Gå til innhold

Strikkehjelp


markblomst3

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver å strikker Billebælua fra Klompelompe, og har kommet over noe jeg ikke skjønner i oppskriften. Det står: 

Strikk mønster videre slik: *2 omg vr, 2 omg r* Fell på hver omg du strikker r, totalt 8 gngr = 40 m på pinnen. Merk at det nå felles 2 omg etter hvernadre, og så strikkes 2 omg uten felling. 

 

Kan noen være så snill å forklare dette for meg? Skal jeg strikke 2 omganger vrang, og så 2 omganger rett, og hvor mange ganger skal jeg gjøre dette? Og når skal jeg felle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du feller på omgangene du strikker rett, altså på 4 rett-pinner (hvis du feller en i starten og slutten). Dvs 4 masker felt på de to første rettomgangene, 2 omganger vrangt hvor du strikke alle maskene og 2 omganger rett igjen, hvor du feller 2 på hver rettomgang. Da har du felt 8 ganger, og skal ha igjen 40 masker. Tror jeg siden jeg ikke har sett hele oppskriften :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Kontormus skrev:

Du feller på omgangene du strikker rett, altså på 4 rett-pinner (hvis du feller en i starten og slutten). Dvs 4 masker felt på de to første rettomgangene, 2 omganger vrangt hvor du strikke alle maskene og 2 omganger rett igjen, hvor du feller 2 på hver rettomgang. Da har du felt 8 ganger, og skal ha igjen 40 masker. Tror jeg siden jeg ikke har sett hele oppskriften :) 

Jeg startet med 104 masker, og etter å ha fulgt oppskriften har jeg felt 8 masker, dvs. jeg har 96 masker igjen. skal jeg strikke 2 omganger vrang og 2 omganger rett 8 ganger hver, der jeg feller 56 masker, så jeg bare har 40 igjen? Forstår jeg det riktig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg forstår det slik at det skal være 40 masker igjen. Har ikke sett hele oppskriften, men starter man med den firkantige halsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kontormus skrev:

Ja, jeg forstår det slik at det skal være 40 masker igjen. Har ikke sett hele oppskriften, men starter man med den firkantige halsen?

Det står "Arbeidet begynner nede", så regner med det er den firkantige halsen ja! Det er første gang jeg strikker noe mer avansert enn ensfargede votter, og første gang jeg følger en sånn type oppskrift, så er litt grønn.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, markblomst3 skrev:

Det står "Arbeidet begynner nede", så regner med det er den firkantige halsen ja! Det er første gang jeg strikker noe mer avansert enn ensfargede votter, og første gang jeg følger en sånn type oppskrift, så er litt grønn.. :fnise:

Ok, for da tror jeg at det er fellingene som skaper den firkantig. Du stikker på rundpinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strikker på rundpinne ja! Skulle sette markør tidligere i oppskriften, på 22,30,22 og 30, har det kanskje noe å si for når jeg skal felle? Skulle gjerne delt hele oppskriften, men tror ikke det er lov mtp rettigheter osv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, markblomst3 skrev:

Strikker på rundpinne ja! Skulle sette markør tidligere i oppskriften, på 22,30,22 og 30, har det kanskje noe å si for når jeg skal felle? Skulle gjerne delt hele oppskriften, men tror ikke det er lov mtp rettigheter osv.. 

Ja, da er det der det skal felles. Og markørene hadde du trengt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kontormus skrev:

Ja, da er det der det skal felles. Og markørene hadde du trengt... ;)

Har satt markørene :) men er fortsatt litt uklart for meg hvor mange omganger jeg skal strikke av hver, og hvor mange jeg skal felle på hver runde med rettstrikk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, markblomst3 skrev:

Har satt markørene :) men er fortsatt litt uklart for meg hvor mange omganger jeg skal strikke av hver, og hvor mange jeg skal felle på hver runde med rettstrikk? 

4 hjørner, fell én på hver side av markøren (eller midtmaske), da blir det 8 fellinger for hver omgang du strikker rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...