Gå til innhold

Kona og jeg krangler om ungen.


HalldirV2

Anbefalte innlegg

Just now, HalldirV2 said:

Bare etisk om de får haldendialekta.

Lol, haha. Det er bra menneskers eksistens blir redusert tll en vits

Anonymkode: b6e07...941

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La nå ungen få bestemme selv - og det blir nok sånn som det snakkes der dere bor. Ispedd sær-ord fra begge deres dialekter. Jeg vokste opp med "utespråk" og "hjemmespråk" fordi min mor hadde særdeles sterke meninger om hvordan man skulle snakke. Ble bare stress.

Ungen vår snakker sånn som de gjør her hvor vi bor (og hvor jeg er fra i og for seg) og så har han noen særord fra fars dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lava Anne skrev:

Har du kids også nå?

Jaja, et helt fotballag 😉 Neida, men overhørte en samtale, eller en diskusjon bør det kalles. Et par som som småkrangla om ungen deres skulle ha øst eller vestkant dialekt, si solen eller sola osv. Synes bare det var hysterisk morsomt. 

Så, min fremtidige unge skal ha haldendialekta. Skal kjøre en cd på repeat, til ungen snakker det på autopilot 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å snakke slik dere pleier til barnet, så finner barnet etterhvert ut av det selv? Barnet vil automatisk snakke slik alle andre rundt det snakker, i barnehage og skole osv.

Anonymkode: 04795...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tull. barnet snakker slik som de snakker på skolen

Anonymkode: 9c692...05c

Tull, barnet snakker slik far befaler, ikke som mor...ingen kan leve med bergensdialekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I barnehagen har vi barn som har foreldre fra to land. Barnet snakker nordisk språk med mor, og tysk med far. Til oss i bhg snakker barnet norsk. 

Mine kusiner og fetter snakket bare engelsk med mor og norsk med far. Snakket alle så gikk det i engelsk. 

Mine barn snakker slik som de andre rundt her snakker. Innimellom har de noen ord fra meg. Nynorsk :)

Anonymkode: 80719...d74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere løser denne konflikten ved å snakke bred Helgelandsdialekt hjemme og med barna, så får ingen av dere viljen sin. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, absinthia skrev:

Dere løser denne konflikten ved å snakke bred Helgelandsdialekt hjemme og med barna, så får ingen av dere viljen sin. ;)

Meget godt forslag, et kompromiss. Men...hmm, Fredrikstad? Det er ca. halvveis mellom Bergen og Halden :edie:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Meget godt forslag, et kompromiss. Men...hmm, Fredrikstad? Det er ca. halvveis mellom Bergen og Halden :edie:

Dersom dere går for midt i mellom, bør dere velge telemarksdialekt. Rett skal være rett! :ac:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, absinthia skrev:

Dersom dere går for midt i mellom, bør dere velge telemarksdialekt. Rett skal være rett! :ac:

Pff, noen cm fra eller til på kartet spiller vel ingen rolle, det blir så flisespikkeri aktig. Fredrikstad er ca midt mellom etter grove beregninger :ac:

Jeg skjønner virkelig ikke at folk faktisk ønsker, eller tror de kan diskutere seg frem til hvordan ungen skal prate. Altså, i dette tilfelle var det ikke snakk om de kontrastene jeg brukte som eksempel, men om ungen skulle si sola eller solen, hytta eller hytten. Men allikevel, det er litt teit, særlig når det blir en dårlig stemning ut av det. Hva folk og par skal krangle om nå til dags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nice try

Anonymkode: 93fac...0dd

En trollunge må jo få ha det litt gøy.:mynona:

Men, det er faktisk basert på en samtale jeg overhørte, om enn litt overdrevet presentert av meg her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, absinthia said:

Dere løser denne konflikten ved å snakke bred Helgelandsdialekt hjemme og med barna, så får ingen av dere viljen sin. ;)

Finlandssvensk kan også fungere. Blir dessuten litt eksotisk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det virkelig så få i den tråden her som fikk med seg at ts sa han hadde overhørt et annet par krangle om dette, og at han ikke har barn selv? 🤔

Anonymkode: 0b656...1e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud, la barnet bestemme selv. Det mest naturlige er å snakke den dialekten som tilhører stedet dere bor

Anonymkode: bff99...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det virkelig så få i den tråden her som fikk med seg at ts sa han hadde overhørt et annet par krangle om dette, og at han ikke har barn selv? 🤔

Anonymkode: 0b656...1e4

Tydeligvis...MEN, jeg fikk rota rundt i vepsebolet, og det er morsomt. Det skal sies at jeg smørte litt på, vi snakker ikke om at paret kranglet om vidt forskjellige dialekter slik jeg beskriver det i hi. Det var østkant/vestkant de diskuterte. Men allikevel, hvem faen bryr seg om slike bagateller?! Det er helt sinnsykt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en dansk sørlending, mannen er en amerikansk østfolding. Vi bor i Akershus og håper den dialekta sitter. 

Anonymkode: cab47...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt av en diskusjon, kan ikke skjønne at noen foreldre tror at de kan bestemme barnas dialekt (snakker om paret du overhørte, altså, ikke deg!) Jeg retter på barna mine dersom de sier noe direkte feil, f.eks kan en av dem si at "Jeg gådde hjem" i stedet for "Jeg gikk hjem". Men selve dialekten kan man jo ikke styre. Og så synes jeg at det er litt stas at barna mine kan rulle på R-en hvis de vil. Jeg er utflyttet vestlending med veldig tydelig rulle-R, men allerede før barna var født, innså jeg at mine barn kom til å skarre og ha bløde konsonanter siden vi bor i sør. Man må velge sine kamper!:laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...