Gå til innhold

Anbefale meg en familiehund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere forslag til en liten eller mellomstor familiehund? En med godt lynne. Kan gå tur med den to til tre ganger daglig (en halvtimes tid) og det vil som regel alltid være noen hjemme sammen med den. Hadde tenkt på cavalier king charles spaniel, men leser at den er belastet med mye sykdommer. Noen som vil anbefale en hunderase? 

Anonymkode: bfd4a...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kun gode erfaringer med boxer så det er rasen jeg ville anbefalt deg å sjekke ut 😊

Anonymkode: 7c57d...9c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halvtimes tur til sammen, eller en halvtime to-tre ganger om dagen? 

Hvor mye tid vil dere bruke på mentaltrening daglig? Da tenker jeg på ting som å trene kommandoer og triks, sportrening, godbitsøk, osv. 

Siden du skriver familiehund så regner jeg med at det er snakk om barn i familien, hvor mange og hvor gamle er de? 

Hvor mye tid ønsker dere maksimalt å bruke på pelsstell?

Ønsker dere en hund som varsler hvis det kommer noen på døren?

Anonymkode: bc031...67a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibetansk spaniel kan jo være noe. Men her har jeg skjønt at det er veldig individuelt hvor turglad hunden er. Han jeg hadde så aldri mørkt på en god halvtimes tur om dagen, eller en fjelltur på nybegynnernivå. Men har hørt om andre hunder som faktisk må bæres hjem siste del av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En halvtimes tur til sammen, eller en halvtime to-tre ganger om dagen? 

Hvor mye tid vil dere bruke på mentaltrening daglig? Da tenker jeg på ting som å trene kommandoer og triks, sportrening, godbitsøk, osv. 

Siden du skriver familiehund så regner jeg med at det er snakk om barn i familien, hvor mange og hvor gamle er de? 

Hvor mye tid ønsker dere maksimalt å bruke på pelsstell?

Ønsker dere en hund som varsler hvis det kommer noen på døren?

Anonymkode: bc031...67a

En halvtime på hver tur (men det var mest for å si at det blir nok ikke en times løping). Mentaltrening i forbindelse med en av turene, og ellers naturlig i det daglige (har ikke erfaring ennå. Tenkte å gå kurs og lære om dette). Barna er fem år og ti. Pelsstell har jeg ikke en formening om ennå, gjør det som kreves. Ønsker ikke at hunden skal bjeffe for mye om det kommer noen, altså ikke konstant. Kom gjerne med forslag :)

Anonymkode: bfd4a...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Visepresidenten skrev:

Tibetansk spaniel kan jo være noe. Men her har jeg skjønt at det er veldig individuelt hvor turglad hunden er. Han jeg hadde så aldri mørkt på en god halvtimes tur om dagen, eller en fjelltur på nybegynnernivå. Men har hørt om andre hunder som faktisk må bæres hjem siste del av turen.

Hvordan var han ellers? :)

Anonymkode: bfd4a...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kun gode erfaringer med boxer så det er rasen jeg ville anbefalt deg å sjekke ut 😊

Anonymkode: 7c57d...9c2

En boxer krever mye mosjon og lek. Dessuten så er de ødelagt av feilavl, de har mye sykdommer.  Jeg hadde aldri kjøpt en renraset Boxer. Utover det er en Boxer en super hund, som passer i en familiesituasjon!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan var han ellers? :)

 

Sta rase, noen sammenligner oppførselen med katter. Veldig sosial, hadde alltid kjempelyst til å leke med andre hunder av begge kjønn (så mye at det kunne bli masete for noen av de). Han er ganske snill og tålmodig. Vi fikk han når søsteren min enda gikk på barneskole så han fikk gjennomgå noen barnebursdager med unger som var i overkant interessert i han, det var aldri noen problemer med det. 

Men så er dette en rase som har et ørlite vakthundinstinkt, og jeg tror at dette kombinert med at han var en del hjemme alene hos oss i et stort hus var grunnen til at han aldri ble helt stueren. Skal sies at dette var vår første hund så tilvenningen i valpestadiet var muligens mangelfullt. Med andre ord den perfekte storm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk cocker spaniel

Passe størrelse synes jeg. Godt gemytt og stort sett alltid glad. Tilpasningsdyktig, vår er like fornøyd når han er hos foreldrene mine og får gå løs på eiendommen der det meste av dagen, men ikke blir gått tur med, som når han er hjemme og vi går en times tur både morgen og kveld.

Vær klar over at er at det er en hund som krever en del pelsstell og bør klippes 3-4 ganger i året.

Anonymkode: 39cd4...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS mener ikke at den stakkars hunden kun skal få 30 min "mosjon " hver dag? 

Om så - forkastelig 

Anonymkode: 185fc...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS skriver tydelig at hunden får en halvtime på hver tur, at hun skal ha mentaltrening på en av turene også og at hun skal gå kurs. jeg syntes det høres veldig bra ut! Kanskje italiensk mynda hadde vært noe for dere? De er ganske små, ikkenoe pelsstell. De trenger å løpe fra seg noen dager i uken, altså løs. Da kan man kaste ball eller freesbe med den så den får slitet seg ut noen dager i uken. De trenger en del klær på vinter, tidlig vår og sen høst da dem har veldig lite pels og lite underhudsfett. De elsker turer, men de elsker også å sove under teppe. Jeg har hørt hannene er litt vanskelig å do trene. 

Anonymkode: eaba6...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOPS!!

ingen over ingen under!

mopsen har godt lynne, den er KJENT for å være en «klovn» i hundeverden. De er glad som dagen er lang og de finnes ikke aggressive. 

Mopsen er så lite aggressiv at den er nærmest «for naiv» til å forstå når andre hunder faktisk er det. Den tolker det meste som lek og moro. 

En mops har ikke jaktinstinkter, så den vil ikke «gå på veggen» om den ikke får en hel rugve med mosjon. Tvert imot koser den seg kanskje best i sofaen, samtidig som den også er sprek nok til å vandre avgårde på halvlange/lengre turer. 

Mopsen er kontaktsøkende og litt sart. Er du for krass mot den kan den genuint få «hjertesorg» av det. 

Om du vil ha en familiehund som er kjærlig og morsom, ikke for krevende med tanke på stell (kort pels) og trenger ikke masse mosjon,  og lite aggressiv- så er det absolutt MOPS du må gå for! 

Anonymkode: 9947e...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS skriver tydelig at hunden får en halvtime på hver tur, at hun skal ha mentaltrening på en av turene også og at hun skal gå kurs. jeg syntes det høres veldig bra ut! Kanskje italiensk mynda hadde vært noe for dere? De er ganske små, ikkenoe pelsstell. De trenger å løpe fra seg noen dager i uken, altså løs. Da kan man kaste ball eller freesbe med den så den får slitet seg ut noen dager i uken. De trenger en del klær på vinter, tidlig vår og sen høst da dem har veldig lite pels og lite underhudsfett. De elsker turer, men de elsker også å sove under teppe. Jeg har hørt hannene er litt vanskelig å do trene. 

Anonymkode: eaba6...a48

Begge kjønn kan bruke tid på å bli husrene, pluss at en del av hannene har en tendens til å markere innendørs, dessverre. Noen hanner tisser seg også konsekvent på brystkassa pga. anatomien. Men for all del, er mange hannhunder som tisser seg selv på forbeina.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MOPS!!

ingen over ingen under!

mopsen har godt lynne, den er KJENT for å være en «klovn» i hundeverden. De er glad som dagen er lang og de finnes ikke aggressive. 

Mopsen er så lite aggressiv at den er nærmest «for naiv» til å forstå når andre hunder faktisk er det. Den tolker det meste som lek og moro. 

En mops har ikke jaktinstinkter, så den vil ikke «gå på veggen» om den ikke får en hel rugve med mosjon. Tvert imot koser den seg kanskje best i sofaen, samtidig som den også er sprek nok til å vandre avgårde på halvlange/lengre turer. 

Mopsen er kontaktsøkende og litt sart. Er du for krass mot den kan den genuint få «hjertesorg» av det. 

Om du vil ha en familiehund som er kjærlig og morsom, ikke for krevende med tanke på stell (kort pels) og trenger ikke masse mosjon,  og lite aggressiv- så er det absolutt MOPS du må gå for! 

Anonymkode: 9947e...062

Hvis hun er skeptisk til cavalier pga. helsa er vel ikke akkurat mops noe bedre alternativ? :/

Anonymkode: 6e20f...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MOPS!!

ingen over ingen under!

mopsen har godt lynne, den er KJENT for å være en «klovn» i hundeverden. De er glad som dagen er lang og de finnes ikke aggressive. 

Mopsen er så lite aggressiv at den er nærmest «for naiv» til å forstå når andre hunder faktisk er det. Den tolker det meste som lek og moro. 

En mops har ikke jaktinstinkter, så den vil ikke «gå på veggen» om den ikke får en hel rugve med mosjon. Tvert imot koser den seg kanskje best i sofaen, samtidig som den også er sprek nok til å vandre avgårde på halvlange/lengre turer. 

Mopsen er kontaktsøkende og litt sart. Er du for krass mot den kan den genuint få «hjertesorg» av det. 

Om du vil ha en familiehund som er kjærlig og morsom, ikke for krevende med tanke på stell (kort pels) og trenger ikke masse mosjon,  og lite aggressiv- så er det absolutt MOPS du må gå for! 

Anonymkode: 9947e...062

Om du vil ha dyre veterinærutgifter, støtte kynisk oppdrett og ha en hund som sliter med å puste. ja da er mops den rette hunden! Mops kan ikke føde selv, de rammes ofte av heteslag og sliter med å vaske seg selv nedentil. Flere mops sliter med sopp i rynkene i ansiktet så de rynkene må vaskes og pudres hver dag så de ikke blir fuktige. Mops rammes også ofte av overvekt da den ikke kan løpe for mye fordi da får den ikke puste. Den sliter i kulden og varmen. Det er faktisk urolig stygt av deg å anbefale en så ødelagt rase. Mops er søte og herlige, men det er dyremishandling å eie en. 

Nå får jeg vell en kommentar eller flere om at aaaalt handler om riktig oppdretter. Det er feil! Uansett om du kjøper fra en god oppdretter så får du dette på kjøpet. Du kan være heldig å få minimalt med problemer, men så lenge en mops er en mops så sliter de faktisk med å puste. 

Jeg har hørt om flere mopse eiere og eiere av andre flatsnuter som må gå gjennom flere operasjoner på hunden sin slik at den får bedre pusteevne. Aldri kjøp eller støtt avl av mops og flatsnuter. Hold deg unna cavalier også. 

Alle som kjøper mops burde prøve å puste gjennom ett sugerør i en måned. På trening, på jobb, på tur. Det må være helt jævlig.

ts. Uansett hvilken rase du velger så velg en rase som ikke har så utbredte helseproblemer. Mange forsikringsselskaper vil ikke forsikre flatsnuter og cavalier pga de mange helseproblemene. Og det sier sitt.

Anonymkode: eaba6...a48

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du vil ha dyre veterinærutgifter, støtte kynisk oppdrett og ha en hund som sliter med å puste. ja da er mops den rette hunden! Mops kan ikke føde selv, de rammes ofte av heteslag og sliter med å vaske seg selv nedentil. Flere mops sliter med sopp i rynkene i ansiktet så de rynkene må vaskes og pudres hver dag så de ikke blir fuktige. Mops rammes også ofte av overvekt da den ikke kan løpe for mye fordi da får den ikke puste. Den sliter i kulden og varmen. Det er faktisk urolig stygt av deg å anbefale en så ødelagt rase. Mops er søte og herlige, men det er dyremishandling å eie en. 

Nå får jeg vell en kommentar eller flere om at aaaalt handler om riktig oppdretter. Det er feil! Uansett om du kjøper fra en god oppdretter så får du dette på kjøpet. Du kan være heldig å få minimalt med problemer, men så lenge en mops er en mops så sliter de faktisk med å puste. 

Jeg har hørt om flere mopse eiere og eiere av andre flatsnuter som må gå gjennom flere operasjoner på hunden sin slik at den får bedre pusteevne. Aldri kjøp eller støtt avl av mops og flatsnuter. Hold deg unna cavalier også. 

Alle som kjøper mops burde prøve å puste gjennom ett sugerør i en måned. På trening, på jobb, på tur. Det må være helt jævlig.

ts. Uansett hvilken rase du velger så velg en rase som ikke har så utbredte helseproblemer. Mange forsikringsselskaper vil ikke forsikre flatsnuter og cavalier pga de mange helseproblemene. Og det sier sitt.

Anonymkode: eaba6...a48

.. snakk om å være forutinntatt. :( 

Har eid mops i ti år.

Aldri hatt noen av de problemene du beskriver.

Ingen sykdom, heller ikke overvekt. Faktisk så har mopsen sensibel mage og det er viktig å gi den riktig for.. 

Man må vaske folden over nesen jevnlig, (det holder som regel med en gang i uken. Smør gjerne med ltt babyolje) - har aldri opplevd sopp!!

Vi har knapt vært til dyrlege. kun for de ting alle hunder går til dyrlege for (sjekke tenner, eventuelle vaksiner osv) Ingen av beskrivelsen og «skremselspropagandaen» i siterte innlegg har vi opplevd.

mopsen tåler ikke så godt varme, det er riktig. Men om man likevel ikke har planer om å dra på times lange turer i 25 grader er det virkelig ikke et problem. Du vet at vi bor i Norge..? Ikke Spania.. 

Det er så synd at mopsen skal få et så utrolig dårlig rykte, helst av noen som aldri har eid mops selv, men kun googlet på nett. 

TS: det er liten vits for meg å bidra mer, men jeg anbefaler deg virkelig å ikke bli skremt av det andre sier her. Ikke forhandsdøm mopsen. Om du vil ha en rolig og vennlig hund, som er lite aggressiv, og krever lite stell, men bare vil ha kos, så er mopsen en flott rase. Det er så mye verre å tilegne seg en hund med masse instinkter, som kanskje har et stort aktivitetsbehov som man ikke kan innfri. Eller en hund om kanskje er veldig beskyttende og eiesyk, også blir den aggressiv og utagerende, fordi den er i et miljø med både barn og unge, eller andre faktorer den ikke klarer å tilpasse seg helt til. Spesielt om man er førstegangs hundeeier og ikke helt dreven på hundedrift. 

Mopsen har et stabilt lynne. Om det er viktig for deg, så er dett altså en av de mest rolige og stabile hundene som finnes. Den er «ultra» barne og familievennlig. Ikke eiesyk. Ikke aggressiv. Vår mops bjeffet ikke en gang. Om du vil ha en hund som du vet ikke krever masse fysisk aktivitet, så er dette også rett hundz det er så tragisk å anbefale raser som krever masse mosjon, om den som skal tilegne seg hunden ikke har kapasitet til å gå på mange lange turer. 

Velg en hund du vet du kan dekke behovene til. Det er mitt råd. Ut ifra dine beskrivelser tenkte jeg på mops. Vår mops har vært noe av det kjæreste i livet, og jeg har aldri opplevd noe av det som blir nevnt over her. 

Uansett hva du velger, så lykke til. 

Hilsen stolt mopsemamma ❤️

Anonymkode: 9947e...062

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en cavalier og mange i familien har en cavalier. Aldri hatt ein helseproblemer. Fikk stamtavle og oversikt over hvilken sykdommer kennelen hadde hatt i sine mange kull. Det var veeeldig lite sykdommer. Ikke noe problem å få forsikring. Bedre familiehund skal du lete lenge etter. Glad som dagen er lang, glad i turer og å ligge på sofaen. Hadde valgt den 10/10 ganger igjen. Selvfølgelig, mange kan være syke , som alle raser, men det at den rasen er så utskjelt , er etter mitt syn overdrevet.

Anonymkode: 14992...d07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...