Gå til innhold

Norges første metoo-offer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere som synes synd på Norges første metoo-offer?

 

"Jeg er Norges første Metoo-offer"
" Fremtidsutsiktene mine kan være dårligere enn en drapsdømt. Jeg risikerer å ikke få meg nytt arbeid."
http://pluss.vg.no/2018/02/19/3032/3032_24261662

Anonymkode: 8257a...06d

Innlegget er redigert for brudd på opphavsretten.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er han dømt for noe? Hvis ikke så er det bare galt å ta fra han jobben hans. At han har flørtet litt ser jeg ikke noe galt i.

Anonymkode: 98e64...2d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er han dømt for noe? Hvis ikke så er det bare galt å ta fra han jobben hans. At han har flørtet litt ser jeg ikke noe galt i.

Anonymkode: 98e64...2d8

Langeland, ja. Han er en case. Og han har ikke bare flørtet, men trakassert yngre studenter. Det ser man i media, og de har også bevismateriale.

Anonymkode: 3ab12...8fb

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Det første ofret for meetoo levde nok for tusen vis av år siden.

 

Altså det første offeret for seksuell trakassering eller en annen form for trakassering.

Endret av Balian de Ibelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Langeland, ja. Han er en case. Og han har ikke bare flørtet, men trakassert yngre studenter. Det ser man i media, og de har også bevismateriale.

Anonymkode: 3ab12...8fb

Så han er ikke dømt for å ha gjort noe ulovlig? Da er det bare media som har drevet med uthenging av han. Er han ikke dømt for noe er han faktisk uskyldig.

Anonymkode: 98e64...2d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Det kunne vært interessant å lese denne saken. Jeg kan godt høre på noen som sier de sliter med alkoholisme og konsekvensene av handlingene de gjør under påvirkningen av alkorus. Jeg tviler ikke på at han også har en historie å fortelle. Men det er noe kvalmende usympatisk med noen som kaller seg selv et offer for de skadelige handlingene de har påført andre. Jeg synes man skal prøve å eie de tingene man har gjort, selv de man ikke er stolt av og selv de man føler man ikke helt hadde kontroll på. Er Langeland et ansvarlig menneske? Ja, da kan han ta ansvar. Å kalle seg selv et offer  på denne måten høres ut som ansvarsfraskrivelse. Kan godt hende han på ulike måter er et offer, er vi ikke alle? Men dette ble bare en frastøtende tittel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"- Jeg har mange personlige seirer. Kollegaene mine har ikke skrevet Høyesteretts historie på 600 sider. Det har jeg gjort. Det gir meg en indre integritet som beskytter meg mot å la samfunnets dom gå noe særlig inn på meg. "

Høres ut som en narsissist IMO

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Rainstorm skrev:

Men dette ble bare en frastøtende tittel. 

Det er ikke jeg som har funnet på den, jeg har bare gjengitt den.

Anonymkode: 8257a...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første metoo offeret i Norge var den første kvinnen. Når hun lagde spetakkel og etterhvert  begynte å klore mannen sin. Slo han henne i hjel med klubba. 

Menn forsynte seg seksuelt av kvinner på den timen. Om det var med hennes velsignelse betydde ingen ting. 

Anonymkode: 3d7af...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Første metoo offeret i Norge var den første kvinnen. Når hun lagde spetakkel og etterhvert  begynte å klore mannen sin. Slo han henne i hjel med klubba. 

Menn forsynte seg seksuelt av kvinner på den timen. Om det var med hennes velsignelse betydde ingen ting. 

Anonymkode: 3d7af...0a1

Kilder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke jeg som har funnet på den, jeg har bare gjengitt den.

Anonymkode: 8257a...06d

Ja, herlighet, var ikke kritikk mot deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rainstorm skrev:

Ja, herlighet, var ikke kritikk mot deg!

Takk @Rainstorm. :)  (Men jeg forstår hva du mener)

Anonymkode: 8257a...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer dette? :"Ifølge Langeland og hans advokat, Kjell M. Brygfjeld, skal avskjedssaken ikke dreie seg om trakassering av kolleger eller studenter ved Universitetet i Stavanger. Langeland har tidligere fortalt at han har et alkoholproblem, og at dette er årsaken til at universitetet ønsker å avskjedige ham.

I et intervju med På Høyden, pekte han på at han heller ikke har fått klager på måten han har utført jobben som forsker og underviser på, verken fra kolleger eller studenter.

I ettertid har han også sagt at de meldingene han sendte i fylla til kvinner, var over streken og at han har beklaget disse:

- Jeg er ikke så dum at jeg tror at slike meldinger er en form for flørt eller sjekking. Men jeg har det i kjeften, og liker spissformuleringer. Jeg har et litt stunt-litterært gent, sa han i intervjuet med På Høyden."http://www.universitetsavisa.no/campus/2018/02/09/Nils-Rune-Langeland-søker-jobb-på-NTNU-72056.ece

Anonymkode: dad88...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Rainstorm skrev:

Det kunne vært interessant å lese denne saken. Jeg kan godt høre på noen som sier de sliter med alkoholisme og konsekvensene av handlingene de gjør under påvirkningen av alkorus. Jeg tviler ikke på at han også har en historie å fortelle. Men det er noe kvalmende usympatisk med noen som kaller seg selv et offer for de skadelige handlingene de har påført andre. Jeg synes man skal prøve å eie de tingene man har gjort, selv de man ikke er stolt av og selv de man føler man ikke helt hadde kontroll på. Er Langeland et ansvarlig menneske? Ja, da kan han ta ansvar. Å kalle seg selv et offer  på denne måten høres ut som ansvarsfraskrivelse. Kan godt hende han på ulike måter er et offer, er vi ikke alle? Men dette ble bare en frastøtende tittel. 

I utgangspunktet enig, men jeg har litt problemer med å se at "de skadelige handlingene" er så skrekkelig ille at han fortjener å få livet snudd på hodet og bli en paria i samfunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
4 minutter siden, herzeleid skrev:

I utgangspunktet enig, men jeg har litt problemer med å se at "de skadelige handlingene" er så skrekkelig ille at han fortjener å få livet snudd på hodet og bli en paria i samfunnet. 

Og jeg er i utgangspunktet enig med deg igjen. Men det er noe med at man mister sympati med de menneskene som fraskriver seg ansvaret for de handlingene de selv har gjort, selv om det er i rus eller lignende. Man kan unnskylde mye, men det krever at man sier unnskyld. Og utifra det lille jeg leste så virket han ikke særlig angrende fordi "det var bare ...". Han virker mer fortvilet over at dårlig oppførsel får konsekvenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rainstorm skrev:

Og jeg er i utgangspunktet enig med deg igjen. Men det er noe med at man mister sympati med de menneskene som fraskriver seg ansvaret for de handlingene de selv har gjort, selv om det er i rus eller lignende. Man kan unnskylde mye, men det krever at man sier unnskyld. Og utifra det lille jeg leste så virket han ikke særlig angrende fordi "det var bare ...". Han virker mer fortvilet over at dårlig oppførsel får konsekvenser. 

Enig i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Er han dømt for noe? Hvis ikke så er det bare galt å ta fra han jobben hans. 

Anonymkode: 98e64...2d8

Tror du har misforstått. Man trenger ikke bli dømt for noe for å miste jobben sin. Om du viser deg ute av stand til å gjøre arbeidsoppgavene dine eller ikke møter opp på jobb så vil du få sparken. Samme om du ikke klarer å oppføre deg på jobb og ikke endrer atferd etter gjentatte  advarsler. 

Det er heldigvis ikke sånn at kriminalitet er eneste saklige oppsigelsesgrunn. 

Endret av godjenten
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24/02/2018 at 1:11 PM, AnonymBruker said:


" Fremtidsutsiktene mine kan være dårligere enn en drapsdømt. Jeg risikerer å ikke få meg nytt arbeid."
 

Yvonne (mod)

Det handler vel litt om at jobbene han søker på er professorstillinger. De er jo ekstremt vanskelige å få. Både fordi det er så mange dyktige søkere, men også fordi de har et ekstremt godt stillingsvern.  Men hvem ønsker å gi et ekstremt godt stillingsvern til en som ikke klarer å oppføre seg?  Det er jo ingen grunn til å tro at han har skjerpet seg. Han skjerpet seg jo aldri da han fikk gjentatte advarsler og selv i dag så bagatelliserer han jo det han har drevet med. Han sier han er tørrlagt alkoholiker, men har man lyst til å ta sjansen på at han har sluttet å drikke? 

Tror han bør sikte på vikariater og lignende slik at arbeidsgiver faktisk kan se om han kan oppføre seg og har mulighet til å lett kvitte seg med han om han enten ikke kan oppføre seg eller ikke er i stand til å gjøre arbeidsoppgavene sine. 

 

Anonymkode: dfee9...274

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhu. 

Det eneste han er offer for, er sin egen idioti. 

Anonymkode: e70de...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke de som trakasserer som er ofrene i disse sakene akkurat. 

Med mindre det er falske beskyldninger, men Langelands oppførsel er velkjent og dokumentert (mye er skriftlig via SMS og sosiale medier) og har blitt tatt opp lenge før metoo var et begrep. Enig med @Rainstorm i at han må eie det han har gjort, ikke bortforklare det med at han liker spissformuleringer og alkohol. Han har jo fremdeles trakassert noen, han må ta ansvar for dette og ikke sette seg i en offerrolle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...