Gå til innhold

Nordmenn i Spania mestrer ikke spansk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Catalina Culès
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De kommer til Norge fordi de flykter fra krig og sykdom. Ikke for å bo gratis...

Anonymkode: 4b96d...c0c

De fleste er unge menn, som burde bli igjen å kjempe for landet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette gjelder dessverre ikke bare pensjonister. Jeg flyttet til Spania som 21 åring, var ung og tenkte ikke så mye over dette med språket, jeg kunne jo engelsk og litt tysk. Jobbet for nordmenn den første tiden, men skjønte fort at dersom jeg etterhvert får meg en jobb som noen annet enn bartender eller innkaster så må jeg lære språket. I det skandinaviske miljøet jeg vanket i virket det som det ikke var nødvendig med spansk. Jeg bestemte meg for å gå mot strømmen og begynte å lære meg selv spansk via tv, ukeblader og barnebøker (lett språk, mange bilder).

Etterhvert fikk jeg plass på et kurs, begynte å søke jobber og ble innkalt til intervju etter intervju. På cv´en stod det jo at jeg kunne norsk, svensk, dansk, engelsk, tysk og spansk, for spanjolene var jo dette imponerende siden de ikke skjønner at de skandinaviske språkene er veldig like ;) Plutselig kunne jeg velge og vrake mellom jobber, kort tid etterpå jobbet jeg som tolk på et spansk sykehus. 

Jeg ble i Spania i fem år og er så glad for at jeg bestemte meg for å lære språket og integrere meg, føler jeg fikk veldig mye ut av oppholdet.

 

Anonymkode: 2094e...eed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange som bor i utlandet uten å ha lært seg språket, og mange som bor i Norge uten å kunne norsk. Sistnevnte kategori er høyt utdannede mennesker, som jobber på internasjonale arbeidsplasser. 

For meg er dette utvikling, og fremtiden. Større flyt mellom landegrenser, og et felles språk. Å vedlikeholde et skriftspråk kun for en handfull millioner er økonomisk på trynet. I det hele tatt har det kun en kulturhistorisk verdi. 

Det er nok en stund til vi er der. Men i en verden der de fleste i vestlige land er oppegående i engelsk, synes jeg det å måtte lære seg lokale språk er unødvendig. 

Anonymkode: e4c01...4cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Drizzt skrev:

Hvis man ikke kan språket, er man rett og slett isolert fra lokalbefolkningen. Uansett om man er 5 eller 50, lever man blant andre mennesker og det er viktig å ha felles språk med dem. Ikke minst er det forventet at de som bosetter seg og bor permanent et sted, kan språket og deltar i samfunnet, får med seg viktige hendelser - se tv, lese aviser, får med seg viktige beskjeder, følger med rett og slett. Klart er det ikke helt det samme med godt voksne som med barn, men likevel kan man ikke bare være der uten å delta i samfunnet. Selvfølgelig trenger de ikke lære spansk på toppnivå i deres alder, men nok til å snakke med spanjoler på spansk. Det er også å vise respekt.

Så turister må lære seg språket før de reiser et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kommer til Norge fordi de flykter fra krig og sykdom. Ikke for å bo gratis...

Anonymkode: 4b96d...c0c

De fleste flykter fra fattigdom. De fleste er økonomiske migranter. De kom kanskje opprinnelig fra krig, men så kom de til trygghet i nærområdene. Hvis de drar videre så er det bare for å øke levestandarden. Og de fleste er unge menn.

Endret av jabx
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver at vi bidrar til å bedre økonomien deres, så er ikke det helt sant. For mange bor der, uten å betale skatt til Spania, og flere leier ut bolig, uten å betale skatt av inntektene. Det er en del frustrasjon rundt det. Og de nordmennene som ikke kan spansk, de går til norsk frisør, lege, tannlege, restaurant, butikk osv. De bidrar lite til den spanske økonomien. De bidrar til at skandinavere skal ha en inntekt der nede.

Anonymkode: 5d1b7...b1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, jabx skrev:

Så turister må lære seg språket før de reiser et sted?

Så du leste ikke ''bosette seg og bo permanent'' i innlegget? Det var jo helt i starten. Eller mener du at turister nettopp bosetter seg og bor permanent et sted? :dry: Eller kanskje fikk du ikke med deg hva tråden handler om?

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, jabx skrev:

De er i praksis turister, og man trenger ikke å lære seg språket når man er turist.

Man er ikke turist hvis man flytter til et annet land og bor der fast. 

 

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kommer til Norge fordi de flykter fra krig og sykdom. Ikke for å bo gratis...

Anonymkode: 4b96d...c0c

Nei. Man flykter fra krig til første trygge naboland. Man reiser halve verden fordi man vil bo gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Drizzt skrev:

Hvis man ikke kan språket, er man rett og slett isolert fra lokalbefolkningen. Uansett om man er 5 eller 50, lever man blant andre mennesker og det er viktig å ha felles språk med dem. Ikke minst er det forventet at de som bosetter seg og bor permanent et sted, kan språket og deltar i samfunnet, får med seg viktige hendelser - se tv, lese aviser, får med seg viktige beskjeder, følger med rett og slett. Klart er det ikke helt det samme med godt voksne som med barn, men likevel kan man ikke bare være der uten å delta i samfunnet. Selvfølgelig trenger de ikke lære spansk på toppnivå i deres alder, men nok til å snakke med spanjoler på spansk. Det er også å vise respekt.

Det er jeg enig med deg i, og jeg tror nok de fleste som bor der kan mer enn "dos cervezas, por favor". Hvor mange hadde journalisten snakket med? 34 stk? Det som er mest basic tror jeg de aller fleste kan. Selv uten å ha gått på kurs. Min kjæreste (langdistanse) var her å feire en uke, og han kunne mye mer norsk etter bare en uke. Ikke nok til å gjøre seg forstått av andre enn meg og ungene, men mer enn ingenting. Når han da får til det på en uke kan jeg ikke helt tenke meg at de som bor der år etter år ikke kan noe.

Anonymkode: 0a726...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bare pensjonister som flytter dit. Finns jo bl.a en stor norsk skole. Norsk kirke, norske kafeer, butikker, what not. Til og med norsk/skandinavisk legesenter.

Og mange som bor der kan få et eller annen form for halv-medborger status som gjør at de får billigere forsikringer (eller hva det var) og sånt. Husker ikke helt detaljene for fikk forklart det, men fulgte ikke så godt med. :P 

 

Folk blir jo syke også og må på sykehus, men da kanskje Norge betaler? Men har jo vært saker med pensjonister som har mistet norsk helseforsikring og ikke kan betale for seg på sykehuset.

https://www.tv2.no/a/9474610/ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg enig med deg i, og jeg tror nok de fleste som bor der kan mer enn "dos cervezas, por favor". Hvor mange hadde journalisten snakket med? 34 stk? Det som er mest basic tror jeg de aller fleste kan. Selv uten å ha gått på kurs. Min kjæreste (langdistanse) var her å feire en uke, og han kunne mye mer norsk etter bare en uke. Ikke nok til å gjøre seg forstått av andre enn meg og ungene, men mer enn ingenting. Når han da får til det på en uke kan jeg ikke helt tenke meg at de som bor der år etter år ikke kan noe.

Anonymkode: 0a726...fc7

Oh yes. Tar dette anonymt for å ikke oute noen. :P

 

Men har slektning som har leilighet i Spania, verken han eller kona kan spansk. Ingen av vennene kan særlig med spansk. En annen slektning som er det veldig ofte, 1-2 måneder om gangen, kan heller ikke så mye spansk.

De møter gjerne andre nordmenn på norske kafeen, der det spilles norsk musikk, norsk flagg, og alle prater selvfølgelig norsk. De valgte alltid norsk frisør, norsk lege, gikk i norske butikken osv.

 

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men de jeg traff på kunne ikke mye spansk gitt... (jeg nekta gå på norske kafeen, ble flau da de spilte den der samiske grand prix sangen på full guffe på formiddagen)

Anonymkode: e9daa...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som skriver at vi bidrar til å bedre økonomien deres, så er ikke det helt sant. For mange bor der, uten å betale skatt til Spania, og flere leier ut bolig, uten å betale skatt av inntektene. Det er en del frustrasjon rundt det. Og de nordmennene som ikke kan spansk, de går til norsk frisør, lege, tannlege, restaurant, butikk osv. De bidrar lite til den spanske økonomien. De bidrar til at skandinavere skal ha en inntekt der nede.

Anonymkode: 5d1b7...b1b

De følger ganske enkelt spanske skatteregler. Og i den grad de forsøker å unndra skatt, så er det straffbart på samme måte som det er det i Norge..

Spiller da ingen rolle hvilken nasjonalitet frisøren har når det gjelder det økonomiske bidraget. Så lenge de driver en forretning, så må den skatte av inntektene, uavhengig av om frisøren/innehaveren er spansk, norsk, nederlandsk eller kinesisk. 

Og selv om man ser bort fra skatteinntektene så er det et slags bidrag. De drar dit, bor der og klarer seg selv, og stiller ingen krav om trygderett/offentlige penger fra spanske myndigheter, slik det har gått sport i å gjøre i Norge. 

Anonymkode: 583f5...406

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men har slektning som har leilighet i Spania, verken han eller kona kan spansk. Ingen av vennene kan særlig med spansk. En annen slektning som er det veldig ofte, 1-2 måneder om gangen, kan heller ikke så mye spansk.

De møter gjerne andre nordmenn på norske kafeen, der det spilles norsk musikk, norsk flagg, og alle prater selvfølgelig norsk. De valgte alltid norsk frisør, norsk lege, gikk i norske butikken osv.

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men de jeg traff på kunne ikke mye spansk gitt... (jeg nekta gå på norske kafeen, ble flau da de spilte den der samiske grand prix sangen på full guffe på formiddagen)

Anonymkode: e9daa...85f

 

De koser seg, og nyter livet. De skader ingen, og plager ingen. De betaler for seg selv. Jeg ser virkelig ikke problemet, bortsett fra at du synes det er flaut... 

Anonymkode: e4c01...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som skriver at vi bidrar til å bedre økonomien deres, så er ikke det helt sant. For mange bor der, uten å betale skatt til Spania, og flere leier ut bolig, uten å betale skatt av inntektene. Det er en del frustrasjon rundt det. Og de nordmennene som ikke kan spansk, de går til norsk frisør, lege, tannlege, restaurant, butikk osv. De bidrar lite til den spanske økonomien. De bidrar til at skandinavere skal ha en inntekt der nede.

Anonymkode: 5d1b7...b1b

Bedrifter i Spania betaler altså ikke noe skatt eller noe som helst? Ikke de ansatte i bedriftene heller? De tar ikke inn varer fra spanske leverandører?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Drizzt skrev:

Så du leste ikke ''bosette seg og bo permanent'' i innlegget? Det var jo helt i starten. Eller mener du at turister nettopp bosetter seg og bor permanent et sted? :dry: Eller kanskje fikk du ikke med deg hva tråden handler om?

Som sagt, de er i praksis turister. De kommer ikke for å stifte familie der og benytte seg av ting på lik linje som spanjolene. De prøver ikke å få statsborgerskap der. Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2018 den 11.46, AnonymBruker skrev:

De mener selv at de bidrar, og de gjør jo det økonomisk. Men hvordan bidrar de kulturelt? Hvor spansk er det der nordmennene samler seg, hvor mange spanjoler er det (utenom de som direkte livnærer seg av turismen)? 

Anonymkode: ec195...75d

Meh. De bidrar ikke økonomisk. Det er bare noe Carl I. Hagen fant på å forsvare seg med da en journalist spurte om han ikke gjorde nøyaktig det samme som dem han vil ha vekk fra Norge. Nemlig at han med flere Frp'ere dro til et annet land for å skaffe seg et bedre liv og klumpet seg sammen i ghettoer uten å vise vilje til å integrere seg eller lære språket. "Jammen, jeg har jo med mine egne penger. Jeg bidrar økonomisk." 

Særlig... Nordmenn bidrar med å fylle og røre, handle billig på SuperSol og nekte å lære spansk, samt å legge beslag på eiendom der spanioler kunne bodd. Mange av dem lever også av trygd fra Norge.

Kyss meg.

De er forrresten en trussel for kulturen for de er ikke katolikker, heller. De lever ikke etter ikke spanske tradisjoner og de importerer brunost og juleribbe. De vanner ut den lokale kulturen. De må snart akseptere at argumentet deres ikke er gyldig.

De tar med seg norske velferdskroner og pensjoner ned til et annet land og bruker dem der. Med andre ord raner de Norge og NAV'er med skattepengene våre - i Spania. 

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

(Som dere skjønner har jeg lite til overs for utflaggede, dobbeltmoralske nordmenn i Spania. Jeg har ikke noe til overs for dem som NAV'er med norske skattekroner i Thailand, heller. Hvor mange av dem snakker forresten thai og lever uten å vanne ut thailands religion og kultur, når de får barn med damer fra Thailand? Da drasser de med seg barnetrygden dit, også. Fellestrekket er at når de blir gamle og syke- da vil de hjem til Norge og bo på sykehjem her og benytte våre velferdstjenester. Da er plutselig Norge bra nok, igjen... )

Dette er ikke noe annet enn nordmenn som vil ha mest mulig igjen for velferdskronene, uten å vise vilje til å pløye dem tilbake inn i norsk økonomi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha et svar på den, Car Ivar. Hvem er det som skal nyte godt av norske velferdsmidler? Den spanske eller den norske økonomien? Skal Spania nyte godt av nordmenns skattekroner, så kan dere se til å lære dere spansk og integrere dere også. Så slipper spanjoler å irritere seg over drikkekulturen og den skandinaviske adferden deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tøytigern skrev:

(Som dere skjønner har jeg lite til overs for utflaggede, dobbeltmoralske nordmenn i Spania. Jeg har ikke noe til overs for dem som NAV'er med norske skattekroner i Thailand, heller. Hvor mange av dem snakker forresten thai og lever uten å vanne ut thailands religion og kultur, når de får barn med damer fra Thailand? Da drasser de med seg barnetrygden dit, også. Fellestrekket er at når de blir gamle og syke- da vil de hjem til Norge og bo på sykehjem her og benytte våre velferdstjenester. Da er plutselig Norge bra nok, igjen... )

Dette er ikke noe annet enn nordmenn som vil ha mest mulig igjen for velferdskronene, uten å vise vilje til å pløye dem tilbake inn i norsk økonomi.

Mange av de som bor i Spania, Thailand osv. er pensjonister som har bidratt til Norge så det synger gjennom et langt arbeidsliv, og det må naturlig nok være tillatt å flytte ut av landet også som pensjonist. 

Man kan selvfølgelig tenke seg at man ilegger begrensninger på pensjonsutbetalinger og stiller krav om at man må være bostedsregistrert i Norge for å få pensjonsutbetalinger. Men da kan vi mest sannsynlig være ganske sikre på at oppslutningen om velferdsstaten, som allerede er vaklende, vil falle ennå mer. De som gidder å være produktive i løpet av et langt arbeidsliv vil ikke finne seg i å tilnærmet holdes i et slags fengsel når de pensjonerer seg. Da flytter de ut av landet, til andre land der man har private pensjonsordninger istedet. 

Anonymkode: 583f5...406

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Tøytigern skrev:

Meh. De bidrar ikke økonomisk. Det er bare noe Carl I. Hagen fant på å forsvare seg med da en journalist spurte om han ikke gjorde nøyaktig det samme som dem han vil ha vekk fra Norge. Nemlig at han med flere Frp'ere dro til et annet land for å skaffe seg et bedre liv og klumpet seg sammen i ghettoer uten å vise vilje til å integrere seg eller lære språket. "Jammen, jeg har jo med mine egne penger. Jeg bidrar økonomisk." 

Særlig... Nordmenn bidrar med å fylle og røre, handle billig på SuperSol og nekte å lære spansk, samt å legge beslag på eiendom der spanioler kunne bodd. Mange av dem lever også av trygd fra Norge.

Kyss meg.

De er forrresten en trussel for kulturen for de er ikke katolikker, heller. De lever ikke etter ikke spanske tradisjoner og de importerer brunost og juleribbe. De vanner ut den lokale kulturen. De må snart akseptere at argumentet deres ikke er gyldig.

De tar med seg norske velferdskroner og pensjoner ned til et annet land og bruker dem der. Med andre ord raner de Norge og NAV'er med skattepengene våre - i Spania. 

Ja, nordmenn er nok virkelig en stor trussel mot spansk kultur :ironi:Det bor relativt få nordmenn i Spania, som er et land med ca 47 mill. innbyggere. Den dagen norske expatriots blir en trussel mot Spania er vel den dagen griser flyr!!

Anonymkode: 583f5...406

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...