Gå til innhold

økonomi/kultur - Ukraina


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er gift med en dame ifra Ukraina som har en sønn ifra tidligere forhold som jeg nå bor sammen med. Hun har ingen jobb. (håper hun får det engang i fremtiden) Vi lever på min økonomi, og det er trangt. Da jeg prøver å forklare at det er lite rom til utskeielser da jeg må betale alle regninger, (fått mye høyere strømregning) enn før da jeg var alene. Mer mat bruker vi også, enn da jeg var alene. Nå er det lite rom for utskeielser, og jeg har ikke lenger noe buffer i bakhånd. Blakk før lønning. Vi må spinke/spare. kjøpe billig og brukt.

 

Men det jeg ser at hun forventer at jeg skal kjøpe gaver til henne. Ta familien med ut på middag og kjøpe dyre gaver til sønnen hennes. Mens jeg forklarer at det ikke er rom for dette. I kulturen ifra Ukraina har jeg forstått at det er vanlig at mannen forsørger familien alene, og kjøper dyre gaver (blomster) titt og ofte. Da jeg ymter om når hun får jobb blir det kanskje bedre for oss alle, får jeg til svar at du vil hun bruke penger på å kjøpe ting/gaver til sin sønn, og hun skal bruke penger på seg selv. (frisør, manicure, sminke etc. etc.)

Jeg har fått en slik forståelse at om hun evt. får en jobb, er det jeg som fortsatt skal betale alt av utgifter/mat osv.... Mens hun skal ikke bidra i det hele tatt. 

Jeg ønsker jo heller ikke å leve som en fattig mann resten av mitt liv, da jeg hadde det bedre økonomisk da jeg var alene. Er det noen som har erfaringer/tips rundt dette med kulturer/ økonomi med damer ifra Ukraina ? Er redd jeg har blitt lurt...

 

 

 

Anonymkode: f1a74...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurt? Men diskuterte dere ikke økonomi før dere giftet dere? Jeg kjenner mange fra Ukraina, Belarus og Russland, og de aller fleste av kvinnene jobber og bidrar. Kona di høres bortskjemt og lat ut. Sett ned foten og krev at hun bidrar til felles økonomi.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener jeg ikke å strø salt i såret.

Men en del kvinner fra østeuropeiske land (nå sier jeg ikke at det er tilfelle med kona di) har ofte økonomisk motivasjon for å gifte seg med en vestlig mann. Det er kanskje en kulturell sak, ref det du skriver over.

Du er helt nødt til å kreve at kona di jobber. Det er ikke meningen at du skal forsørge henne og sønnen hennes. Slik er det i Norge, og hvis hun ikke aksepterer det, har hun kanskje giftet seg med feil mann. Men da er det ikke ekte kjærlighet uansett.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh dette her er ganske så typisk for slike ekteskap. Du har driti deg ut når du lot pikken styre livet ditt.

Du må forlange at hun jobber og bidrar til husholdningen, hvis ikke er det ut. 

Anonymkode: 3dee9...7ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol. Selvsagt gidder hun ikke jobbe. Gun giftet swg jo rik, trodde cun.

Min eks ble sjekket opp av latvisk modell bare 2 mnd etter bruddet. Hun var flott, men skulle gifte seg og bli forsørget her i Norge. Det gadd ikke min eks og ga henne beskjed. Håper ikke menn går i disse fellene her. Makan til tøys. 

Ja jeg ble selvsagt såret over at eksen kunne finne på dette her. Han ble blendet over hennes sjarm og vakre ytre. At hun ikke ville jobbe stoppet da alt. 

Anonymkode: 6460a...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner bare ei dame fra Ukraina, men hun jobber rævva av seg. Skikkelig arbeidsjern. 

Anonymkode: 23e9f...14b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå tror jeg at hvis det var øknonomisk motivert å gifte seg med meg, ville hun nok kanskje ha funnet seg en annen rik mann enten i Norge eller i Ukraina. 

Men jeg tror at det ligger i kulturen at det er mannen i en familie som skal forsørge familien. Litt slik det var vanlig i Norge på 50-60-70-tallet i Norge. Ja ga selvsagt klart uttrykk før vi giftet oss om at jeg ikke var noe rik mangemillionær, men det sa hun ikke betydde noe. Allikevel forventer hun at jeg skal kjøpe ditt/datt til henne og hennes sønn. 

Men med en gang jeg ymter om at i Norge er det vanlig at begge parter bidrar når en har jobb, sier hun bare at om hun får en jobb vil hun bruke penger p sin sønn, kjøpe ting til han som han trenger og ting til seg,som jeg ikke har råd til å kjøpe nå. Mens hun forventer at jeg fortsatt skal betale alt annet av mat/strøm/mobil tlf etc etc. 

Kanskje jeg forventer for mye av henne... Men å kunne bidra litt til familien sin synes jeg ikke burde være for mye forlangt om hun får inntekt....

Anonymkode: f1a74...ae6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er ikke en kultur i Ukraina for at mannen skal forsørge hele familien, de har kapitalisme som krever to inntekter der også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg var deg ville jeg spart på en konto hun ikke viste om. Spar så mye du kan i måneden. Om dere har lite penger (fordi du sparer) så for dere heller bare ha det. Hvor lenge har dere vært gift? Ville hun fått visum her om dere blir skilt? Om du sparer nå så sitter du i det minste igjen med noe om hun forlater deg. 

Og ja du kan kreve at hun jobber, gi henne minimalt med penger i måneden til shopping osv så begynner hun nok å jobbe. Du har jo ikke økonomi til det her. 

Anonymkode: 20ce2...26a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg at hvis det var øknonomisk motivert å gifte seg med meg, ville hun nok kanskje ha funnet seg en annen rik mann enten i Norge eller i Ukraina. 

Men jeg tror at det ligger i kulturen at det er mannen i en familie som skal forsørge familien. Litt slik det var vanlig i Norge på 50-60-70-tallet i Norge. Ja ga selvsagt klart uttrykk før vi giftet oss om at jeg ikke var noe rik mangemillionær, men det sa hun ikke betydde noe. Allikevel forventer hun at jeg skal kjøpe ditt/datt til henne og hennes sønn. 

Men med en gang jeg ymter om at i Norge er det vanlig at begge parter bidrar når en har jobb, sier hun bare at om hun får en jobb vil hun bruke penger p sin sønn, kjøpe ting til han som han trenger og ting til seg,som jeg ikke har råd til å kjøpe nå. Mens hun forventer at jeg fortsatt skal betale alt annet av mat/strøm/mobil tlf etc etc. 

Kanskje jeg forventer for mye av henne... Men å kunne bidra litt til familien sin synes jeg ikke burde være for mye forlangt om hun får inntekt....

Anonymkode: f1a74...ae6

Nei, du tar feil. Det ligger ikke i kulturen i Ukraina at mannen skal forsørge familien. Jeg kjenner mange i fra Ukraina. Og der jobber både mann og kone og bidrar til felleskassa. 
Du har funnet deg en dame som tror det flyter gull i gatene i Norge, og at du er gullkalven. Beklager å si det.

Anonymkode: d4b2a...184

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan levde hun i Ukraina? Jobbet hun? Studerte?

Jeg tror nemlig at de fleste mennesker vil kunne forsørge seg selv hvis de får mulighet til det. Men det spørs jo om hun hadde mulighet til det i Ukraina. Ikke glem at det er mye større arbeidsledighet der. Kanskje hun bare trenger litt hjelp til å skjønne at hun faktisk kan tjene så mye at hun kan både shoppe litt og forsørge seg selv.

Jeg har flyttet til Norge for en stund siden og har forståelse at det kan være vanskelig for henne. Det er heller ikke så lett å finne jobb.  Det spørs jo hvor lenge siden hun har flyttet hit og hvordan det gikk. Det er ikke bare bare å gifte seg og flytte til et annet land. Hvis jeg forsto det riktig så han hun også en sønn med seg. Det tar nok litt tid til han blir vant til å bo her.

Meg jeg forstår deg også. Kanskje dere kan prøve å finne en deltidsjobb for henne til å begynne med?

Anonymkode: 53ea4...24c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flotte meninger her. Mulig det ikke er vanlig at mannen skal forsørge familien i Ukraina, men det er ihvertfall slik hun gir uttrykk for til meg når jeg hører på henne om livet i Ukraina. Hun kommer ifra Kiev området. Vi har vært gift i snart 9 mnd, men har vært sammen i snart 20 mnd. Skjønner at det ikke er lett for henne, da hun hadde en god jobb som hun levde bra av i Ukraina. 

Spare på konto, har jeg jo ikke mulighet, da det ikke er noe å spare lenger. Men ellers skulle jeg gjerne ha spart. Men at en del kvinner fra østeuropeiske land  har ofte økonomisk motivasjon for å gifte seg med en vestlig mann var jeg klar over. Derfor ga jeg klar beskjed når jeg traff henne. Men har en følelse av at hun ønsker seg et økonomisk bekymringsfritt liv, der hun forventer at mannen skal stille opp økonomisk.

Anonymkode: f1a74...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo foreslå at dere flytter til Kiev, hvor hun finner seg en bra jobb, og du blir hjemmeværende :) 

Anonymkode: 810a3...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg er opprinnelig fra Ukraina. Er i 100% jobb og forsørger meg selv. Kvinner fra Ukraina er veldig forskjellige. De fleste kvinner jobber like mye som deres menn/sammen med deres menn og har felles budsjett. Det er vanlig å gi gaver og blomster til kvinner og spandere ute, siden priser er meget forskjellige fra norske. Kvinner tjener ca 30-40% mindre enn menn på samme alder, med samme utdannelse i samme jobb/stilling. Menn pleier å bidra med penger mens kvinner pleier å gjøre husarbeid, vasker, rydder, lager mat, passer på barna etc. Men det finnes kvinner som gifter seg bort og synes at man må betale for at man ligger med dem :-D  Jeg kaller dette for hjemmeprostitusjon. Og det er veldig mange av dem. Jeg anbefaler deg å sette deg ned og tenke på hvorfor denne kvinnen giftet seg med nettopp deg. Og ja, for å se fint ut (noe du kanskje falt for, at en kvinne ser veldig stelt og fint ut) koster penger, spesielt her i Norge. Ta deg sammen, snakk med din kvinne, skaff en som kan forklare henne på hennes språk det du ønsker å si - hvis hun ikke snakker norsk og dere har misforståelser og vurder om hun er den rette for deg.. Lykke til!

Anonymkode: d8ac2...47c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2018 den 17.54, AnonymBruker skrev:

Lol. Selvsagt gidder hun ikke jobbe. Gun giftet swg jo rik, trodde cun.

Min eks ble sjekket opp av latvisk modell bare 2 mnd etter bruddet. Hun var flott, men skulle gifte seg og bli forsørget her i Norge. Det gadd ikke min eks og ga henne beskjed. Håper ikke menn går i disse fellene her. Makan til tøys. 

Ja jeg ble selvsagt såret over at eksen kunne finne på dette her. Han ble blendet over hennes sjarm og vakre ytre. At hun ikke ville jobbe stoppet da alt. 

Anonymkode: 6460a...bb4

Gå videre, la din eks og alle modeller leve sitt eget liv. Vi, kvinner fra xSovjet, er veldig forskjellige. Du skriver provoserende og tror du er bedre enn andre. 

Anonymkode: d8ac2...47c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2018 den 11.50, isw skrev:

Nå mener jeg ikke å strø salt i såret.

Men en del kvinner fra østeuropeiske land (nå sier jeg ikke at det er tilfelle med kona di) har ofte økonomisk motivasjon for å gifte seg med en vestlig mann. Det er kanskje en kulturell sak, ref det du skriver over.

Du er helt nødt til å kreve at kona di jobber. Det er ikke meningen at du skal forsørge henne og sønnen hennes. Slik er det i Norge, og hvis hun ikke aksepterer det, har hun kanskje giftet seg med feil mann. Men da er det ikke ekte kjærlighet uansett.

 

Du skulle skrevet "en del kvinner generelt".. ikke spesifisere østeuropeiske land. Har nettopp tilfeldig havnet på en side på dette forumet hvor norske kvinner diskuterer hvordan er bedre å skaffe seg en sugardaddy. Utrolig hvor mange etniske norske kvinner vil selge seg til gamle rike mann og det er i Norge, et av verdens rikeste land.. 

Anonymkode: d8ac2...47c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.3.2018 den 13.33, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg at hvis det var øknonomisk motivert å gifte seg med meg, ville hun nok kanskje ha funnet seg en annen rik mann enten i Norge eller i Ukraina. 

Men jeg tror at det ligger i kulturen at det er mannen i en familie som skal forsørge familien. Litt slik det var vanlig i Norge på 50-60-70-tallet i Norge. Ja ga selvsagt klart uttrykk før vi giftet oss om at jeg ikke var noe rik mangemillionær, men det sa hun ikke betydde noe. Allikevel forventer hun at jeg skal kjøpe ditt/datt til henne og hennes sønn. 

Men med en gang jeg ymter om at i Norge er det vanlig at begge parter bidrar når en har jobb, sier hun bare at om hun får en jobb vil hun bruke penger p sin sønn, kjøpe ting til han som han trenger og ting til seg,som jeg ikke har råd til å kjøpe nå. Mens hun forventer at jeg fortsatt skal betale alt annet av mat/strøm/mobil tlf etc etc. 

Kanskje jeg forventer for mye av henne... Men å kunne bidra litt til familien sin synes jeg ikke burde være for mye forlangt om hun får inntekt....

Anonymkode: f1a74...ae6

hm gir dere 3 - 4 år til hun får bosettingstillatelse eller passet..  

Anonymkode: d8ac2...47c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2018 den 13.33, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg at hvis det var øknonomisk motivert å gifte seg med meg, ville hun nok kanskje ha funnet seg en annen rik mann enten i Norge eller i Ukraina. 

Men jeg tror at det ligger i kulturen at det er mannen i en familie som skal forsørge familien. Litt slik det var vanlig i Norge på 50-60-70-tallet i Norge. Ja ga selvsagt klart uttrykk før vi giftet oss om at jeg ikke var noe rik mangemillionær, men det sa hun ikke betydde noe. Allikevel forventer hun at jeg skal kjøpe ditt/datt til henne og hennes sønn. 

Men med en gang jeg ymter om at i Norge er det vanlig at begge parter bidrar når en har jobb, sier hun bare at om hun får en jobb vil hun bruke penger p sin sønn, kjøpe ting til han som han trenger og ting til seg,som jeg ikke har råd til å kjøpe nå. Mens hun forventer at jeg fortsatt skal betale alt annet av mat/strøm/mobil tlf etc etc. 

Kanskje jeg forventer for mye av henne... Men å kunne bidra litt til familien sin synes jeg ikke burde være for mye forlangt om hun får inntekt....

Anonymkode: f1a74...ae6

Rike menn vokser ikke på trær til og med for veldig pene unge kvinner. Men pr dd et norsk pass er mye bedre enn et ukr pass. 

Anonymkode: d8ac2...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass ihvertfall på at dere ikke får barn sammen... 

Anonymkode: fd51b...e75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi får snakke sammen om dette, men tror dte sitter langt inne hos henne....

Anonymkode: f1a74...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...