Gå til innhold

Din erfaring. Ned i vekt frokost eller ikke frokost?


Gelica

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva betyr dette? Hadde dere faste og brøt denne fasten ved å spise mat med et høyt innhold av kalium/potassium?

Anonymkode: f9181...a09

16/8 betyr at man faster i 16 timer og spiser innenfor et vindu på 8 timer. Så AB fastet i 16 timer og det første måltidet hun brøt fasten med var mat med høy andel kalium/ potassium (som for eks bananer har). 

Anonymkode: f661b...7e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

16/8 betyr at man faster i 16 timer og spiser innenfor et vindu på 8 timer. Så AB fastet i 16 timer og det første måltidet hun brøt fasten med var mat med høy andel kalium/ potassium (som for eks bananer har). 

Anonymkode: f661b...7e4

Hvilken annen type mat har høy andel av kalium/potassium? Spiser ikke bananer, men kunne tenke meg å forsøke dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gelica skrev:

Hvilken annen type mat har høy andel av kalium/potassium? Spiser ikke bananer, men kunne tenke meg å forsøke dette :) 

Det heter kalium på norsk. Det aller meste av ubearbeidede matvarer (det viktigste unntaket er skalldyr) har mer kalium enn natrium - det er tilsetning av salt som gjør at bearbeidet mat har mer natrium enn kalium. Hvis du lager mye av maten din selv, kan du redusere natriuminntaket ved å tilsette mindre (eller ikke noe) salt. Om det er så lurt, vet jeg ikke, vi trenger en god balanse av kalium og natrium, og mat skal smake godt.

Når det gjelder resultatet denne undersøkelsen, ville jeg sjekket om vektnedgangen i de forskjellige gruppene var i henhold til kaloriinntaket, før jeg trakk konklusjonen at kaliumrik mat og lengde på nattefaste hadde noen direkte innvirkning på vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

29 minutter siden, Pringle skrev:

Det heter kalium på norsk. Det aller meste av ubearbeidede matvarer (det viktigste unntaket er skalldyr) har mer kalium enn natrium - det er tilsetning av salt som gjør at bearbeidet mat har mer natrium enn kalium. Hvis du lager mye av maten din selv, kan du redusere natriuminntaket ved å tilsette mindre (eller ikke noe) salt. Om det er så lurt, vet jeg ikke, vi trenger en god balanse av kalium og natrium, og mat skal smake godt.

Når det gjelder resultatet denne undersøkelsen, ville jeg sjekket om vektnedgangen i de forskjellige gruppene var i henhold til kaloriinntaket, før jeg trakk konklusjonen at kaliumrik mat og lengde på nattefaste hadde noen direkte innvirkning på vekta.

Større inntak av kalium enn natrium er overhodet ikke noe farlig, og det skal ekstreme mengder kalium til for å få hyperkalemi. 

Jeg orker ikke skrive all informasjonen om hvorfor 1/3 av gruppen inntok et kaliumrikt første måltid, da det er en del. Men hele vitsen kokte ned i at kalium kickstarter prosessen som går i dvale i løpet av fastetiden. Kalium har direkte påvirkning på utskillelsen av insulin, og dermed var vi forsøkskaniner på om dette ville ha påvirkning til en større forbrenning av fett.

Derfor starter jeg f.eks. spisetiden med en bønnesalat, en spinatomelett, eller kanskje squash-spaghetti med saus.

Vår gruppe hadde samme kaloriinntak, men gruppe 1 og gruppe 3 kommer til å ha lavere og høyere inntak enn oss. Innad i hver gruppe har man forskjellig lengde på fastetiden. 16/8 fungerte bra for meg, var sjelden skrubbsulten. Etter undersøkelsen prøvde jeg 18/6, men da gikk jeg ikke ned i vekt.

Én ting - ikke hold på med faste for lenge! To av kvinnene i min gruppe mistet mensen, og jeg har sett flere på faste-forum som skriver det samme. Jeg ga meg etter 6 mnder, da undersøkelsen var over, tok pause i to mnder, og holdt på i tre mnder til. Nå har jeg sluttet igjen, og opplever ikke vektoppgang når jeg fordeler kaloriinntaket utover hele døgnet. Mange små måltider funker ikke for meg, jeg må ha færre og større, men det tror jeg er individuelt.

Anonymkode: 9e689...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Større inntak av kalium enn natrium er overhodet ikke noe farlig, og det skal ekstreme mengder kalium til for å få hyperkalemi. 

Jeg orker ikke skrive all informasjonen om hvorfor 1/3 av gruppen inntok et kaliumrikt første måltid, da det er en del. Men hele vitsen kokte ned i at kalium kickstarter prosessen som går i dvale i løpet av fastetiden. Kalium har direkte påvirkning på utskillelsen av insulin, og dermed var vi forsøkskaniner på om dette ville ha påvirkning til en større forbrenning av fett.

Derfor starter jeg f.eks. spisetiden med en bønnesalat, en spinatomelett, eller kanskje squash-spaghetti med saus.

Vår gruppe hadde samme kaloriinntak, men gruppe 1 og gruppe 3 kommer til å ha lavere og høyere inntak enn oss. Innad i hver gruppe har man forskjellig lengde på fastetiden. 16/8 fungerte bra for meg, var sjelden skrubbsulten. Etter undersøkelsen prøvde jeg 18/6, men da gikk jeg ikke ned i vekt.

Én ting - ikke hold på med faste for lenge! To av kvinnene i min gruppe mistet mensen, og jeg har sett flere på faste-forum som skriver det samme. Jeg ga meg etter 6 mnder, da undersøkelsen var over, tok pause i to mnder, og holdt på i tre mnder til. Nå har jeg sluttet igjen, og opplever ikke vektoppgang når jeg fordeler kaloriinntaket utover hele døgnet. Mange små måltider funker ikke for meg, jeg må ha færre og større, men det tror jeg er individuelt.

Anonymkode: 9e689...6b8

Jeg skrev ikke at kalium i mat var farlig, jeg skrev at vi trenger balanse mellom kalium og natrium, og heller ikke at inntaket må være likt. Vi trenger både kalium og natrium. Kalium finnes naturlig i matvarer. Salt har vært en viktig handelsvare til alle tider fordi det var vanskelig å få nok. Nå er det så lett å få nok, at man må ta grep for å ikke få i seg for mye.

Bare bruken av ordet kickstart, får meg til å tvile på seriøsiteten. Insulin skilles ut etter måltider, fettforbrenning skjer når man er i kaloriunderskudd lenge nok; i kortere perioder, som feks mellom måltidene, forbrennes sukker. Vi veksler mellom de to gjennom døgnet, uten å gjøre noe spesielt. Resultatet blir det samme, forbrenning er forbrenning. Selv om bønnesalat skulle utgjøre en forskjell (noe jeg tviler på), er et spisemønster som gjør at man kan holde seg til et passelig kaloriinntak over tid, langt viktigere enn et spisemønster som er ideelt for diverse prosesser, men umulig å holde seg til over tid.

Periodisk faste er ikke det samme som faste, og faste er ikke det samme som sult. Uansett hvordan man spiser, skal man spise nok. Ikke advar mot normale spisemønstre, vær så snill.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pringle skrev:

Jeg skrev ikke at kalium i mat var farlig, jeg skrev at vi trenger balanse mellom kalium og natrium, og heller ikke at inntaket må være likt. Vi trenger både kalium og natrium. Kalium finnes naturlig i matvarer. Salt har vært en viktig handelsvare til alle tider fordi det var vanskelig å få nok. Nå er det så lett å få nok, at man må ta grep for å ikke få i seg for mye.

Bare bruken av ordet kickstart, får meg til å tvile på seriøsiteten. Insulin skilles ut etter måltider, fettforbrenning skjer når man er i kaloriunderskudd lenge nok; i kortere perioder, som feks mellom måltidene, forbrennes sukker. Vi veksler mellom de to gjennom døgnet, uten å gjøre noe spesielt. Resultatet blir det samme, forbrenning er forbrenning. Selv om bønnesalat skulle utgjøre en forskjell (noe jeg tviler på), er et spisemønster som gjør at man kan holde seg til et passelig kaloriinntak over tid, langt viktigere enn et spisemønster som er ideelt for diverse prosesser, men umulig å holde seg til over tid.

Periodisk faste er ikke det samme som faste, og faste er ikke det samme som sult. Uansett hvordan man spiser, skal man spise nok. Ikke advar mot normale spisemønstre, vær så snill.

Vet du hva, jeg stoler nok en del mer på hva en klinisk ernæringsfysiolog, en ernæringsforsker, og to leger sier, enn hva Pringle på KG har å komme med...

Jeg aner rett og slett ikke hva du ønsker å angripe meg for, og spesielt setningen «ikke advar mot normale spisemønstre, vær så snill» - hva er det du snakker om?

Vel, jeg har skrevet et innlegg der jeg bekrefter at mangel på frokost ikke hadde noe negativ påvirkning på meg og 29 andre, og det er alt jeg har å si om saken.

Anonymkode: 9e689...6b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva, jeg stoler nok en del mer på hva en klinisk ernæringsfysiolog, en ernæringsforsker, og to leger sier, enn hva Pringle på KG har å komme med...

Jeg aner rett og slett ikke hva du ønsker å angripe meg for, og spesielt setningen «ikke advar mot normale spisemønstre, vær så snill» - hva er det du snakker om?

Vel, jeg har skrevet et innlegg der jeg bekrefter at mangel på frokost ikke hadde noe negativ påvirkning på meg og 29 andre, og det er alt jeg har å si om saken.

Anonymkode: 9e689...6b8

Hehe, har du ikke lært at du aldri må legge ut noe faktuelt basert på egne erfaringer på KG? Det eneste som mangler er at Pringle skriver at de «faktisk er ernæringsfysiolog, så jeg vet hva jeg snakker om!!». Her er alle leger og psykologer, det er nok det høyest utdanna forumet på nettet. 

Jeg har prøvd periodisk faste i samarbeid med en institusjon pga. en hasteoperasjon, og skjønte hva du mente med kaliumet, fikk lignende beskjed.

Anonymkode: bd175...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva, jeg stoler nok en del mer på hva en klinisk ernæringsfysiolog, en ernæringsforsker, og to leger sier, enn hva Pringle på KG har å komme med...

Jeg aner rett og slett ikke hva du ønsker å angripe meg for, og spesielt setningen «ikke advar mot normale spisemønstre, vær så snill» - hva er det du snakker om?

Vel, jeg har skrevet et innlegg der jeg bekrefter at mangel på frokost ikke hadde noe negativ påvirkning på meg og 29 andre, og det er alt jeg har å si om saken.

Anonymkode: 9e689...6b8

Jeg tenker at det er farlig å stole blindt på eksperter. 

Jeg angriper deg da ikke?

Med "advare mot normale spisemønstre", tenkte jeg på at det ser ut for meg som at du advarer kvinner mot å "faste" "for lenge", uten å definere hverken faste, eller for lenge. Å ikke spise i 16 eller 18 timer, men likevel spise hver dag, er ikke for lenge for friske, normalvektige mennesker. Hvis noen mister mensen, er det av andre årsaker, som feks å ikke få i seg det man trenger av næring og kalorier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Derfor starter jeg f.eks. spisetiden med en bønnesalat, en spinatomelett, eller kanskje squash-spaghetti med saus.

Vår gruppe hadde samme kaloriinntak, men gruppe 1 og gruppe 3 kommer til å ha lavere og høyere inntak enn oss. Innad i hver gruppe har man forskjellig lengde på fastetiden. 16/8 fungerte bra for meg, var sjelden skrubbsulten. Etter undersøkelsen prøvde jeg 18/6, men da gikk jeg ikke ned i vekt.

Én ting - ikke hold på med faste for lenge! To av kvinnene i min gruppe mistet mensen, og jeg har sett flere på faste-forum som skriver det samme. Jeg ga meg etter 6 mnder, da undersøkelsen var over, tok pause i to mnder, og holdt på i tre mnder til. Nå har jeg sluttet igjen, og opplever ikke vektoppgang når jeg fordeler kaloriinntaket utover hele døgnet. Mange små måltider funker ikke for meg, jeg må ha færre og større, men det tror jeg er individuelt.

Anonymkode: 9e689...6b8

Var plantebasert kosthold involvert?

Når det gjelder fasting og mensen, man kan holde et 16/8 løp om man spiser nok kalorier. Man går ikke ned i vekt om man spiser nok kalorier, og man mister heller ikke mensen av det. I så fall er jeg et medisinsk vidunder som drev på med 16/8 i et år uten å miste mensen. Siden mennesket gjennom historien har måttet tilpasse seg perioder av sult, ville det vært merkelig om reproduksjonen hos menneske ble påvirket negativt hos de som klarte seg gjennom sultperioder

 

Anonymkode: f661b...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig kjent(burde være i hvert fall)blant fastere, at fasting kan påvirke kisspeptin, noe som kan føre til at den hormonelle syklusen til kvinner kan endres. Dette er jo noe av det første man får høre om, når man begynner å gjøre research ang. periodisk faste. Jeg og ei venninne begynte med PF sammen, og venninnen min opplevde det samme som AB6b8 skriver. Den femte måneden vi holdt, så kom ikke mensen hennes, hun ble slapp, og sluttet å gå ned i vekt. Det tok tre måneder med vanlig kosthold og hvile før den kom tilbake. Nå går hun to måneder på, to måneder av, og det funker kjempebra for henne. Jeg derimot, har ikke opplevd annet enn at faste sluttet å virke etter sju måneder, så nå tar jeg heller vannfaste nå og da. Mye mer ekstremt, men har aldri følt meg bedre.

Endret av mammalie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2018 den 10.55, AnonymBruker skrev:

Nei.

Men om du spiser en god frokost, blir du mindre sulten/ sugen utover ettermiddagen og kvelden. Og det fører ofte til et totalt lavere kaloriinntak.

Anonymkode: c91fc...0fd

Kan kun snakke for min egen del, men å kutte frokost er for meg en effektiv måte, ifb med vektnedgang, å redusere kaloriinntaket. Man "sparer" jo et måltid. I tillegg får man effekten av periodisk faste, for de som bryr seg om slikt. Merker ikke noe mer sult/sug utover dagen/kvelden så lenge jeg får i meg det antallet kalorier jeg skal ha totalt gjennom dagen.

Anonymkode: c83ae...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har problem med at man spiser for mye på ettermiddag kveld så kan det ofte være fordi man ikke har spist nok tidligere på dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri slitt med overvekt, men jeg veide mer de årene jeg presset i meg frokost pga mantra den gang var at frokost var dagens viktigste måltid som "satte i gang forbrenningen". Det var et måltid jeg ikke "trengte" fordi jeg har aldri vært sulten på morgenen, og jeg tror at det vekket appetitten mer. De siste årene har jeg droppet frokosten, og følgt min naturlige rytme hvor sulten først melder seg i 11-tiden. 

Så det er individuelt. Mannen min våkner utsultet og klar for en stor frokost. Han sier han ikke fungerer uten, så for han ville det vært en påkjenning å vente med å spise. 

Gjør det som passer for deg. 

Anonymkode: 7813d...d6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser når jeg er sulten, og spiser stort sett frokost, men en ganske sen frokost, rundt 8-9-tida. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...