Gå til innhold

Bruk av ordet "stk"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser veldig mange bruker ordet "stk" der jeg egentlig synes det er helt overflødig. F.eks. "Vi skal pusse opp 3 stk soverom" eller "Vi har 3 stk katter". "Kan jeg få låne 2 stk bøtter av deg?"

Men i vanlig dagligtale synes jeg det virker så overflødig, og bærer preg av å være litt amatørmessig. At noen prøver å skrive på en formell og korrekt måte uten å egentlig få det til.

Hva er egentlig reglene? Det er jo mye lettere å bare si "Vi skal pusse opp tre soverom" "Vi har tre katter" "Kan jeg få låne to bøtter av deg?"

Jeg bruker det nesten bare der det er en liste over ting der man har | Antall  |  Måleenhet  |  Vare  | forskjellige kolonner, og man fyller da ut "stk" på de varene der man tar "en hel en", kontra antall liter, pakker, kilo osv.

Så hva er det med folk og "stk"?

 

Anonymkode: 21171...b64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet i hvert fall at forkortelsen stk. skal skrives med punktum og uttales stykk.

Endret av GauteS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det ser rart ut slik du presenterer eksemplene, har vel selv sett folk gjøre det.

Jeg tenker det er naturlig i lister eller dersom man ikke ha subjektet med i setningen, eksempel:

A:Hvor mange bøtter trenger du å låne?
B: Jeg vil gjerne låne to stk. 

Eller så brukes det vel gjerne for å fremheve noe, legge frem noe på en litt artig måte i en historie:

"Jeg åpnet døren og der stod èn stk. klissvåt hund".

Ellers, mulig det er dialekten min, men jeg vil i mange tilfeller bruke "stykker" fremfor "stykk" om jeg skal si noe (altså ikke skrive stk.)

A:Hvor mange bøtter trenger du å låne?
B: To stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, ekkoet skrev:

Enig i at det ser rart ut slik du presenterer eksemplene, har vel selv sett folk gjøre det.

Jeg tenker det er naturlig i lister eller dersom man ikke ha subjektet med i setningen, eksempel:

A:Hvor mange bøtter trenger du å låne?
B: Jeg vil gjerne låne to stk. 

Eller så brukes det vel gjerne for å fremheve noe, legge frem noe på en litt artig måte i en historie:

"Jeg åpnet døren og der stod èn stk. klissvåt hund".

Ellers, mulig det er dialekten min, men jeg vil i mange tilfeller bruke "stykker" fremfor "stykk" om jeg skal si noe (altså ikke skrive stk.)

A:Hvor mange bøtter trenger du å låne?
B: To stykker.

Én, ikke èn

Anonymkode: 4b51d...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...