Gå til innhold

Ta bilde av familien foran kista med den døde er det vanlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det skjedde da min bestefar døde. Jeg ville ikke,men min mor sa,"jo det må du.!" Det må vi alle. kom nå" malte hun og hvisket til meg på en måte som jeg forsto at det var ikke noe å diskutere og at da ville jeg gjøre alt enda tristere og verrre for alle hvis jeg var en slags avviker,vrang o vanskelig forsto jeg på tonefallet. Bedende på en slik inntrengende måte at dette var ikke noe å diskutere for nå var vi sammen om dette og da gjorde alle likt. Jeg blir så sint når jeg tenker tilbake på dette.

Har bestemt meg for senere anledninger at dette går jeg ikke med på en gang til. Jeg lurer på hva andre mener om dette?

Anonymkode: 079df...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det skjedde da min bestefar døde. Jeg ville ikke,men min mor sa,"jo det må du.!" Det må vi alle. kom nå" malte hun og hvisket til meg på en måte som jeg forsto at det var ikke noe å diskutere og at da ville jeg gjøre alt enda tristere og verrre for alle hvis jeg var en slags avviker,vrang o vanskelig forsto jeg på tonefallet. Bedende på en slik inntrengende måte at dette var ikke noe å diskutere for nå var vi sammen om dette og da gjorde alle likt. Jeg blir så sint når jeg tenker tilbake på dette.

Har bestemt meg for senere anledninger at dette går jeg ikke med på en gang til. Jeg lurer på hva andre mener om dette?

Anonymkode: 079df...a6b

Vil presisere at det var da altså lukket kiste og at bildet ble tatt i kapellet med alle blomstene og kransene. I begravelsen før seremonien begynte. Ts

Anonymkode: 079df...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil presisere at det var da altså lukket kiste og at bildet ble tatt i kapellet med alle blomstene og kransene. I begravelsen før seremonien begynte. Ts

Anonymkode: 079df...a6b

Med lukket kiste er det ok. Sikkert ukomfortabelt for deg der og da, men et fint minne senere når du får ting litt på avstand.

Av og til er det sånn at man må ta seg sammen og gjøre ting man ikke liker, men en vil være veldig glad senere at man gjorde det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en uting, man er i begravelse, ikke på slektstreff. Da min bestemor døde måtte alle barnebarn stille seg opp og bli tatt bilde av, det føltes som om de ville vise frem hvor mange barnebarn farmor hadde fått og hvor mange som var glad i henne. Mens egentlig var hun en tyrann som ihvertfall ikke jeg likte, jeg gikk bare i begravelsen for å støtte min far. 

I begravelser burde man få være i fred og sørge slik man vil. Om jeg nå hadde vært glad i farmor og strigråt, så hadde jeg blitt ganske sur om jeg skulle stille tårene mine på utstilling. All ære til de som synes det føles bra, men jeg er en privat person som liker å sørge i fred. 

22 minutter siden, bullehurk said:

Med lukket kiste er det ok. Sikkert ukomfortabelt for deg der og da, men et fint minne senere når du får ting litt på avstand.

Av og til er det sånn at man må ta seg sammen og gjøre ting man ikke liker, men en vil være veldig glad senere at man gjorde det.

Nå måtte jeg le litt. Fint minne fra begravelsen? Må si jeg foretrekker å huske de gode tidene jeg hadde med avdøde, ikke begravelsen... Pluss at dersom jeg absolutt skulle huske begravelsen ville jeg heller hatt "normale" bilder, ikke bilder av en haug slektninger jeg aldri snakker med og som jeg ikke liker

Anonymkode: 5ba25...0ba

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om dette før. Men det finnes jo mange tradisjoner og kulturer som gjør mye rart rundt begravelse, bryllup osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser virkelig ikke problemet med dette. Er det det at han er død som er problemet og at du syns det er feil å ha bilde av kista med ham i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føles ikke rett for meg men jeg aksepterer at det føles rett for andre. Også blir det utad som om at nå står familien sammen. Når familien oppigjennom har overkjørt deg i mye hvorfor skal jeg la meg dirigere av dem? Siden det er slikt fokus på at det ikke finnes en rett måte å sørge på bør de vise respekt for at folk er ulike. 

 

Det finnes vold  og overgrep i familier. Da blir det en byrde å stille opp på bildet,akkurat som om vi sto sammen helt inntil døden skilte oss ad. Og i familier som man ikke snakker om følelser så tvinges man til å stille opp på noe slikt? Som for å si" hos oss er alt bra" eller"nå har vi sluttet fred" Nei det har vi slettes ikke. Det ligger mye følelser under og det burde familiemedlemmene respektere.

Anonymkode: 079df...a6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her virker jo sannelig ikke som selve bildet, men heller forholdet til familien? 

Likevel er spørsmålet du fremmed om hva man syntes om å ta bilde med den avdøde i begravelsen, og da kan man ikke ta dine individuelle følelser om andre ting med i betraktning.

Hva gjelder bildet ser jeg ikke problemet. Døden skjer alle, og det er ingen grunn til å gjøre den så fremmed og skummel. Det er bare en del av livet, i likhet med ekteskap, barnedåp etc. 

Syntes det hadde stilt seg annerledes dersom det var en veldig FÆL død, for eksempel som følge av overgrep, drap eller andre omstendigheter som gjør de gjenlatte mer fortvilet. Der hvor døden kommer bråere på.

At barnebarn stiller opp på et bilde med bestemor syntes jeg må være innafor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker har ulikt forhold til døden og sorgen over at noen de er glad i dør, det kan også vise seg innad i en familie. 

Jeg syns overhode det ikke er greit at du føler deg presset til å gjøre noe i en begravelse som du ikke ønsker. Vi bør alle respektere den andres sorg. 

Jeg personlig har ikke noe problemer med det. Noen vil også ta bilder av døde slektninger. Jeg syns det er greit, om det er en trøst for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Newroz skrev:

Mennesker har ulikt forhold til døden og sorgen over at noen de er glad i dør, det kan også vise seg innad i en familie. 

Jeg syns overhode det ikke er greit at du føler deg presset til å gjøre noe i en begravelse som du ikke ønsker. Vi bør alle respektere den andres sorg. 

Jeg personlig har ikke noe problemer med det. Noen vil også ta bilder av døde slektninger. Jeg syns det er greit, om det er en trøst for dem. 

Enig i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Det føles ikke rett for meg men jeg aksepterer at det føles rett for andre. Også blir det utad som om at nå står familien sammen. Når familien oppigjennom har overkjørt deg i mye hvorfor skal jeg la meg dirigere av dem? Siden det er slikt fokus på at det ikke finnes en rett måte å sørge på bør de vise respekt for at folk er ulike. 

 

Det finnes vold  og overgrep i familier. Da blir det en byrde å stille opp på bildet,akkurat som om vi sto sammen helt inntil døden skilte oss ad. Og i familier som man ikke snakker om følelser så tvinges man til å stille opp på noe slikt? Som for å si" hos oss er alt bra" eller"nå har vi sluttet fred" Nei det har vi slettes ikke. Det ligger mye følelser under og det burde familiemedlemmene respektere.

Anonymkode: 079df...a6b

Det er et bilde, ikke en kjærighetserklæring. Du legger alt fo rmye i det.

Anonymkode: fd3fe...fa8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catalina Culès

Aldri hørt om, tror ikke det er så veldig vanlig. Men du må ikke la deg overtale om du ikke ønsker det, det er de andre som er respektløse som masser at du må.

Endret av Catalina Culès
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er mye som er feil i sorg. 

I min familie er det veldig vanlig å ta bilder av kisten og alle kransene og ofte bilde av familien på graven like etter at den er dekket av blomster. 

Det er litt spesielt der og da, for det er jo ikke direkte et gledelig minne. Men som min mor så pent sa om sin bestefar - det er siste gang vi samles kun for å hedre ham. Det SKAL jeg ha et minne av i albumet. 

Anonymkode: 41d95...06e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Jeg ville ikke foretrukket begravelsesbilder. Det er ikke et hyggelig minne. Men det går kanskje ann så lenge kisten er lukket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det går an i et minnesamvær etter begravelsen, men om jeg ville synes det er ok før begravelsen er jeg usikker på. Det som har vært vanlig i vår familie er å ta bilder av kista med bårebuketten som ligger på toppen og med den som ligger foran, og så alle de andre kransene/blomstene hver for seg. Bilder av kista fra ulike vinkler og med stearinlysene rundt, og slik at man kan se hvilke kranser som lå hvor

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...