Gå til innhold

Flytte til Oslo? trenger tips og råd


Larsii

Anbefalte innlegg

Er nå snart ferdig med bachelor, og skal til sommeren starte å søke på jobb. Så kjenner jeg nå at jeg har så innmari lyst å flytte til Oslo, ikke i sentrum men nært. 

Så det jeg lurer litt på, er om du selv har flyttet til Oslo? og hva synes du om dette? 

Også greit med råd og tips om hvor i Oslo du trives godt 

Endret av Larsii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du eie eller leie, og hvilket budsjett har du? Er det lett å få jobb innen det du er utdannet til?

Hvilke kvaliteter ser du etter? Gåavstand til sentrum eller nærmeste kaffebar, eller sjansen til å spenne på deg skiene/sykle en tur i marka? 

 

Anonymkode: 53769...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg har flytta til studentbolig i Oslo to ganger. Synes det er viktig å sette seg inn i hvor man vil bo, og prisene er jo litt høyere der enn andre steder, men absolutt et greit sted å bo om man skal bo i Norge. Bodde på Sogn Studentby og syntes det var et flott område. Kort reisevei både til byen og marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du eie eller leie, og hvilket budsjett har du? Er det lett å få jobb innen det du er utdannet til?

Hvilke kvaliteter ser du etter? Gåavstand til sentrum eller nærmeste kaffebar, eller sjansen til å spenne på deg skiene/sykle en tur i marka? 

 

Anonymkode: 53769...bc2

Blir å leie i første omgang. Jeg er mest glad i å kunne gå på cafe, spise på restaurant o.l. 

Ja, det skal ikke bli noe problem å få jobb innen det jeg blir utdannet som. Jeg vil uansett søke jobb før jeg flytter. 

Endret av Larsii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips?

La vær å flytte hit :mynona:

Jeg skal få rævva mi vekk herfra så snart masteren er levert :P Men MÅ du absolutt flytte hit, så anbefaler jeg heller å flytte til askim/bærumsområdet. Tar 20 minutter å ta tog inn til oslo, og det er så utrolig mye finere der! Vil du bo mer sentralt men ikke i sentrum, så hold deg i det minste på vestsiden. Evt. kan du vurdere nordstrand, som ligger på østkanten men er en liten vestkantgettho midt i det hele :) 

Anonymkode: 3ecf2...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen konkrete råd til fine steder siden det er mange av dem. Hvis jeg skulle flyttet til Oslo i dag ville jeg vurdert et mindre sted rett utenfor Oslo hvor det går lokaltog inn til sentralstasjonen siden det er roligere og rimligere samtidig som det ikke tar så mye lengre tid å komme til sentrum enn om man hadde bodd i selve byen.

Anonymkode: c6962...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en "nybegynner" hadde jeg gått for St.Hanshaugen, Bislett, Sagene, Bjølsen eller Torshov. Det er litt hverken østkant eller vestkant, så kan du finne ut om du vil flytte etter hvert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2018 den 15.11, AnonymBruker skrev:

så anbefaler jeg heller å flytte til askim/bærumsområdet.

Anonymkode: 3ecf2...251

Saksopplysning: Askim er i indre Østfold :)  Og et sted jeg ikke ville flyttet til.

Tror Asker er ordet du leter etter :) 

Endret av isw
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Grønland

Anonymkode: 27609...3d7

Helt enig. 

Grønland er et spennende multikulturelt område med god tilgang på interessante og billige matvarer, masse bra og billige restauranter og kafeer. 

Og det er veldig sentralt, alt av offentlig kommunikasjon rett rundt døra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del hold deg unna Grønland!  Det er et helt forferdelig område som noen hipstere av en eller annen grunn insisterer på at er flott. For «vanlige» mennesker er dette det verste stedet i Oslo man kan bo, og kriminaliteten og sikkerheten der er det verste i hele Norge. Nå må folk virkelig skjerpe seg med rådene sine. 

Anonymkode: 76d23...f37

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LiseOslo skrev:

Helt enig. 

Grønland er et spennende multikulturelt område med god tilgang på interessante og billige matvarer, masse bra og billige restauranter og kafeer. 

Og det er veldig sentralt, alt av offentlig kommunikasjon rett rundt døra. 

 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For all del hold deg unna Grønland!  Det er et helt forferdelig område som noen hipstere av en eller annen grunn insisterer på at er flott. For «vanlige» mennesker er dette det verste stedet i Oslo man kan bo, og kriminaliteten og sikkerheten der er det verste i hele Norge. Nå må folk virkelig skjerpe seg med rådene sine. 

Anonymkode: 76d23...f37

Her var det litt begge deler. Det er egentlig ikke så rart, for Grønland er et sted du enten elsker eller hater.

Min mening er at Grønland er veldig dyrt, og ikke på noen måte kan forsvare prisen. Kriminaliteten er høy (dog lavere enn for en stund siden), faren for å havne i konflikter pga. etnisitet er absolutt til stede. Men langt fra det verste stedet i byen (selv om det som sagt ikke forsvarer prisen).

Lise: Nå tror jeg du er ganske streetsmart, men det er det jo ikke alle som er, så det er ikke helt gitt at Grønland er like bra for alle.

Endret av isw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Jeg tror det gir seg litt selv hvor du leier, avhengig av hva du er villig til å betale satt opp mot standard og størrelse. Boliger i de mest attraktive områdene er naturlig nok dyrest.

Anonymkode: 4ee18...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

For all del hold deg unna Grønland!  Det er et helt forferdelig område som noen hipstere av en eller annen grunn insisterer på at er flott. For «vanlige» mennesker er dette det verste stedet i Oslo man kan bo, og kriminaliteten og sikkerheten der er det verste i hele Norge. Nå må folk virkelig skjerpe seg med rådene sine. 

Anonymkode: 76d23...f37

Feil. Grønland er ikke spesielt dyrt i forhold til andre sentrumsnære områder som f.eks Grunerløkka. 

Det er ikke noe mer kriminalitet her enn de fleste andre steder. Sikkerhten er heller ikke noe problem. Jeg har mange ganger gått halvfull hjem fra byen alene uten å møtt på noen problemer av noe slag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, isw said:

 

Her var det litt begge deler. Det er egentlig ikke så rart, for Grønland er et sted du enten elsker eller hater.

Min mening er at Grønland er veldig dyrt, og ikke på noen måte kan forsvare prisen. Kriminaliteten er høy (dog lavere enn for en stund siden), faren for å havne i konflikter pga. etnisitet er absolutt til stede. Men langt fra det verste stedet i byen (selv om det som sagt ikke forsvarer prisen).

Lise: Nå tror jeg du er ganske streetsmart, men det er det jo ikke alle som er, så det er ikke helt gitt at Grønland er like bra for alle.

Hvilke problemer pga etnisitet er det du sikter til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, isw skrev:

 

Her var det litt begge deler. Det er egentlig ikke så rart, for Grønland er et sted du enten elsker eller hater.

Min mening er at Grønland er veldig dyrt, og ikke på noen måte kan forsvare prisen. Kriminaliteten er høy (dog lavere enn for en stund siden), faren for å havne i konflikter pga. etnisitet er absolutt til stede. Men langt fra det verste stedet i byen (selv om det som sagt ikke forsvarer prisen).

Lise: Nå tror jeg du er ganske streetsmart, men det er det jo ikke alle som er, så det er ikke helt gitt at Grønland er like bra for alle.

Har bodd 18 år på Grønland og aldri opplevd problemer pga. etnisitet. Generelt veldig avslappet atmosfäre! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, LiseOslo skrev:

Hvilke problemer pga etnisitet er det du sikter til? 

F.eks at homofile norske menn som holder hender på Grønland blir bedt om å pelle seg vekk eller bli slått ned. Det er jo ikke nødvendigvis regelen, men at det finnes elementer på Grønland som omtrent praktiserer sharialover, må man erkjenne.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, isw said:

F.eks at homofile norske menn som holder hender på Grønland blir bedt om å pelle seg vekk eller bli slått ned. Det er jo ikke nødvendigvis regelen, men at det finnes elementer på Grønland som omtrent praktiserer sharialover, må man erkjenne.

 

Nei, det er ikke noen som praktiserer Sharia på Grønland. Prideopptoget går hvert år gjennom Grønland uten at det har ført noen til noen form for problemer. 

Jeg passerer gjerne et par av moskeene på Grønland hver dag, og har om sommeren gjort det ganske så lettkledd uten at det har ført til noen form for ubehageligheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fine områder i Oslo, og min erfaring er at man stort sett ender opp med å trives der man bor. Jeg ser du har fått råd om å flytte utenfor byen og basere deg på lokaltog, men for meg er fordelen med å bo i Oslo faktisk å bo i byen med mulighet til å ha hyggelige kafeer og barer i gangavstand. Å kunne gå hjem fra en øl med venner eller fra jobb, er noe av det jeg liker aller best.

Mitt første råd er å flytte i nærheten av der du faktisk får deg jobb - enten i gangavstand eller med overkommelig reise kollektivt. For min erfaring er at de fleste steder i Oslo har gode kvaliteter.

Selv har jeg bodd på Sagene og Tøyen, og har trivdes veldig godt begge stedene. Både med tanke på nærhet til sentrum, tilgangen på kollektivtransport og nærheten til hyggelige steder.

Torshov, St. Hanshaugen og Bislett er også anbefalinger jeg kan slutte meg til. Jeg har også venner som trives veldig godt med å bo på Skøyen, Majorstuen, Sofienberg og på Grønland(jeg kjenner mange "vanlige" mennesker som stortrives der). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår Kampen. Veldig koselig, skikkelig nabolagsfölelse av å ferdes der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...