Gå til innhold

Opp i vekt, er dette usunt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg er også enig i dette. Det er en grunn til at dette rådet går igjen og igjen når det kommer til kosthold, ensidighet er ikke bra. Men ser man bort fra dette så tror jeg det går helt fint.

Anonymkode: 177a2...18b

Grunnen til at rådet går igjen er fordi de som har peiling på ernæring vet at den gjennomsnittlige nordmann er for dum til å vite hvordan sette opp et fullstendig kosthold selv. Så å spise variert er hovedsaklig et råd som blir brukt for å fordumme ernæring slik at de som spiser pizza hver dag skal forstå at det ikke er varient ala ikke sunt

Å begynne å snakke om antall gram av ulike vitaminer, mineraler, eller hvor mye proteiner osv man burde få i seg, er som regel alt for komplisert for den gjennomsnittlige nordmann og de hadde ikke giddet følge med. Så istedet fordummer man ernæring ned og sier "spis variert". For da forstår de fleste at man må spise ulike grønnsaker. Mens egentlig kunne man sagt du trenger vitamin e,c og a. Og dersom nordmenn spiste de grønnsakene som hadde disse, så spiller det ingen rolle om de spiser nøyaktig det samme hver dag, eller om de spiser ensidig. Å spise ensidig er helt innafor så lenge man får i seg alt man trenger

Spis variert = fordumming

Anonymkode: 7c14f...49e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er altfor mye å få i seg 150 gram peanøttsmør om dagen, husk at du får i deg masse fett av alt annet du spise ila en dag! Smør på brødskiva, fett i brød osv... spis heller grove brødskiver med stekt egg og avocado. Avocado inneholder sunt fett.

Anonymkode: ede93...e0f

Liker ikke avocado. 

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan eventuelt variere det med å bruke litt ekstra mye olje i/på mat, salater og slikt. Bruke noen skiver ekstra ost ol. På lang sikt vil det vel være bedre å legge om kostholdet, hvis ikke kan det hende du bare går ned igjen? Du vil vel ikke drive og spise masse peanøttsmør resten av livet. Større posjoner vil jo hjelpe en del, samtidig som du spiser litt ekstra av det kaloririke. 

Anonymkode: d5475...8d1

Har ikke tenkt å spise peanøttsmør hver dag resten av livet nei ;) Hvis du leser hva jeg skriver så ser du at det ikke er planen. Jeg kommer jo ikke til å gå ned igjen, siden jeg ellers har et normalt kosthold hvor jeg får i meg nok til å vedlikeholde vekta. 

Anonymkode: bc2cc...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker ikke avocado. 

Har ikke tenkt å spise peanøttsmør hver dag resten av livet nei ;) Hvis du leser hva jeg skriver så ser du at det ikke er planen. Jeg kommer jo ikke til å gå ned igjen, siden jeg ellers har et normalt kosthold hvor jeg får i meg nok til å vedlikeholde vekta. 

Anonymkode: bc2cc...385

Det gir jo ingen mening. Har du kalorioverskudd går du opp i vekt, når du har gått opp i vekt trenger du høyere antall kalorier enn du gjør nå.

Anonymkode: d5475...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke tenkt å spise peanøttsmør hver dag resten av livet nei ;) Hvis du leser hva jeg skriver så ser du at det ikke er planen. Jeg kommer jo ikke til å gå ned igjen, siden jeg ellers har et normalt kosthold hvor jeg får i meg nok til å vedlikeholde vekta. 

Anonymkode: bc2cc...385

Jo, du vil gå ned igjen om du går tilbake til det gamle kostholdet. En tyngre kropp trenger flere kalorier for å vedlikeholde vekta enn en lettere kropp. Så når du legger på deg så må du spise mer en før resten av livet for å holde vekta. 

Anonymkode: b66b6...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gir jo ingen mening. Har du kalorioverskudd går du opp i vekt, når du har gått opp i vekt trenger du høyere antall kalorier enn du gjør nå.

Anonymkode: d5475...8d1

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, du vil gå ned igjen om du går tilbake til det gamle kostholdet. En tyngre kropp trenger flere kalorier for å vedlikeholde vekta enn en lettere kropp. Så når du legger på deg så må du spise mer en før resten av livet for å holde vekta. 

Anonymkode: b66b6...454

Ja, men det regner jeg med stabiliserer seg litt av seg selv etter hvert. Spiser når jeg er sulten, til jeg er mett, og det funker for å vedlikeholde vekta for meg. Skal jo følge med i tiden etter vektoppgang for å kontrollere at jeg ikke går ned igjen. Ser jeg at det skjer, vil jeg bevisst spise mer for å komme i nok antall kalorier for å vedlikeholde :) Det er jo ikke verre enn det. 

Anonymkode: bc2cc...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at rådet går igjen er fordi de som har peiling på ernæring vet at den gjennomsnittlige nordmann er for dum til å vite hvordan sette opp et fullstendig kosthold selv. Så å spise variert er hovedsaklig et råd som blir brukt for å fordumme ernæring slik at de som spiser pizza hver dag skal forstå at det ikke er varient ala ikke sunt

Å begynne å snakke om antall gram av ulike vitaminer, mineraler, eller hvor mye proteiner osv man burde få i seg, er som regel alt for komplisert for den gjennomsnittlige nordmann og de hadde ikke giddet følge med. Så istedet fordummer man ernæring ned og sier "spis variert". For da forstår de fleste at man må spise ulike grønnsaker. Mens egentlig kunne man sagt du trenger vitamin e,c og a. Og dersom nordmenn spiste de grønnsakene som hadde disse, så spiller det ingen rolle om de spiser nøyaktig det samme hver dag, eller om de spiser ensidig. Å spise ensidig er helt innafor så lenge man får i seg alt man trenger

Spis variert = fordumming

Anonymkode: 7c14f...49e

Selv "spis variert" er for komplisert for den jevne nordmann. De fleste kan kun forholde seg til enkle råd, men fordi enkle råd fungerer svært dårlig sammen med noe så komplekst som kosthold, får man en higen etter stadig nye tips, og bygger opp stadig mer frustrasjon, mens kostholdet blir verre og verre. 

Endret av Pringle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Ja, men det regner jeg med stabiliserer seg litt av seg selv etter hvert. Spiser når jeg er sulten, til jeg er mett, og det funker for å vedlikeholde vekta for meg. Skal jo følge med i tiden etter vektoppgang for å kontrollere at jeg ikke går ned igjen. Ser jeg at det skjer, vil jeg bevisst spise mer for å komme i nok antall kalorier for å vedlikeholde :) Det er jo ikke verre enn det. 

Anonymkode: bc2cc...385

Du lurer deg selv. På samme måte som mange overvektige lurer seg selv. Noen kommer alltid til å måtte passe på å spise mer enn til de blir mette og noen kommer alltid til å måtte spise mindre enn de egentlig vil.

Anonymkode: d5475...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pringle said:

Selv "spis variert" er for komplisert for den jevne nordmann. De fleste kan kun forholde seg til enkle råd, men fordi enkle råd fungerer svært dårlig sammen med noe så komplekst som kosthold, får man en higen etter stadig nye tips, og bygger opp stadig mer frustrasjon, mens kostholdet blir verre og verre. 

Når vi er inne på tema, så så vi jo at blant annet at kostholdet til menneskene fra Okinawa inntil 1950 bestod av 67% søtpotet! Og de var blant menneskene i verden som levde lengst og hadde best helse, og de spiste ikke sånn kjempevariert. Se grafen under. Når de begynte å ta etter vestlig kosthold sank forventet levealder noe, men om jeg husker riktig er kvinnene derfra fortsatt noen av verdens lengstlevende kvinner

2015-04-06-1428343907-9524763-1949jpokok

https://www.huffingtonpost.com/dan-buettner/okinawa-blue-zone_b_7012042.html

Anonymkode: 7c14f...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan eventuelt variere det med å bruke litt ekstra mye olje i/på mat, salater og slikt. Bruke noen skiver ekstra ost ol. På lang sikt vil det vel være bedre å legge om kostholdet, hvis ikke kan det hende du bare går ned igjen? Du vil vel ikke drive og spise masse peanøttsmør resten av livet. Større posjoner vil jo hjelpe en del, samtidig som du spiser litt ekstra av det kaloririke. 

Anonymkode: d5475...8d1

Hun ønsket ikke andre forslag... Ikke gå til legen heller. Så skjønner ikke hva hun spør for egentlig. Har jo bestemt seg.

Anonymkode: dcd5a...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun ønsket ikke andre forslag... Ikke gå til legen heller. Så skjønner ikke hva hun spør for egentlig. Har jo bestemt seg.

Anonymkode: dcd5a...d74

Nei, jeg har ikke bestemt meg. Hvis det er usunt å få i seg så mye mettet fett daglig i en periode, så kutter jeg det ut. Er jo ikke farlig å være noen kg undervektig heller, selv om jeg kunne tenkt meg noen kg ekstra på kroppen. 

Anonymkode: bc2cc...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du lurer deg selv. På samme måte som mange overvektige lurer seg selv. Noen kommer alltid til å måtte passe på å spise mer enn til de blir mette og noen kommer alltid til å måtte spise mindre enn de egentlig vil.

Anonymkode: d5475...8d1

Det er jo det jeg skriver? Hvis jeg ser vekta går ned igjen, så skal jeg passe på å spise mer. Slutt å diskutere dette, jeg er ikke helt dum heller. 

Anonymkode: bc2cc...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke bestemt meg. Hvis det er usunt å få i seg så mye mettet fett daglig i en periode, så kutter jeg det ut. Er jo ikke farlig å være noen kg undervektig heller, selv om jeg kunne tenkt meg noen kg ekstra på kroppen. 

Anonymkode: bc2cc...385

Høres slik ut da du ikke tar i mot andre råd og forslag. 

Anonymkode: dcd5a...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke bestemt meg. Hvis det er usunt å få i seg så mye mettet fett daglig i en periode, så kutter jeg det ut. Er jo ikke farlig å være noen kg undervektig heller, selv om jeg kunne tenkt meg noen kg ekstra på kroppen. 

Anonymkode: bc2cc...385

Mettet fett er ikke usunt

Anonymkode: 32d13...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mettet fett er ikke usunt

Anonymkode: 32d13...f16

Å spise for mye mettet fett øker vel kolesterolet, og medfører økt risiko for hjerte-karsykdommer? 

Anonymkode: bc2cc...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å spise for mye mettet fett øker vel kolesterolet, og medfører økt risiko for hjerte-karsykdommer? 

Anonymkode: bc2cc...385

Du har flere ganger understreket at peanøttsmør er det eneste du kan spise for å gå opp i vekt. Vil du helst at det skal være usunt så du slipper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...