Gå til innhold

Hva skjer hvis man bruker annen pinnenr enn det som er angitt på garnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt inn garn til ett sitteunderlag som skal toves. Jeg er helt ny på strikking, så jeg kjøpte inn ett vanlig ullgarn i 100% som det skal brukes pinne nr 4 på. Men når jeg nå har sett rundt på nettet, da er de fleste strikket på pinne 6-8. Bør jeg da strikke mitt på pinne nr 4, eller gå opp noen str?

Anonymkode: 6eb8c...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest brontosaurus

Det enkleste er å strikke en prøvelapp med pinnestr 4, strikk 10 x 10 masker og mål hvor stort det blir. Hvis det blir 5 x 5 cm f.eks så vet du at du må ha 2 masker per cm, så ganger du det med bredden du ønsker på sitteunderlaget. 

Hvis du bruker større pinner får du en luftigere strikking, og da kan det bli annerledes resultat enn du hadde tenkt deg. Man bør bruke anbefalelt pinnestr. Alternativt kan du bruke dobbelt garn, og gå opp til str. 7, men da bør du også strikke en prøvelapp. 

Har du kjøpt garn som er egnet for toving forresten? Hvis det er f.eks superwash vil det ikke toves så veldig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, brontosaurus skrev:

Det enkleste er å strikke en prøvelapp med pinnestr 4, strikk 10 x 10 masker og mål hvor stort det blir. Hvis det blir 5 x 5 cm f.eks så vet du at du må ha 2 masker per cm, så ganger du det med bredden du ønsker på sitteunderlaget. 

Hvis du bruker større pinner får du en luftigere strikking, og da kan det bli annerledes resultat enn du hadde tenkt deg. Man bør bruke anbefalelt pinnestr. Alternativt kan du bruke dobbelt garn, og gå opp til str. 7, men da bør du også strikke en prøvelapp. 

Har du kjøpt garn som er egnet for toving forresten? Hvis det er f.eks superwash vil det ikke toves så veldig. :)

Garnet er egnet for toving. Ser nå at den største pinnen jeg har er nr 5. Vil det utgjøre stor forskjell på nr 4 og 5? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du tove så lønner det seg å strikke med større pinner enn garnet tilsier. Du må ikke deg blind på anbefalt pinne størrelse, du må strikke etter hva oppskirften ber om/ det som gir ønsket resultat.

Anonymkode: da609...6a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du tove så lønner det seg å strikke med større pinner enn garnet tilsier. Du må ikke deg blind på anbefalt pinne størrelse, du må strikke etter hva oppskirften ber om/ det som gir ønsket resultat.

Anonymkode: da609...6a0

Jepp. 

Den strikkepinnestr. som står på garnet, er til plagg uten toving. Bruk den str. som står i oppskriften, for ved toving krympes jo det man strikker og da må det nødvendigvis være en god del større og luftigere før toving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pinnestr i oppskriften du skal følge, ikke det som står på garnet. I tillegg kommer jo spørsmålet om din strikkefasthet er lik som den i oppskriften, og om den ikke er det, kan du justere pinnestr. Men på et sitteunderlag som skal toves har det jo ikke så veldig mye å si om det blir litt større eller mindre. Men med plagg som skal toves er det jo vanlig å bruke større pinner enn normalt anbefalt på banderolen på garnet, så ikke så rart folk bruker større pinne enn garnprodusenten anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.3.2018 den 20.58, ksbb skrev:

Garnet er egnet for toving. Ser nå at den største pinnen jeg har er nr 5. Vil det utgjøre stor forskjell på nr 4 og 5? :) 

Pinnestørrelser er oppgitt i millimeter.  

Strikker du på pinne 4 så får u et tykkere resultat enn om du strikker på tykkere pinner. Du trenger gjern også glere masker.

Anonymkode: cb8fb...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.3.2018 at 8:58 PM, ksbb said:

Garnet er egnet for toving. Ser nå at den største pinnen jeg har er nr 5. Vil det utgjøre stor forskjell på nr 4 og 5? :) 

Ikke når du skal tove, da er det større marginer for feil :)

Men hvis du skal strikke noe som skal passe (f.eks en genser) tar du utgangspunkt i den pinnestørrelsen som er angitt i oppskriften. Hvis du er ekstra nøye strikker du en liten lapp på 10x10 cm og ser om det passer, siden noen strikker løsere eller strammere enn vanlig og derfor må justere størrelsen ved hjelp av pinnestørrelse. Men til det du gjør nå gjør det ikke noe om du bruker en str. i forskjell. 

Anonymkode: 7048a...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...