Gå til innhold

Kjæresten vil ikke bytte navn når vi gifter oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, bortebra said:

Hvorfor ikke slå til og modernisere fullstendig, og gå for Beachpub? :fnise:

Stemmer. Problemet i familien Granskogen nå, er at datteren har akkurat fått sin første seriøse kjæreste. Hans navn er Furuly. Så familien frykter at de skal kalle seg Granskogen-Furuly dersom det gifter seg. Jeg skjønner frustrasjonen. Man ser jo nesten ikke skogen for bare trær.

Anonymkode: 6ab77...126

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner han, navnene definerer ikke dere som par! Skjønner ikke hvorfor det har noe og si?

Anonymkode: 125a7...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke du vil fjerne ditt, hvorfor skulle han ønske å fjerne sitt? 

Helt ærlig kommer jeg aldri til å fjerne pikenavnet mitt. Men kommer til å legge til et navn til når den tid kommer. Men hadde aldri noen sinne en gang tenkt tanken at han skulle ta mitt navn. Hadde blitt helt satt ut om han gjorde det altså 😦

Anonymkode: e4b57...be2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen i familien min har samme etternavn. Men vi har aldri blitt forvirret og glemt at vi var en familie allikevel. (Det eneste stedet jeg noen gang har hørt at man "bør" ha samme navn, er her på kg.

Anonymkode: dadaf...160

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for forståelsen. Si jeg heter Eva olsen og han heter per lund andersen

Jeg ønsker st jeg heter eva olsen andersen og at han heter per olsen andersen. Og at barna heter x olsen andersen.

Jeg syns også det har med tilhørighet å gjøre. Familien olsen andersen.  Jeg vil bli ansett som gift. Jeg er kjempe glad i mitt etternavn og skulle helst hatt bare det etternavnet men jeg liker den måten at vi heter det samme. Føler at hvis vi ikke hadde hatt samme etternavn så blir vi ansett som samboere...

Anonymkode: 23a2f...b09

Dette er et navn du IKKE vil ha, tro meg. 🙈

Anonymkode: ae67f...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han ikke vil bytte og du ikke vil bytte, så skifter ingen av dere etternavn. Enkelt imot greit.

Når dere får barn kan dere bli enig om å blande etternavn. Om dere ikke blir enig så syns jeg barna skal få ditt etternavn. Det er du som risikerer liv og helse under en graviditet og fødsel, så det er det mest rettferdige.

Anonymkode: 16891...f3a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har snakket en del med kjæresten om mine tanker om bryllupp. Et stort ønske jeg har er at vi skal ta hverandres etternavn, altså mitt først også hans til slutt slik at mitt blir "mellom" navn. Han har 2 etternavn/mellomnavn. Jeg ønsker kun å ta det siste navnet hans da 3 navn blir for langt og navn nr 2 passer svært dårlig med mitt etternavn. Han sier han ikke vil fjerne navn nr 2 fordi det betyr så mye for han. Jeg er veldig glad i mitt etternavn og skulle helst bare hatt det, men så liker jeg tanken på at vi har samme etternavn og dermed blir det et familie navn. Dette plager meg veldig at han ikke vil fjerne navn nr 2 og bytte det ut med mitt. Har noen hatt samme problem og klart å overtale mannen sin? Jeg vet også at han vil gifte seg der han kommer fra. Jeg har ikke lyst til det i det hele tatt. Syns det er dårlig gjort om han skal få "vilja" si når det gjelder begge deler... har noen tips?

Anonymkode: 23a2f...b09

Hvorfor vil du overtale han til å kutte ut et av etternavnet hans når han sier det betyr mye for han? Kjærlighet handler om raushet, her synes jeg du er egoistisk altså. La mannen få beholde etternavnet/navnene sine som han ønsker..

Anonymkode: 125a7...ae1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelt etternavn er tungvint og fjollete, så det bruker jeg aldri når folk omtales og tiltales.

Anonymkode: 5e4dc...247

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å bytte etternavn er like gammeldags som monarkiet. Skjerp deg. Dere klarer dere fint her i verden ved å beholde det etternavnet dere er født med. Kjipt å havne under gravstøtta til en annen familie bare fordi en følte en måtte gifte seg med en for å være sammen. 

Anonymkode: f0c40...350

Dette.

Anonymkode: ae67f...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde noen diskusjoner rundt etternavn selv, og for oss ble løsningen at han beholdt sitt navn akkurat som det var, mens jeg tok begge våre etternavn med bindestrek. Så han heter type Hans Hansen, mens jeg er Kari Hansen-Olsen. Kanskje noe sånt kunne fungert for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
4 hours ago, AnonymBruker said:

Dette. Jeg har bodd mange år i et land i Sør-Europa som er nesten "berømt" for at de er så opptatt av familiene sine. 

Men i dette landet endrer ingen gifte kvinner navn. De beholder sitt eget. 

Skjønner ikke hvorfor mange norske kvinner er så opptatt av dette felles etternavnet? Det betyr da virkelig ingenting for familien/kjærligheten/forholdet osv.? 

 

Anonymkode: 59b3a...278

Jeg regner med at du tenker på Italia? Jeg er helt enig, jeg liker faktisk at hver part beholder sitt navn. Jeg synes det kan være en fin symbolikk i det, at hver person opprettholder seg selv fullt og helt som den man er og alltid har vært før ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Peaches skrev:

Et navn er en del av identiteten vår. Jeg ville aldri byttet ut noen av mine navn. Hvis han ikke vil, så er det hans valg.

Enig. Jeg byttet ikke navn da jeg giftet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om han ikke vil bytte og du ikke vil bytte, så skifter ingen av dere etternavn. Enkelt imot greit.

Når dere får barn kan dere bli enig om å blande etternavn. Om dere ikke blir enig så syns jeg barna skal få ditt etternavn. Det er du som risikerer liv og helse under en graviditet og fødsel, så det er det mest rettferdige.

Anonymkode: 16891...f3a

Takk :D Godt argument. Han kommer ikke til å bli fornøyd med det, men jeg blir heller ikke fornøyd siden vi da ikke har samme etternavn :) Heller være misfornøyd slik enn at han skal få vilja si når det gjelder navn og sted. 

Anonymkode: 23a2f...b09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest making.a.mess
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er partneren din alltid så ego? 

Anonymkode: bc841...d63

Det er mange uenigheter når man gifter seg og sterke meninger. Lurer på hvordan mannen min hadde tatt det om jeg ba han ta mitt navn. Jeg ville bytte bort mitt og ta hans navn hvilket jeg også gjorde. Hadde dog ikke gjort det om han hadde hett noe helt tåpelig.  Vi hadde store uenigheter om hvordan vi skulle arrangere festen... var sterke meninger der også. En fest er jo egentlig ikke viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skape felles bindestreketternavn av de to etternavnene, funker for de som skaper det. Verre blir det for neste generasjon mår Hansen-Olsen gifter seg med Nilsen-Eriksen...

Anonymkode: d4d6a...214

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn betyr mye for mange, og jeg er usikker på om jeg vil ta typens etternavn hvis vi gifter oss. Jeg syns ikke du skal tvinge mannen din til å kvitte seg med et etternavn for å gjøre plass til ditt. Kan ikke han beholde sine navn (evt. legge til ditt så han får tre etternavn), du tar hans siste og barna deres får den navnekombinasjonen du i utgangspunktet ønsket? Svært få jeg kjenner har tatt hverandres navn, og jeg tror ikke de føler seg som en mindreverdig familie akkurat

Anonymkode: 3dde6...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, Overrasket skrev:

Jeg regner med at du tenker på Italia? Jeg er helt enig, jeg liker faktisk at hver part beholder sitt navn. Jeg synes det kan være en fin symbolikk i det, at hver person opprettholder seg selv fullt og helt som den man er og alltid har vært før ekteskapet.

Ja, det er Italia. 

Riktignok er det nesten "lovfestet" der at eventuelle barn får fars etternavn. Men etter det jeg har skjønt, er det også mulig å endre på dette dersom man ønsker det. 

For meg føles det i hvertfall riktig å beholde mitt eget navn. Jeg har vært gift i mange år, og føler meg ikke som "mindre gift" fordi jeg ikke har min manns etternavn. 

 

Anonymkode: 59b3a...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camill

Vi gifter oss i juni og skal beholde egne etternavn/mellomnavn😊

Kan du ikke prøve å snakke med han og få han til å møte deg på halvveien? Feks dele budsjettet i to og feire ett bryllup i Norge og en der han er fra?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner han godt jeg. Jeg kommer heller ikke til å skifte etternavn og når det blir barn så må det bli loddtrekning om hvilket etternavn som skal stå til slutt. Er glad i etternavnet mitt og ønsker at det skal få leve videre med mine fremtidige barn, så jeg skjønner godt en mann som tenker likt :)

Når det gjelder hvor dere skal gifte dere skal han ikke få viljen sin. Ikke du heller, her må dere inngå ett kompromiss.

Anonymkode: aab05...f31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...