Gå til innhold

Strikke genser med annet garn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei =)

Jeg kan ingenting om strikking, og skal få strikket en genser av tante. Skal kjøpe garn selv og har funnet mønster, i mønsteret står det 25 masker per 10 cm på pinne nr 3,5 med garn som skal ha liten og stor rundpinne 3 og 3,5, strømpepinne 3 og 3,5.

Garnet kommer ikke i fargen jeg har mest lyst på. I mønster som er strikket med dette garnet står det pinne nr 2,5 og 3 27 masker på 10 cm.

Garnet det er snakk om er alpakka 100% fra dale garn (originalt), og garnet jeg har lyst på er sandnes mini alpakka. Mønsteret har jeg allerede, det var gratis på nett fra Dale (flamingo), så spiller ingen rolle om man må kjøpe garn med mønster. Har lyst på vinrød farge, kanskje det finnes noen andre alternativ om dette ikke går?

Setter pris på all hjelp!

Anonymkode: c1dfe...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge strikkefastheten er den samme så spiller det ingen rolle. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, The Kitten said:

Så lenge strikkefastheten er den samme så spiller det ingen rolle. :)

Så 27 eller 25 masker per 10 cm, skal gå greit da? (Det høres jo ut som veldig lite forskjell for meg som ikke kan dette).

Anonymkode: c1dfe...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så 27 elleDr 25 masker per 10 cm, skal gå greit da? (Det høres jo ut som veldig lite forskjell for meg som ikke kan dette).

Anonymkode: c1dfe...b32

Det mener jeg skal gå bra. Du kan jo kjøpe ett nøste og prøvestrikke litt for å være helt sikker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, The Kitten said:

Det mener jeg skal gå bra. Du kan jo kjøpe ett nøste og prøvestrikke litt for å være helt sikker. 

Det skal leveres til tante i påska, jeg kan ikke strikke så mye som en liten maske selv :fnise: Jeg satser på at det går bra, om ikke får jeg vel bytte til annet garn :)

Anonymkode: c1dfe...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, 25 og 27 masker per 10 cm er ikke nesten det samme, og du vil få en genser som blir mindre enn tenkt hvis du bare bytter ut garnet uten å ta hensyn til strikkefastheten. Hvis du tenker at omkretsen rundt bysten er 100 cm, så må de to avvikende maskene per 10 cm ganges med 10, og du vil få en del forskjell. Jeg bytter ut garn til prosjekter hele tiden, og er ikke opptatt av at garnet skal være like tynt. Men, jeg forholder meg til målene. Og om strikkefastheten blir annerledes, pleier jeg å regne om maskeantallet på følgende måte: ønsket strikkefasthet (27) / strikkefasthet i oppskriften (25) x antall masker som står oppgitt at du skal legge opp. Da kan du f.eks. se om maskeantallet du får passer bedre til en annen størrelse, og så heller strikke den størrelsen (f.eks. følge instruksjonene til Large selv om du ønsker deg en Medium, for da skal det bli Medium f.eks.).

Når det er sagt, spørs det jo helt på hvordan strikkeren strikker. Jeg strikker litt løst med enkelte garn, og dette er typisk sånt tynt alpakkagarn. Så jeg kunne nok fint ha strikket i minialpakka på pinne 3 og endt opp på 25 masker uansett. kan du ikke høre med strikkeren, både om hvordan hun strikker og om hun har erfaring med minialpakka og strikkefasthet? Kanskje har hun restegarn liggende av denne typen og kan strikke en prøvelapp før du kjøper garn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ville ikke brukt de garnene om hverandre. Mini alpakka er tynnere. Den vil nok bli ganske tynn/slaskete, samt liten i størrelsen. 

Hør med hun som skal strikke den om hun kan hjelpe deg. 

Anonymkode: 49882...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2018 den 5.00, AnonymBruker skrev:

Hei =)

Jeg kan ingenting om strikking, og skal få strikket en genser av tante. Skal kjøpe garn selv og har funnet mønster, i mønsteret står det 25 masker per 10 cm på pinne nr 3,5 med garn som skal ha liten og stor rundpinne 3 og 3,5, strømpepinne 3 og 3,5.

Garnet kommer ikke i fargen jeg har mest lyst på. I mønster som er strikket med dette garnet står det pinne nr 2,5 og 3 27 masker på 10 cm.

Garnet det er snakk om er alpakka 100% fra dale garn (originalt), og garnet jeg har lyst på er sandnes mini alpakka. Mønsteret har jeg allerede, det var gratis på nett fra Dale (flamingo), så spiller ingen rolle om man må kjøpe garn med mønster. Har lyst på vinrød farge, kanskje det finnes noen andre alternativ om dette ikke går?

Setter pris på all hjelp!

Anonymkode: c1dfe...b32

Det viktige er strikkefastheten. Den må være den samme på garnet brukt i mønsteret og det garnet du velger å bruke. Særlig på Flamingo med så mye mønster oppe på er strikkefastheten viktig. Flamingo er en gratis oppskrift fra Dale.  http://dalegarn.no/oppskrift/dg320-13-flamingo-jakke/ 

Jeg synes du skal forhøre deg med den som skal strikke om hva hun mener om å bytte garnet. Men husk at for et vellykket resultat så er det best å holde seg til oppgitt garn. 

Anonymkode: 4a3f0...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...