Gå til innhold

Anbefale meg en familiehund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS mener ikke at den stakkars hunden kun skal få 30 min "mosjon " hver dag? 

Om så - forkastelig 

Anonymkode: 185fc...056

Ts her. Jeg kommer ikke til å kjøpe en hund som jeg ikke kan gi tilstrekkelig med mosjon og mental trening. Dere som har hund må gjerne fortelle meg hvor ofte og hvor lenge dere går tur med hunden, og hva slags rase eller blanding dere har. Jeg skal selvsagt lese meg opp på ulike raser og på den spesifikke vi måtte velge til slutt. Men fint med et forum som dette der noen kan bidra med sine erfaringer. Er veldig glad for alle tilbakemeldinger. Tenkte på å kjøpe hund for et par år siden, men landet på å ville vente til barna ble litt eldre. Den gangen hørtes cavalier king charles spaniel ut som den rette for oss. I forhold til størrelse, gemytt, morsjon...Men jeg blir veldig i tvil når det kommer til sykdommer. Så bra å lese at det var en her med bare gode erfaringer med denne. Kjøpte dere fra en på oppdretterlista?

Anonymkode: bfd4a...3c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Engelsk cocker spaniel

Passe størrelse synes jeg. Godt gemytt og stort sett alltid glad. Tilpasningsdyktig, vår er like fornøyd når han er hos foreldrene mine og får gå løs på eiendommen der det meste av dagen, men ikke blir gått tur med, som når han er hjemme og vi går en times tur både morgen og kveld.

Vær klar over at er at det er en hund som krever en del pelsstell og bør klippes 3-4 ganger i året.

Anonymkode: 39cd4...3c1

Med pelsstell utenom klipping, er det daglig børsting? Klipper dere selv? Og så lurte jeg på hvordan det er å dressere den? Bjeffer den mye på folk som går forbi når den er ute? :)

Anonymkode: bfd4a...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du vil ha dyre veterinærutgifter, støtte kynisk oppdrett og ha en hund som sliter med å puste. ja da er mops den rette hunden! Mops kan ikke føde selv, de rammes ofte av heteslag og sliter med å vaske seg selv nedentil. Flere mops sliter med sopp i rynkene i ansiktet så de rynkene må vaskes og pudres hver dag så de ikke blir fuktige. Mops rammes også ofte av overvekt da den ikke kan løpe for mye fordi da får den ikke puste. Den sliter i kulden og varmen. Det er faktisk urolig stygt av deg å anbefale en så ødelagt rase. Mops er søte og herlige, men det er dyremishandling å eie en. 

Nå får jeg vell en kommentar eller flere om at aaaalt handler om riktig oppdretter. Det er feil! Uansett om du kjøper fra en god oppdretter så får du dette på kjøpet. Du kan være heldig å få minimalt med problemer, men så lenge en mops er en mops så sliter de faktisk med å puste. 

Jeg har hørt om flere mopse eiere og eiere av andre flatsnuter som må gå gjennom flere operasjoner på hunden sin slik at den får bedre pusteevne. Aldri kjøp eller støtt avl av mops og flatsnuter. Hold deg unna cavalier også. 

Alle som kjøper mops burde prøve å puste gjennom ett sugerør i en måned. På trening, på jobb, på tur. Det må være helt jævlig.

ts. Uansett hvilken rase du velger så velg en rase som ikke har så utbredte helseproblemer. Mange forsikringsselskaper vil ikke forsikre flatsnuter og cavalier pga de mange helseproblemene. Og det sier sitt.

Anonymkode: eaba6...a48

Godt svar! Jobber på klinikk og når vi tuber de for å puste under narkose, så er de kjempeglade når de våkner og endelig får pustet normalt... til tuben må ut..

Anonymkode: c61c9...ecc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt svar! Jobber på klinikk og når vi tuber de for å puste under narkose, så er de kjempeglade når de våkner og endelig får pustet normalt... til tuben må ut..

Anonymkode: c61c9...ecc

Ser du at det er noen raser som er oftere innom klinikken enn andre? Noen du vil anbefale og noen du ikke kan anbefale?

Anonymkode: bfd4a...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

.. snakk om å være forutinntatt. :( 

Har eid mops i ti år.

Aldri hatt noen av de problemene du beskriver.

Ingen sykdom, heller ikke overvekt. Faktisk så har mopsen sensibel mage og det er viktig å gi den riktig for.. 

Man må vaske folden over nesen jevnlig, (det holder som regel med en gang i uken. Smør gjerne med ltt babyolje) - har aldri opplevd sopp!!

Vi har knapt vært til dyrlege. kun for de ting alle hunder går til dyrlege for (sjekke tenner, eventuelle vaksiner osv) Ingen av beskrivelsen og «skremselspropagandaen» i siterte innlegg har vi opplevd.

mopsen tåler ikke så godt varme, det er riktig. Men om man likevel ikke har planer om å dra på times lange turer i 25 grader er det virkelig ikke et problem. Du vet at vi bor i Norge..? Ikke Spania.. 

Det er så synd at mopsen skal få et så utrolig dårlig rykte, helst av noen som aldri har eid mops selv, men kun googlet på nett. 

TS: det er liten vits for meg å bidra mer, men jeg anbefaler deg virkelig å ikke bli skremt av det andre sier her. Ikke forhandsdøm mopsen. Om du vil ha en rolig og vennlig hund, som er lite aggressiv, og krever lite stell, men bare vil ha kos, så er mopsen en flott rase. Det er så mye verre å tilegne seg en hund med masse instinkter, som kanskje har et stort aktivitetsbehov som man ikke kan innfri. Eller en hund om kanskje er veldig beskyttende og eiesyk, også blir den aggressiv og utagerende, fordi den er i et miljø med både barn og unge, eller andre faktorer den ikke klarer å tilpasse seg helt til. Spesielt om man er førstegangs hundeeier og ikke helt dreven på hundedrift. 

Mopsen har et stabilt lynne. Om det er viktig for deg, så er dett altså en av de mest rolige og stabile hundene som finnes. Den er «ultra» barne og familievennlig. Ikke eiesyk. Ikke aggressiv. Vår mops bjeffet ikke en gang. Om du vil ha en hund som du vet ikke krever masse fysisk aktivitet, så er dette også rett hundz det er så tragisk å anbefale raser som krever masse mosjon, om den som skal tilegne seg hunden ikke har kapasitet til å gå på mange lange turer. 

Velg en hund du vet du kan dekke behovene til. Det er mitt råd. Ut ifra dine beskrivelser tenkte jeg på mops. Vår mops har vært noe av det kjæreste i livet, og jeg har aldri opplevd noe av det som blir nevnt over her. 

Uansett hva du velger, så lykke til. 

Hilsen stolt mopsemamma ❤️

Anonymkode: 9947e...062

Så fint innlegg! Det eldste barnet mitt synes veldig godt om mopser. Jeg har gått fra å glede meg til å få hund til å bli veldig skeptisk. Vil at den skal ha det best mulig. Mange hensyn å ta. Godt å lese om hunder som trives.

Anonymkode: bfd4a...3c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

MOPS!!

ingen over ingen under!

mopsen har godt lynne, den er KJENT for å være en «klovn» i hundeverden. De er glad som dagen er lang og de finnes ikke aggressive. 

Mopsen er så lite aggressiv at den er nærmest «for naiv» til å forstå når andre hunder faktisk er det. Den tolker det meste som lek og moro. 

En mops har ikke jaktinstinkter, så den vil ikke «gå på veggen» om den ikke får en hel rugve med mosjon. Tvert imot koser den seg kanskje best i sofaen, samtidig som den også er sprek nok til å vandre avgårde på halvlange/lengre turer. 

Mopsen er kontaktsøkende og litt sart. Er du for krass mot den kan den genuint få «hjertesorg» av det. 

Om du vil ha en familiehund som er kjærlig og morsom, ikke for krevende med tanke på stell (kort pels) og trenger ikke masse mosjon,  og lite aggressiv- så er det absolutt MOPS du må gå for! 

Anonymkode: 9947e...062

Mopsen har heller ikke fungerende luftveier og lever hele livet i åndenød--- i hvile😑 Anatomien er dysfunksjonell på alle måter- kun utviklet etter søthets-prinsippet. Folk som er uenige/motargumenterer mot nettopp dette, er for det første meget uvitene, men utgjør også problemet for denne rasen (ikke løsningen). Hilsen veterinær og motstander av promoteringen av brachycephale raser.

Anonymkode: 597b5...a4b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du at det er noen raser som er oftere innom klinikken enn andre? Noen du vil anbefale og noen du ikke kan anbefale?

Anonymkode: bfd4a...3c2

Jeg ville holdt meg unna alle raser med flatt ansikt og de raser som er veldig populære.

Vær obs på raser som er utsatt for allergi, det er ikke noe gøy å leve med hund med allergi.

Jeg passer ikke til å anbefale noen rase😏

Anonymkode: c61c9...ecc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

.. snakk om å være forutinntatt. :( 

Har eid mops i ti år.

Aldri hatt noen av de problemene du beskriver.

Ingen sykdom, heller ikke overvekt. Faktisk så har mopsen sensibel mage og det er viktig å gi den riktig for.. 

Man må vaske folden over nesen jevnlig, (det holder som regel med en gang i uken. Smør gjerne med ltt babyolje) - har aldri opplevd sopp!!

Vi har knapt vært til dyrlege. kun for de ting alle hunder går til dyrlege for (sjekke tenner, eventuelle vaksiner osv) Ingen av beskrivelsen og «skremselspropagandaen» i siterte innlegg har vi opplevd.

mopsen tåler ikke så godt varme, det er riktig. Men om man likevel ikke har planer om å dra på times lange turer i 25 grader er det virkelig ikke et problem. Du vet at vi bor i Norge..? Ikke Spania.. 

Det er så synd at mopsen skal få et så utrolig dårlig rykte, helst av noen som aldri har eid mops selv, men kun googlet på nett. 

TS: det er liten vits for meg å bidra mer, men jeg anbefaler deg virkelig å ikke bli skremt av det andre sier her. Ikke forhandsdøm mopsen. Om du vil ha en rolig og vennlig hund, som er lite aggressiv, og krever lite stell, men bare vil ha kos, så er mopsen en flott rase. Det er så mye verre å tilegne seg en hund med masse instinkter, som kanskje har et stort aktivitetsbehov som man ikke kan innfri. Eller en hund om kanskje er veldig beskyttende og eiesyk, også blir den aggressiv og utagerende, fordi den er i et miljø med både barn og unge, eller andre faktorer den ikke klarer å tilpasse seg helt til. Spesielt om man er førstegangs hundeeier og ikke helt dreven på hundedrift. 

Mopsen har et stabilt lynne. Om det er viktig for deg, så er dett altså en av de mest rolige og stabile hundene som finnes. Den er «ultra» barne og familievennlig. Ikke eiesyk. Ikke aggressiv. Vår mops bjeffet ikke en gang. Om du vil ha en hund som du vet ikke krever masse fysisk aktivitet, så er dette også rett hundz det er så tragisk å anbefale raser som krever masse mosjon, om den som skal tilegne seg hunden ikke har kapasitet til å gå på mange lange turer. 

Velg en hund du vet du kan dekke behovene til. Det er mitt råd. Ut ifra dine beskrivelser tenkte jeg på mops. Vår mops har vært noe av det kjæreste i livet, og jeg har aldri opplevd noe av det som blir nevnt over her. 

Uansett hva du velger, så lykke til. 

Hilsen stolt mopsemamma ❤️

Anonymkode: 9947e...062

At man knapt har vært hos veterinær trenger ikke bety at man ikke har hatt behov for veterinær..😏

Jeg syns det er skremmende at man så lett kan bagatellisere de problemene brachycephale raser (spesielt mops, da det er den "verste") sliter med.. DET lyser uvitenhet og egosentrisme lang vei.

Anonymkode: 597b5...a4b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok trygt se på alle typer selskapsraser, der er det mye forskjellig som ikke krever så voldsomt med mosjon. Jeg har selv en malteser, og selv om vi vanligvis går mer tur med han så hadde 3x30 min tur definitivt vært nok for ham. Maltesere krever regelmessig børsting og klipp, men dersom du tar den til en hundefrisør og klipper ned pelsen regelmessig så er det ikke mye arbeid du trenger å gjøre selv. 

Ellers er pudler fantastiske hunder med godt gemytt og god helse, så de vil jeg også anbefale å se nærmere på :) 

Anonymkode: bc031...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan nok trygt se på alle typer selskapsraser, der er det mye forskjellig som ikke krever så voldsomt med mosjon. Jeg har selv en malteser, og selv om vi vanligvis går mer tur med han så hadde 3x30 min tur definitivt vært nok for ham. Maltesere krever regelmessig børsting og klipp, men dersom du tar den til en hundefrisør og klipper ned pelsen regelmessig så er det ikke mye arbeid du trenger å gjøre selv. 

Ellers er pudler fantastiske hunder med godt gemytt og god helse, så de vil jeg også anbefale å se nærmere på :) 

Anonymkode: bc031...67a

Malteser skal jeg absolutt vurdere! Er det mulig å klippe den selv? 

Anonymkode: bfd4a...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Malteser skal jeg absolutt vurdere! Er det mulig å klippe den selv? 

Anonymkode: bfd4a...3c2

Ja, vi klipper vår selv :) Vi klipper litt og litt jevnlig i stedet for å klippe hele pelsen hans på en gang. Det er mest fordi vi har vært for dårlige til å lære ham å like å klippes, så det er kun vår egen feil. På den måten holder vi pelsen hans en OK lengde, og slipper for mye floker. 

Anonymkode: bc031...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keeshond ?  ChowChow?

Greit med litt str på hunder, de som er under midt på leggen har man lett for må snuble i😂 

 

 

Anonymkode: be84a...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Keeshond ?  ChowChow?

Greit med litt str på hunder, de som er under midt på leggen har man lett for må snuble i😂 

 

 

Anonymkode: be84a...da4

Chowchow er IKKE en familiehund, heller tvert i mot.😏

Anonymkode: 597b5...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åhåå,dette er vanskelig valg. Hvordan bor du? Eget hus på landet? Leilighet? Mange naboer?

Bodde på llandet da jeg var tenåring og fikk en norsk buhund, den gikk jeg mange nydelige turer med, men den bjeffet mye. Gårdshund vettu. Skal passe på eiendommen sin. Veldig fin syntes jeg, men likte ikke så mye bjeffing. Spørs som sagt hvordan du bor. Og med unger, velg en familievennlig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Chowchow er IKKE en familiehund, heller tvert i mot.😏

Anonymkode: 597b5...a4b

De jeg kjenner av chowchow er flotte familiehunder. De aller fleste hunder er det eierene gjør de til. 

Anonymkode: be84a...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2018 den 13.49, AnonymBruker skrev:

De jeg kjenner av chowchow er flotte familiehunder. De aller fleste hunder er det eierene gjør de til. 

Anonymkode: be84a...da4

Og så er det noe som heter genetisk predisposisjon...🙄

Anonymkode: 597b5...a4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her! Takk for alle gode tips og deling av erfaringer! Får virkelig bruke litt tid på det her :) God helg alle sammen!

Anonymkode: bfd4a...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte hele barndommen min (11 år) på å finne riktig hunderase til den fremtidige hunden jeg nå har fått. Cavalier ble valget! Cavalieren fikk jeg før myten om at de er spesielt utsatte for sykdommer kom ut (i et tv-show). De fleste raser har et par/tre sykdommer de er utsatt for, du må få deg en hunderase som cirneco del’etna eller Alaska husky for å være mest sikret for sykdommer. Personlig styrer jeg unna raser som ikke kan reprodusere uten menneske-innblanding, men selv de har sine gode sider!!! Cavalier kan jeg med hånden på hjertet si er det beste valget jeg noen gang har tatt! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2018 den 15.31, Fleiben skrev:

Hva med italiensk mynde, eller whippet? 😊

Åh ja, whippeter er herlige! Vi har tre... ;-)

Anonymkode: a0150...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...