Gå til innhold

Kjære scrappere, kan dere hjelpe meg i gang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei flinke scrappere!

Jeg håper dere kan hjelpe meg litt i gang! Jeg har null erfaring med scrapping spesifikt, men masse erfaring med annet kreativt. Har googlet en del men er ganske forvirret nå faktisk! Jeg har planer om å lage et album, en eske for babyminner og en bilderamme til ettårsdagen til barnet mitt om noen uker, med samme tema på utsiden om dere skjønner.

Spørsmål om album:
Jeg tror jeg trenger et ringperm-album, sånn som jeg kan sette inn sider når jeg ikke vet hvor mange sider jeg trenger og så jeg kan gjøre feil uten å måtte rive ut sider... Samtidig vil jeg kunne dekorere utsiden. Hva slags album anbefaler dere og hvor kan jeg handle dette?

Spørsmål om eske:
Vet dere hvor jeg kan finne eske egnet til å dekorere, og som er minst A4 stor og tåler litt innhold? Tips til hvordan gå frem for å dekorere en eske?

Spørsmål om lim:
Jeg ønsker jo at album og eske skal vare "evig", hva slags lim er det man bør bruke som ikke gulner papiret eller løsner etter et par år?

Håper dere kan hjelpe meg ut av startgropen!

 

Anonymkode: 3ff7e...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angående album er det lenge siden jeg har sett de som kan dekoreres på utsiden, de som selges nå har stort sett kun plastlomme til et lite bilde på fremsiden. Ringperm er desidert lurest, da jeg startet å scrappe for 10 år siden ble det solgt mange permer med faste sider, og jeg ser at jeg har noen av disse liggende ubrukte enda. 

Både scrappebutikker og bla Stapels har pappesker, det som er minus når de har litt størrelse er at de ikke tåler mye vekt, ergo blir det kun til veldig lette ting. Jeg har dekorert utallige esker, men stort sett små eller feks til vinflasker. Jeg har laget førstehjelpsskrin til både voksne og konfirmanter, brukte da ferdige pappesker av litt tykkelse. (altså ikke pakke-pakkesker, men disse som er litt finere) Jeg har selv laget til egne barn, men de rommer lite og jeg har resten i større tette plastkasser. 

Ser at mange kjøper pappkofferter som bla brukes til barn, tror du bør gå for noe slikt om du ønsker å ha litt innhold i disse. Søstrene Grene har ofte slike pappkofferter eller større pappesker. Om det er for å oppbevare babyting, så må du nok opp i størrelse for disse eskene fylles ganske fort, gitt ;)  På FB er det mange grupper for scrapbooking, og masse fine tips finner du også på Pinterest
 

Lim gulner nok litt pga sollys, og står esken i direkte sollys vil limet løse seg opp over årene og blekne pynten. Noe å tenke på når man feks lager noe til dåp som man ønsker skal vare, bør da oppbevares i en del av et rom uten direkte sollys. Om du tenker lim i forhold til bilder bør du se på flasken om den er beregnet til slikt, ellers kan limet ødelegge bildene over tid. Vet mange scrappere kjøper lim båder her og der, men anbefaler å kjøpe i en scrappebutikk. Har du ingen i nærheten, kjøp et par flasker på nettet. 

Anonymkode: b9d7f...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...