Gå til innhold

Hva er det som metter


Drikkeflaska

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke noe i matvaren, men at magesekken fylles. Noen matvarer er tyngre enn andre og noen varer lengre som f.eks langsomme karbohydrater fordi kroppen trenger lengre tid på fordøyelse

Anonymkode: 4f3cb...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe i matvaren, men at magesekken fylles. Noen matvarer er tyngre enn andre og noen varer lengre som f.eks langsomme karbohydrater fordi kroppen trenger lengre tid på fordøyelse

Anonymkode: 4f3cb...4b6

Så det er ikke noen matvarer som metter bedre enn andre? 

Jeg var sulten, så dro innom butikken og kjøpte en pose med snacksgulrøtter. Spiste hele, men ble ikke noe mettere av det egentlig. Derfor begynte jeg å tenke på hva som faktisk metter og hva som ikke gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Amberleaf skriver, ting med mye protein, fett og/eller fiber metter mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Amberleaf skrev:

Ting med mye protein, fett og/eller fiber metter mye. 

Hva med mat med treige karbohydrater? Må det inneholde fiber i tillegg for at det skal mette? Eller handler trege karbohydrater bare om at det metter over lengre tid, men ikke hvor mye? 

Jeg vet jeg spør litt dumt her, men av og til må det inn med teskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Drikkeflaska skrev:

Hva i ulike typer mat er det som gjør at den metter? 

Banan med peanøttsmør metter utrolig godt, og er så godt. Tar meg ofte det hvis jeg er skrubbsulten. Det metter så godt at jeg trenger bare spise litt og kan gå på det lenge og føle at jeg er fornøyd i magen.

Advocado metter litt

Nøtter, dadler g rosiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bananer 

Anonymkode: e015d...a9d

 

1 minutt siden, exictence skrev:

Banan med peanøttsmør metter utrolig godt, og er så godt. Tar meg ofte det hvis jeg er skrubbsulten. Det metter så godt at jeg trenger bare spise litt og kan gå på det lenge og føle at jeg er fornøyd i magen.

Advocado metter litt

Nøtter, dadler g rosiner.

Jeg tenkte mest på hvilke komponenter i maten, slik at jeg utifra det kan bli mer mett når jeg setter sammen mine måltider osv, men takk for tips også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Drikkeflaska skrev:

Hva med mat med treige karbohydrater? Må det inneholde fiber i tillegg for at det skal mette? Eller handler trege karbohydrater bare om at det metter over lengre tid, men ikke hvor mye? 

Jeg vet jeg spør litt dumt her, men av og til må det inn med teskje. 

Hvis jeg feks lager havregrøt på vann og bare spiser det, så blir jeg ganske fort sulten. Putter jeg enten cottage cheese eller nøtter i så holder jeg meg mye lengre mett.   

Trege karbohydrater gjør at blodsukkeret ikke går så fort opp og så holder det seg lenger stabilt.  Med raske karbohydrater går blodsukkeret fort opp og så går det fort ned. Noe som gjør en fortere sulten.

Feks bananer. Jo grønnere bananen er, jo saktere går blodsukkeret opp. Spiser man en helt gul banan så fyker blodsukkeret opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett i maten metter bedre. Avokado, nøtter og alt som inneholder mye fett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyf 170-200 g med havregrøt, blandet med melk, og 1– epler til metter serriøst i 4+ timer😭🙌🏼

Anonymkode: 0de1f...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fyf 170-200 g med havregrøt, blandet med melk, og 1– epler til metter serriøst i 4+ timer😭🙌🏼

Anonymkode: 0de1f...a2b

Havregryn som blir til havregrøt btw hehe

Anonymkode: 0de1f...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe dumt spørsmål. Næringen i mat metter. Vi trenger nok mat, og vi trenger en viss mengde av en lang rekke næringsstoffer hver dag. Balanserte og varierte måltider er ikke bare "sunne", de er også mettende, fordi det er det samme. Du balanserer måltider ved å plukke matvarer fra forskjellige matvaregrupper - kjøtt/fisk, gryn/potet, grønnsaker, og sper på med frukt, melkeprodukter, fett, egg, nøtter og frø. Variasjon betyr bare at du spiser forskjellige ting gjennom dagen og fra dag til dag. De fleste vil føle et behov både for balanse og for variasjon, så det faller gjerne naturlig på plass av seg selv, uten mas og pes og pekefingre.

Det er også et spørsmål i tiden. Hvis du studerer matvare-emballasje og reklameplakater og oppskrifter, og omtaler av slankedietter, vil du se at "mettende" regnes som veldig viktig. Jakten på metthet kan få noen hver til å bli superstresset. For når er man egentlig mett nok? Vi spiser åpenbart nok. Men det er så mye som skal selges, så la oss få folk til å kjenne etter, da vil de kjenne at de har plass til litt til, og det kan man - med litt godsnakk og skremming - gjøre til et skrikende behov for mellommåltider, barer, snacks, kaffedrikker, eller hva som helst smått og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva jeg har lært:

Fett metter mye, og inneholder mange kcal.

Proteiner metter mye, og inneholder få kcal.

Karbohydrater metter lite, og inneholder få kcal.

Dersom du vil bli mett på få kcal, bør du derfor velge mer proteiner. 

I tillegg:

Varm mat metter bedre enn kald mat. 

Anonymkode: 298e5...611

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg har erfart at det er flere forskjellige typer mett. 

Man kan fylle magesekken med lite næring og mye masse, f.eks agurk og isbergsalat, sammen med vann og det kan fylle en stund. Sulten går litt vekk. 

Så kan man fylle på med de ulike næringsstoffene, fett, karbohydrater og protein, man får energi til kroppen nok mengde og blir mett. For meg er spesielt fett mettende. 

Men det er en tredje slags sult som blir stilnet av å ha et kosthold som er variert i smak. At man har litt fra hver slags smak gjennom hele dagen. Med mat laget fra bunnen blir jeg mindre sulten og er mer tilfreds. Mens med jallamat kan jeg både ha fylt magen, og fått mer enn nok energi, og nok av makronæringsstoffene. Men jeg er fremdeles sulten, eller kanskje sugen. Og da tenker jeg ikke på et søtsug nødvendigvis. 

Mat med mange ulike smaker, laget fra bunnen, rikt sammensatt da trenger jeg mindre og får mindre søtsug. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi er forskjellige også da. Noen kan ta et eple, eller en pose snacksgulrøtter som mellommåltid og holde et par timer til. Jeg får ulvehunger av det. Blir skikkelig bråsulten og kan spise opp pulten min...

Egg erfarer jeg at holder en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett og protein metter godt. :)  Spesielt fett, siden dette tar kroppen veldig lang tid å fordøye. Innholdet i gulrøtter og epler gjør at man faktisk blir mer sulten, selv om de inneholder fiber (husker dog ikke i farten hva det er som gjør det).

Egg er et godt eksempel - som nevnt over meg. Eggerøre av 3 egg stekt i en god klatt smør, f.eks, holder i hvert fall meg god og mett i mange timer. ^^ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...