Gå til innhold

Reise alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor anbefaler dere å reise alene for en kvinne som nærmer seg 50 år? Trenger tips om byer/steder som ikke bare er trygge,men interessante og praktiske (enkelt å forstå transportsystemet, gådistanse til det meste, enkelt å komme til/fra flyplassen osv). Tror ikke jeg ønsker syden. Heller byer som vil gi en variert opplevelse,og opphold på 3-4 dager. Tenker både Norge og utlandet.

Anonymkode: a0915...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette finne rdu jo strt sett over alt. 

Det vikitge er å forstå eller kunne gjøre seg forstått språklig og å ha kart tilgjengelig på mobilen og på papir. Gjør du i tillegg grundig undersøkelse på det du ønsker å finne og å oppleve så kan du stort sett reise overalt i Europa og verden forøvrig. 

Forskjellen på å reise alene og å reise sammen med noen er at du må ta avgjørelser, oppleverser og diskusjoner med deg selv og ikke kompromie eller diskutere med andre i reisefølget.

Anonymkode: a6efa...b89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du behersker englsk rimelig bra kun du reise de fleste steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på din alder og har peilet meg ut Amsterdam, Berlin og Budapest.

Anonymkode: 0b20e...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min anbefaling går til Amsterdam. Forholdsvis kort flytid, og ikke så langt fra flyplass til sentrum heller. Jeg tok taxi, men du kan reise billigere med kollektivtransport også (fort litt mer styr). Velg et hotell i sentrum og du er innen gå-avstand til det aller meste. En nydelig og spennende by som er vel verd et besøk etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til England, nærmere bestemt Bath. Tar tog fra London. Har vurdert å leie bil, men er litt skeptisk pga venstrekjøringen. Er 47 og reiser alene. 

Anonymkode: 78907...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal til England, nærmere bestemt Bath. Tar tog fra London. Har vurdert å leie bil, men er litt skeptisk pga venstrekjøringen. Er 47 og reiser alene. 

Anonymkode: 78907...9b5

Bath har jeg hørt skal være veldig fint. Noterer det tipset :)

Anonymkode: a0915...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skal til England, nærmere bestemt Bath. Tar tog fra London. Har vurdert å leie bil, men er litt skeptisk pga venstrekjøringen. Er 47 og reiser alene. 

Anonymkode: 78907...9b5

 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Bath har jeg hørt skal være veldig fint. Noterer det tipset :)

Anonymkode: a0915...358

Bath er et utmerket valg. Men for all del ikke kjør bil. Ikke pga. venstrekjøringen men engelskmenn er notorisk dårlige sjåfører og trafikken i sentrum av Bath er trafikken uutholdelig. Du kommer deg mye bedre frem med buss og tog (spesielt tog). Innen Bath kan du i hovedsak gå overalt, og skal du utenfor Bath er det omtrent ikke en knaus uten togstasjon eller bussholdeplass. Det eneste jeg kan komme på som er marginalt kronglete uten bil er Stonehenge, men du kan enten bli med en organsiert tur fra Bath, eller ta toget til Salisbury og taxi/gå/sykle til og fra Salisbury togstasjon til Stonehenge. 

Ellers vil jeg på generelt grunnlag si at det er mange flotte steder der ute som er litt i samme kategorien som Bath. En mindre by/småby et par timer unna en hovedstad, og som man enten kan fly eller lett kan ta tog til. Sitges i Catalonia, Dijon, Lyon og Colmar (f.eks.) i Frankrike, Verona, Firenze og små landsbyer som Assisi, Orvieto og Volterra (og mange flere) i Italia, Eger i Budapest osv. osv. osv. Man kan ha noen utrolig flotte reiseopplevelser i småbyer som ikke er det første reisemålet ALLE tenker på

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...