Gå til innhold

Å si ifra i barnehagen, som forelder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør du når du må ta opp noe du finner ubehagelig? Som du er misfornøyd med angående hva barnehagen gjør. Det er tydeligvis ingen andre foreldre som sier ifra så jeg føler at jeg må det. Men jeg har sosial angst og synes det derfor er ekstra ubehagelig. Bryr dere dere om at det er ekkelt å si ifra eller tenker dere bare at dere skal gjøre det og så ferdig med det? Jeg får ikke mannen til å gjøre det for han er enda verre enn meg sånn sett, og konfliktsky akkurat på det området... Det er ikke noe jeg kan ignorere heller, ganske drøyt etter min mening.

Anonymkode: d11be...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier ta sånt på mail. Jeg blir så nervøs når jeg skal snakke at jeg ikke klarer formulere meg godt nok, og så er det godt å ha det skriftlig også så jeg kan dokumentere at jeg har sagt ifra om ting. 

Anonymkode: 39f5a...9e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sier ifra på e-post, i dataverktøyet dere har med barnehagen og/eller muntlig ved henting/levering eventuelt avtaler tid for et kort møte.

Da sier du ifra.

Det er lov p si ifra i barnehage og skole for sitt barn. 

Anonymkode: 5300f...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ped.leder til side og legger frem problemet, er åpen for at jeg kan ha misforstått. Prøver å få til en samtale, ikke angrep og beskyldninger. Ja visst er det ubehagelig, men sånn er det å være forelder, man står opp for barna sine.

Anonymkode: 18600...f11

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar ped.leder til side og legger frem problemet, er åpen for at jeg kan ha misforstått. Prøver å få til en samtale, ikke angrep og beskyldninger. Ja visst er det ubehagelig, men sånn er det å være forelder, man står opp for barna sine.

Anonymkode: 18600...f11

Jeg har en lei tendens til å fremstå angripende, men det er fordi jeg alltid venter en stund og "ser om det går over" før jeg sier ifra - da har allerede problemet ligget og ulmet og/eller eskalert og gått så langt at det faktisk ikke er tvil, overhodet, om hva som foregår. Derfor virker det for meg falskt og uekte dersom jeg åpner opp for at det ikke stemmer, for jeg sier ikke ifra med mindre jeg vet 100% sikkert at det stemmer, og da har jeg undersøkt det og testet at det stemmer over en lengre periode. 

Men jeg vil ha en god dialog, samtidig som jeg ønsker å sette ned foten og si at dette ikke er greit. Jeg har en dårlig dag idag, pga lite søvn i natt, og holdt på å si ifra idag. Kjente hjertet gjorde et hopp da jeg så at det skjedde idag også, men så var det så mange andre foreldre tilstede. Og et av problemene er at det er pedleder som står for dette her! 

Anonymkode: d11be...5ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier ta sånt på mail. Jeg blir så nervøs når jeg skal snakke at jeg ikke klarer formulere meg godt nok, og så er det godt å ha det skriftlig også så jeg kan dokumentere at jeg har sagt ifra om ting. 

Anonymkode: 39f5a...9e3

Jeg blir merkelig nok ikke nervøs når jeg skal snakke med dem, men det er det som skjer etterpå som gjør så vondt. Hvordan fremstod jeg osv, det er den sosiale angsten som snakker. Jeg må bare psyke meg opp til å forstå at det som er viktig er barnet mitt, ikke hvordan de ser på meg (som den slitsomme masekjerringa). 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man sier ifra på e-post, i dataverktøyet dere har med barnehagen og/eller muntlig ved henting/levering eventuelt avtaler tid for et kort møte.

Da sier du ifra.

Det er lov p si ifra i barnehage og skole for sitt barn. 

Anonymkode: 5300f...508

Ja, og jeg føler at jeg plikter det. 

Anonymkode: d11be...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier i fra. Jeg har god kommunikasjon med alle ansatte i barnehagen og sitter dessuten i samarbeidsutvalget så jeg har ingen kvaler med å ta opp ting. Man gjør det selvfølgelig på en hyggelig måte, det kan være man har misforstått, og så hører man hva de har å si om saken og tar det derfra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også ringe til styrer, skriv ned hva du vil si på forhånd så får du ordlagt deg slik du vil. Si at du synes det er ubehagelig å si fra selv. Ha gjerne konkrete eksempler. 

Endret av Bringebær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en lei tendens til å fremstå angripende, men det er fordi jeg alltid venter en stund og "ser om det går over" før jeg sier ifra - da har allerede problemet ligget og ulmet og/eller eskalert og gått så langt at det faktisk ikke er tvil, overhodet, om hva som foregår. Derfor virker det for meg falskt og uekte dersom jeg åpner opp for at det ikke stemmer, for jeg sier ikke ifra med mindre jeg vet 100% sikkert at det stemmer, og da har jeg undersøkt det og testet at det stemmer over en lengre periode. 

Men jeg vil ha en god dialog, samtidig som jeg ønsker å sette ned foten og si at dette ikke er greit. Jeg har en dårlig dag idag, pga lite søvn i natt, og holdt på å si ifra idag. Kjente hjertet gjorde et hopp da jeg så at det skjedde idag også, men så var det så mange andre foreldre tilstede. Og et av problemene er at det er pedleder som står for dette her! 

Anonymkode: d11be...5ee

Hva er det som er problemet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, shab skrev:

Hva er det som er problemet?

Ser du ikke det bør du vurdere å lese nøye.

Anonymkode: 5300f...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser du ikke det bør du vurdere å lese nøye.

Anonymkode: 5300f...508

Du misforsto meg nok. Jeg lurte mer på hva som var problemet du ville ta opp! ift hva ped leder gjør. Sier de rare ting til barnet ditt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil si ifra selv kan du melde fra til FAU styret i barnehagen din.

Anonymkode: dc706...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva kan det være som er så ille at det bør tas opp med barnehagen? Og er det noe som er så viktig for barnets hverdag og utvikling, bør du virkelig legge dine egne sosiale angster til side og snakke med barnehagen. Det handler om barnet DITT og muligens de andre foreldrene sine barn. Det viktigste en har. Barnehagelærer og pedagogiske ledere skal drive en avdeling der barna får det de trenger, og trives. 

Anonymkode: df8b3...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat sagt i fra i min a datters bhg. Sa ved levering at jeg ville ringe ped.leder ang noe som ble sagt av min datter her hjemme kvelden før pluss hvordan hun reagerte da hun sa det. Hadde 10-15 min hyggelig prat om tema og kort veien videre. Snakket med ped.leder i dag og fikk en kort rapport fra dagen og en litt mer konkret fremdriftsplan. Du er ditt barns advokat! Jeg sa i fra på mail for 1.5 år siden ca på en annen AVD i bhg. Grudde meg veldig da mailen var sendt,men fikk kun pos tilbakemeldinger og det ordnet seg😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da barnet mitt begynte i bhg så tok jeg opp og sa i fra om mange forskjellige ting. Tok det opp muntlig til ped.ledere og skriftlig til styrer, avhengig av hva det dreide seg om. Nå skal jeg ta opp noe nytt og kjenner at jeg gruer meg... men det er helt nødvendig. 

Anonymkode: f1a01...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest making.a.mess
På 22.2.2018 den 8.58, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du når du må ta opp noe du finner ubehagelig? Som du er misfornøyd med angående hva barnehagen gjør. Det er tydeligvis ingen andre foreldre som sier ifra så jeg føler at jeg må det. Men jeg har sosial angst og synes det derfor er ekstra ubehagelig. Bryr dere dere om at det er ekkelt å si ifra eller tenker dere bare at dere skal gjøre det og så ferdig med det? Jeg får ikke mannen til å gjøre det for han er enda verre enn meg sånn sett, og konfliktsky akkurat på det området... Det er ikke noe jeg kan ignorere heller, ganske drøyt etter min mening.

Anonymkode: d11be...5ee

Jeg sier ting rett ut. Eneste som funker. Jeg har også sosial angst, men det å gå å tenke på ting som må tas opp og vente til noen finner det for godt å gi svar er ikke noe for min utålmodige sjel. Dessuten blir du lett avfeid på mail eller ved vage svar. Konfronter og bli ferdig med det så du slipper å tenke mer på det. Det er deilig å rydde problemer ut av verden med en gang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt det på Mail, det er ikke alle som sjekker mailen sin hver dag og så må du lure på om mailen er lest neste gang du er i barnehagen. 

Bare kvinn deg opp og si fra! «I går satt Casandra-Michelle å røyka rullings ved frokostbordet i barnehagen» 

Anonymkode: 18600...f11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...