Gå til innhold

Magre eller fete meieriprodukter - hva er egentlig best?


Kartoffel

Anbefalte innlegg

På 28.2.2018 den 11.46, Kartoffel skrev:

Så har vi f.eks. paleokosthold, Berit Nordstrand, og en hel del andre kostholdseksperter, som mener at man ikke skal velge lettprodukter.

Hva er grunnen til det?

Edit: Berit Nordstrand er jo kjent for kvakksalveri-uttalelser. Hun driver med pseudovitenskap og spredning av myter. Hun har liten troverdighet i denne saken.

https://tjomlid.com/2010/09/13/overforet-og-underernært/

https://tjomlid.com/2015/07/25/sukker-oppspinn-og-kostholdsmyter-fra-berit-nordstrand/

https://www.nrk.no/presse/programomtaler/folkeopplysningen_-sesong-3-_4_7_-1.13104140

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker man på kreft og hormoner, bør meieriprodukter unngås. Det er gode grunner til at over 50% av verdens befolkning er laktoseintolerante, og at livsstilssykdommer og hormonforstyrrelser er mye mer utbredt i de delene av verden der laktoseintolerante er i mindretall (nord-europa og nord-amerika). 

Særlig er det sterk korrelasjon mellom prostata- og brystkreft, som sterke markedskrefter dessverre har skyggelagt i årevis. 

Anonymkode: ac5af...5ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, jabx skrev:

Hva er grunnen til det?

Edit: Berit Nordstrand er jo kjent for kvakksalveri-uttalelser. Hun driver med pseudovitenskap og spredning av myter. Hun har liten troverdighet i denne saken.

Er hun det? Er det din mening? Utdyp gjerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker man på kreft og hormoner, bør meieriprodukter unngås. Det er gode grunner til at over 50% av verdens befolkning er laktoseintolerante, og at livsstilssykdommer og hormonforstyrrelser er mye mer utbredt i de delene av verden der laktoseintolerante er i mindretall (nord-europa og nord-amerika). 

Særlig er det sterk korrelasjon mellom prostata- og brystkreft, som sterke markedskrefter dessverre har skyggelagt i årevis. 

Anonymkode: ac5af...5ed

Du har et poeng. Vi er jo egentlig ikke genetisk tilpasset til å innta hverken korn eller melkeprodukter, da vi mangler enzymer som er nødvendige for å fordøye disse. Kasein (melkeprotein) kan forverre/forårsake betennelse i kroppen, og kan bidra til livsstilssykdommer, som du nevner. Dette gjelder også korn, vel og merke. Melkefett er derimot ikke skadelig for kroppen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kartoffel skrev:

Er hun det? Er det din mening? Utdyp gjerne. 

Jeg har redigert innlegget med mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
2 hours ago, Lillypad87 said:

Er så godt å lese at det er flere og flere som er skeptiske til myndighetenes anbefalinger! Noe alle har god grunn til. Fettreduserte produkter er ofte tilsatt sukker og kunstige tilsetningsstoffer for at det i det hele tatt skal smake godt. Gode, fete meieriprodukter er i det minste rene råvarer. Og fett er veldig viktig for kroppen - slanking eller ei. Likte tankegangen din! :) 

Sååå, hvilke magre meieriprodukter mener du er tilsatt sukker og kunstige tilsetningsstoffer...? :klo: Hva er det som ikke er "ren råvare" i for eksempel lettrømme eller lettmelk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, jabx skrev:

Jeg har redigert innlegget med mer informasjon.

Interessant lesning. Takk for deling av linker! Skal sies at jeg fortsatt oppfatter det som motstridende forskning. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett er bra. Men da må man redusere raske karbohydrater samtidig.

Anonymkode: 822f8...352

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sisti skrev:

Sååå, hvilke magre meieriprodukter mener du er tilsatt sukker og kunstige tilsetningsstoffer...? :klo: Hva er det som ikke er "ren råvare" i for eksempel lettrømme eller lettmelk? 

Ja. Det ble litt feil av meg å si at "fete meieriprodukter er i hvertfall rene". :) Tenkte generelt angående det vedkommende skrev om de offentliges kosholdstråd, og la da til en setning angående fettreduserte produkter, da det er det de anbefaler. De fleste meieriprodukter er jo rene råvarer. Bortsett fra en god del yoghurt, samt Biola. Der tar de ofte bort det meste av fettet og erstatter det med sukker. De har vel blitt flinkere til å redusere det tilsatte sukkeret de siste årene, men fettet tar de fortsatt bort. Og legger gjerne ved en usunn musli, selv om selve yoghurten ikke er tilsatt sukker. Jeg anser uansett fete meieriprodukter som sunnere og bedre, sensorisk, enn de fettreduserte. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er så stor forskjell i smak så velger jeg magert. Synes ofte det smaker best uansett så det går mye i mager kesam her feks, men de gangene jeg føler for lettrømme kjøper jeg selvsagt det. 

Anonymkode: d05bf...9d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker fete meieriprodukter. Det smaker mye bedre og metter mer. Jeg vil heller redusere mengden av matvaren enn fettinnholdet. For fete produkter som kremfløte og seterrømme, skal det ofte ikke så mye til før det gir god smak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger det jeg liker best, tenker ikke på fettinnholdet. Synes f.eks seterrømme er altfor tjukk, så spiser bare lettrømme. Og elsker Gräddost.

Når det gjelder andre lettprodukter er jeg skeptisk. Tenker fett er bedre enn det de evt. tilsetter for å erstatte smaken fra fett. 

Anonymkode: a6709...7e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke litt motstridende å mene at melk er bra for oss når vi velger "lett" varianter og samtidig si at melkefettet er sunt? Hvorfor ikke velge alternativer som er verken eller i stedet, som feks plantemelk? Helt fritt for kolesterol og mettet fett uten å måtte tenke på "lett" for å unngå usunt fett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, Paprika91 skrev:

Blir det ikke litt motstridende å mene at melk er bra for oss når vi velger "lett" varianter og samtidig si at melkefettet er sunt? Hvorfor ikke velge alternativer som er verken eller i stedet, som feks plantemelk? Helt fritt for kolesterol og mettet fett uten å måtte tenke på "lett" for å unngå usunt fett

Har du lest diskusjonen i det hele tatt? Det er jo ikke det vi sier.

 

Og plantemelk fritt for mettet fett? Jeg tror du bør forkaste kildene dine hvis de prøver å innbille deg det. ;)

 

1. Mettet fett er ikke usunt

2. Plantemelk inneholder mettet fett

3. Det er ingen grunn til å kutte ned på kolesterol med mindre du har familiær hyperkolesterolemi. Kolesterol er livsviktig. Vi inntar ca 15% av kolesterolbehovet vårt. Kroppen lager de resterende 85%. Spiser du 0% av behovet, så lager kroppen 100%. Spiser du 30% av kolesterolbehovet, så lager kroppen de resterende 70%. Altså, øker du inntaket, så senker kroppen egenproduksjonen. Kolesterolet i seg er vanskelig å måle, så vi måler de som frakter kolesterolet. HDL (stor), LDL (liten), triglyserider (bitteliten). Jo større transportmiddel, jo bedre. HDL vil vi ha mer av og triglyserider vil vi ha mindre av. I senere tid har de funnet ut at LDL er både bra og dårlig. Ved å se på forholdet mellom HDL og triglyserider så ser man ca hvor stor partikkelstørrelse LDLene har og derfor også om de er bra eller dårlige. 

Anonymkode: b3a6f...4a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...