Gå til innhold

Kjæresten vil ikke bytte navn når vi gifter oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok ikke mannens etternavn når vi giftet oss. Det er nå så lenge siden at mange stusset ved det. Mannen var ikke veldig fornøyd, og jeg tipper han fikk tyn fra svigermor.

Barna våre har mitt+hans etternavn. Særkullsbarnet har begge foreldrene sine etternavn.

Postkassen vår er nokså kreativ mtp alle navnene :D

TS: jeg hadde droppet navnebyttet helt. Om han vil at dere skal ha samme navn, blir det opp til han om han vil droppe mellomnavnet sitt.

(Det er vel ikke lov med mer enn to etternavn? da må det settes bindestrek mellom for å få to til å bli regnet som ett). Mange og lange navn er forresten en stor ulempe ved bestilling av for eksempel flybilletter...

Anonymkode: 3ce3f...2f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Navnet må han kunne bestemme selv. Vi valgte mitt først også mannens tilslutt. Han har ett mye mer sjeldent etternavn enn hva jeg hadde. Jeg tok også vekk ett navn som ikke var så viktig for meg. Nør det kommer til plassen dere skal gifte dere må dere bli enige. Jeg hadde ikke giftet meg ett sted jeg ikk ønsket å gifte meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg synes det er merkelig at man skal gifte seg, når man ikke kan bli enige om noe så banalt som hvilket etternavn man skal ha, eller hvor bryllupet skal stå. 

Er det det viktigste liksom? 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: ab9a8...aa0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å tvinge på noen et navnebytte og bli enig om hvor en fest skal holdes. Synes ikke disse kan settes opp mot hverandre i en hestehandel. 

Anonymkode: ac795...695

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke brydd meg i det hele tatt jeg... Synes du skal akseptere hans ønske om å ikke ville bytte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.3.2018 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har snakket en del med kjæresten om mine tanker om bryllupp. Et stort ønske jeg har er at vi skal ta hverandres etternavn, altså mitt først også hans til slutt slik at mitt blir "mellom" navn. Han har 2 etternavn/mellomnavn. Jeg ønsker kun å ta det siste navnet hans da 3 navn blir for langt og navn nr 2 passer svært dårlig med mitt etternavn. Han sier han ikke vil fjerne navn nr 2 fordi det betyr så mye for han. Jeg er veldig glad i mitt etternavn og skulle helst bare hatt det, men så liker jeg tanken på at vi har samme etternavn og dermed blir det et familie navn. Dette plager meg veldig at han ikke vil fjerne navn nr 2 og bytte det ut med mitt. Har noen hatt samme problem og klart å overtale mannen sin? Jeg vet også at han vil gifte seg der han kommer fra. Jeg har ikke lyst til det i det hele tatt. Syns det er dårlig gjort om han skal få "vilja" si når det gjelder begge deler... har noen tips?

Anonymkode: 23a2f...b09

Jeg ville ikke bytte jeg heller. Mannen min foreslo at han heller kunne bytte til mitt. Så alle etterhvert fikk samme navn. Glad for det. Men jeg ville ikke bedt han endre det om han ikke foreslo det selv. 

Anonymkode: 3c03e...227

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok ikke mannens etternavn når vi giftet oss. Det er nå så lenge siden at mange stusset ved det. Mannen var ikke veldig fornøyd, og jeg tipper han fikk tyn fra svigermor.

Barna våre har mitt+hans etternavn. Særkullsbarnet har begge foreldrene sine etternavn.

Postkassen vår er nokså kreativ mtp alle navnene :D

TS: jeg hadde droppet navnebyttet helt. Om han vil at dere skal ha samme navn, blir det opp til han om han vil droppe mellomnavnet sitt.

(Det er vel ikke lov med mer enn to etternavn? da må det settes bindestrek mellom for å få to til å bli regnet som ett). Mange og lange navn er forresten en stor ulempe ved bestilling av for eksempel flybilletter...

Anonymkode: 3ce3f...2f4

Det er bare lov med ett etternavn (evt. bindestreksetternavn regnes som ett etternavn). Men man kan ha flere mellomnavn hvis man vil, tror ikke det er noen grense. Vet om folk som har to mellomnavn og et etternavn (altså "tre etternavn"), type Anne Berg Hansen Olsen. 

TS: Du må nesten respektere din manns ønsker. Det er vel ikke spesielt romantisk å bytte navn om den ene parten blir tvunget til det? Siden han ikke vil bytte er det du som evt må bytte til hans dersom du vil ha samme etternavn som mannen din. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2018 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har snakket en del med kjæresten om mine tanker om bryllupp. Et stort ønske jeg har er at vi skal ta hverandres etternavn, altså mitt først også hans til slutt slik at mitt blir "mellom" navn. Han har 2 etternavn/mellomnavn. Jeg ønsker kun å ta det siste navnet hans da 3 navn blir for langt og navn nr 2 passer svært dårlig med mitt etternavn. Han sier han ikke vil fjerne navn nr 2 fordi det betyr så mye for han. Jeg er veldig glad i mitt etternavn og skulle helst bare hatt det, men så liker jeg tanken på at vi har samme etternavn og dermed blir det et familie navn. Dette plager meg veldig at han ikke vil fjerne navn nr 2 og bytte det ut med mitt. Har noen hatt samme problem og klart å overtale mannen sin? Jeg vet også at han vil gifte seg der han kommer fra. Jeg har ikke lyst til det i det hele tatt. Syns det er dårlig gjort om han skal få "vilja" si når det gjelder begge deler... har noen tips?

Anonymkode: 23a2f...b09

At dere heter det dere heter og gifter dere så enkelt som mulig på nærmeste rådhus (eller ikke i det hele). Ikke kast bort tid, penger eller krefter på uvesentligheter. 

Har dere diskutert virkelig viktige ting i inngangen til felles liv? Barneoppdragelse, arbeidsfordeling i familien, økonomisk situasjon, yrkesvalg, hjemsted, etc? 

Anonymkode: 66887...19c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, camill skrev:

Vi gifter oss i juni og skal beholde egne etternavn/mellomnavn😊

Kan du ikke prøve å snakke med han og få han til å møte deg på halvveien? Feks dele budsjettet i to og feire ett bryllup i Norge og en der han er fra?😊

Han er fra Norge altså. Vi er bare fra forskjellige steder i norge :)

Anonymkode: 23a2f...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok ikke mannens etternavn når vi giftet oss. Det er nå så lenge siden at mange stusset ved det. Mannen var ikke veldig fornøyd, og jeg tipper han fikk tyn fra svigermor.

Barna våre har mitt+hans etternavn. Særkullsbarnet har begge foreldrene sine etternavn.

Postkassen vår er nokså kreativ mtp alle navnene :D

TS: jeg hadde droppet navnebyttet helt. Om han vil at dere skal ha samme navn, blir det opp til han om han vil droppe mellomnavnet sitt.

(Det er vel ikke lov med mer enn to etternavn? da må det settes bindestrek mellom for å få to til å bli regnet som ett). Mange og lange navn er forresten en stor ulempe ved bestilling av for eksempel flybilletter...

Anonymkode: 3ce3f...2f4

Ja jeg vil at mitt etternavn blir mellomnavn og hans siste blir eternavn slik at han fjerner sitt mellomnavn. Hans mellomnavn passer ikke med mitt, og det har å i seg som kan være problematisk å skrive + stumme bokstaver. Jeg vil ha enkle navn som folk klarer å skrive uten å måtte stave det bokstav for bokstav

Anonymkode: 23a2f...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja jeg vil at mitt etternavn blir mellomnavn og hans siste blir eternavn slik at han fjerner sitt mellomnavn. Hans mellomnavn passer ikke med mitt, og det har å i seg som kan være problematisk å skrive + stumme bokstaver. Jeg vil ha enkle navn som folk klarer å skrive uten å måtte stave det bokstav for bokstav

Anonymkode: 23a2f...b09

Du virker ekstremt selvopptatt. Ekteskap og kjærlighet bør bestå av forståelse, kompromiss og RESPEKT for hverandre. Utifra flere av postene dine her, virker det som du mangler endel på de frontene. 

Anonymkode: a9957...f3e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/10/2018 at 9:47 PM, AnonymBruker said:

Jeg er gift, men har mitt eget etternavn, det samme har mannen min. Vi har et barn som kun har mitt etternavn. Det går også ann, og det funker fint 😃👍🏼

Anonymkode: a82ab...a90

Selvfølgelig går det an. Både jeg og broren min har kun mammas etternavn.

Faren min hadde et kjedelig -sen etternavn. Moren min hadde et fint etternavn som var navnet på gården der hun vokste opp.

Ergo, mye historie og affeksjon i etternavnet til mamma, mens pappa hadde et helt likegyldig forhold til eget etternavn. Dermed ble det mammas navn som ble familienavnet. 

Anonymkode: da9fe...f9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg vil at mitt etternavn blir mellomnavn og hans siste blir eternavn slik at han fjerner sitt mellomnavn. Hans mellomnavn passer ikke med mitt, og det har å i seg som kan være problematisk å skrive + stumme bokstaver. Jeg vil ha enkle navn som folk klarer å skrive uten å måtte stave det bokstav for bokstav

Anonymkode: 23a2f...b09

Jeg vil.. jeg vil.. jeg vil... meg, meg, meg.. 

Anonymkode: ab9a8...aa0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokoladeknask
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg vil at mitt etternavn blir mellomnavn og hans siste blir eternavn slik at han fjerner sitt mellomnavn. Hans mellomnavn passer ikke med mitt, og det har å i seg som kan være problematisk å skrive + stumme bokstaver. Jeg vil ha enkle navn som folk klarer å skrive uten å måtte stave det bokstav for bokstav

Anonymkode: 23a2f...b09

Hvis det der er et stort problem så burde du ha tenkt på det leeenge før du i det hele tatt tenkte på giftemålet. 

Jeg har selv et mellomnavn og etternavn som sammen gjør meg til den eneste i verden med akkurat det navnet. Jeg var en gang sammen med en som ville at jeg skulle ta hans  —sen-etternavn tilslutt og så ville han ha mine navn som mellomnavn. Kom ikke på tale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bestemme ditt etternavn, så får han bestemme sitt.

Forstår ikke denne tvangen for at den andre parten skal ta den andres etternavn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du prøver å overtale mannen til å gjøre som du vil ang navn, og du vil ikke at han skal få viljen sin om hvor dere skal gifte dere... kanskje dere skal vente med å gifte dere til dere er litt nærmere hverandre?

Anonymkode: 27fdb...7f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sjokoladeknask skrev:

Hvis det der er et stort problem så burde du ha tenkt på det leeenge før du i det hele tatt tenkte på giftemålet. 

Jeg har selv et mellomnavn og etternavn som sammen gjør meg til den eneste i verden med akkurat det navnet. Jeg var en gang sammen med en som ville at jeg skulle ta hans  —sen-etternavn tilslutt og så ville han ha mine navn som mellomnavn. Kom ikke på tale. 

Samme her! :D

Haha akkurat det samme her. Sa det er uaktuelt og at vi måtte ha loddtrekning om hvilket etternavn som skal stå til slutt på fremtidige barn. Det nektet han så da ble det ikke oss. :)

Anonymkode: aab05...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er veldig tradisjonell og ønsket sterkt at jeg skulle ta hans navn. For meg var det uaktuelt, da mye av min identitet ligger i navnet mitt. Han har godtatt det uten kamp, selv om jeg vet det er sårt for han. Barna våre får antagelig hans som mellomnavn og mitt som etternavn, og vi blir familien "mittnavn" (selv om han ikke offisielt endrer navnet sitt).

Vi giftet oss, og bor, nært hans hjemsted. 

Anonymkode: ef5fd...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er fra Norge altså. Vi er bare fra forskjellige steder i norge :)

Anonymkode: 23a2f...b09

Men angående bryllupet hadde vi det som dere, hjemsted på hver vår kant av landet. Så ene siden av familien ville bli nødt til å reise... Vi valgte derfor bryllup på en tredje lokasjon,  slik at alle måtte reise, og ingen av oss hadde sterkere tilknytning til bryllupet enn den andre. Nå har vi et felles sted liksom :)

Angående navnet tok jeg hans siste etternavn, og mitt som mellomnavn. Han behold sitt mellomnavn. Men det var mest fordi han ikke orket styret med å endre noe han egentlig ikke trengte :P Kan se ut som det blir kompromisset for dere også.

 

Anonymkode: ee501...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...