Kreativitet kommer når du åpner for den, når du opplever det du gjør som lystbetont. Kan du lage mat, trenger du ikke mange oppskrifter, trenger du ikke å følge oppskrifter, du skjønner av deg selv, og tester ut, hva som passer sammen, hva som er nødvendig for å få ting til å smake godt. Du finner dine egne metoder for å forenkle arbeidsprosesser. Hvis den maten du lager, er ment å være sunn, og ingenting annet, og du er redd for alt som smaker godt, er det klart at du heller vil ha kaker og smågodt. Smakssansen vår utvikler seg etter hva vi "utsetter" den for. Det er mange ting jeg elsker i dag, som jeg tenkte på med frykt og avsky for bare noen år siden. 

Skal du ned i vekt, må du altså spise mindre. Du kan få en million kostlister med forslag til mindre mat, men ingen andre enn deg kan få deg til å spise mindre. Du skal forresten ikke spise så mye mindre at du trenger å bekymre deg for å bli mer sulten. Om du kutter ned på godteriene, og gjør en innsats for å spise balanserte måltider, kommer du til å være mettere enn du er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Pringle skrev:

En vekt er ikke noe skummelt. Når man baker, må man måle opp nøyaktige mengder, for å få et vellykket resultat. En vekt er nyttig, nær sagt uvurderlig ved baking. Skal man ned i vekt, må man passe på så man ikke spiser for mye, men også at man spiser nok, inkludert nok av alt. Har man blitt overvektig, kan en vekt hjelpe til å regulere porsjonene tilbake til passelige mengder.

Kjøkkenvekta holder til på kjøkkenbenken, og det går helt fint å porsjonere ut før du setter deg til bords. Min kjøkkenvekt holder til i en skuff, og vil aldri få en naturlig plass på kjøkkenbenken :) 

At mamma (pappa?) spiser annerledes mat eller annerledes sammensatt enn resten av familien, det kommer barna til å legge merke til. Hvordan du velger å vinkle det overfor barna, kan gjøre stor forskjell. Hvis du akker deg, jeg MÅ gjøre det sånn, æsj, jeg skulle ønske jeg kunne spise det som dere spiser (overdrevet for effekt), er ikke det så bra for ungenes forhold til mat senere. Hvis du forklarer dem på en rolig måte at du har spist ubalansert lenge, og nå må spise på en litt annen måte en stund for å rette opp balansen (akkurat som når man må svingenden andre veien når man sykler og holder på å velte), kommer de til å akseptere det, tror jeg. Barna reagerer ikke på hva jeg har på tallerkenen, de er godt vandt med at jeg ALLTID spiser masse grønnsaker, og at jeg lager grønnsaker bare til meg - fordi jeg er veldig glad i grønt. Men om jeg satte kjøkkenvekten ved tallerkenen, så ville de spurt hvorfor. Jeg har mine metoder, så dette er ikke et problem :) 

Sykdommene du nevner er kompliserte, og jeg vet lite om dem, men det er forskning som tyder på inntak av for mye karbohydrat har vel så mye å si som høyt fettinntak. Kanskje koker det ned til for høyt inntak generelt, det som manifesterer seg som overvekt? Jeg bør absolutt unngå raske karbohydrater og sukker mtp diabetes, og fett pga kjerte- og karsykdommer. Det siste lar seg vanskelig kombinere med HF kosthold. 

Å være glad i å lage mat henger i stor grad sammen med å være glad i mat, fordi det henger sammen med å være flink til å lage god mat. Kreativitet kommer når du åpner for den, når du opplever det du gjør som lystbetont. Kan du lage mat, trenger du ikke mange oppskrifter, trenger du ikke å følge oppskrifter, du skjønner av deg selv, og tester ut, hva som passer sammen, hva som er nødvendig for å få ting til å smake godt. Du finner dine egne metoder for å forenkle arbeidsprosesser. Hvis den maten du lager, er ment å være sunn, og ingenting annet, og du er redd for alt som smaker godt, er det klart at du heller vil ha kaker og smågodt. Smakssansen vår utvikler seg etter hva vi "utsetter" den for. Det er mange ting jeg elsker i dag, som jeg tenkte på med frykt og avsky for bare noen år siden. Jeg er ikke, og har aldri vært, glad i mat. Mulig jeg kan bli en god kokk om fem år, men jeg spurte etter enkel inspirasjon for å komme i gang.

Skal du ned i vekt, må du altså spise mindre. Du kan få en million kostlister med forslag til mindre mat, men ingen andre enn deg kan få deg til å spise mindre. Du skal forresten ikke spise så mye mindre at du trenger å bekymre deg for å bli mer sulten. Om du kutter ned på godteriene, og gjør en innsats for å spise balanserte måltider, kommer du til å være mettere enn du er i dag. Jeg har allerede kuttet ut godteri for flere uker siden, det var faktisk ikke vanskelig. Det er maten jeg sliter med, og spør om tips om. Jeg gjør allerede en innsats for å spise balanserte måltider. Men nå er jeg tom for ideer på hva jeg kan spise. Jeg er matlei, og om maten ikke frister, så dropper jeg å spise. Når jeg dropper å spise, så blir jeg sulten. Når jeg blir sulten så er det lett å spise feil.

Det jeg spør om: Forslag til enkel og god mat innen lavkarbo, uten at jeg må fylle skapene med alle mulige nye ingredienser.

Hva spiser den jevne lavkarbopersonen egentlig til frokost, lunsj og middag? De som ikke lever på linser, bønner, frø og cottage cheese.

Anonymkode: 218b6...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på lavkarbo ved nyttår. Jeg har i hovedsak kuttet ut vanlig brød, poteter, ris og pasta. Og sukker.  Har ikke som mål å spise minst mulig karbo, da typ 20 gr eller mindre. Ligger opp mot 50-70 gr de fleste dager tenker jeg. Har gått ned 5 av 10 kg til nå, men vektnedgangen har omtrent stoppa opp, så mulig jeg må kutte litt mer på karbo  og være litt flinkere med å få i meg nok protein og fett. Fett er mest uvant syns jeg, for tanken fra lavkalori henger igjen i bakhodet.

Spiser lavkarbobrød(baker ingers lavkarbobrød) til frokost, lavkarboknekkebrød til lunsj. som vanlig til middag, men ekstra med grønnsaker i stedet for "karbotilbehør". Hvis dårlig/tidlig middag fordi jeg har jobbet kveld, spiser jeg litt cottage cheese med bær el litt frukt til kvelds. Er ikke sulten og har heller ikke søtsug.

Fylle skapene med alternative ingredienser må du regne med, ellers blir det vanskelig. Man må være litt åpen for forandringer og akseptere alternativer for å lykkes tror jeg. Henger man seg opp i at man må forsake mye eller at det blir komplisert er det ikke rette måten å gå ned i vekt på. Det er jo ikke bare vektnedgang, det er en livsstil, som oftest må man leve med et karboredusert kosthold for å holde vekten. Man må ha interessen så det kan være en fordel å like å lage mat og like å prøve nye ting.

Jeg har brukt lang tid på å bestemme meg for å legge om til lavkarbo, det var ikke noe jeg begynte med for over natten. Og lenge trodde jeg at det ikke kom til å være noe for meg. Men nå etter snart 3 mnd er jeg overrasket over hvor bra det har gått og er innstilt på å fortsette. Når jeg har gått ned det jeg vil  kommer jeg nok til å ha større rom for utskeielser( feks i helger og selskap) og heller ha det strengere i hverdagen.

For å gi et eksempel til middag, i dag er det fredag og ungene forventer taco. Der spiser jeg det meste på bordet, men dropper tacolefsene/skjellene. Lager meg i stedet ostechips for å ha noe salt og sprøtt som tilbehør. Avokado f eks som guacamole eller dip er en fin fettkilde her

Til middag er det viktig å ha nok alternativer til tilbehør ellers har det lett for å bli ensformig(typ kun brokkoli og blomkål) Eksempel kan være mos av brokkoli og sellerirot i stedet for potetmos, Blomkålris, (revet og stekt blomkål) istedet for ris. Strimlet og stekt squash i stedet for pasta. Lasagne med squash. Fløtegratinert sellerirot i stedet for potet. Ja for å nevnenoe. Mye mer å finne når man søker på nettet.

Jeg passer også på å ha alternativer i fryseren, feks div bakverk, så har jeg noe å ty til når vi har besøk og skal ha noe godt til kaffen. Eller til kosematen i helgene, f eks hamburgerbrød, pizzabunn, loff o.l. 

Det fins masse oppskrifter om man søker litt, og det tar tid å sette seg inn i, vanskelig å gi masse spesifikke råd til hva du du kan lage. Igjen, det handler om interesse, man må ta seg tid til å oppsøke informasjon. Jeg har noen blogger jeg syns har masse bra, men vet ikke om jeg vil begynne å "reklamere" for disse her inne. Men det meste kommer opp når man googler.

Anonymkode: 50639...ac2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg spør om: Forslag til enkel og god mat innen lavkarbo, uten at jeg må fylle skapene med alle mulige nye ingredienser.

Hva spiser den jevne lavkarbopersonen egentlig til frokost, lunsj og middag? De som ikke lever på linser, bønner, frø og cottage cheese.

Anonymkode: 218b6...1e4

Skal du spise lavkarbo, skal du spise mer fett. Kan du ikke spise mer fett, kan du ikke spise lavkarbo. Er det raske karbohydrater og sukker og for mye fett du skal unngå, må du fokusere på "grovkarbo" - grovt mel, brun ris, grønnsaker, magre proteinkilder. Du gjør tydeligvis dette fra før, og det høres ut som du trives med det. Siden matpreferanser er individuelle - du er feks spesifikt imot bønner, frø og cottage cheese - og folk spiser så mye forskjellig at det ikke er sannsynlig at den jevne lavkarbopersonen i det hele tatt finnes, og siden du kan spise hva du vil, og siden det finnes ufattelig mange matvarer og uendelig mange retter man kan lage med dem, har det liten hensikt å komme med konkrete forslag. Konkrete forslag betyr oppskrifter og matlister. Du kan få oppskrifter og matlister, her, eller fra kokebøker eller nettet, men alle oppskrifter og lister gir deg de samme problemene: Ingen andre vet hvilke ingredienser som er nye for deg. Jeg ga enkel inspirasjon til å komme over den kneika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte på lavkarbo ved nyttår. Jeg har i hovedsak kuttet ut vanlig brød, poteter, ris og pasta. Og sukker.  Har ikke som mål å spise minst mulig karbo, da typ 20 gr eller mindre. Ligger opp mot 50-70 gr de fleste dager tenker jeg. Har gått ned 5 av 10 kg til nå, men vektnedgangen har omtrent stoppa opp, så mulig jeg må kutte litt mer på karbo  og være litt flinkere med å få i meg nok protein og fett. Fett er mest uvant syns jeg, for tanken fra lavkalori henger igjen i bakhodet.

Spiser lavkarbobrød(baker ingers lavkarbobrød) til frokost, lavkarboknekkebrød til lunsj. som vanlig til middag, men ekstra med grønnsaker i stedet for "karbotilbehør". Hvis dårlig/tidlig middag fordi jeg har jobbet kveld, spiser jeg litt cottage cheese med bær el litt frukt til kvelds. Er ikke sulten og har heller ikke søtsug.

Fylle skapene med alternative ingredienser må du regne med, ellers blir det vanskelig. Man må være litt åpen for forandringer og akseptere alternativer for å lykkes tror jeg. Henger man seg opp i at man må forsake mye eller at det blir komplisert er det ikke rette måten å gå ned i vekt på. Det er jo ikke bare vektnedgang, det er en livsstil, som oftest må man leve med et karboredusert kosthold for å holde vekten. Man må ha interessen så det kan være en fordel å like å lage mat og like å prøve nye ting.

Jeg har brukt lang tid på å bestemme meg for å legge om til lavkarbo, det var ikke noe jeg begynte med for over natten. Og lenge trodde jeg at det ikke kom til å være noe for meg. Men nå etter snart 3 mnd er jeg overrasket over hvor bra det har gått og er innstilt på å fortsette. Når jeg har gått ned det jeg vil  kommer jeg nok til å ha større rom for utskeielser( feks i helger og selskap) og heller ha det strengere i hverdagen.

For å gi et eksempel til middag, i dag er det fredag og ungene forventer taco. Der spiser jeg det meste på bordet, men dropper tacolefsene/skjellene. Lager meg i stedet ostechips for å ha noe salt og sprøtt som tilbehør. Avokado f eks som guacamole eller dip er en fin fettkilde her

Til middag er det viktig å ha nok alternativer til tilbehør ellers har det lett for å bli ensformig(typ kun brokkoli og blomkål) Eksempel kan være mos av brokkoli og sellerirot i stedet for potetmos, Blomkålris, (revet og stekt blomkål) istedet for ris. Strimlet og stekt squash i stedet for pasta. Lasagne med squash. Fløtegratinert sellerirot i stedet for potet. Ja for å nevnenoe. Mye mer å finne når man søker på nettet.

Jeg passer også på å ha alternativer i fryseren, feks div bakverk, så har jeg noe å ty til når vi har besøk og skal ha noe godt til kaffen. Eller til kosematen i helgene, f eks hamburgerbrød, pizzabunn, loff o.l. 

Det fins masse oppskrifter om man søker litt, og det tar tid å sette seg inn i, vanskelig å gi masse spesifikke råd til hva du du kan lage. Igjen, det handler om interesse, man må ta seg tid til å oppsøke informasjon. Jeg har noen blogger jeg syns har masse bra, men vet ikke om jeg vil begynne å "reklamere" for disse her inne. Men det meste kommer opp når man googler.

Anonymkode: 50639...ac2

Tusen takk for et flott og utfyllende svar :) 

Anonymkode: 218b6...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg som deg har barn, både i barnehage og skole-alder, og tenkte hardt og lenge før jeg valgte å være den eneste som spiser lavkarbo i familien. Men det går helt fint.. Spiser ofte det samme som barna og mannen, men kutter potetene, pastaen og risen. Har alternativer. Se mine forslag lenger ned.

Jeg har valgt å forklare dem på en naturlig måte at "mamma trenger å kutte ned på sukkeret, for det har legen sagt - og dermed også gitt dem en inngående forklaring på at kroppen ikke fungerte som den skulle lenger" (pre-diabetes).

Det går så fint, dette. Tar av, sakte men sikkert. Ikke i rekordfart, ca 0.5 kg pr uke og det er godt nok for meg.

Dette er hva jeg spiser vanligvis:

Frokost:

Egg og bacon, omelett, salat med skinke eller kylling og mye dressing, avokado og skinke og egg, frokostpannekaker laget av kokosmel, frokostvafler etc. Jeg styrer unna lavkarbobrød fra butikk, da jeg anser disse som "på grensen", og jeg liker ikke så godt smaken på hjemmelagde slike. Jeg lager derimot hjemmelagde polarbrød som jeg spiser med sukkerfritt syltetøy/hvitost og det er snadder.

Lunsj: Mye av det samme, men ender stort sett opp med salat med alt mulig godt av grønnsaker, kylling, egg, avokado og aioli.

Middag: Kyllinklubber (dette elsker barna), lavkarbopannekaker (mens barna spiser vanlige), smørgrøt (lavkarbovis), svinekjøtt i fløtesaus og salat til, wok, biff og bernaise og masse sopp/løk etc, hjemmelaget pizzabunn med samme fyll som de andre, hjemmelagde kjøttkaker med fløtesaus, brokkoli, litt erter (ikke mye av dette!), blomkålris, kjøttboller i tomatsaus, etc etc.

Jeg har vært lenge i gamet nå og har maaange lettvinte oppskrifter som er som det man spiser i huset ellers her.

Snacks: Fromasjer, puddinger, Brownies, is, ostekake - alt i lavkarbovarianter som er enkle. Også grønsaker og dip selvsagt, ostechips etc.

i helgene unner jeg meg av og til bakte søtpotetbåter, mens mannen spiser vanlige båtpoteter. Søtpotet har fortsatt en del karbs, men lavere GI. Jeg er opptatt av blodsukkeret mitt, da jeg har vært pre-diabetes (insulinresisten). Det er jeg ikke lenger :)

Også teller jeg karber faktisk. Spiser max 40 om dagen, dvs ikke ketogent kosthold men nokså strikt. Jevnt og trutt ned i vekt og jeg er god og mett til enhver tid. Teller ikke kalorier, men har en viss oversikt.

Og jeg fronter ikke kostholdet på noe måte overfor barna. De (3, 7 og 9 år) er derimot svært fornøyd med så mye som er laget fra bunnen. Tenk rent og enkelt. Det er godt. Men fett, det MÅ du få i deg. Hvis ikke vil du bli utslitt og tappet av dette kostholdet.

Anonymkode: 9694e...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg spør om: Forslag til enkel og god mat innen lavkarbo, uten at jeg må fylle skapene med alle mulige nye ingredienser.

Hva spiser den jevne lavkarbopersonen egentlig til frokost, lunsj og middag? De som ikke lever på linser, bønner, frø og cottage cheese.

Anonymkode: 218b6...1e4

Et godt råd: ikke spør her inne, oppsøk en lavkarbogruppe.

Jeg spiser hjemmelaget lavkarbobrød/knekkebrød eller joghurt med frø til frokost/lunsj. Til middag spiser jeg mye vanlig mat, men bytter ris og poteter med grønnsaker. Bruker en del linser og bønner. Gratenger kan man fint lage. Lavkarbo.no er fint i begynnelsen.

Anonymkode: 22255...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker lavkarbo-rundstykker, spiser mye avokado, egg, salat, nøtter, kikerter og smoothie til frokost. Mye av det samme til lunsj. Til middag spiser jeg det samme som tidligere. Men istedenfor potet, ris eller pasta spiser jeg sellerirot- eller blomkålmos (tilsetter fløte/smør for kaloriinnholdet), hummus eller en stor klatt rømme. 

Aner helt ærlig ikke hvor mye karbohydrater jeg får i meg, og spiser både pasta og potet med jevne mellomrom. Men insulinnivået har blitt kraftig redusert, så noe riktig må jeg gjøre. Og enig med over, skal du redusere karbohydratene må du øke mengden fett. Uten at det trenger å bety at du pøser på med smør og fløte. 

Jeg var heller ikke noe særlig flink til å lage mat. Hakket over Toro-nivået, men ikke noe særlig inspirerende mat. Men da jeg la om måtte jeg lese meg opp og testet endel ulike oppskrifter. Satt av tid til det istedenfor å stresse med det etter at jeg kommer hjem fra jobb. Det gjorde faktisk susen, nå koser jeg meg ofte mens jeg lager mat. Og jeg har en grei basiskunnskap som gjør at det blir lettere å sette sammen mat som smaker godt. 

Anonymkode: 10ce1...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i TeamTrøkk gruppa på facebook. Er en PT som har lagt ut gratis treningsprogram over flere uker+lavkarbo oppskrifter som passer fra morgen til kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...