Gå til innhold

Besteforeldre skal passe på mini


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må tilbake i jobb og mini får ikke barnehageplass før i august. Noen som har latt besteforeldre passe på barna sine mens dere har vært i jobb? Erfaringer å dele? 

Er mine foreldre som skal passe. Fra før av så er det småting som har irritert meg, men tenkte jeg skulle ta opp de verste tingene før de kan passe. 

Anonymkode: 54532...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må tilbake i jobb og mini får ikke barnehageplass før i august. Noen som har latt besteforeldre passe på barna sine mens dere har vært i jobb? Erfaringer å dele? 

Er mine foreldre som skal passe. Fra før av så er det småting som har irritert meg, men tenkte jeg skulle ta opp de verste tingene før de kan passe. 

Anonymkode: 54532...4fc

Jeg tenker du skal være veldig ydmyk før du begynner å stille masse krav når du ber om en så gedigen tjeneste det er å fungere som dagmamma for småen i et halvt år... 

Anonymkode: cf0bf...36c

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv mormor.  Synes du skal si fra på forhånd hvordan du vil ha ting. Det hadde jeg respektert. Det er jo ikke deres barn, de er ferdige med å være foreldre. Nå er det du som bestemmer.

Anonymkode: 0363b...23f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdige med å være småbarnsforeldre, selvsagt

Anonymkode: 0363b...23f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang blir du selv bestemor, hva ville du tenkt? Jeg hadde bøyet meg ydmykt og tenkt: Det er bruk for meg og!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine foreldre har jo tatt vare på og oppdratt deg, sånn sett burde det vel være flott at de er villig til å stille opp for ditt barn. Med mindre de var dårlige foreldre for deg, er det vel trygt og godt at de passer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Era Vulgaris skrev:

Dine foreldre har jo tatt vare på og oppdratt deg, sånn sett burde det vel være flott at de er villig til å stille opp for ditt barn. Med mindre de var dårlige foreldre for deg, er det vel trygt og godt at de passer. 

Nja, nå er ikke det at ts har overlevd barndommen nødvendigvis bevis for at besteforeldrene i dag regnes som trygge passere. 

Ting har endret seg veldig siden de selv hadde barn. I dag skal babyer legges på ryggen, ikke på magen. Det er helt andre krav til sikring av barn i bil enn det var på åttitallet. I det store og det hele er det veldig mye som er gjort for å gjøre livet sikrere for småbarn de siste tyve årene, som besteforeldrene gjerne overhodet ikke har fått med seg. 

Anonymkode: cf0bf...36c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du ber foreldrene dine om er en kjeeempetjeneste, så her syns jeg du skal være ydmyk og ikke angripe dem. Det er greit å ta opp ting og fortelle på en pen måte hvordan du vil ha det, men du må legge det pent frem og være ydmyk.

Anonymkode: ff9d8...b68

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt, da jeg hadde små barn skulle ingen ligge på rygg eller mage, det var farlig, de skulle legges på siden. Det gikk bra det.

Det forandrer seg fra generasjon til generasjon det, men syns man skal respektere de unges gjøren og laden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor var ''dagmamma'' for datteren vår to måneder grunnet manglende bhg-plass. Det fungerte veldig fint, men det hadde ikke falt meg inn å begynne å pirke på hennes måte å håndtere babyen på - med mindre det var direkte skadelig :P Syns du skal holde ''småting som irriterer deg'' for deg selv og være takknemmelig for dette. Det er slett ikke alle besteforeldre som har lyst å bli ''småbarnsforeldre'' igjen over så lang tid, når de er så gamle. Svigermor vil ikke passe datteren vår en hel helg en gang, fordi hun mener hun er ferdig med å være småbarnsmor. Det er helt greit, og det respekteres. Du skal være glad du har denne muligheten. 

Anonymkode: b4b6e...8a3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har lappen så burde det jo gå greit, selv om bilen er en mini?

 

290px-1963_MkI_Mini.jpg

Anonymkode: 62dfe...9a9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja, nå er ikke det at ts har overlevd barndommen nødvendigvis bevis for at besteforeldrene i dag regnes som trygge passere. 

Ting har endret seg veldig siden de selv hadde barn. I dag skal babyer legges på ryggen, ikke på magen. Det er helt andre krav til sikring av barn i bil enn det var på åttitallet. I det store og det hele er det veldig mye som er gjort for å gjøre livet sikrere for småbarn de siste tyve årene, som besteforeldrene gjerne overhodet ikke har fått med seg. 

Anonymkode: cf0bf...36c

Grunnleggende ting som du nevner kan man jo bare ta et lite opplæringskurs med dem om. Når det gjelder stell og omsorg bør jo de fleste oppegående besteforeldre klare det like godt som foreldrene. At besteforeldre ikke gjør alt akkurat på samme måte som foreldrene burde være underordnet, med mindre det dreier seg om helt drøye ting.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker som de andre, at her skal du være svært forsiktig med å klage på hvordan de gjør ting, så lenge det bare er småting (hva er det egentlig, sånn konkret?). De gjør deg en kjempetjeneste ved å binde seg så lenge og mye, at det siste du bør gjøre, er å komme med "urimelige" krav og klaging. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må tilbake i jobb og mini får ikke barnehageplass før i august. Noen som har latt besteforeldre passe på barna sine mens dere har vært i jobb? Erfaringer å dele? 

Er mine foreldre som skal passe. Fra før av så er det småting som har irritert meg, men tenkte jeg skulle ta opp de verste tingene før de kan passe. 

Anonymkode: 54532...4fc

Nå har jeg skolebarn (1.klassebarn), men foreldrene mine stiller opp om jeg trenger barnepass. De elsker å være besteforeldre og ikke minst få lov til å passe barnebarnet sitt. Det holder de unge, pleier de å si. Haha :) Trenger ofte barnepass etter skoletid, pga jobb. Og ved foreldremøte osv. De stiller med glede opp.

Men spør de om de ønsker å passe. Men tenk ut en fin gave du kan gi dem, som takk for passen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! 

Ting som irriterer meg er vel at de ofte mater hun andre steder enn spisebordet og tar ikke nei for et nei fra mini(tvangskos). Jeg prøver å lære mini at det er hennes kropp og at om hun sier nei så skal ikke hun få kos/klem/kyss uansett. Det med spising er for at hun skal være litt mer tålmodig ved spisebordet til bhgstart, hun orker knapt mer enn 10 min ved spisebordet. 

Men ser at jeg burde kanskje svelge disse tingene og heller sette pris på det de gjør. 

 

Takk igjen!

Anonymkode: 54532...4fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar! 

Ting som irriterer meg er vel at de ofte mater hun andre steder enn spisebordet og tar ikke nei for et nei fra mini(tvangskos). Jeg prøver å lære mini at det er hennes kropp og at om hun sier nei så skal ikke hun få kos/klem/kyss uansett. Det med spising er for at hun skal være litt mer tålmodig ved spisebordet til bhgstart, hun orker knapt mer enn 10 min ved spisebordet. 

Men ser at jeg burde kanskje svelge disse tingene og heller sette pris på det de gjør. 

 

Takk igjen!

Anonymkode: 54532...4fc

Jeg tenker at det med spisingen er en liten filleting, barn lærer raskt at det er forskjellige regler på forskjellige steder. Så lenge dere spiser ved spisebordet hjemme, lærer hun det nok (synes forøvrig at 10 minutter er ganske lenge for en så liten en ;) ). 

Det med "tvangskosingen" synes jeg egentlig du kan ta opp. Besteforeldrene tenker sikkert ikke på det som tvang, men jeg er helt enig med deg om at barn skal lære at de bestemmer over sin egen kropp og om de har lyst til å klemme eller ikke. Bare ta det opp på en hyggelig måte, så tviler jeg på at besteforeldrene tar det ille opp :)

Lykke til med jobb og besteforeldrebarnepass!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Harlekin. Spisingen ordner seg, men de bør respektere et nei når det kommer til kroppskontakt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar! 

Ting som irriterer meg er vel at de ofte mater hun andre steder enn spisebordet og tar ikke nei for et nei fra mini(tvangskos). Jeg prøver å lære mini at det er hennes kropp og at om hun sier nei så skal ikke hun få kos/klem/kyss uansett. Det med spising er for at hun skal være litt mer tålmodig ved spisebordet til bhgstart, hun orker knapt mer enn 10 min ved spisebordet. 

Men ser at jeg burde kanskje svelge disse tingene og heller sette pris på det de gjør. 

 

Takk igjen!

Anonymkode: 54532...4fc

Det med matbordet vet jeg ikke om jeg ville pirket så mye på altså. Irriterende ja. Farlig? Nei. Og det er utrolig hvilke rutiner barnehagen klarer å skape uavhengig av hva barna er vant med fra før. Ingen av mine har f.x likt å sove i vogn uten å bli trillet, men i bhg har det tatt noen få dager med rugging av vogna, så var det på plass. Det samme med måltider. Hjemme kan det være litt kaos, og vi har f.x latt de minste få gå fra før alle er ferdige. I bhg jobbet de litt med hele barnegruppa den første tida, men det tok ikke lang tid før alle hadde lært seg hva som var reglene der.

Anonymkode: e9686...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre. Det med mat hadde jeg ikke brydd meg så mye med, men tvangskosing er en uting! Der ville jeg nok forklart dem hvorfor det er viktig å respektere barnets grenser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...