Gå til innhold

Søke særskilt på sykepleie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har planlagt å søke meg inn på sykepleien, jeg har vanligvis søkt særskilt pga. matten. Er det veldig dumt å søke særskilt på matta til det ettersom det er medikamentregning det innebærer? Matten dems er ikke så avansert (har jeg hørt) at jeg ikke kan klare å gjøre det før noen forhåndsdømmer og kaller meg potensiell morder haha :alice: Jeg klarer det til slutt, tar bare lengre tid med meg enn normale og jeg har halvtårsstudium i matte noe som jeg fant ut var utrolig klønete av meg. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg som sagt- halvtårsstudium og jeg bruker lengre tid på å få det inn i knotten at jeg kunne trengt litt særskilt grunnlag til høsten. Så, noen tanker/ erfaringer/ meninger?

Anonymkode: 9e0fa...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det skal jæææææææææskla mye til for å få innvilget særskilt, og at du mest sannsynlig ikke får det uansett. + at det høres helt idiotisk ut å begynne på sykepleien dersom du ikke fikser matte..

Anonymkode: b06be...a97

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at du «vanligvis har søkt særskilt»? Har du gått på høyskole før da?

Anonymkode: f2ac1...3c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mestret du matten på ungdomsskolen? I så fall skal det gå greit med medikamentregninga. Det er veldig logisk og forståelig matte.

Selv fikk jeg 2 både på ungdomsskolen og vgs, men hadde null problem med medikamentregninga og sto på første forsøk.

Det der med å søke på særskilt grunnlag har jeg ikke peiling på.

Anonymkode: ec88c...b82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2018 den 17.05, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det skal jæææææææææskla mye til for å få innvilget særskilt, og at du mest sannsynlig ikke får det uansett. + at det høres helt idiotisk ut å begynne på sykepleien dersom du ikke fikser matte..

Anonymkode: b06be...a97

Ts.

Du har tydligvis ikke peiling på dette med særskilt så hvorfor svarer du hah. Var ikke det jeg spurte om. Si meg en ting, leste du ikke innlegget? Jeg fikser matte, men hvem trenger geogebra eller f.eks. potensregning i medikamentregning?? 

Anonymkode: 9e0fa...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2018 den 18.07, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at du «vanligvis har søkt særskilt»? Har du gått på høyskole før da?

Anonymkode: f2ac1...3c8

Vanligvis søkt særskilt på videregående? 

Anonymkode: 9e0fa...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.3.2018 den 19.29, AnonymBruker skrev:

Mestret du matten på ungdomsskolen? I så fall skal det gå greit med medikamentregninga. Det er veldig logisk og forståelig matte.

Selv fikk jeg 2 både på ungdomsskolen og vgs, men hadde null problem med medikamentregninga og sto på første forsøk.

Det der med å søke på særskilt grunnlag har jeg ikke peiling på.

Anonymkode: ec88c...b82

Takk for svar! Alt hjelper

ts

Anonymkode: 9e0fa...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanligvis søkt særskilt på videregående? 

Anonymkode: 9e0fa...5e9

På grunnlag av hva?

Anonymkode: f2ac1...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe som heter særskilt grunnlag når man søker høyere utdanning, men i helt spesielle tilfeller kan man få dispensasjon fra kravet om generell studiekompetanse. 

Dette kan du bare få hvis du ikke er i stand til å dekke kravene til generell studiekompetanse og ikke fyller mer enn 24 år i søknadsåret. 

Anonymkode: f2ac1...3c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er minstekrav om karakter på matte (og norsk) for å komme inn på sykepleien, så matten slipper du ikke unna. 

Anonymkode: 35420...fc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten kan du ikke ha en eneste feil på medikamenteksamen. 100% riktige svar, ellers stryker du. 

Venninna mi hadde en liten feil og strøk. 

Anonymkode: c32a4...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/serskilt-vurdering/index.html

Du vil ikke få tilrettelegging på høyskole i et kurs fordi du har litt vansker med å få det til. Men du kan høre med studiestedet ditt om de tilbyr ekstraundervisning eller andre hjelpemidler, jobbe med medstudenter og ellers bare pugge til du blir blå i toppen. 

Anonymkode: c673f...0bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, nå må jeg være streng her! Du skal jobbe med andres liv i dine hender, feilregning kan føre til fatale konsekvenser for pasienten. Matte er en ganske viktig del av sykepleierens hverdag, og det er svært viktig at du behersker dette. Du må vurdere ett annet yrke, hva med hjelpepleier? Selv hadde jeg 5 i matte på videregående, men strevde likevel med matten på sykepleien fordi den var såpass praktisk. Skrev 4.4 og svaret var 4.5. Håper selvsagt det ordner seg for deg, men som pasient vil jeg ikke at du skal blande min antibiotika eller legge min dosett, dessverre. 

Mvh. 2. Års sykepleiestudent

Anonymkode: 1bd90...122

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må vel ha en sykdom, eller ha opplevd en "krise", f.eks dødsfall i nær familie, ulykker etc for å få særskilt vurdering på høyskole/universitet? Kjenner til noen som fikk særskilt vurdering på vgs, men samme person fikk ikke dette da vedkommende søkte på universitet/høyskole. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyskole og universitet har ikke noe ''særskilt grunnlag'' på linje med videregående. Du må ha opplevd noe svært alvorlig/være veldig syk for å få innvilget det, det er ikke noen ''rettighet'' slik som på VGS. Dessuten er det nå kommet karakterkrav i matte og norsk for å kvalifisere til opptak på sykepleien. Du  ha bestått studiekompetansen og ha karakterkravet i matte og norsk for å det hele tatt å bli vurdert til sykepleie (selv på særskilt grunnlag) - du kommer ikke unna noen av dem. 

Anonymkode: 11034...208

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høyskole og universitet har ikke noe ''særskilt grunnlag'' på linje med videregående. Du må ha opplevd noe svært alvorlig/være veldig syk for å få innvilget det, det er ikke noen ''rettighet'' slik som på VGS. Dessuten er det nå kommet karakterkrav i matte og norsk for å kvalifisere til opptak på sykepleien. Du  ha bestått studiekompetansen og ha karakterkravet i matte og norsk for å det hele tatt å bli vurdert til sykepleie (selv på særskilt grunnlag) - du kommer ikke unna noen av dem. 

Anonymkode: 11034...208

Det er ikke lenger noe som heter særskilt grunnlag på vgs heller. Derimot brukes termen fortrinnsrett vedr enkelte søkergrupper, men det nåløyet er betydelig trangere enn for noen år tilbake. 

Anonymkode: f2ac1...3c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lenger noe som heter særskilt grunnlag på vgs heller. Derimot brukes termen fortrinnsrett vedr enkelte søkergrupper, men det nåløyet er betydelig trangere enn for noen år tilbake. 

Anonymkode: f2ac1...3c8

Åja, beklager min uvitenhet. Takk for oppklaring, det er en del år siden jeg gikk på VGS :) 

Anonymkode: 11034...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2018 den 19.29, AnonymBruker skrev:

Mestret du matten på ungdomsskolen? I så fall skal det gå greit med medikamentregninga. Det er veldig logisk og forståelig matte.

Selv fikk jeg 2 både på ungdomsskolen og vgs, men hadde null problem med medikamentregninga og sto på første forsøk.

Det der med å søke på særskilt grunnlag har jeg ikke peiling på.

Anonymkode: ec88c...b82

Henger meg på dette =D Jeg fikk 2 i P matte, men medikamentregningen er null stress! Det er ikke matten som er vanskelig, bare du må lære deg formlene. Jeg bestod del en av medikamenttesten samt at jeg ble trukket opp i infusjon på en ferdighetstest med medikamentregning foran læreren, bestod med glans ;) Ikke bekymre den for den. De som stryker følger ikke med eller gjør slurvefeil. Slurvefeil er fort gjort, som plassering av komma...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS, hvorfor hater du deg så voldsomt at du vil deg selv så vondt?

Anonymkode: a3ef8...377

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medikamentregninga klarer du helt fint, trenger ikke være rakettforsker for å få til den! :)

Hilsen 3. års sykepleierstudent

Anonymkode: dec93...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...