Gå til innhold

Lei av maset mot Freia og palmeolje i påskeeggene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det gir ikke mening at Freia påskeegg har fått så mye pes pga palmeolje. Hele landbrukspolitikken i Norge (og andre land) er basert på importert soyafór fra Brasil, hvor Brasil hugger ned store areal av regnskog utelukkende for å dyrke soya. Ingen som klager på dette.

Anonymkode: 1fd38...5bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det gir ikke mening at Freia påskeegg har fått så mye pes pga palmeolje. Hele landbrukspolitikken i Norge (og andre land) er basert på importert soyafór fra Brasil, hvor Brasil hugger ned store areal av regnskog utelukkende for å dyrke soya. Ingen som klager på dette.

Anonymkode: 1fd38...5bc

Jo folk klager på dette, og det finnes dem som velger gressforet og økologisk på grunn av det. Det er ikke så lenge siden dette ble tatt opp i en tråd her og man fant ut at norsk storfe spiser veldig mye norskdyrket fòr, heldigvis.

Dessuten blir dette hysjet ned nettopp pga landbruket, myndighetene vil ikke ha kritikk av norsk landbruk, men kritikk av Freia er visst greit.

Anonymkode: fca3b...4ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er så dyre at det er helt sykt. Jeg kjøper de ikke før de er til halv pris etter påsken.

Rema/Nidar sine er ikke gode. De er langt fra kremete, mer harde og smaker veldig kunstig vanilje. 

Anonymkode: 5131b...f15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eggene var til salgs nå på min nærbutikk for over 60 kroner :-O :-O  Uansett hvilken olje de bruker, er det uaktuelt å betale så mye.

Anonymkode: b1335...1c0

De koster 40 kroner her =) 

Anonymkode: 6a172...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.2.2018 at 10:04 PM, AnonymBruker said:

Palmeolje brukes i drivstoff og kraftfor, der brukes det enormt mye mer av det også.

Anonymkode: c6fa9...1d3

Bare til en viss grad sant. Det er først og fremst soya som brukes i kraftfôr- i store mengder. Soya er sammen med palme- og kjøttproduksjon store drivere til rasering av regnskog. I (bio)drivstoff er det vel først og fremst et bi-produkt av palmeolje som (kan) brukes. Biofrivstoff har etter hva jeg forstår lav verdi - ettersom olje er relativt billig Zero har gode rapporter på dette. 

Anonymkode: fb87d...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.2.2018 at 9:36 PM, AnonymBruker said:

https://www.dagbladet.no/mat/professor---freia-tar-en-hoy-risiko-med-det-nye-paskeegget/69544571

Sånn rent bortsett fra at det går utover regnskogen så elsker jeg at Freia klasker pikken sin i fjeset på bloggere og andre sinte fjes som i harnisk forsøker å fungere som ledestjerne for folk flest i denne saken. Ja de bruker helt sikkert palmeolje fordi det er best og billigst, men akkurat samme type vurdering skjer jo overalt rundt oss eneste dag! Så lenge pengene får verden til å gå rundt vil det alltid skje! Håper nesten Freia fortsatt lar palmeolje stå som ingrediens selv etter de eventuelt finner et godt alternativ bare for å irritere ekstra. Blir nok et par ekstra påskeegg på meg i år :sikle: Makta ligger hos folket uansett. Vil ikke folk ha, så forsvinner det.

Anonymkode: fdde4...02b

Dette er akkurat den holdningen som gjør at regnskogen forsvinner. Det er din rett å mene dette. Men jeg synes det er en rar logikk og håper ledestjernene vinner. Også kjenner jeg at jeg ikke liker deg, og håper at du ikke er min venn. Men det tror jeg ikke du er og det lever bok både du og jeg godt med. 

Anonymkode: fb87d...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 22.2.2018 at 9:46 PM, AnonymBruker said:

Spiser Freia sine påskeegg med god samvittighet. Planeten reddes ikke av at man ikke spiser de. Jorda kommer til å gå til endes til slutt uansett.

Anonymkode: 9d8f7...4f0

Planeten reddes av summen av alle små gode valg - og den drepes av din holdning. 

Anonymkode: fb87d...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...