Gå til innhold

Trening - ski


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat flyttet til et sted der snøen ligger halve året. Der jeg bodde før var det snø i maks en uke av gangen. Jeg er i relativt dårlig form kondisjonsmessig og prøver å trene meg opp. Jogge er liksom det jeg alltid har gjort, og selv om jeg som sagt har dårlig kondis, så klarer jeg i alle fall sånn noen lunde å jogge "riktig". Problemet nå er at siden snøen ligger så lenge, så må jeg finne alternativer, og det er da å gå på ski. Men jeg er helt elendig på ski! Jeg er veldig ubalansert, livredd for å falle i nedoverbakker eller skli på vei opp. Det i tillegg til at jeg er dårlig trent og smålubben gjør at det er veldig ubehagelig å bare dra ut og trene, noe som har ført til at jeg gjør det sjeldnere og sjeldnere. 

Dere som er i eller har vært i en lignende situasjon, hvordan klarte dere å finne motet til å bare gjøre det og ikke bry seg om hva andre muligens måtte tenke? Og dere som har super teknikk og ser helt proffe ut, hva tenker dere når dere ser sånne som meg? 

Anonymkode: 1c1fe...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er fantastisk med enhver som oppdager gleden ved å gå langrenn.

Det er ingen treningsform som trener så mye av kroppen på en gang.

Det er mye gøyere hvis man har brukbar teknikk. Hels bør du melde deg på et kurs hvis det fremdeles arrangeres noen kurs der du bor på denne tida.

Ellers så kan du se om det er noen du kjenner som er gode på ski som kan gi deg noen leksjoner.

Du kan lære litt fra videoer på YouTube, men det er best med en som er i løypa sammen med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wiggins skrev:

Jeg synes det er fantastisk med enhver som oppdager gleden ved å gå langrenn.

Det er ingen treningsform som trener så mye av kroppen på en gang.

Det er mye gøyere hvis man har brukbar teknikk. Hels bør du melde deg på et kurs hvis det fremdeles arrangeres noen kurs der du bor på denne tida.

Ellers så kan du se om det er noen du kjenner som er gode på ski som kan gi deg noen leksjoner.

Du kan lære litt fra videoer på YouTube, men det er best med en som er i løypa sammen med deg.

Det er ikke det at jeg ikke klarer å gå på ski. Jeg kan sånn greit å gå, problemet er bare at det er så lenge siden jeg har gått jevnlig at jeg ikke føler meg helt trygg på det enda. 

Anonymkode: 1c1fe...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg proff, men gått mye på ski. I løypa ser jeg alt fra proffe til nybegynnere, unge som gamle. Jeg synes det er hyggelig å se folk på ski uavhengig av hvor flinke man er, størrelse, alder og tenker ikke noe mer enn det. 

Kanskje begynn på sletter uten mye nedover og oppover bakker for å bli tryggere? 

Jeg er også veldig glad i å jogge, så på vinteren jogger jeg med joggesko med pigger. Det kan jo også være en mulighet. 

Uansett, alle har vært nybegynnere. Det er jo helt supert at du ønsker å benytte deg av den Norske natur. 

Anonymkode: 13585...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg på skikurs! Det er også for dem som har gått på ski før. Du lærer bedre teknikk etc. Sjekk med skiklubben eller skiforeningen der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg proff, men gått mye på ski. I løypa ser jeg alt fra proffe til nybegynnere, unge som gamle. Jeg synes det er hyggelig å se folk på ski uavhengig av hvor flinke man er, størrelse, alder og tenker ikke noe mer enn det. 

Kanskje begynn på sletter uten mye nedover og oppover bakker for å bli tryggere? 

Jeg er også veldig glad i å jogge, så på vinteren jogger jeg med joggesko med pigger. Det kan jo også være en mulighet. 

Uansett, alle har vært nybegynnere. Det er jo helt supert at du ønsker å benytte deg av den Norske natur. 

Anonymkode: 13585...0f0

Skulle gjerne begynt å gå et sted med mye flatt og lite folk, men eneste steder man kan gå her er i lysløypa og der er det bakker hele veien. 

Jeg tror kanskje litt av det jeg føler på er at jeg er 22 år og ung, så jeg burde jo være flink til å gå på ski og ha god kondis. 

55 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Meld deg på skikurs! Det er også for dem som har gått på ski før. Du lærer bedre teknikk etc. Sjekk med skiklubben eller skiforeningen der du bor.

Det koster over 1000 kroner de jeg har sett her. Det har jeg ikke råd til. 

Anonymkode: 1c1fe...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som faktisk har noen tips til hvordan jeg kan føle meg mer selvsikker og ikke bry meg om hva jeg tror andre tenker? 

Anonymkode: 1c1fe...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som faktisk har noen tips til hvordan jeg kan føle meg mer selvsikker og ikke bry meg om hva jeg tror andre tenker? 

Anonymkode: 1c1fe...6a3

Gå når ingen andre går? Enten grytidlig eller sent på kvelden. 

Jeg hadde ikke hatt ski på beina på 17 år før jeg fikk det for meg at nå skulle jeg på ski. Tok de på og dro ut på en 8 km lang tur med kun bakker. Den ene veldig bratt også (type rød i slalåmbakke) og det gikk jo helt fint. Var ingen problem. 

Anonymkode: b95f4...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som faktisk har noen tips til hvordan jeg kan føle meg mer selvsikker og ikke bry meg om hva jeg tror andre tenker? 

Anonymkode: 1c1fe...6a3

Tror det kan være lurt å oppsøke en psykolog eller lignende, da det er vanskelig på et forum å vite hvorfor du er usikker/ har dårlig selvtillit. Dette er noe mange sliter med av ulike grunner. Men det å trene, være med venner, ta vare på seg selv osv er en god start for å styrke selvtilliten. 

Anonymkode: 13585...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror det kan være lurt å oppsøke en psykolog eller lignende, da det er vanskelig på et forum å vite hvorfor du er usikker/ har dårlig selvtillit. Dette er noe mange sliter med av ulike grunner. Men det å trene, være med venner, ta vare på seg selv osv er en god start for å styrke selvtilliten. 

Anonymkode: 13585...0f0

Jeg har ikke generelt dårlig selvtillit, nei. Hva får deg til å påstå at jeg ikke trener, er med venner eller tar vare på meg selv?! Syns det var en ganske nedlatende påstand å komme med bare fordi jeg er litt usikker på det å gå på ski..

Anonymkode: 1c1fe...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke generelt dårlig selvtillit, nei. Hva får deg til å påstå at jeg ikke trener, er med venner eller tar vare på meg selv?! Syns det var en ganske nedlatende påstand å komme med bare fordi jeg er litt usikker på det å gå på ski..

Anonymkode: 1c1fe...6a3

Nei uff, det var jo absolutt ikke det jeg mente ❤️ jeg sa det var en god start å styrke selvtilliten med trening, venner osv, ikke det at du ikke gjorde det. 

Vis man bryr seg veldig mye om hva andre tenker når man går på ski eller andre aktiviteter som man mener selv man ikke er god i, tenker jeg at dette utspiller seg i andre ting også. En person som er sikker på seg selv vil ikke ha den usikkerheten i den grad at det plager en. Det var absolutt ikke vondt ment, kun ment som råd. 

 

Anonymkode: 13585...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...