Gå til innhold

Holde plater til stekeovn rene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan klarer dere å ha rene stekeplater? Har nettopp fått ny ovn og vasker og vasker på platene. De får så fort sorte, brente flekker som er kjempevanskelig å få bort. Hva er trikset? Og har dere noe i bunnen av selve stekeovnen som samler opp? Her blir det også fort fastbrent ting..

Anonymkode: 21e14...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På min tidligere arbeidsplass hadde vi en type bakematte i silikon, som kunne gå i ovnen om og om igjen. Den beskyttet bakeplatene for søl, og var gjenbrukbar.

Vet ikke hvor man får slike til personlig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker alltid bakepapir på platene når vi steker ting som ikke ligger i ildfast form (hvitløksbaguetter, potetbåter). 

 

Anonymkode: b4928...7d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den nye ovnen din selvrensfunksjon? (pyrolyse). Min ovn har det, og da kan du kjøpe til spesielle håndtak som gjør at du kan sette stekeplatene inn i ovnen under pyrolyse, så blir de renset samtidig. Les ovnens manual. Der står det sikkert tips til hvordan platene skal vedlikeholdes i tillegg. 

Anonymkode: 93112...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nuttery skrev:

På min tidligere arbeidsplass hadde vi en type bakematte i silikon, som kunne gå i ovnen om og om igjen. Den beskyttet bakeplatene for søl, og var gjenbrukbar.

Vet ikke hvor man får slike til personlig bruk.

Får kjøpt noen greie slike på claes Olsson og på Jernia. 

Anonymkode: c117d...a4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Får kjøpt noen greie slike på claes Olsson og på Jernia. 

Anonymkode: c117d...a4c

Jeg fant det faktisk på IKEA også. Tror jammen jeg skal kjøpe meg noen selv når jeg går tom for bakepapir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får kjøpt noen greie slike på claes Olsson og på Jernia. 

Anonymkode: c117d...a4c

Det skal jeg jammen se etter! Godt å slippe bakepapir styret 

Anonymkode: b4928...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal jeg jammen se etter! Godt å slippe bakepapir styret 

Anonymkode: b4928...7d9

Pass på at du ikke får tak i et teflonbakeark i stedet. Mitt (kjøpt på matbutikk) er i alle fall ikke tett, så bakeplata ble mer skitten enn med bakepapir.

En annen ting er at jeg synes det er mye mer styr å holde ren slike matter enn å krølle sammen og kaste et bakepapir, men jeg har kanskje ikke funnet teknikken? Bakearket mitt er brukt 1-2 ganger, og siden har det bare ligget i skuffen og tatt opp plass. Jeg har en bakematte i silikon også (en slik til å kjevle ut marsipan og paideig etc. på), og det brukes nesten aldri av samme grunn. 

Anonymkode: bc1bc...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker alltid bakepapir på platene når vi steker ting som ikke ligger i ildfast form (hvitløksbaguetter, potetbåter). 

 

Anonymkode: b4928...7d9

Jeg bruker også alltid bakepapir, men jeg klarer jammen meg å få skitne plater likevel 🙄 Jeg vet egentlig ikke hvordan, men spesielt på kantene rundt og noen ganger faktisk under brettet...

 

HI

Anonymkode: 21e14...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer dere å ha rene stekeplater? Har nettopp fått ny ovn og vasker og vasker på platene. De får så fort sorte, brente flekker som er kjempevanskelig å få bort. Hva er trikset? Og har dere noe i bunnen av selve stekeovnen som samler opp? Her blir det også fort fastbrent ting..

Anonymkode: 21e14...c07

Bruk bakepapir og stekeposer når du bruker ovnen. Ellers er silkonmatter (Tupperware) en løsning vi er veldig begeistret for. 

Gryter i glass med lokk er og en grei løsning. 

Anonymkode: 6e6fd...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...