Gå til innhold

Du som er bonusmamma, har du følt på dette ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sittat fra en artikkel ifrå klikk.no  

" Mange menn har en tendens til å bruke stemor til veldig mange oppgaver og forventer kanskje at hun skal engasjere seg mye i barna hans. Mange kvinner sliter med stemorrollen, de er forelsket og vil strekke til. Mannen vil ofte gjerne at hun skal hjelpe til med alt.Hvis hun tar det opp med ham, og han virkelig ikke lytter og får med seg budskapet, er han ikke verdt forholdet og innsatsen.Det er sjelden fars nye partner utnytter stefar på denne måten. Og noen mødre overlater ikke barna sine til stefar. Hvis du ikke er tydelig om grensene dine, står du i fare for å bli selvutslettende, frustrert og forbannet." 

 

Kjenner du deg igjen? Hva gjorde du så med situasjonen? 

Anonymkode: 42b1b...92e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg kjenner meg igjen. Er bonusmamma for to barn, og har et barn selv. Barna til samboer er hos oss annenhver uke. 

Samboer har startet å jobbe turnus, og det er en selvfølge for han at jeg skal følge opp treninger på hans datter. Noe jeg er uenig i. Jeg kunne aldri forlangt det samme med mitt barn. Og jeg hadde aldri påtatt meg turnusjobb og skøvet ansvar over på samboer. 

Anonymkode: 639e3...410

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg kjenner meg igjen. Er bonusmamma for to barn, og har et barn selv. Barna til samboer er hos oss annenhver uke. 

Samboer har startet å jobbe turnus, og det er en selvfølge for han at jeg skal følge opp treninger på hans datter. Noe jeg er uenig i. Jeg kunne aldri forlangt det samme med mitt barn. Og jeg hadde aldri påtatt meg turnusjobb og skøvet ansvar over på samboer. 

Anonymkode: 639e3...410

Har du sagt til din samboer at det er uaktuelt og at han må finne en annen løsning eller gjør du det? 

Anonymkode: 2be19...3f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har ikke vært et problem. Men vi flyttet ikke sammen før barnet var tenåring og far og barn var veldig godt innkjørte i sine rutiner.

Hadde det vært kort tid fra første ekteskap der kona var hovedforelder i huset og til vårt forhold, tror jeg far lett hadde kommet til å forvente at jeg fylte ekskonas rolle som "kvinnen i huset" i stedet for å bygge foreldrerollen mest på seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg: Jeg tror også at det betyr mye at jeg ikke overtok så mye styring og aksepterte at far tok valgene for barnet sitt. Jeg sa feks gjerne fra til far hvis barnet fikk se veldig mye TV hele dagen (da det var yngre), men overtok ikke og aktiviserte hele dagen likevel. Jeg ville kanskje satt andre krav til min egen tenåring på ting som å være påkledd før kl 16 en lørdag, men gjør det ikke til min sak å bestemme det. Jeg tror at litt av stemorsproblemene kommer av at stemor i beste mening vil at barna skal ha en viss standard, uten at far er enig i og står inne for samme standard. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sittat fra en artikkel ifrå klikk.no  

" Mange menn har en tendens til å bruke stemor til veldig mange oppgaver og forventer kanskje at hun skal engasjere seg mye i barna hans. Mange kvinner sliter med stemorrollen, de er forelsket og vil strekke til. Mannen vil ofte gjerne at hun skal hjelpe til med alt.Hvis hun tar det opp med ham, og han virkelig ikke lytter og får med seg budskapet, er han ikke verdt forholdet og innsatsen.Det er sjelden fars nye partner utnytter stefar på denne måten. Og noen mødre overlater ikke barna sine til stefar. Hvis du ikke er tydelig om grensene dine, står du i fare for å bli selvutslettende, frustrert og forbannet." 

 

Kjenner du deg igjen? Hva gjorde du så med situasjonen? 

Anonymkode: 42b1b...92e

Haha...»alle» vet at mannen bruker Nr 2 - uendelig til rengjøring, sex, interiørstylist, matlaging, ansvar for bursdager og sende hilsener/kort etc. 😅

Anonymkode: 5e935...18c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men kjernen av problemet handler vel ikke egentlig om stebarn, men om at far ikke tar sin del av ansvar for barn og husarbeid, punktum?

Jeg har et bonusbarn som er hos oss annenhver uke, samt at vi har et fellesbarn. For meg er det helt naturlig at jeg noen dager er sammen med både bonusbarn og fellesbarn alene, mens far er på arbeid, på trening etc. Jeg vasker også bonusbarnets klær, lager mat når hun er sulten, kjører på håndballtrening og henter, når det er mest praktisk at jeg gjør det. Vi er jo en familie som deler hus, selv om ikke alle er biologisk i slekt, og når vi har to barn under samme tak så kan man ikke drive og skille mellom hvem som gjør hva for hvilket av barna. Far vil selvsagt alltid ha siste ord og det største ansvaret for sitt særkullsbarn i den store sammenhengen, men i de praktiske dagligdagse tingene så løser vi det mellom oss slik at vi fungerer best mulig som et team.

Grunnen til at det fungerer for oss, er jo at vi er likestilte på dette praktiske ansvaret. Far tar selvsagt sin del, både for særkullsbarnet og vårt fellesbarn. Han er også alene med barna hvis jeg må jobbe overtid eller skal på weekendtur med venninner. Jeg ville aldri akseptert at en mann skjøv uproporsjonalt mye av ansvaret for unger og husarbeid på meg, eller at han tok karrierevalg som påvirket familielivet uten at vi ble enige om det sammen.

Problemet i de tilfellene er altså at man har funnet seg en mann som ikke tar sitt ansvar på hjemmebane eller tar hensyn til sin partner. Det har lite med bonusbarn å gjøre, det samme mønsteret vil materialisere seg når man får fellesbarn også. 

Anonymkode: e0900...5ac

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg ikke får delta i oppdragelse (i følge mor), så har jeg sagt at de må spørre meg om å hjelpe til med treninger/kamper osv. Jeg har mine egne barn å følge opp, så jeg følger gjerne opp stebarna, men det må passe/avtales. 

Jeg forventer ikke at stemor til mine barn tar slike ting. Hvis ikke far kan, føler jeg det er naturlig at jeg tar det selv.

Anonymkode: 084dd...80a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha...»alle» vet at mannen bruker Nr 2 - uendelig til rengjøring, sex, interiørstylist, matlaging, ansvar for bursdager og sende hilsener/kort etc. 😅

Anonymkode: 5e935...18c

Hvis han ikke bidrar med noe som helst av det du ramser opp, har han ikke gjort disse tingene i sitt første ekteskap heller. Menn som utnytter nummer 2, har nok også ofte gjort det samme mot nummer 1 (og antakelig av den grunn blitt skilt).

Anonymkode: 4a0d2...439

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han ikke bidrar med noe som helst av det du ramser opp, har han ikke gjort disse tingene i sitt første ekteskap heller. Menn som utnytter nummer 2, har nok også ofte gjort det samme mot nummer 1 (og antakelig av den grunn blitt skilt).

Anonymkode: 4a0d2...439

Nettopp. Kvinner som er i datingfasen med en mann som har barn, bør virkelig holde øynene åpne og ikke være for mye på tilbudssiden for tidlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller ikke som barnevakt. Sånn er det bare. Må det være noe spesielt. 

Anonymkode: 9b171...a42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er sønnen til samboeren annen hver helg. Pluss nå hele vinterferien har han vært hos oss. Når han er her, får jeg som stemor ikke lov til å reise bort  for å besøke venniner eller familie. Da blir samboeren sur og gretten. Så ja jeg kjenner meg igjen. 

Anonymkode: 42b1b...92e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er sønnen til samboeren annen hver helg. Pluss nå hele vinterferien har han vært hos oss. Når han er her, får jeg som stemor ikke lov til å reise bort  for å besøke venniner eller familie. Da blir samboeren sur og gretten. Så ja jeg kjenner meg igjen. 

Anonymkode: 42b1b...92e

Guttens far er ikke din far. Du trenger ikke hans tillatelse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her er sønnen til samboeren annen hver helg. Pluss nå hele vinterferien har han vært hos oss. Når han er her, får jeg som stemor ikke lov til å reise bort  for å besøke venniner eller familie. Da blir samboeren sur og gretten. Så ja jeg kjenner meg igjen. 

Anonymkode: 42b1b...92e

Hvorfor tolererer du det?

Anonymkode: 084dd...80a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tolererer du det?

Anonymkode: 084dd...80a

Nei si det. Sliter med depresjon og er vel redd for at samboeren skal forlate meg.

Anonymkode: 42b1b...92e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Er alene med hans barn om han må jobbe overtid etc. på ettermiddager. Kan også hente og bringe ved behov. Stiller derimot ikke opp som barnevakt om han skal på reise og være borte over natten. Da drar barnet til sin mor og er der til han kommer hjem.

Anonymkode: c4b92...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 22.2.2018 den 17.37, AnonymBruker skrev:

Har du sagt til din samboer at det er uaktuelt og at han må finne en annen løsning eller gjør du det? 

Anonymkode: 2be19...3f2

Jeg har snakket med han om det, men blir irritert.  Han sier at han ville så klart fulgt opp mitt barn, men jeg ville aldri pålagt han slik. Og det vet han jo. 

Da han avtalte det med sin eks, sa jeg at det ansvaret kan du ikke legge på meg. Jeg har fult ansvar for mitt barn med fritidsaktiviteter og jeg trener selv et par kvelder i uka. 

Anonymkode: 639e3...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
På 22.2.2018 den 15.13, AnonymBruker skrev:

Sittat fra en artikkel ifrå klikk.no  

" Mange menn har en tendens til å bruke stemor til veldig mange oppgaver og forventer kanskje at hun skal engasjere seg mye i barna hans. Mange kvinner sliter med stemorrollen, de er forelsket og vil strekke til. Mannen vil ofte gjerne at hun skal hjelpe til med alt.Hvis hun tar det opp med ham, og han virkelig ikke lytter og får med seg budskapet, er han ikke verdt forholdet og innsatsen.Det er sjelden fars nye partner utnytter stefar på denne måten. Og noen mødre overlater ikke barna sine til stefar. Hvis du ikke er tydelig om grensene dine, står du i fare for å bli selvutslettende, frustrert og forbannet." 

 

Kjenner du deg igjen? Hva gjorde du så med situasjonen? 

Anonymkode: 42b1b...92e

Kjenner meg overhodet ikke igjen. Er bonusmamma til to tenåringer, vært sammen i ti år. Ingen krav og forpliktelser, etter noen år bestemte jeg meg for å bli en del av familien og tok på meg forpliktelser i den grad at jeg er en god samtalepartner og at jeg vasker tøyet for barna ;) 

Men ingen forventninger om noe. Heldigvis, hadde skygget banen om deltagelse i bonusbarn liv hadde vært et krav og noe han forventet at jeg skulle gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kjenner meg ikke helt igjen. Her i huset er det far som har ansvaret for sine barn når det gjelder oppfølging, oppdragelse, aktivisering, henting og bringing osv. Stiller naturligvis opp hvis jeg blir spurt, men det er ingen selvfølge for han at jeg skal gjøre det.

Selvfølgelig vasker jeg klærne og lager mat til stebarna på lik linje med mine egne. Jeg heier like mye på basketkamp med stesønnen som jeg gjør på hockeykamp med min sønn etc. Men hovedansvaret ligger på far.

Prøver å ikke blande meg for mye bortsett fra på et punkt hvor jeg ikke klarer å la være og det er personlig hygiene. Har hatt noen runder med far hvor han beskylder meg for å synes at barna hans er ekle, men helt ærlig hadde jeg syntes mine egne barn var ekle også om de var så urenslige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...