Gå til innhold

Hvordan ville du likt å bli kontaktet som pårørende om noe hadde skjedd familie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sykepleier på et lite sykehjem. Vi er få sykepleiere, så jeg ønsker å høre med dere hvordan dere liker/kan tenke dere er den beste måten å gi beskjed om ting på. 

Noen ganger må jeg ringe pårørende og gi beskjed om at en beboer er innlagt eller at tilstanden er forverret. Hvorfan kan jeg fortelle om dette på en best mulig måte? Noen sier med en gang jeg ringer "er det noe som har skjedd", da føler jeg det er lettere å starte samtalen. Føler jeg ødelegger litt når jeg ringer og forteller, men jeg kan jo ikke unngå det heller bare fordi pårørende kan bli trist. 

Anonymkode: a780f...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså det finnes jo ingen fasit. Man ringer, forteller at *navn* har blitt lagt inn på sykehus grunnet *sykdom* å evt annen info man måtte ha om det er alvorlig, hvordan pasienten hadde det ved avreise osv. Mer kan man ikke gjøre 

Anonymkode: 08cbb...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykepleier på et lite sykehjem. Vi er få sykepleiere, så jeg ønsker å høre med dere hvordan dere liker/kan tenke dere er den beste måten å gi beskjed om ting på. 

Noen ganger må jeg ringe pårørende og gi beskjed om at en beboer er innlagt eller at tilstanden er forverret. Hvorfan kan jeg fortelle om dette på en best mulig måte? Noen sier med en gang jeg ringer "er det noe som har skjedd", da føler jeg det er lettere å starte samtalen. Føler jeg ødelegger litt når jeg ringer og forteller, men jeg kan jo ikke unngå det heller bare fordi pårørende kan bli trist. 

Anonymkode: a780f...c3b

Jeg hadde likt å motta beskjeder ærlig og kort. Fortell hva som har skjedd og hva som eventuelt kan skje videre/hva dere tror osv. Ikke gå rundt grøten, ikke nøl og ikke drøy tiden. Kort, og ærlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde likt hvis sykehjemmet i samråd med pasienten, pårørende og sykehjemslegen hadde tatt en skriftlig vurdering på om pasienten vil/ skal fordøjes gjenopplives ved hjertestans.  

Anonymkode: 4c7b7...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringer ofte til pårørende for å gi slike beskjeder. Det jeg finner best er å si hva som har skjedd først - og detaljene etterpå. Ingen vil høre en lang historie om f.eks sykdomsforverring før de får beskjed om at mor er død/veldig syk. Bedre å si "Jeg ringer fordi din mor nettopp ble sendt i ambulanse til (sykehuset). Da spør gjerne den pårørende hva som er situasjonen, og da forklarer du bare. Jeg legger ofte til at jeg ringte så fort jeg hadde mulighet, da føler de seg ofte inkludert og ivaretatt.

Det er greit å ha en liten samtale med pårørende i forkant om hvordan viktige beskjeder skal overrekkes. Noen vil f.eks ha en telefon midt på natten, andre ikke. Noen har ektefelle som hovedpårørende, men vil f.eks at datter skal bli ringt hvis pasienten er akutt syk.

Anonymkode: 5b2d5...d53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som liker å få en slik telefon. Fikk en slik telefon selv i formiddag, og innen vi var fremme var det over. Men det verste er å gå rundt hjemme og ikke vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...