Gå til innhold

En type kvinnelig tiltrekning - Vil evolusjonen sørge for at disse dør ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke en henmelighet at flere kvinner blir tiltrukket av menn med mørkt hår og i alle fall moderat mørkere hud (type sør europere). 

Etter kvinnene fikk mer mulighet til å velge partnere selv, er det liten tvil om at befolkningen har blitt mørkere. Særlig i håret. 

Tror dere at denne egenskapen i kvinner vil bli luket ut gjennom evolusjonen? For D vitamin er jo viktig i forhold til hjernefunksjon, skjellet og mye annet. Det blir jo bare viktigere til mer innesitting det blir. Sidan ingen arbeider i solen. De færreste har også disiplinen og viljen til å gumle tabletter og å spise hundre prosent riktig (om det en gang funker på sikt). 

Hva tror dere? Eller er det andre fordeler som gjør opp for det? Eks. at folk behandler barn/voksne menn med mørkere hår bedre (i gjennomsnitt).

Anonymkode: 215af...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstod ikke helt hva mørkt hår har med d-vitamin å gjøre? Jeg kan avkrefte med en eneste gang at mørkt hår betyr mørkere hud. Jeg er 100% etnisk norsk med mørkt hår, og har så lys hud at det ikke engang finnes foundation som er så lys som huden min. Jeg bruker den kaldeste, lyseste foundationen jeg har funnet og selv den er litt brunere enn huden min. Mørkere hud betyr gjerne vanskeligere for å ta opp vit. D, men veldig mange nordmenn har også mangel på vitamin D. Folk gidder rett og slett ikke ta tran, og det har de kun seg selv å skylde på for. 

Anonymkode: 690bf...21d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstod ikke helt hva mørkt hår har med d-vitamin å gjøre? Jeg kan avkrefte med en eneste gang at mørkt hår betyr mørkere hud. Jeg er 100% etnisk norsk med mørkt hår, og har så lys hud at det ikke engang finnes foundation som er så lys som huden min. Jeg bruker den kaldeste, lyseste foundationen jeg har funnet og selv den er litt brunere enn huden min. Mørkere hud betyr gjerne vanskeligere for å ta opp vit. D, men veldig mange nordmenn har også mangel på vitamin D. Folk gidder rett og slett ikke ta tran, og det har de kun seg selv å skylde på for. 

Anonymkode: 690bf...21d

Hvorfor tror du at isbjørnen har svart hud? Jo, fordi sollyset lettere går i gjennom hvitt eller lyst hår, enn svart. På grunn av det evige sollyset på nordpolen om sommeren, er den nødt til å beskytte seg mot UV-strålingen. D-vitamin får den gjennom seler og fisk.

Blant mennesket er det akkurat på samme måte. Lyst hår = mer d-vitamin. 

Anonymkode: 215af...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du at isbjørnen har svart hud? Jo, fordi sollyset lettere går i gjennom hvitt eller lyst hår, enn svart. På grunn av det evige sollyset på nordpolen om sommeren, er den nødt til å beskytte seg mot UV-strålingen. D-vitamin får den gjennom seler og fisk.

Blant mennesket er det akkurat på samme måte. Lyst hår = mer d-vitamin. 

Anonymkode: 215af...2f5

Men nå har ikke vi mennesker pels på hele kroppen, så det spiller ingen rolle hvordan huden ser ut under håret vårt. Vi har masse naken hud på kroppen vår :). Og nei, lyst hår gir ikke mer d-vitamin fordi vi mennesker er ikke dekt i hår fra topp til tå. Du har tydeligvis ikke kommet like langt i evolusjonen som meg da om du har pels som en apekatt :) 

Anonymkode: 690bf...21d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men nå har ikke vi mennesker pels på hele kroppen, så det spiller ingen rolle hvordan huden ser ut under håret vårt. Vi har masse naken hud på kroppen vår :). Og nei, lyst hår gir ikke mer d-vitamin fordi vi mennesker er ikke dekt i hår fra topp til tå. Du har tydeligvis ikke kommet like langt i evolusjonen som meg da om du har pels som en apekatt :) 

Anonymkode: 690bf...21d

Store deler av kroppen din som ikke er dekket av klær har hår på seg. Hodet ditt. De fleste, menn i alle fall, er også dekket av et tynnere lag med hår på bryst, lår, egentlig over alt. Samt ofte i ansiktet.

Anonymkode: 215af...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden går gal vei. Det er fordi ts setter opp premisser som ikke stemmer med virkeligheten.

Anonymkode: 4c23d...513

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken egenskap er det du lurer på som vil bli borte egentlig, TS?

Anonymkode: d6f18...d64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dine antagelser skulle være nogenlunde på greip, vil vi få en stor økning med mennesker med gen for rødt hår og fregner, da disse lettere danner dvitaminer.

...men dette vil selvfølgelig ikke skje, da vi rødhårede er fortsatt utrydningstruet.

Ellers, hvor vil du? Jeg har en eks som ser ut som en italiener og en samboer som har blitt tatt for å være fra områder rundt midtøsten. De har blå øyne, mørkt hår og er brune som spanjoler på sommeren. 

Anonymkode: 3e635...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....de har begge såkalt norse dna og har familier der alle har bodd i norge de siste 500 år, den ene med aner fra frankrike og skottland, den andre noen litt ukjente stormenn fra lofoten

Anonymkode: 3e635...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om dine antagelser skulle være nogenlunde på greip, vil vi få en stor økning med mennesker med gen for rødt hår og fregner, da disse lettere danner dvitaminer.

...men dette vil selvfølgelig ikke skje, da vi rødhårede er fortsatt utrydningstruet.

Ellers, hvor vil du? Jeg har en eks som ser ut som en italiener og en samboer som har blitt tatt for å være fra områder rundt midtøsten. De har blå øyne, mørkt hår og er brune som spanjoler på sommeren. 

Anonymkode: 3e635...6c7

Nå er det alltid en avveining mellom risiko for hudkreft og d vitamin syntesering. Helt lys hud er ikke nødvendigvis positivt. Men det er liten tvil om at for mørk hud er negativt, siden det reduserer d-vitamin i kroppen. Noe som skaper dårligere kognisjon, svakere beinbygning mm.

Anonymkode: 215af...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det alltid en avveining mellom risiko for hudkreft og d vitamin syntesering. Helt lys hud er ikke nødvendigvis positivt. Men det er liten tvil om at for mørk hud er negativt, siden det reduserer d-vitamin i kroppen. Noe som skaper dårligere kognisjon, svakere beinbygning mm.

Anonymkode: 215af...2f5

Det kommer vel an på hvor man bor og da. Det er jo en grunn til at vi nordboere er lyse i huden.

Anonymkode: d6f18...d64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...