Gå til innhold

Det å kle seg for alderen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette virker kanskje som et rart "problem", men jeg er litt usikker på dette med å kle seg for alderen sin.

Jeg er 28 år. Jeg er ganske liten av størrelse (både lav og tynn) og har gener som gjør at jeg ser veldig ung ut (f.eks null antydninger til rynker eller "dratt" hud). Jeg blir ofte tatt for å være 21-22 år. Sånn sett er jeg veldig heldig!

Men når det kommer til klesstil, så syns jeg at det er litt vanskelig. Egentlig er jeg ikke noe særlig opptatt av trender eller hvordan man liksom "skal" kle seg. Vet ikke hvordan jeg skal betegne stilen min. Kler meg ikke som en fjortis akkurat, men kler meg ikke som en snart-30-åring heller. Eksempel på outfits kan være en tynn, ensfarget ullgenser, selekjole i mørk denim og tykke ullstrømper. Eller knæsj gul pologenser og en skinny fit highwaist jeans. Eller en hvit hverdagsskjorte under et rutete 90-talls skjørt.

Poenget mitt er at jeg liker stilen min og vil helst kle meg slik jeg vil, men føler samtidig at jeg må kle meg for alderen. Det siste jeg vil er å være en av de godt voksne som kler seg som om man var 18.

Hvor går "grensene"? Hva hadde dere tenkt om en på 28 som kledde seg slik som i eksemplene?

Anonymkode: 00fd4...70f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes stilen din høres bra ut, jeg. Nå er jeg ikke den som er strengest i klesveien, men dette med å kle seg etter alderen handler i mine øyne mer om at man slipper lettere unna med å være veldig lettkledd som 20-åring enn som 40-åring, og ellers klær man gjerne forbinder med ungdomsskolen, som hettegensere, Converse og slikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette virker kanskje som et rart "problem", men jeg er litt usikker på dette med å kle seg for alderen sin.

Jeg er 28 år. Jeg er ganske liten av størrelse (både lav og tynn) og har gener som gjør at jeg ser veldig ung ut (f.eks null antydninger til rynker eller "dratt" hud). Jeg blir ofte tatt for å være 21-22 år. Sånn sett er jeg veldig heldig!

Men når det kommer til klesstil, så syns jeg at det er litt vanskelig. Egentlig er jeg ikke noe særlig opptatt av trender eller hvordan man liksom "skal" kle seg. Vet ikke hvordan jeg skal betegne stilen min. Kler meg ikke som en fjortis akkurat, men kler meg ikke som en snart-30-åring heller. Eksempel på outfits kan være en tynn, ensfarget ullgenser, selekjole i mørk denim og tykke ullstrømper. Eller knæsj gul pologenser og en skinny fit highwaist jeans. Eller en hvit hverdagsskjorte under et rutete 90-talls skjørt.

Poenget mitt er at jeg liker stilen min og vil helst kle meg slik jeg vil, men føler samtidig at jeg må kle meg for alderen. Det siste jeg vil er å være en av de godt voksne som kler seg som om man var 18.

Hvor går "grensene"? Hva hadde dere tenkt om en på 28 som kledde seg slik som i eksemplene?

Anonymkode: 00fd4...70f

Jeg er tilhenger av ideen om at hvis man skal være velkledd, så skal man kle seg etter hva man er, altså hvordan man er bygd og hvilke trekk man har. Den beste stilen for ei som ser ut som deg er omtrent slik du kler deg, så jeg synes bare du skal fortsette med det :) Dette hørtes kanskje litt rart ut, så hvis du lurer på hvor jeg har det fra kan du lese om David Kibbe og image archetypes. Hvis man følger det systemet er du sannsynligvis en variant av gamine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Elektra's Complex skrev:

Synes stilen din høres bra ut, jeg. Nå er jeg ikke den som er strengest i klesveien, men dette med å kle seg etter alderen handler i mine øyne mer om at man slipper lettere unna med å være veldig lettkledd som 20-åring enn som 40-åring, og ellers klær man gjerne forbinder med ungdomsskolen, som hettegensere, Converse og slikt. 

Godt poeng. Men nå kler jeg meg titt og ofte i både hettegensere og converse også :fnise: Særlig converse bruker jeg omtrent hver dag når det er vår/sommer, både til jeans og kjoler. Men "kle seg for alderen"-forskjellen her blir vel at jeg lar de ligge når det er vått/kaldt/snø.

Ts

Anonymkode: 00fd4...70f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Professor Orm skrev:

Jeg er tilhenger av ideen om at hvis man skal være velkledd, så skal man kle seg etter hva man er, altså hvordan man er bygd og hvilke trekk man har. Den beste stilen for ei som ser ut som deg er omtrent slik du kler deg, så jeg synes bare du skal fortsette med det :) Dette hørtes kanskje litt rart ut, så hvis du lurer på hvor jeg har det fra kan du lese om David Kibbe og image archetypes. Hvis man følger det systemet er du sannsynligvis en variant av gamine.

Det skal jeg sjekke ut, det hørtes interessant ut! Og ikke minst, midt i blinken for meg :fnise: Takk for tips!

Ts

Anonymkode: 00fd4...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det skal jeg sjekke ut, det hørtes interessant ut! Og ikke minst, midt i blinken for meg :fnise: Takk for tips!

Ts

Anonymkode: 00fd4...70f

Så bra! Det var helst for å vise deg at du var på rett spor altså, men hvis du blir i tvil er det greit å se på retningslinjene. Poenget er at om du hadde tatt på deg et knelangt blyantskjørt, en langermet hvit skjorte og en plain dressjakke ville du ikke sett mer voksen ut, snarere tvert imot. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Converese kom jo på 1960-tallet for fullt, så det er en sko mange generasjoner har arvet siden. Det gjelder hettegenser også. Jeg ser ikke noe problem i om en 50-åring bruker hettegenser og converse personlig. Nesten mer merksnodig at ungdommen i dag kopierer så til de grader sin foreldregenerasjon på 90-tallet.

Anonymkode: e2a9c...f2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilen din høres kul ut men den understreker nok det at du ser yngre ut og du vil dermed bli tatt for å være nettopp yngre.  Ønsker du ikke det så bør du kle deg mer klassisk og voksent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Peonjenta skrev:

Stilen din høres kul ut men den understreker nok det at du ser yngre ut og du vil dermed bli tatt for å være nettopp yngre.  Ønsker du ikke det så bør du kle deg mer klassisk og voksent. 

Takk! Det gjør meg ingenting at folk tar meg for å være yngre, så lenge det ikke er snakk om ned i 16-17 årsalderen. Jeg vil bare ikke være av typen som prøver veldig hardt å se mye yngre ut, samtidig som at jeg overhodet ikke føler meg vel i stilen som jeg f.eks ser på andre på min alder. Jeg vil gjerne kle meg slik jeg vil, uten å se ut som en som prøver veldig hardt, men syns at det er vanskelig å vite hvor grensa går. Om du skjønner?

Ts

Anonymkode: 00fd4...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Converese kom jo på 1960-tallet for fullt, så det er en sko mange generasjoner har arvet siden. Det gjelder hettegenser også. Jeg ser ikke noe problem i om en 50-åring bruker hettegenser og converse personlig. Nesten mer merksnodig at ungdommen i dag kopierer så til de grader sin foreldregenerasjon på 90-tallet.

Anonymkode: e2a9c...f2c

Jeg elsker 90-talls stilen. Digger f.eks stilen til Rachel og Monica i de første sesongene av Friends. Jeg ble helt i hundre da det ble trendy for et par år siden. 

Ts

Anonymkode: 00fd4...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 45 år. Da jeg var 28, syntes jeg akkurat det samme var litt vanskelig. Jeg hadde begynt å jobbe i en vanlig ok kontorjobb, med flest eldre (enn meg) kollegaer, og visste ikke riktig hvordan kle meg. Hvis jeg hadde på meg "pent kontortøy", som en drakt, strait skjørt, bluse, jakke, pumps osv, så jeg i speilet at jeg så fin ut og at det kledde meg (gjerne bedre enn på de som var ti år eldre), men jeg følte meg utkledd, som om jeg latet som jeg var voksen og gikk på jobb, hvis du skjønner. Det var ikke "meg". Og når jeg prøvde slike klær i butikken, var jeg livredd for å ende opp med "kjærringklær" og at skulle se ut som om jeg forsøkte å se eldre ut enn jeg var, selv om klærne var fine. Samtidig var min vanlige vante stil fullstendig studentaktig (på den tiden, i mitt miljø), olabukser, joggesko (når det ikke var moderne), kjedelige store gensere, kjedelige farger (svart, grått), ryggsekk,  men fortsatt redd for at hvis jeg kjøpte en pen genser i en sprek farge, eller en morsom veske, ble det også "kjærring", det er likesom slik mine pent kledde kollegaer i 50-årene gikk med for å sprite opp antrekket sitt. Så fant jeg klær jeg likte i butikker som bikbok og HMs ungdomsavdeling, og ble redd det ble krampaktig andre veien, videregåendeelever gikk jo slik kledd.

Det gikk over. Man trenger ikke kle seg etter alder. Snart tredveåringer kler seg veldig forskjellig. Stilen din høres fin ut.  

Anonymkode: 94a35...c33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben kler jeg meg klassisk og pent uten å være helt "høye hæler og blyantskjørt". Vanlig så kan jeg kle meg mer ungdommelig om man skal kalle det for det. Mer avslappet på en måte. Har ikke en egen stil men kler meg etter anledningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2018 den 22.17, AnonymBruker skrev:

Dette virker kanskje som et rart "problem", men jeg er litt usikker på dette med å kle seg for alderen sin.

Jeg er 28 år. Jeg er ganske liten av størrelse (både lav og tynn) og har gener som gjør at jeg ser veldig ung ut (f.eks null antydninger til rynker eller "dratt" hud). Jeg blir ofte tatt for å være 21-22 år. Sånn sett er jeg veldig heldig!

Men når det kommer til klesstil, så syns jeg at det er litt vanskelig. Egentlig er jeg ikke noe særlig opptatt av trender eller hvordan man liksom "skal" kle seg. Vet ikke hvordan jeg skal betegne stilen min. Kler meg ikke som en fjortis akkurat, men kler meg ikke som en snart-30-åring heller. Eksempel på outfits kan være en tynn, ensfarget ullgenser, selekjole i mørk denim og tykke ullstrømper. Eller knæsj gul pologenser og en skinny fit highwaist jeans. Eller en hvit hverdagsskjorte under et rutete 90-talls skjørt.

Poenget mitt er at jeg liker stilen min og vil helst kle meg slik jeg vil, men føler samtidig at jeg må kle meg for alderen. Det siste jeg vil er å være en av de godt voksne som kler seg som om man var 18.

Hvor går "grensene"? Hva hadde dere tenkt om en på 28 som kledde seg slik som i eksemplene?

Anonymkode: 00fd4...70f

Oppfordrer alle kvinner til å aldri engang tenke tanken om å slutte å gå i «skinny fit highwaist jeans». Det er sexy, men ikke slutty. Er noen år eldre enn deg. Hmmm burde jeg slutte å tenke slik?

Burde jeg bytte ut Lewis og Diesel buksene mine i Dressman chinos og flanellskjorter? Hehe 

Anonymkode: 9116d...8b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/24/2018 at 11:35 AM, Professor Orm said:

Jeg er tilhenger av ideen om at hvis man skal være velkledd, så skal man kle seg etter hva man er, altså hvordan man er bygd og hvilke trekk man har. Den beste stilen for ei som ser ut som deg er omtrent slik du kler deg, så jeg synes bare du skal fortsette med det :) Dette hørtes kanskje litt rart ut, så hvis du lurer på hvor jeg har det fra kan du lese om David Kibbe og image archetypes. Hvis man følger det systemet er du sannsynligvis en variant av gamine.

Men Davis Kibbes bok ble skrevet i 1987 og har tips om skulderputer og sånt? :fnise: Fins det noe mer oppdatert?

Anonymkode: ee36b...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme situasjon som deg TS, jeg er 27 og har langt, lyst hår, store øyne, liten potetnese og runde kinn. Liker også "Rachel"-stilen, men vil ikke se ut som en skolepike. Liker også å kle meg feminint, men vil unngå å se ut som Barbie. Rosa unngår jeg ;)

Jeg tror at når man snakker om å kle seg for alderen handler det ikke mest om tallet, men de andre tingene - utseende og kropp endrer seg, og livssituasjon endrer seg. I voksen alder er man jo som regel i jobb, og tilbringer mesteparten av dagen der. Ergo er det jobben som "dikterer" stilen. 

Jeg har jobbet i en kreativ bransje der det er ganske fritt frem, og skal over i en annen kreativ bransje som er litt mer konservativ.

Liker som regel skjørt eller kjole, ofte et kortere litt utsvinget skjørt, strømebukser og støvletter, samt en enkel genser. Er greit med kortere skjørt så lenge man har strømpebukse og det er utsvinget, og hvis topp er figurnær passer jeg på at den går helt opp til halsen. Ellers liker jeg wrap-kjoler godt, og genserkjoler. 

Det er en balanse, men jeg er egentlig ikke redd for å ikke bli ansett som "voksen". Har en væremåte og personlighet som er veldig ulikt utseende, så har ikke slitt med å ikke bli tatt alvorlig på jobb.

 

Anonymkode: b2133...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes du skal kle deg akkurat slik du føler deg komfortabel, stilen din høres kul ut! Men det kan være lurt å kle seg etter situasjon. Er du i en jobbsituasjon/møter/jobbintervju hvor det kreves at du ser litt senior ut ville jeg ha kledd meg i typisk dress og litt mer voksne klær og latt min personlige stil bli igjen hjemme. Gjerne briller for å se litt ekstra smart ut også! :fnise:

Ser man ung ut kan man lett bli tatt mindre seriøst i arbeidslivet så her bør man gjøre det man kan for å se eldre ut. Utenom det så må det vel være topp å se litt ung ut? Skulle ønske jeg så litt yngre ut selv. :laugh:

Anonymkode: e88b7...3aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men Davis Kibbes bok ble skrevet i 1987 og har tips om skulderputer og sånt? :fnise: Fins det noe mer oppdatert?

Anonymkode: ee36b...00d

Jeg personlig synes prinsippet fungerer den dag i dag selv om skulderputer definitivt ikke tingen. Jeg forstår dog at det kan være vanskelig å visualisere dette. Ei som heter Rachel Nachmias utviklet et liknende system som fungerer noenlunde. Hun bruker kategoriene "dramatic", "natural", "classic", "gamine" og "romantic" kombinert med yin (romantisk) eller yang (dramatisk).  Jeg foreslår å bruke pinterest, der får man i alle fall en viss idé selv om jeg ikke er enig i alle tolkningene.

Og ja, jeg er klar over at jeg virker noe flagredamete nå :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Professor Orm said:

Jeg personlig synes prinsippet fungerer den dag i dag selv om skulderputer definitivt ikke tingen. Jeg forstår dog at det kan være vanskelig å visualisere dette. Ei som heter Rachel Nachmias utviklet et liknende system som fungerer noenlunde. Hun bruker kategoriene "dramatic", "natural", "classic", "gamine" og "romantic" kombinert med yin (romantisk) eller yang (dramatisk).  Jeg foreslår å bruke pinterest, der får man i alle fall en viss idé selv om jeg ikke er enig i alle tolkningene.

Og ja, jeg er klar over at jeg virker noe flagredamete nå :fnise:

Flagredamete :laugh:

Jeg fant denne på youtube. Hun har 13 videoer om de forskjellige typene og gir litt mer moderne råd. Jeg "identifiserte" meg selv som Theatrical Romantic ut fra videoene hennes og nå når jeg sjekket så jeg at David Kibbe kaller Vivien Leigh den ultimate TR. Jeg har ikke tall på hvor mange gamle damer som har sammenlignet meg med Vivien Leigh, så jeg tror infoen stemmer :fnise:

Det kan kanskje være noe for TS eller  andre interesserte.

 

Anonymkode: ee36b...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på alderen! Så lenge du ikke går med superkort skjørt uten stilongs og bar mage som 40-åring, så mener jeg at det meste er innafor.  Kle deg etter personlighet, ikke alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...