Gå til innhold

Sosiale leietakere...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg håper å bli slippet å hetset etter dette innlegget. Jeg ønsker bare å lette litt på trykket.. 

Vi leier ut en hybel i huset vårt til et koslig par. Strøm er ink i leien da det nærmest er umulig å dele det opp. Det ble spesifisert at det dreide seg om et moderat forbruk da vi inngikk kontrakt. 

De er kjempe søte og greie mennesker. Problemet er bare at de er ekstremt sosiale. De får gjerne besøk av slekt og venner kontinuerlig. Og vi snakker ikke om en person, nei vi snakker om at 8!!! familiemedlemmer kommer og bor der i 1-2 uker om gangen! De fyller søpplebøttene, bruker opp varmtvannet, bråker og strøm forbruket er veeeldig høyt.  

Slitasjen på leiligheten er også langt over forventet siden det altså bor masse folk der hele tiden! 

De er innstillt på å bo der 3 år og har innredet etter alle kunstens regler. De sier at de stortrives der! 

Men vi har tidsbegrenset leiekontrakt for 1 år om gangen (det er mulig når leiligheten er en del av huset). Jeg vurderer nå å ikke inngå ny kontrakt med dem allerede etter første året. 

Er jeg urimelig? 

Anonymkode: bbfc6...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har de lov til å ha andre mennesker boende i leiligheten sammen med seg i flere uker...? 

Jeg skjønner godt at du vurderer å ikke forlenge husleieavtalen. Både høye strømutgifter og bråk i tillegg? Neitakk.

Anonymkode: 5c0c3...66d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de lov til å ha andre mennesker boende i leiligheten sammen med seg i flere uker...? 

Jeg skjønner godt at du vurderer å ikke forlenge husleieavtalen. Både høye strømutgifter og bråk i tillegg? Neitakk.

Anonymkode: 5c0c3...66d

Altså de har jo "lov", det står ingenting om at det ikke er lov i kontrakten.  Vi tenkte jo ikke engang over at det skulle være et problem.. 

Men dette tar jo helt av :(:(

Anonymkode: bbfc6...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff

Går det utover nettoinntekten dere skulle ha på utleie, tenkte du? Du får si ifra, før de bestemmer seg når dere skal tegne ny avtale, om at husleien økes med 3000 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Neinøff skrev:

Går det utover nettoinntekten dere skulle ha på utleie, tenkte du? Du får si ifra, før de bestemmer seg når dere skal tegne ny avtale, om at husleien økes med 3000 kr. 

Eh. Rimelig ulovlig det der gitt. 

Anonymkode: 03d41...923

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh. Rimelig ulovlig det der gitt. 

Anonymkode: 03d41...923

Ikke nødvendigvis.  Siden kontrakten er tidsbestemt blir det helt ny kontrakt hvert år. Da kan man selv velge å forandre på den. 

Men vi har ikke tenkt til dette. Vi kommer bare til å ikke forlenge den. 

 

Ts

Anonymkode: bbfc6...ada

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Neinøff skrev:

Går det utover nettoinntekten dere skulle ha på utleie, tenkte du? Du får si ifra, før de bestemmer seg når dere skal tegne ny avtale, om at husleien økes med 3000 kr. 

Ja er du gal.. Strømregningen for januar kom på 7300 kr! En mnd! For en vanlig enebolig. 

 

Anonymkode: bbfc6...ada

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å være et punkt i standardkontrakter som sier hvor mange som max kan ha varig opphold i boligen.

Om det da til stadighet bor 8 flere enn dere har leid ut til er vel det i strid med kontrakten?

Uansett om det står noe om det i kontrakten så ville jeg sagt i fra at et så stort innrykk av mennesker ikke er ønsket på overnatting i utleieleiligheten. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja er du gal.. Strømregningen for januar kom på 7300 kr! En mnd! For en vanlig enebolig. 

 

Anonymkode: bbfc6...ada

Å i helsike !!!!     Er dette sant må du ta grep ..... NÅ !!

Anonymkode: 6df2c...80a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke urimelig.

Siden du har spesifisert moderat strømforbruk så ville jeg tatt en prat med de. Fortell de hva strømregningen bruker å ligge på og vis dem hvor høy den er nå. Gi de en mulighet til å justere seg. Du skriver ikke alder på paret, så det kan være at de er så unge at de ikke har peiling hvor mye strøm de bruker. 

Hvis leiligheten bare har ett soverom og de har 8 overnattingsgjester over lengre tidsperiode, så må du gi beskjed om at dette ikke er greit. En liten leilighet er ikke laget til å huse så mange folk.

Anonymkode: bda56...65f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du er ikke urimelig.

Siden du har spesifisert moderat strømforbruk så ville jeg tatt en prat med de. Fortell de hva strømregningen bruker å ligge på og vis dem hvor høy den er nå. Gi de en mulighet til å justere seg. Du skriver ikke alder på paret, så det kan være at de er så unge at de ikke har peiling hvor mye strøm de bruker. 

Hvis leiligheten bare har ett soverom og de har 8 overnattingsgjester over lengre tidsperiode, så må du gi beskjed om at dette ikke er greit. En liten leilighet er ikke laget til å huse så mange folk.

Anonymkode: bda56...65f

1 soverom ja!

Alle sammen sover på madrasser i stua! 

Ts

Anonymkode: bbfc6...ada

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis.  Siden kontrakten er tidsbestemt blir det helt ny kontrakt hvert år. Da kan man selv velge å forandre på den. 

Men vi har ikke tenkt til dette. Vi kommer bare til å ikke forlenge den. 

 

Ts

Anonymkode: bbfc6...ada

Ja da så. Problemet løst.

Anonymkode: 77186...52d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper å bli slippet å hetset etter dette innlegget. Jeg ønsker bare å lette litt på trykket.. 

Vi leier ut en hybel i huset vårt til et koslig par. Strøm er ink i leien da det nærmest er umulig å dele det opp. Det ble spesifisert at det dreide seg om et moderat forbruk da vi inngikk kontrakt. 

De er kjempe søte og greie mennesker. Problemet er bare at de er ekstremt sosiale. De får gjerne besøk av slekt og venner kontinuerlig. Og vi snakker ikke om en person, nei vi snakker om at 8!!! familiemedlemmer kommer og bor der i 1-2 uker om gangen! De fyller søpplebøttene, bruker opp varmtvannet, bråker og strøm forbruket er veeeldig høyt.  

Slitasjen på leiligheten er også langt over forventet siden det altså bor masse folk der hele tiden! 

De er innstillt på å bo der 3 år og har innredet etter alle kunstens regler. De sier at de stortrives der! 

Men vi har tidsbegrenset leiekontrakt for 1 år om gangen (det er mulig når leiligheten er en del av huset). Jeg vurderer nå å ikke inngå ny kontrakt med dem allerede etter første året. 

Er jeg urimelig? 

Anonymkode: bbfc6...ada

What?!? 1-2 uker om gangen? Det går jo ikke an! Greit med et par helger i året, men ikke så mange og så lenge. Hadde ikke vært i tvil om at jeg hadde avsluttet kontrakten nei. Snakk om å ta seg tilrette?? 

Anonymkode: 25e01...808

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva koster det å leie der?

Anonymkode: 3effe...dcb

Hvordan det?

Anonymkode: bbfc6...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.2.2018 den 19.29, AnonymBruker skrev:

Ja er du gal.. Strømregningen for januar kom på 7300 kr! En mnd! For en vanlig enebolig. 

 

Anonymkode: bbfc6...ada

WTF 

Anonymkode: a3888...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er urimelig hva du føler om saken, men jeg synes også det ville vært urimelig å ta dette opp på et forum fremfor å be om å snakke med disse leietakerne først. Jeg tror dere gjør lurest i å faktisk sette dere ned og ta opp direkte alle disse punktene, så de faktisk får en sjanse til å forbedre seg og gjøre forandringer. Man bør egentlig gi folk en sjanse til å ordne opp. Det kan faktisk hende at de ikke engang er klar over hvor mye dette her påvirker dere både sosialt og økonomisk. Sett dere ned og ta en ordentlig prat så de skjønner hva som er problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...